Mirena over datum?
vrijdag 4 januari 2013 om 00:14
Hallo, ik bedacht mij ineens dat mijn spiraal al meer dan 5 jr er in zit.. Waaah nooit over nagedacht grr, had eigenlijk wel n telefoontje vd huisarts verwacht om te vernieuwen of is dat gek?? Snel even bellen dus? Of eh kan ie wel langer mee? De vraag is dus: kan je langer veilig memt n mirena doen??

vrijdag 4 januari 2013 om 08:25
Ligt ook een beetje aan je leeftijd. Hoe ouder je wordt, hoe minder vruchtbaar je bent. Ik heb met mijn vorige 7 jaar gedaan en toen ik merkte dat mijn menstruatie veranderde heb ik een nieuwe laten plaatsen. Die gaat waarschijnlijk ook weer 6 of 7 jaar mee, dan ben ik rond de 45 jaar. Dan komt er nog één nieuwe en tegen de tijd dat die is uitgewerkt zal ik waarschijnlijk in de overgang zijn.
Toen ik mijn huidige liet plaatsen was ik 39 en zei de gyneacoloog dat het niet zoveel uitmaakte omdat de kans op een zwangerschap op deze leeftijd nog ongeveer 20% is.
De eerste die ik liet plaatsen daarentegen, was op mijn 29ste. Toen merkte ik een verandering in mijn menstruatie na 4 jaar. Toen heb ik dus ook een nieuwe laten plaatsen.
Toen ik mijn huidige liet plaatsen was ik 39 en zei de gyneacoloog dat het niet zoveel uitmaakte omdat de kans op een zwangerschap op deze leeftijd nog ongeveer 20% is.
De eerste die ik liet plaatsen daarentegen, was op mijn 29ste. Toen merkte ik een verandering in mijn menstruatie na 4 jaar. Toen heb ik dus ook een nieuwe laten plaatsen.

woensdag 23 januari 2013 om 01:44
Even nog ter info:
Er is inmiddels een nieuwe geplaatst (auw!, niet de ingreep maar juist daarna) en huisarts zei dat het geen kwaad kan dat er een maand ofzo tussen zit.
Spiraal alleen beschermt op zich als een koper spiraal, alleen kunnen ze de betrouwbaarheid niet 99.zoveel % garanderen aangezien de hormonen wel op zijn na 5 jaar tijd..
Er is inmiddels een nieuwe geplaatst (auw!, niet de ingreep maar juist daarna) en huisarts zei dat het geen kwaad kan dat er een maand ofzo tussen zit.
Spiraal alleen beschermt op zich als een koper spiraal, alleen kunnen ze de betrouwbaarheid niet 99.zoveel % garanderen aangezien de hormonen wel op zijn na 5 jaar tijd..
woensdag 23 januari 2013 om 21:27
Die informatie heb ik ook gekregen toen ik relatief kort voordat ik zwanger wilde worden (half jaar tot een jaar) mijn mirena moest laten vervangen. In dat geval lieten ze 'm normaal gesproken nog rustig een jaartje langer zitten. De hormonale werking vermindert dan wellicht iets, maar de "spiraal-werking" zorgt nog steeds voor een anticonceptieve werking. In mijn geval is hij echter vervangen, omdat ik niet spontaan zwanger mocht worden, dus ze wilden bij mij op geen enkele manier het risico op een zwangerschap vergroten.
vrijdag 15 maart 2013 om 09:58
Mijn mirena zit nu ook bijna 7 jaar heb hem laten plaatsen ivm met hevige bloedingen, niet als voorbehoedsmiddel mijn man heeft een knoop erin.
Wat ik me nu afvraag kan het kwaad hem langer te laten zitten want ben bang dat als ik hem laat verwijderen ik toch weer ongesteld ga worden ben het al jaren niet (ben50) dus zit hier niet op te wachten.
een nieuwe plaatsen heb ik ook niet veel zin in omdat ik dan weer veel meer hormonen in mn lijf krijg.
Iemand ervaring met mirena en evt overgang?
Wat ik me nu afvraag kan het kwaad hem langer te laten zitten want ben bang dat als ik hem laat verwijderen ik toch weer ongesteld ga worden ben het al jaren niet (ben50) dus zit hier niet op te wachten.
een nieuwe plaatsen heb ik ook niet veel zin in omdat ik dan weer veel meer hormonen in mn lijf krijg.
Iemand ervaring met mirena en evt overgang?

vrijdag 15 maart 2013 om 13:20
Heb 10 jaar geleden (was toen 41) mirenaspriraal gekregen omdat ik hevig menstrueerde. 3 maanden later stopte de menstruatie (wat een heerlijkheid). Heb al aantal keer gevraagd aan huisarts of hij er niet uithoeft. Geen probleem kon gewoon blijven zitten........Blijkt noagal pijnlijk te wezen als hij er uit moet. Maar vind eigenlijk ook wel vreemd dat hij gewoon kan blijven zitten. Maar heb er totaal geen last van. Wel zijn de laatste 2 jaar de overgangsklachten (alleen opvliegers overdag)iets sterker. Daar slik ik nu sinds 4 weken MENOCOOL voor en het gaat super!!!! Misschien 1 opvlieger op n dag.Kan het iedereen aanraden. Maar zolang ik er geen last van heb dat hij er al 10 jaar zit en huisarts zegt kan geen kwaad vind ik het prima.
zondag 17 maart 2013 om 10:40
zondag 17 maart 2013 om 16:47
Ja, heb gewoon opvliegers gekregen. Kreeg ook Mirenaspiraal omdat ik zo hevig en lang (2,5 week van de 4 weken) enstrueerde ,niet als voorbehoed want was al gesteriliseerd. Nachtelijk transpireren had ik niet zo vaak .. Soms had ik wel 3 opvliegers in een uur. Werd er gek van. In het begin slikte ik Ymea maar dat hielp uiteindelijk niet meer. Nu Menocool en dat gaat prima.1ste 2 weken slik je 2 pillen op n dag en daarna 1. Komen de opvliegers terug slik je 1,5 op een dag. Zijn gratis te proberen en via internet te bestellen.mn gewrichten heb ik ook last van. Weet alleen niet of het door de overgang komt of door de artrose die ik heb. Voel me ook wel eens 80 ipv 52.
dinsdag 19 maart 2013 om 09:17
hmmm dacht ik dat ik geen opvliegers had heb er vandaag geloof ik wel 4 gehad overigens heb het snachts niet altijd heb ik het koud.
of zou het komen door mn burn out dat ik daarom ineens zo heet krijg.
even afkijken nog maar.
groetjes sweet
of zou het komen door mn burn out dat ik daarom ineens zo heet krijg.
even afkijken nog maar.
groetjes sweet
anoniem_175941 wijzigde dit bericht op 20-03-2013 11:22
Reden: herkenbaarheid
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd