Gezondheid alle pijlers

Eieren 'bewaren'; aan de pil?

08-01-2013 15:52 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Tijdens je leven produceer je als vrouw geen eieren; al je eieren heb je al bij geboorte in je eierstokken. Als je nou bij geboorte maar 1 eierstok hebt, is het dan zinvol vroeg aan de pil te gaan, om eieren te sparen? Klinkt raar, maar werkt het zo? Als je aan de pil bent, heb je toch geen eisprong? En als je op latere leeftijd niet meer vruchtbaar bent / in de overgang zit, zijn dan je eieren op, of 'over de datum'?
Eieren?
Wat ik begreep.

Door de pil word je baarmoederslijm te dik zodat het eitje zich niet kan nestelen. Maar je hebt wel gewoon een eisprong( dus je bewaard die eitjes niet.)
de pil voorkomt de eisprong toch?
Zoiets als wat xenatje zegt dacht ik ook.

Heb hier even gekeken, op de doos staat:

Na aankoop koel bewaren.
Bij vlagen ben ik geniaal, nu is het windstil.
Van Wikipedia

De anticonceptiepil werkt door de ovulatie te blokkeren, en daarnaast de baarmoeder minder geschikt te maken voor de acceptatie van een embryo als er toch een bevruchting zou plaatsvinden. Bovendien maakt de pil het slijm van de cervix dikker, waardoor het sperma moeilijker bij de eicel kan komen. De pil is met stip de betrouwbaarste vorm van anticonceptie: volgens de Pearl-index worden gemiddeld 3 op de 1000 vrouwen toch zwanger, vaak door toedoen van verkeerd gebruik. Vaststaat dat de pil een van de betrouwbaarste vormen van anticonceptie is.
De 'normale' pil is werkzaam op 2 gebieden: het voorkomt de eisprong, en het remt de groei van het baarmoederslijmvlies.

Of jouw redenering echter klopt weet ik niet. Ik zou deze vraag voorleggen aan je huisarts of een doorverwijzing naar de gynaecoloog vragen.

Om deze reden de pil gaan gebruiken zou ik eerst overleggen met iemand die er verstand van heeft. Voor hetzelfde geval wordt je hormoonspiegel dusdanig beïnvloed, dat het langer duurt voor je weer zanger raakt als je stopt.
Zelden vraag, zelfde forum, 2 jaar geleden:

http://mobiel.viva.nl/forum/list_message/8107630
Nee hoor, dat is zinloos, je hebt er zat!

" In je leven heb je ongeveer 500 keer een eisprong. Het aantal eicellen in de eierstokken is afhankelijk van je leeftijd. Voordat je geboren wordt, heb je het grootste aantal. In de baarmoeder van je moeder heb je als foetus van 20 weken oud maar liefst zeven miljoen eicellen. Bij de geboorte zijn dat er nog maar twee miljoen. Tegen de tijd dat je de puberteit bereikt, heb je 300.000 tot 500.000 eicellen. Deze afname wordt atresia genoemd, een natuurlijk en continu proces dat niet kan worden onderbroken. In je leven zullen slechts 400 tot 500 eicellen uitgroeien tot volwassen eicellen."
Bij iemand in omgeving is eierstok van babytje verwijderd, vroeg me af of je dan - met het oog op later - beter vroeg aan de pil kan gaan. Uiteraard in overleg met een arts tzt.

Vroeg me af of iemand van een arts wel eens dat advies had gekregen.
Persoonlijk denk ik dat je dan minder kans hebt om zwanger te worden, of dat je minder vaak ongesteld bent, maar dat het verder niet uit zou moeten maken voor een eventuele kinderwens.

Maar dit is mijn idee en van de koude grond hoor
O ja, Hangmat, dat schiet dan inderdaad niet op. Dan is 'maar' 1 eierstok hebben ook niet zo heel erg, denk ik. En ook met 2 eierstokken soms moeilijk genoeg om zwanger te raken...
In de koelkast
Hallo?!
Ik heb maar 1 eierstok, maar dat is verder absoluut geen probleem. Ik kan even snel zwanger raken als ieder ander. Ook mijn menstruatie is gewoon regelmatig.

Ik heb trouwens een kindje, was na 5 maanden zwanger.
quote:xenatje schreef op 08 januari 2013 @ 15:54:

Wat ik begreep.

Door de pil word je baarmoederslijm te dik zodat het eitje zich niet kan nestelen. Maar je hebt wel gewoon een eisprong( dus je bewaard die eitjes niet.)Meestal niet. Het verschilt per pil, maar bij de meest gebruikte pillen heb je én geen eisprong én een dikkere slijmlaag in de baarmoeder.
Ik dacht eigenlijk ook dat de ene eierstok dan het werk van de ander ook op zich neemt.
Thanks Harissa, dat klinkt goed! Ik heb 2 eierstokken en het ging mij minder vlot af :-). Ben iig gerustgesteld.
iedere maand groeien er meerdere eitjes, waarvan uiteindelijk de grootste 'springt' en de rest vergaat.. Als je aan de pil bent vergaan ze allemaal. Eieren sparen kan niet, alleen invriezen.
Ik denk niet dat het klopt. De overgang treedt in, als het lichaam bepaalde hormonen niet meer of veel minder produceert. Dan treedt er geen eisprong meer op, en het maakt dus niet uit of er dan nog veel of weinig eicellen beschikbaar zijn, de werking van de eierstokken is sterk afgenomen.
Ik bewaar sowieso altijd 6 eieren in de koelkast.
Eieren?

Sorry hoor.......... maar wat een vreemd woord voor eitjes,zeker als het om een baby gaat.
quote:Ster_ schreef op 08 januari 2013 @ 16:14:

Ik dacht eigenlijk ook dat de ene eierstok dan het werk van de ander ook op zich neemt.

Denk het ook,bij mijn moeder werd haar baarmoeder en eierstok verwijderd,en ze lieten er eentje zitten omdat ze anders meteen in de overgang zou schieten.

Dan bleef ze nl vrouwelijke hormonen aanmaken.
Ik heb inmiddels ook nog maar een eierstok en volgens mijn gyn kun je nog net zoveel kinderen krijgen als dames die er gewoon twee hebben. En of je aan de pil bent of niet maakt ook niet uit (voor de duur van je menstruatie in jaren en voor het krijgen van kinderen).
Xenatje heeft gelijk: in de stopweek krijg je alsnog je eisprong, de eicel rijpt supersnel en vergaat omdat hij niet kan innestelen in het baarmoederslijmvlies. Daarna een lichte menstruatie.

Dus eicellen sparen zit er niet in. Gelukkig heb je er genoeg, normaal gesproken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven