ongelukkig met vollemaansgezicht
zaterdag 29 december 2012 om 23:42
Door het gebruik van prednison voor de ziekte van crohn (slik het nu sinds juni) heb ik een vollemaansgezicht gekregen. Elke keer als ik aan het afbouwen ben, moet ik het weer opbouwen omdat ik dan weer ziek wordt, dus mn gezicht wordt er niet mooier op. Ik ben hier echt doodongelukkig van.
Ik sta voor de klas en ik heb altijd zelfverzekerd voor de klas gestaan, maar ik heb nu continue het idee dat iedereen maar naar mijn gezicht kijkt.
Nu ben ik wel aan het afbouwen en in het nieuwe jaar ga ik naar de 10mg.
WEet iemand hoelang het duurt voordat je weer je normale gezicht terugkrijgt?? (en trouwens ook je normale gewicht:$)
Ik sta voor de klas en ik heb altijd zelfverzekerd voor de klas gestaan, maar ik heb nu continue het idee dat iedereen maar naar mijn gezicht kijkt.
Nu ben ik wel aan het afbouwen en in het nieuwe jaar ga ik naar de 10mg.
WEet iemand hoelang het duurt voordat je weer je normale gezicht terugkrijgt?? (en trouwens ook je normale gewicht:$)

zaterdag 29 december 2012 om 23:48
Herkenbaar 
Toen ik eenmaal clean was was ook binnen een aantal weken die typische vorm weg.
De kilo's verdwijnen helaas niet zomaar,daar moet je echt zelf mee aan de slag.
Overigens lukte bij mij het afbouwen ook voor geen meter en heb ik een poos cyclosporine gebruikt naast de prednison.
Maar ik gebruikte prednison voor iets anders dan crohn.

Toen ik eenmaal clean was was ook binnen een aantal weken die typische vorm weg.
De kilo's verdwijnen helaas niet zomaar,daar moet je echt zelf mee aan de slag.
Overigens lukte bij mij het afbouwen ook voor geen meter en heb ik een poos cyclosporine gebruikt naast de prednison.
Maar ik gebruikte prednison voor iets anders dan crohn.
zaterdag 29 december 2012 om 23:55
Bdankt voor je reactie. Ooh ik hoop zo dat het binnen een paar weken weg is. Ja ik moet nu eigenlijk weer opbouwen, maar heb gezegd dat ze wat anders mogen bedenken, want hier wordt ik anders echt depressief van.
Ja ik herken mn eigen gezicht gewoon niet. Als ik ook nu de foto's van kerst bekijk, dan snap ik dat mensen mij af en toe zo raar aankijken. Maar misschien is het in mn hoofd erger hoor, maar ik heb de laatste tijd ook continue het gevoel dat iedereen me aan loopt te staren...
Ja ik herken mn eigen gezicht gewoon niet. Als ik ook nu de foto's van kerst bekijk, dan snap ik dat mensen mij af en toe zo raar aankijken. Maar misschien is het in mn hoofd erger hoor, maar ik heb de laatste tijd ook continue het gevoel dat iedereen me aan loopt te staren...

zondag 30 december 2012 om 00:00

zondag 30 december 2012 om 00:04
De kilo's zijn inderdaad een ander verhaal. En die zijn lastig weg te krijgen zolang je nog prednison gebruikt. Ik ben nu nog tien kilo zwaarder dan voor ik ziek werd. Was veel meer aangekomen dan dat en ben t deels ook weer kwijtgeraakt. Maar deze laatste kilo's zijn erg moeilijk...
Nu ben ik zwanger dus dat is gewichtsgewijs ook niet zo handig
Nu ben ik zwanger dus dat is gewichtsgewijs ook niet zo handig

zondag 30 december 2012 om 00:40
Ja hier ook door de crohn, heel herkenbaar. Maar zelf vond ik het veel erger eruit zien dan anderen. Ja, je hebt een "prednisonhoofd", maar niet zo erg als je zelf denkt. Ik hoop voor je dat het afbouwen lukt, rustig aan hoor, dan gaat het het best. En dan zal je zien dat je vollemaansgezicht langzaam weer normaler wordt.
zondag 30 december 2012 om 12:18
Ik gebruik ook prednison en heb gelukkig niet een enorm volle maans gezicht. Je ziet het wel maar ik ken mensen die het veel erger hebben.
De kilo's vliegen er wel aan en afvallen lukt mij gewoon echt niet dat vind ik het moeilijkste.
Hopelijk kan ik straks de prednison na jaren weer gaan afbouwen en kan ik dan ook gaan afvallen.
De kilo's vliegen er wel aan en afvallen lukt mij gewoon echt niet dat vind ik het moeilijkste.
Hopelijk kan ik straks de prednison na jaren weer gaan afbouwen en kan ik dan ook gaan afvallen.
zondag 30 december 2012 om 16:51
De kilo's gaan er hopelijk met de tijd (en met veel sporten) dan wel weer vanaf. Ik moet nu waarschijnlijk nog 4 weken en dan ben ik klaar met de prednison.
En tuurlijk kijken kinderen in mn klas naar mn gezicht, maar je hebt blikken dat ze kijken en staren. En ik heb het gevoel dat iedereen mij aan loopt te staren....
En tuurlijk kijken kinderen in mn klas naar mn gezicht, maar je hebt blikken dat ze kijken en staren. En ik heb het gevoel dat iedereen mij aan loopt te staren....
zondag 30 december 2012 om 16:54
quote:doorblijvengaan schreef op 30 december 2012 @ 16:51:
De kilo's gaan er hopelijk met de tijd (en met veel sporten) dan wel weer vanaf. Ik moet nu waarschijnlijk nog 4 weken en dan ben ik klaar met de prednison.
En tuurlijk kijken kinderen in mn klas naar mn gezicht, maar je hebt blikken dat ze kijken en staren. En ik heb het gevoel dat iedereen mij aan loopt te staren....Vertel jij ze waarom je er anders uit ziet? Ik denk dat je daar een hoop begrip mee kweekt en de angel er voor jezelf uithaalt.
En tuurlijk kijken kinderen in mn klas naar mn gezicht, maar je hebt blikken dat ze kijken en staren. En ik heb het gevoel dat iedereen mij aan loopt te staren....Vertel jij ze waarom je er anders uit ziet? Ik denk dat je daar een hoop begrip mee kweekt en de angel er voor jezelf uithaalt.
zondag 30 december 2012 om 17:55
Misschien kan je er imuran bij gaan slikken. Dan gaat het afbouwen van de prednison makkelijker.
En ja, het verzwijgen, ik herken het. Toch heb ik het op een gegeven moment aan wat mensen verteld, dat was toch wel fijn.
Sta je voor een klas met kleine kinderen, dus ook met ouders die komen brengen? Of de middelbare?
En ja, het verzwijgen, ik herken het. Toch heb ik het op een gegeven moment aan wat mensen verteld, dat was toch wel fijn.
Sta je voor een klas met kleine kinderen, dus ook met ouders die komen brengen? Of de middelbare?

zondag 30 december 2012 om 18:04
quote:doorblijvengaan schreef op 29 december 2012 @ 23:55:
Bdankt voor je reactie. Ooh ik hoop zo dat het binnen een paar weken weg is. Ja ik moet nu eigenlijk weer opbouwen, maar heb gezegd dat ze wat anders mogen bedenken, want hier wordt ik anders echt depressief van.
Weet je al of je wat anders krijgt en wat je dan krijgt? Dat medicijn zal ook bijwerkingen hebben.
Bij mij hielp de prednison niet, dus ik ben vrij snel weer begonnen met afbouwen (over anderhalve week ben ik er van af). Daarnaast had ik heel veel last van een andere bijwerking: prikkelbaarheid. Ik was in staat mensen aan te vallen en ik heb gehad dat ik niet meer naar buiten wilde omdat ik me ergerde aan alles en iedereen. Dan viel dat dikke gezicht nog wel mee. Ik heb dus wel een wat dikker gezicht, maar het is nu eenmaal zo. Collega's zien het wel (eentje vroeg of ik bij de kaakchirurg was geweest ), maar doen er totaal niet moeilijk over. Ik ben er ook niet moeilijk mee om het te vertellen.
Omdat de prednison niet werkte, slik ik nu purinethol (ik weet niet of dat de volgende stap is voor jou, maar het zou kunnen). Gelukkig heb ik geen last van bijwerkingen, maar één van de bijwerkingen is misselijkheid. Ik vraag me af wat dan erger is: een dik gezicht of flinke misselijkheid.
Weet je al of je wat anders krijgt en wat je dan krijgt? Dat medicijn zal ook bijwerkingen hebben.
Bij mij hielp de prednison niet, dus ik ben vrij snel weer begonnen met afbouwen (over anderhalve week ben ik er van af). Daarnaast had ik heel veel last van een andere bijwerking: prikkelbaarheid. Ik was in staat mensen aan te vallen en ik heb gehad dat ik niet meer naar buiten wilde omdat ik me ergerde aan alles en iedereen. Dan viel dat dikke gezicht nog wel mee. Ik heb dus wel een wat dikker gezicht, maar het is nu eenmaal zo. Collega's zien het wel (eentje vroeg of ik bij de kaakchirurg was geweest ), maar doen er totaal niet moeilijk over. Ik ben er ook niet moeilijk mee om het te vertellen.
Omdat de prednison niet werkte, slik ik nu purinethol (ik weet niet of dat de volgende stap is voor jou, maar het zou kunnen). Gelukkig heb ik geen last van bijwerkingen, maar één van de bijwerkingen is misselijkheid. Ik vraag me af wat dan erger is: een dik gezicht of flinke misselijkheid.

zondag 30 december 2012 om 19:44
zondag 30 december 2012 om 19:57
Ik sta voor groep 5, dus ook nog veel contact met ouders. Krijg ik ook wel eens rare blikken van. En laatst vroeg een collega aan mij of ik een kaakontsteking had en er is al aan me gevraagd of ik de bof had.
Ik heb al meerdere medicijnen naast prednison ghad, methorexaat, imuran, entocort. Maar entocort deed zn werk niet en methorexaat en imuran had ik bijwerkingen waardoor ik gelijk moest stoppen. Ik zou nu beginnen met humira, maar ze hebben in mn bloed gezien dat ik ziekte van pfeiffer heb, dus ik mag nu helemaal geen tnf remmers. Dus ik mag zowel geen humira als remicade. Dus het is even afwachten wat hun nu als volgende stap aangeven
Ik heb al meerdere medicijnen naast prednison ghad, methorexaat, imuran, entocort. Maar entocort deed zn werk niet en methorexaat en imuran had ik bijwerkingen waardoor ik gelijk moest stoppen. Ik zou nu beginnen met humira, maar ze hebben in mn bloed gezien dat ik ziekte van pfeiffer heb, dus ik mag nu helemaal geen tnf remmers. Dus ik mag zowel geen humira als remicade. Dus het is even afwachten wat hun nu als volgende stap aangeven
maandag 31 december 2012 om 21:53
Ja, dan zal je nog aan de prednison moeten,balen hoor. Toch zou ik het wel aan je collega's vertellen, of je naaste in ieder geval. Het is toch ook fijn om steun te krijgen en er over te kunen praten? Nu heb je waarschijnlijk gelogen over die kaakontsteking en bof en ik zou dat toch niet leuk vinden als collega. En zelf vond je dat waarschijnlijktoch ook niet fijn?
woensdag 2 januari 2013 om 00:03
Een antwoord op je vragen in de OP.
Het duurde bij mij een half jaar voordat mijn gezicht weer normaal was. Ik heb het ong. Een half jaar gebruikt (max 60 mg per dag). Ik ben niet aangekomen door prednison, slechts afgevallen in die periode.
Ik vertelde zelfs aan vreemden (fotograaf pasfoto) dat dit niet mijn 'echte' gezicht was, erg frustrerend, sterkte
Het duurde bij mij een half jaar voordat mijn gezicht weer normaal was. Ik heb het ong. Een half jaar gebruikt (max 60 mg per dag). Ik ben niet aangekomen door prednison, slechts afgevallen in die periode.
Ik vertelde zelfs aan vreemden (fotograaf pasfoto) dat dit niet mijn 'echte' gezicht was, erg frustrerend, sterkte
woensdag 2 januari 2013 om 11:37
Veel blijven drinken 2,5 liter per dag! Geen zuivel ,niet te veel vlees, geen snoep geen dingen uit een pakje. Werkt nog steeds bij mij en ik kom geen kilo aan van de prednisolon. Volle maansgezicht kun je volgens mij niets tegen doen
maar na het afbouwen duurt het nog wel een 4/5 maanden bij mij.
Ik heb soms ook een idee dat mensen me aanstaren, maar ik denk dat het tussen mijn oren zit. Je kunt het gerust vertellen als je daar behoefte aan hebt, maar dat ik heb ik zelf nooit gedaan.
Het voelt een beetje als het aanbieden van een excuses.

Ik heb soms ook een idee dat mensen me aanstaren, maar ik denk dat het tussen mijn oren zit. Je kunt het gerust vertellen als je daar behoefte aan hebt, maar dat ik heb ik zelf nooit gedaan.
Het voelt een beetje als het aanbieden van een excuses.
woensdag 2 januari 2013 om 15:45
Ik heb zelf nooit zo de behoefte om het te delen met bekende. Ik heb dan het gevoel dat ze me zielig gaan vinden of iets dergelijks en ik wil gewoon gezien worden als een gezond persoon. Ik heb het eerder aan mensen verteld op school en ik werd toen helemaal gek van iedereen. Als ik al begon te gapen, vroegen ze al: gaat het, ben je zo moe?? en dan dacht ik alleen maar: joh iedereen is wel eens moe!
Het staren zit ook meer tussen mn oren volgens mij, maar een fijn gevoel is het niet
Het staren zit ook meer tussen mn oren volgens mij, maar een fijn gevoel is het niet
woensdag 2 januari 2013 om 15:50
Ik heb heel vaak prednison gebruikt voor mijn Chrohn, helaas moet ik je meedelen dat het meestal maanden duurde voordat het weer weg was. Ik werd ook wel op straat uitgescholden dat ik zo vet was. Misschien als je het slechts een paar dagen of weken gebruikt dat het zo weer weg is maar anders niet. De arts zei mij ook dat die opgeblazen kop en de vele puistje die ik kreeg zo weer zouden verdwijnen, nou nee niet dus... Kun jij geen Imuran krijgen?
Ik heb er ook een blijvende "buffalo hump" een vetklomp boven mijn rug aan overgehouden.
@Lilyrose, jij werd er dunner van?!! Raar verhaal. Ik vrat bijna niks omdat ik zo beroerd was en wat ik at dat scheet ik weer meteen uit en ik sportte ook 3 keer per week maar kwam zo'n 2 kilo per week aan.
Ik heb er ook een blijvende "buffalo hump" een vetklomp boven mijn rug aan overgehouden.
@Lilyrose, jij werd er dunner van?!! Raar verhaal. Ik vrat bijna niks omdat ik zo beroerd was en wat ik at dat scheet ik weer meteen uit en ik sportte ook 3 keer per week maar kwam zo'n 2 kilo per week aan.