Hond heeft hap van koek met chocolade gehad

31-12-2012 16:54 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Paniek!! Ik zit hier in de middle of nowhere en de Cavalier van mijn zus heeft zo een hap van mijn dubbele choco chip koek genomen met stukjes witte chocolade.

Dit zit er in qua chocolade:

16% witte chocolade stukjes (met cacaoboter)

2% magere cacaopoeder

Hoe schadelijk is dat? En waar moet ik eventueel op letten bij de hond?
Ik heb geen antwoord op je vragen maar zou voor de zekerheid even de dierenarts bellen.
Geen paniek, dat gaat echt geen problemen geven. Witte chocola is nauwelijks chocola, dus je hebt het over 2% magere cacaopoeder, in een heel koekje waar het dier 1 hap van genomen heeft....

Lees dit even door anders link
anoniem_170792 wijzigde dit bericht op 31-12-2012 17:01
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
Ik zou ook bellen. Ik heb altijd gehoord dat chocolade giftig is voor een hond...
Geen paniek!

Vooral pure chocolade is schadelijk en een hond van rond de 20 kilo loopt pas risico als er een kilo van opgegeten wordt.
Ach.

Onze hond heeft meerdere keren een (zelfgemaakte) chocoladetaart opgegeten. Uiteraard was dat niet de bedoeling, daar kwamen we dan 's morgens achter

Hij heeft het overleefd en is zelfs 17 jaar geworden!

Was wel een vuilnisbakkenras.
quote:Lilja schreef op 31 december 2012 @ 16:59:

Geen paniek, dat gaat echt geen problemen geven. Witte chocola is geen chocola, dus je hebt het over 2% magere cacaopoeder, in een heel koekje waar het dier 1 hap van genomen heeft....Dit klinkt dan wel weer heel logisch! Iemand die er wel verstand van heeft.. ;)
Dus de hond heeft een hap van een koekje (dat misschien max 24 gram is , bastonjekoek is 12) gehad en daardoor de helft of een derde van 4,28 gram chocolade (0.16*24=3,8 gram cacaoboter en 0.02*24= 0.48 gram cacao)

Mischien kun je deze calculator gebruiken om te kijken of deze hele kleine hoeveelheid gevaarlijk kan zijn, maar het lijkt me wel heel erg weinig. Hoevaak zullen ze wel niet 2 gram eten zonder dat het iemand opvalt.

http://www.huisdierenziek ... en/hond-en-chocolade.html
Heb je toevallig Norit bij de hand of ben je in de gelegenheid het te kopen? Dat kan je dan in een stukje brood doen en aan de hond geven. Dat kan dan de giftige stoffen "vervoeren" of afvoeren ofzo. Onze hond heeft ook ooit chocola binnen gekregen en dit was het advies van de dierenarts. Chocola is giftig maar als het een hap is denk ik niet dat het heel erg is. Zou wel nog even een dierenarts bellen voor de zekerheid.
quote:bloem2986 schreef op 31 december 2012 @ 17:01:

[...]

Dit klinkt dan wel weer heel logisch! Iemand die er wel verstand van heeft.. ;)Lees ik net ergens dat "men" witte chocola wel chocla vindt. Nou ja, ik altijd geleerd dat het dat niet is, omdat er geen cacao inzit. Ach. In deze hoeveelheden kan het echt alleen kwaad als er ook nog een flinke schep rattengif doorheen zit...
Maar goed.. Ik ben geen dierenarts, dus misschien toch even bellen (deed ik zelf ook toen mijn bouvier alle chocolade kerstkransjes uit de boom had gevreten en de malthezer en spaniël liet meegenieten).
quote:Lilja schreef op 31 december 2012 @ 16:59:

Geen paniek, dat gaat echt geen problemen geven. Witte chocola is nauwelijks chocola, dus je hebt het over 2% magere cacaopoeder, in een heel koekje waar het dier 1 hap van genomen heeft....

Lees dit even door anders link

Bedankt voor die link! Wat handig zo'n berekening. Ik heb op basis van een heel koekje uitgerekend dat het toxic-level 'none' is. Dus ik ben wel gerustgesteld. Ik houd het verder uiteraard nog goed in de gaten.

Bedankt voor de (geruststellende) reacties
Onze hond heeft perongeluk ook vaak een stuk chocolade of iets opgegeten en hij leeft nog steeds, zolang het niet in grote hoeveelheden is is het niet zo erg hoor.
Bij een kleine hond er een theelepel zout achteraan gooien, binnen 10 minuten gaat hij overgeven, bij een grotere hond een eetlepel gebruiken.
Geen paniek!

is het een kleine, jonge hond, of grote oude hond?

Geen paniek hoor, als ze echt een hele reep op-eten wil het weleens fout gaan, echt niet van éen hap.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:maZZelen schreef op 31 december 2012 @ 17:00:

Geen paniek!

Vooral pure chocolade is schadelijk en een hond van rond de 20 kilo loopt pas risico als er een kilo van opgegeten wordt.Als een hond van dat gewicht een flinke pure reep opeet kan ie al het loodje leggen.
Mijn minihondje van 4kg heeft ooit een doosje smarties gekregen van mijn nichtje. Dierenarts gebeld.. We moesten het in de gaten houden maar ons niet teveel zorgen maken. Er is ook niets gebeurd. Ik denk dat hetzelfde opgaat voor deze hond aangezien deze hond meer weegt dan mijn kleine, en minder cacao binnen heeft gekregen.
We hebben hier ook een keer gehad. Zout is inderdaad de oplossing maar zorg dat ie wel gaat kotsen en laat hem goed drinken anders heb je weer een ander probleem.
Geen paniek!

Een hap kan echt niet zo heel veel kwaad
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
quote:nikki_nuts schreef op 31 december 2012 @ 17:17:

Bij een kleine hond er een theelepel zout achteraan gooien, binnen 10 minuten gaat hij overgeven, bij een grotere hond een eetlepel gebruiken.

Nee, niet doen.

Zout is superslecht voor een hond.

Niet laten braken met zout!

Keukenzout wordt regelmatig gebruikt om dieren thuis door de eigenaar te laten braken nadat de hond een ongewenst voorwerp of ongewenste stof heeft opgegeten. Het geven van zout wordt ook op internet vaak genoemd als een ‘eerste hulp actie ‘. En ook veel dierenartsen raden eigenaren aan hun hond te laten braken met behulp van een lepel zout. Recent zijn 2 gevallen beschreven waarbij deze actie fataal afliep. Beide honden (een Schipperke en een Skye Terrier) overleden aan de gevolgen van een zout vergiftiging. Daarom wordt het gebruik van zout als braakmiddel vanwege het risico van een zoutvergiftiging, sterk afgeraden.
Ik heb juist ook gehoord dat een hond zout geven om te braken heel slecht kan vallen: zoutvergiftiging

Edit: mosterd (zie reactie hierboven)
Als je kijkt hoeveel de hond binnen heeft gekregen (misschien 2 gram waarvan het meest cacaoboter) dan vraag ik me ernstig af de remedie (lepels zout, braken etc) niet erger is dan de kwaal.

Ik heb net de calculator gedaan voor een kleine hond van 3 kg en 10 gram melkchocolade is nog steeds toxidity none.
Ok, weer iets geleerd. Ik heb het twee keer gedaan, een keer bij een hond die een ballon had door geslikt en een keer bij een hond die een doos Merci met verpakking en al had opgegeten. Beide honden leven niet meer. Maar dat komt meer omdat het al een jaar of 15 geleden is.
Inderdaad niet met zout klooien, dan gewoon de dierenarts bellen wat te doen! Maar mijn ervaring is dat het helemaal geen kwaad kan, heb al 2 honden gehad, die chocolade hebben gegeten en wel meer als éen hap, en ze leven nog.

Tante van me heeft een Jack russeltje, die houd van chocolade. Eet iedere dag een stuk brood met pure-chocolade pasta... die leeft ook nog.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Heb je het enige echte goede advies al opgevolgd? De DA gebeld? En wat zei hij/zij?

Geen zout doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven