Hond in pension of mee op vakantie?

02-01-2013 09:02 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 weken heb ik een pup van 5 maanden. Deze maand willen mijn vriend en ik de zomervakantie boeken, en nu twijfelen we erg of we een pension moeten regelen, of zullen kijken voor een camping waar honden zijn toegestaan en haar lekker mee zullen nemen. Mijn gevoel zegt nu: MEE! Maar nu is ze echt nog een pup, klein en afhankelijk, kan nog niet alleen thuis zijn en moet alles nog leren. Maar dat is over ruim een half jaar natuurlijk wel anders (hoop ik ). Dan is ze een jaar oud, en kan ze als het goed is wel alleen blijven, en kent ze alle commando's e.d. Hopelijk. Ik vind het erg lastig, want we hebben haar nu net 2 weken, op zo'n korte termijn kan ik nog niet zeggen of we er goed aan zullen doen haar in een pension te stoppen of niet.

We willen op vakantie naar een camping in noord spanje, noord italie of zuid frankrijk (liefst spanje). We willen s avonds gaan rijden en dan in een keer door. Wel met onderweg de nodige sanitaire stops, die wel langer zullen duren zodra de kinderen wakker zijn. Voor zover ik nu kan beoordelen is het wel een luie hond, dus lekker de hele weg liggen zal ze geen punt vinden, denk ik. Mocht ze meegaan, nemen we ook het oude pierenbadje van de kinderen mee, van ongeveer 1 meter doorsnee, waarin ze lekker kan afkoelen op vakantie. Op vakantie blijven we meestal lekker op de camping, lekker luieren en de kinderen vermaken zichzelf bij het zwembad, speeltuin, animatie etc. Soms eens een dagje weg, een stad bezoeken, uit eten, kasteeltje bekijken, naar het strand e.d., maar ook omdat de kinderen dit niet zo lang volhouden zal dit max een halve dag duren (uurtje of 6). We willen onze hond leren dat ze op termijn zo lang ook alleen kan blijven. Dus als ze dat tegen die tijd kan, is het qua tijd geen probleem, hoewel het natuurlijk wel een heel andere omgeving is dan. We zouden haar ook mee kunnen nemen overak heen, maar is het strand niet veel te warm? (Wel met een tentje voor schaduw, en regelmatig het water in, max 2 uur op het strand ivm mijn lichte zonneallergie) Zijn de restaurants daar een beetje hond vriendelijk? Kan je honden eigenlijk meenemen naar dingen als kastelen enzo, bezienswaardigheden die dus buiten zijn en vrij toegankelijk?

Ik heb nooit eerder met dit dilemma gezeten, en omdat ik haar nu pas 2 weken heb en ze nu nog een aanhankelijke pup is, vind ik het zelf erg lastig. Ik heb geen familie waar ze terecht kan, heb ik al gepolst. Wat denken jullie? Pension of mee op vakantie? Wat zijn nog meer voor en nadelen die ik wellicht over het hoofd zie?
Ga je in het hoogseizoen? Is het dan niet veel te warm voor het dier? En wat heeft ie eraan om mee te gaan? Ik zou voor het pension gaan denk ik.
Persoonlijk denk ik dat de gebieden die jij noemt veel te warm zijn voor een hond in de zomer. Ik denk dat je het beestje er echt geen plezier mee doet om haar mee te nemen. Bovendien mogen op veel campings in het hoogseizoen geen honden meegenomen worden.

Als het mogelijk is zou ik haar bij familie onderbrengen of in een pension doen.
I would rather shit in my hands and clap
Pension moet je trouwens wel op tijd bij zijn voor het hoogseizoen.
Ten eerste, jammer dat je niet de update heb gegeven bij het ander topic, welke het is geworden.

Ten tweede, ik zou haar mee nemen, (wel ander land dan Spanje) naar dierenpension toe brengen kan misschien een crime worden, Zorg er voor dat ze alle inentingen voor vakantielanden krijgt, en dat je goed inleest wat in sommige landen wel en niet mag.
Eind augustus, inderdaad bloedheet dus. Maar ze is nu zo aanhankelijk, kan nog geen kwartiertje alleen blijven, dus ik kan me er gewoon niets bij voorstellen haar 2,5 week alleen te laten. Ik snap dat dat tegen die tijd wel anders is, maar ik vind het dus wel een erg moeilijke keuze, zeker omdat ik op internet overal lees dat dit ras zo aan zijn baas hangt, dat een pension vaak geen goed idee is voor dit ras.
quote:redband schreef op 02 januari 2013 @ 09:13:

Ten eerste, jammer dat je niet de update heb gegeven bij het ander topic, welke het is geworden.

Ten tweede, ik zou haar mee nemen, (wel ander land dan Spanje) naar dierenpension toe brengen kan misschien een crime worden, Zorg er voor dat ze alle inentingen voor vakantielanden krijgt, en dat je goed inleest wat in sommige landen wel en niet mag.O sorry, dacht dat ik gereageert had, maar dat zal dan wel ergens anders zijn geweest. Zal ff updaten
quote:Lilja schreef op 02 januari 2013 @ 09:13:

Pension moet je trouwens wel op tijd bij zijn voor het hoogseizoen.Vandaar dat we er nu al mee bezig zijn, normaal regelen we alles last minute.
Voor pension moeten ze ook alle inentingen een paar maanden van te voren hebben!
Waarom kan een pup van 5 maanden niet alleen thuis blijven?

Mijne is altijd alleen thuis als ik moet werken.

Natuurlijk niet alleen als je op vakantie gaat,ik zou hem meenemen.

Laat je wel flink van te voren inlichten over inentingen en gewoontes in het land waar je heen gaat.
quote:paperchase schreef op 02 januari 2013 @ 09:15:

Eind augustus, inderdaad bloedheet dus. Maar ze is nu zo aanhankelijk, kan nog geen kwartiertje alleen blijven, dus ik kan me er gewoon niets bij voorstellen haar 2,5 week alleen te laten. Ik snap dat dat tegen die tijd wel anders is, maar ik vind het dus wel een erg moeilijke keuze, zeker omdat ik op internet overal lees dat dit ras zo aan zijn baas hangt, dat een pension vaak geen goed idee is voor dit ras.???? Sorry maar hoezo kan ze dat niet,wanneer dacht je haar dat te gaan leren dan?
En dan nog wat,kan ze wel goed in de auto?

Ik heb een pup van 8 maanden,die als ik langer als 15 minuten met hem ga rijden alles onderkotst,dus helemaal naar Frankrijk of zo zou voor mij totaal geen optie zijn met het beestje.
Zou nooit 'n hond mee op vakantie nemen. Toen ik kind was namen we onze kleine hond wel mee als we 'n autovakantie deden, maar persoonlijk vond ik er niet veel aan. Elke keer dat gezeul met dat beest. We hadden wel altijd hotels waar 'n hond welkom was, maar dat gepiep de hele tijd tijdens het autorijden vond ik storend en 't beest werd ook wel 'ns wagenziek tijdens bergritten.

Gewoon uitbesteden aan vrienden, familie, kennissen, buren, dan heb je op vakantie tenminste nergens naar te kijken.
En inderdaad heel jammer dat je in het andere topic niet meer gereageerd hebt over wat je keus geworden is.
Ga het langzaam opbouwen met af en toe een weekendje weg, met hond mee, of af en toe een dagje in het pension.
Niet handig, een ras dat erg aan zijn baas hangt en dan op vakantie naar een land waar het dan bloedheet is en het beest beter niet mee kan.

Ik zou hem wel gaan aanwennen om langer alleen te zijn, zodat een pension kan, of ergens heen gaan waar het minder warm is.
quote:paperchase schreef op 02 januari 2013 @ 09:15:

Maar ze is nu zo aanhankelijk, kan nog geen kwartiertje alleen blijven

Dus jij gaat je leven helemaal richten naar 'n beest? Je hond zal toch moeten wennen aan 't feit overdag 'n uur of 8 zichzelf te moeten vermaken lijkt me. Continu 'n hond mee op sleeptouw nemen is ongezond.

En waarom zie jij n pension als enig alternatief? Ken je helemaal niemand die 'n paar weken op je hond wil passen? Jij bent er niet voor je hond, maar je hond is er voor jouw plezier.
Wij hebben sinds Jan 2012 een pup in huis gehaald en wij hebben besloten dan maar een jaartje niet op vakantie te gaan. Ook nog een optie misschien? Een dier op een camping in die hitte in een tent dat vind ik niet kunnen. Bovendien zit hij dan waarschijnlijk in sloopfase dus in bench? En pension kon ik echt niet over mijn hart verkrijgen als ze zo klein zijn.
Jij bent er niet voor je hond, maar je hond is er voor jouw plezier.

Absoluut niet mee eens! Ja we hebben hem omdat we dat geweldig vinden maar dat wil niet zeggen dat je geen rekening houd met dat beest
quote:ladytruckster schreef op 02 januari 2013 @ 09:19:

Waarom kan een pup van 5 maanden niet alleen thuis blijven?

Mijne is altijd alleen thuis als ik moet werken.

Natuurlijk niet alleen als je op vakantie gaat,ik zou hem meenemen.

Laat je wel flink van te voren inlichten over inentingen en gewoontes in het land waar je heen gaat.

Omdat ze helaas de nodige geschiedenis heeft... Toen we haar net hadden kon ik niet eens naar de wc zonder dat ze de hele woonkamer sloopte, dus dat ze nu een kwartier prima alleen kan zijn is al een hele verbetering.

OT: en als we nou naar noord frankrijk gaan? Zou dat beter zijn? Of sowieso beter in een pension?
quote:love2dance schreef op 02 januari 2013 @ 09:28:

Jij bent er niet voor je hond, maar je hond is er voor jouw plezier.

Absoluut niet mee eens! Ja we hebben hem omdat we dat geweldig vinden maar dat wil niet zeggen dat je geen rekening houd met dat beest

Er rekening mee houden wil niet zeggen dat je zo'n beest maar overal mee naartoe moet slepen en toch zeker niet op vakantie waar je 'ns weg wil zijn van de verantwoordelijkheden van thuis.

Iemand die 'm uitlaat en eten geeft is toch ook rekening houden met 't beest, dan heeft ie ook wat ie nodig heeft. Zou zelf dus wel eerst kijken of 'n kennis 'n paar weken 'n hond wil voor ik 'n pension zou zoeken.
Houd er ook rekening mee dat bepaalde honden in sommige landen op "de lijst" staan en dat je die daarom beter niet mee kan nemen. Ik weet niet wat voor pup je hebt?
Gekopieerd van een andere site:

Speciale maatregelen voor sommige rassen:

In Frankrijk gelden speciale bepalingen voor sommige rassen. Deze rassen zijn ingedeeld in: categorie 1. de aanvalshonden en categorie 2. de waak/verdedigingshonden. Sommige honden zijn niet welkom in Frankrijk (ook niet op doorreis !). Anderen mogen wel de grens over maar zijn gebonden aan speciale regels. Kort gezegd komt het hier op neer:

Verboden honden in Frankrijk:

Een hond die qua uiterlijk lijkt op een American Staffordshire Terrier, Mastiff, of Tosa (dus de Pitbull- en Boerbull-achtigen) en die geen officiële stamboom heeft mag de Franse grens niet over.

Toegestane honden in Frankrijk, maar gebonden aan speciale regels:

Een hond van het zuivere ras (dus mèt een stamboom) American Staffordshire Terriër, Tosa, Rottweiler en honden die lijken op het Rottweilerras behoren tot de categorie waak- en verdedigingshonden en zijn wel voor een verblijf in Frankrijk toegestaan. De Mastiff en Boerbull met stamboom mogen Frankrijk dus ook niet in.

Voor deze 2e categorie honden gelden wel speciale regels: de honden moeten altijd aangelijnd zijn, in openbare gelegenheden is het dragen van een muilkorf verplicht en de houder/eigenaar moet minstens 18 jaar zijn, niet veroordeeld zijn voor een misdaad of tot een gevangenisstraf en je moet tegen schade en aansprakelijkheid verzekerd zijn (neem dus voor de zekerheid ook maar een kopietje van je WA verzekeringspolis mee). Vakantiegangers die op een camping willen verblijven moeten de camping op de hoogte stellen dat er een hond mee komt. Als je via DogsIncluded boekt doen wij dat voor je. Sommige campinghouders vragen ook naar het hondenpaspoort, hou hier rekening mee.

Let op: bij controle worden alleen geldige stamboompapieren erkend als bewijs van raszuiverheid van de hond. Niet vergeten mee te nemen dus !

Bij constatering van het niet naleven van de hierboven genoemde regels kan je hond in beslag genomen worden, of worden gerepatrieerd.

Meer informatie !

Als je twijfelt of jouw hond door zijn uiterlijke kenmerken misschien in de problemen kan komen, of als je andere specifieke vragen hebt, kun je terecht bij de volgende instanties:

Het Franse ministerie van landbouw (DGAL): zij stellen de regels op omtrent de invoer van hondenrassen. Je kunt direct bellen naar de DGAL in Frankrijk: Bureau protection animale tel: 0033 - 1 49 55 84 72 of fax : 0033 - 1 49 55 81 97.

Of voor specifieke vragen kun je contact opnemen met de Franse ambassade in Nederland: Contactpersoon: Stephanie Huisman tel: 070 - 356 66 31 of email: stephanie.huisman@missioneco.org

Bij de FCI (Fédération Cynologique Internationale) zijn ook alle Europese landen aangesloten. Binnen de FCI worden o.a. erkende raslijsten per land opgesteld. In Nederland kun je je vragen stellen aan de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied: www.kennelclub.nl

Via het formulier vragen stellen aan de Franse Douane: www.douane.gouv.fr

Informatie van de Franse Ambassade in Nederland:

www.ambafrance-nl.org

Bron: www.dogsincluded.nl
Ik heb gevraagd bij vrienden en familie, maar er zijn er maar 2 die dan niet ook op vakantie gaan, maar de een heeft al 3 honden en katten van familie in huis, en een extra hond zou teveel worden, zeker omdat de andere honden nogak agressief zijn naar onbekende honden blijkbaar. En bij mijn ouders zou een optie zijn, maar dan zou ze wel buiten moeten blijven grotendeels, omdat mijn vader allergisch is voor honden... Ook niet ideaal dus.
Bij ons hangt het af van de bestemming of de honden thuisblijven. Ik ben een keer naar Zuid-Frankrijk gegaan: toen is mijn hond naar een pension gegaan. Hij was toen anderhalf en heeft de tijd van zijn leven gehad.

Bij enkele andere vliegvakanties in februari en mei heb ik mijn hond kunnen onderbrengen bij familie en vrienden. Dat waren altijd korte vakanties van max een week.

Ik denk niet dat de hond vrolijk wordt van elke dag 35graden en mee naar stadjes enz. Of je bestemming aanpassen of de hond naar een pension. Leeftijd voor een pension maakt niet uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven