Geld & Recht alle pijlers

Weer gaan werken..

26-12-2012 15:50 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,

Ik loop al een tijd tegen problemen aan, wat zeg ik een tijd, eigenlijk mijn hele leven al.

Na een moeilijke tijd thuis, vanaf mijn 15e tehuis in, tehuis uit ben ik op mijn 19e op mijzelf gaan wonen. Omdat ik thuis niet goed ben weggegaan, ( tegengehouden voor een studie, niet gespaard dus ook niet mentaal klaar om de buitenwereld in te treden.

Ben op mijn 19e een tijd dakloos geweest voordat ik mijn woning kreeg en heb toen een daklozenuitkering aan moeten vragen. Deze was goedgekeurd en na een aantal maanden werd deze omgezet in een WWB-Uitkering.

Ik wilde dus heel graag werken maar had geen mogelijkheden, geen steun van familie of ouders (hier heb ik nog steeds geen contact mee) vandaar dat ik een WWB kreeg toegewezen.

Nu zit ik er al bijna 3 jaar in, en het is ab-so-luut geen vetpot. De eerste 2 weken kan ik nog doorkomen met mijn geld om boodschappen te doen en het hoognodige te kopen, heb het niet over kleding, schoenen, uitjes kan ik nooit doen, andere leuke dingen zitten er ook niet bij. Hier wordt ik zo knettergek van, ben nog zo jong en zie iedereen om me heen groeien, leuke dingen doen, iets leuks voor zichzelf kunnen kopen etc. Baal hier echt zo erg van, heb ook aflossingen lopen bij een aantal schuldeisers.

Er zitten 2 hoge bedragen bij van rond de 800 euro en nog 4 kleine rekeningen zoals een eindafrekening, eigen risico, abbonnement. Ik los per maand zo een 150 euro af en ik kan echt niet zakken met de maandelijkse termijnen.

Kerst is niks aan, niks is meer leuk en heb soms ook echt de vraag : waarom ben ik hier eigenlijk?

Zo graag zou ik willen werken,echt gewoon zo graag maar ik ben ook zo bang.

Ik heb zware depressieve klachten, wanneer ik wakker wordt is het maar net hoe mijn bui is, soms ben ik heel vrolijk en wil ik er alles aan proberen om deze maand door te komen, maar soms wordt ik al midden in de nacht wakker en dan weet ik alweer hoe laat het is; het is weer zo een dag dat alles SHIT is.

Wie weet wat ik het beste kan doen? Ik moet echt uit de uitkering anders raak ik straks nog mijn huis uit omdat ik de rekeningen niet meer kan betalen, of straks is het zo erg dat er helemaal geen geld meer is voor een brood! Wordt er gek van, mijn consulente van de sociale dienst doet ook niets voor mij, geef al 2 jaar aan dat ik een BBL-Opleiding wil doen maar krijg geen gehoor.

Wel doe ik 3 dagen vrijwilligerswerk voor mijn WWB. (Dus het is niet zo dat ik mn handje alleen maar wil ophouden).

Wil gewoon lekker gaan werken, mn centen verdienen. Hoe vind ik nu een baan? Voor AH ben ik nu zelfs al te duur en heb ook geen opleiding. Echt, het maakt me niet uit waar ik kom te werken als er maar geld binnen gaat komen!

Waar vind ik zo snel mogelijk een baan? Ik wil Full-time aan de slag, het liefst 7 dagen in de week!

Wie herkent dit? En wie herkent ook de angst om je los te laten van het "vangnet"van sociale dienst(in de vorm van; het maakt niet uit of je werkt of niet, krijg mn geld toch wel!).

Ben gewoon bang mocht ik een baantje vinden dat ik het dan ga verpesten, met bijvoorbeeld te laat komen, of mocht ik zo een rotdag hebben dat ik dan lekker thuis blijf en niet eens afbel!

Ik weet dat het misschien heel dom klinkt allemaal, maar uj ga het niet mooier maken dan het is, ja ik heb problemen en lig in de knoop met mijzelf, maar dan heb ik toch ook wel recht op een"normaal leven'?

Bedankt voor het lezen in ieder geval!
Wil er nog even aan toevoegen dat ik wel vanaf mijn 12e tot mijn 18e altijd wel heb gewerkt.

Tot mijn 15e waren het altijd bijbaantjes maar toen ik mijn diploma behaalde op mijn 16e ben ik Full-time gaan werken.

Dus ik weet wel wat het is.
Begin eens met een folder- of krantenwijk, dan weet je hoe het is om een 'baan' te hebben en kom je erachter of je vaak zo'n baaldag hebt.

Bovendien laat je zien dat je bereid bent om iets te doen.

Solliciteer je wel of heb je al besloten dat het zinloos is?
Fullhouse.

Ik solliciteer nog niet maar ben wel van plan om dat zo snel mogelijk te doen.

Denk dat een krantenwijk niet genoeg verdient, heb ook mijn vaste lasten en maandelijkse aflossingen. Kruidvat, Ah, C1000, ergens waar ik full-time kan werken.
Wat bedoel je met niet genoeg verdienen? Je gaat toch nooit minder per maand krijgen dan dat je nu ontvangt?
Wat je verdient wordt aangevuld tot bijstandsniveau. Je krijgt nooit minder dan je nu hebt.

Waarom solliciteer je trouwens zelf niet naar BBL-plekken? Ik snap dat je consulente geen sjoege geeft, dat is namelijk haar pakkie an helemaal niet. Dat is jouw verantwoordelijkheid.
Is er in jou stad/gemeente een jongeren service punt? Of een jongeren steun punt? Dat zijn centra die op veel plekken zijn ontstaan om jongeren makkelijker aan werk/stages te krijgen. Zij helpen je wél actief.
Een krantenwijk is toch geen fulltime baan...

Je hebt internet dus schrijf je in voor een BBL opleiding, vraag studiefinanciering aan en zet je uitkering stop. Zo moeilijk is dat toch niet? Waarom moet een ander dat voor je doen?
Waarom ga je trouwens geen gewone opleiding volgen? MBO (bol) of HBO ofzo? Stufi is er niet voor niks hè.
eh, hoe kom je aan schulden van 800 euro?

Begin bij het begin, ga een opleiding doen. Hoezo wil de consulent niet naar je luisteren? als jij naar school wilt, dan ga je. Je schrijft je in en je gaat. Je bent nog jong genoeg om studiefinanciering te ontvangen.

Hou op met anderen de schuld te geven van je misere (je ouders die je hebben "tegengehouden" voor school, je consulent die niet meewerkt) en regel je eigen toekomst. Jij bent tenslotte ook degene die daar de vruchten van plukt (zoet of zuur)
Jij bent ook zo'n typisch type dat denkt dat er iemand aan gaat bellen bij je die jou gelukkig gaat maken.

Zo werkt het niet natuurlijk.

Hup,met je luie flos van die bank af,en dingen gaan regelen.

Er is niemand die dat voor jou moet doen(ouders consulent en weet ik wie je er nog meer bijhaalt)
Thanks!
Is dat serieus je enige reactie Schelp?
kort van stof.
quote:Frizzy schreef op 26 december 2012 @ 16:21:

Is er in jou stad/gemeente een jongeren service punt? Of een jongeren steun punt? Dat zijn centra die op veel plekken zijn ontstaan om jongeren makkelijker aan werk/stages te krijgen. Zij helpen je wél actief.Er zijn wel een aantal van dit soort instellingen in mijn gemeente idd. Heb zelf ook een afspraak maar dat is pas over een aantal weken.
quote:schelp3 schreef op 26 december 2012 @ 16:53:

[...]

Er zijn wel een aantal van dit soort instellingen in mijn gemeente idd. Heb zelf ook een afspraak maar dat is pas over een aantal weken.Schrijf je ondertussen vast in voor een opleiding, dan kun je in februari beginnen.
Nee, dit is niet mijn enige reactie, maar heb gewoon geen zin om in bepaalde uitspraken in te gaan. Probeer hier zo goed mogelijk mijn situatie neer te schetsen, natuurlijk wil ik niet al te veel bloot geven. Het probleem is niet dat ik lui ben of niets wil, het de-motiveert me alleen om verder te gaan zonden enige familie om me heen. Als ik ergens aan begin, maakt niet uit hoe leuk of gaaf ik iets vind, en na een tijdje spelen die negatieve gedachtes weer op laat ik alles vallen en ben ik weer van voor af aan.

Nu ben ik op een punt gekomen dat ik begin in te zien dat het zo niet langer door kan gaan en ik moet daarom gewoon mee gaan leven in de samenleving. Hopelijk kom ik dan uit die negatieve cirkel.

Ik wil werken, heel graag maar weet gewoon ff niet waar te beginnen, ik heb veel instanties afgelopen een paar jaar geleden maar dat gng om andere dingen dus ik weet wel waar ik terecht kan. Het probleem is alleen dat je dan vaak wordt gehopen met solliciatie-trainingen of motivatiegesprekken, óf je krijgt een lijst mee waarin tig uitzendbureau's in vookomen, ja die kan ik zelf ook vinden op google.

Tis gewoon moeilijk om die overstap van uitkering naar werk/school te gaan. School is ook niet gratis, ik zou sowieso een bijbaan moeten zoeken. Nu zie ik wel genoeg advertenties staan voor part-time werk, meer dan Full-time medewerkers.

En Ladytruckster,

Waarop baseer jij dat ik er 'zo eentje' ben die wacht totdat er iemand aan komt bellen die mij gelukkig gaat maken?

Haha, dat is wel het laatste! Niet oordelen terwijl je iemand niet kent.
quote:Frizzy schreef op 26 december 2012 @ 16:54:

[...]

Schrijf je ondertussen vast in voor een opleiding, dan kun je in februari beginnen.Bedankt voor de tip, ga even rondneuzen en ook even op de site van de ib-groep kijken.
Schelp je moet je realiseren dat werk vinden momenteel voor iedereen moeilijk is en dat je suf solliciteren ronduit klote is en voor een ieder demotiverend. Maar het is voor een goed doel. Succes!
Schelp, niemand houdt je tegen om te solliciteren voor een BBL-opleiding of te beginnen aan een opleiding waarvoor je stufi kunt krijgen. Daar heb je geen instanties voor nodig. Daarvoor moet je jezelf gewoon een schop onder je kont geven.
Er zijn trouwens ook bedrijven waar je tegelijk kunt werken en leren. Vaak ook via het DWI te bereiken. In de beveiliging zie je dat veel bijvoorbeeld. Je kan dan het hele jaar door instromen op de opleiding en die wordt dan door de werkgever betaald.
Waarom denk je dan dat ze niet meer voor je doen dan een sollicitatietraining en een lijst van uitzendbureaus? Waarschijnlijk omdat je de rest toch echt zélf zal moeten doen.

En daarnaast vind ik dat je jezelf nogal tegen spreekt. Enerzijds zeg je dat je niets liever wilt dan werken. Anderzijds dat je niet weet of je het wel vol gaat houden. Dat rijmt niet met elkaar.

En familie en vrienden of niet: je bent verantwoordelijk voor wat je zelf van je leven maakt!
Life is like a pipe and I\'m a tiny penny rolling up the walls inside
Ik weet dat het misschien heel dom klinkt allemaal, maar uj ga het niet mooier maken dan het is, ja ik heb problemen en lig in de knoop met mijzelf, maar dan heb ik toch ook wel recht op een"normaal leven'? Dat laatste leest toch wel een beetje slachtofferig hoor. Het is inderdaad niet niks wat je achter de rug hebt, maar uiteindelijk ben jij zelf degene die jou uit de stront moet trekken. Dat gaat een ander niet voor je doen en juist jij zou dat moeten weten, met jouw achtergrond.

Als ik jou was zou ik ook eerst maar eens gaan kijken wat je nou eigenlijk wil. Aan de ene kant schrijf dat je 24/7 wilt werken, aan de andere kant wil je weer een BBL-opleiding volgen. En aan weer een andere kant weet je helemaal niet of je het wel vol gaat houden, zo'n leven vol verplichtingen. Probeer dat eerst helder te krijgen voor jezelf.

Banen kun je vinden bij het uitzendbureau, maar dan moet je niet al te kieskeurig zijn in deze tijd en dus bijvoorbeeld ook schoonmaak- of productiewerk aan willen pakken. En als je een opleiding wilt volgen moet je je niet wenden tot de soos maar tot een opleidingsinstituut. En dat moet je inderdaad zelf doen, die consulente heeft echt wel wat beters te doen dan jou aan het handje te nemen.
Eerst moet je een normaal dagritme opbouwen,

dus elke dag de zelfde tijd opstaan en naar bed gaan.

Ondertussen kan je je heus wel een poetsbaantje nemen voor een aantal uur in de week.

Meis, heel veel mensen hebben een kutjeugd gehad, en andere mensen hebben altijd de dingen mooier dan jij.

Dus niet miepen, jezelf bij kop en kont oppakken, en aan de slag..!
En ik denk dus dat het niet verstandig is om te gaan studeren..

Eerst leren te werken voor je centen, en je schulden af te betalen, zit je eenmaal in dat ritme, dan kan je altijd nog gaan studeren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven