Geld & Recht alle pijlers

Salaris

08-01-2013 22:13 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een klein vraagje. Begin december ben ik aangenomen als klantenservicemedewerker bij een groot bedrijf. Ik werk hier 24 uur in de week. Tijdens mijn sollicitatie is aangegeven dat ik tussen de 8 en de 9 euro per uur zou gaan verdienen. Hierna ontving ik echter mijn contract waar 7,90 bruto in vermeld stond.

In mijn blijdschap over het vinden van een baan, en mijn onwetendheid m.b.t. de mogelijkheid tot onderhandelen over salaris, heb ik het contract getekend.

Mijn vraag is of het nu nog mogelijk zou zijn om het salaris aan te passen, het betreft een contract voor 6 maanden. Ik begrijp dat dit vanuit coulance van het bedrijf besloten zal worden, maar ik vraag me daarnaast af of het rechtmatig mogelijk is. Iemand hier een idee?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ik zou het zeker wel proberen.

Aangeven dat er tijdens het gesprek een ander bedrag was genoemd en dat je helaas niet is opgevallen in het contract.

Maar ik vrees dat als ze er niets aan willen veranderen, dat je dan juridisch gezien niet heel sterk zal staan.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Waarom zou dat niet mogelijk zijn? Als een werkgever een salaris wil verhogen is hij daar vrij in lijkt me.
Je bent al akkoord gegaan met het salaris omdat je hebt ondertekend. Eenzijdig je contract openbreken tussentijds zal lastig worden. Pas na 6 maanden kun je weer opnieuw onderhandelen met een nieuw contract.

Leermoment: je krijg thet contract niet voor niets mee om door te lezen. Ook voor de toekomst, lees alles goed door en vraag jezelf bij elk punt af of je het 1. begrijpt en 2. of je daarmee akkoord bent. Succes!
Dus zeker proberen? Ik ben bang dat ik ondankbaar o.i.d. overkom en ik heb het erg naar mijn zin..

Zou ik dit moeten aankaarten bij de HR afdeling, van wie ik het contract via e-mail heb ontvangen? Of zou ik het moeten aankaarten bij degene die met mij het contract heeft getekend (afdelingsmanager)?
quote:mcsteamy schreef op 08 januari 2013 @ 22:18:

Dus zeker proberen? Ik ben bang dat ik ondankbaar o.i.d. overkom en ik heb het erg naar mijn zin..

Zou ik dit moeten aankaarten bij de HR afdeling, van wie ik het contract via e-mail heb ontvangen? Of zou ik het moeten aankaarten bij degene die met mij het contract heeft getekend (afdelingsmanager)?Ik zou het voorleggen aan degene met wie je toen dat gesprek hebt gehad. Dat het heel stom is, maar dat je dat in het contract niet is opgevallen toen je die tekende. Je staat niet sterk, maar nee heb je, ja kun je krijgen, toch?
Callcenters beloven vaak bergen maar bedoelen dan vaak extra bonussen bij het behalen van targets..

En: je hebt getekend dus ik denk niet dat je veel kunt doen.
Het gaat niet om een callcenter, maar inbound. Geen targets te behalen dus.
Misschien zit je vakantiegeld er al bij in?
Zeggen 'dat het je niet opgevallen was' vind ik erg knullig, getuigt niet van nauwkeurigheid of oplettendheid, iets wat je in je functie misschien wel nodig zult hebben.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
7,90 is ook maar tien cent minder dan de 8 euro die je beloofd was. Scheelt dus maar tachtig cent per dag.
Hoe oud ben je? Het wettelijk minimumloon (vanaf 23 jaar) ligt namelijk op 8,47 per uur.

Je zou inderdaad bij de HR afdeling kunnen aankaarten dat je over het salaris heen hebt gekeken in je enthousiasme en dat je meer is toegezegd. Een salaris kan altijd tussentijds worden aangepast. Of ze het zullen doen is een ander verhaal.
quote:himalaya schreef op 08 januari 2013 @ 22:32:

Zeggen 'dat het je niet opgevallen was' vind ik erg knullig, getuigt niet van nauwkeurigheid of oplettendheid, iets wat je in je functie misschien wel nodig zult hebben.Exact. Daarnaast is het me wel opgevallen, maar was ik niet bewust van het feit dat over het salaris te onderhandelen valt, dit vernam ik recent van één van mijn collega's.
quote:_lupine_ schreef op 08 januari 2013 @ 22:33:

7,90 is ook maar tien cent minder dan de 8 euro die je beloofd was. Scheelt dus maar tachtig cent per dag.

De genoemde "tussen de 8 en 9 euro" was echter netto, het huidige uurloon is bruto, waardoor ik iets minder dan 7 euro per uur overhou.

Ik ben overigens 22 jaar.
quote:mcsteamy schreef op 08 januari 2013 @ 22:35:

[...]

De genoemde "tussen de 8 en 9 euro" was echter netto, het huidige uurloon is bruto, waardoor ik iets minder dan 7 euro per uur overhou.

Ik ben overigens 22 jaar.Tja, kaart het gewoon aan. Brutalen hebben de halve wereld. En ''nee'' heb je en ''ja'' kun je krijgen.
Ts. Als dat waar is, dan is het wel héél suf van je dat je het niet direct hebt aangekaart. Ik zou t half jaar volmaken en daarna bij eventuele verlenging in onderhandeling gaan. Er nu nog over beginnen is nogal, eh, mosterd.
quote:Moosey schreef op 08 januari 2013 @ 22:39:

Ts. Als dat waar is, dan is het wel héél suf van je dat je het niet direct hebt aangekaart. Ik zou t half jaar volmaken en daarna bij eventuele verlenging in onderhandeling gaan. Er nu nog over beginnen is nogal, eh, mosterd.Klopt, ik had helaas geen idee dat dat bij een bijbaan ook mogelijk is.
Wanneer het echt besproken is zou ik er zeker wat van zeggen. Vrouwen zijn er altijd zo goed in om minder te "eisen" dan waar ze recht op hebben.
Vreemd dat een groot bedrijf met een netto-uurloon werkt. Ik denk dat het waarschijnlijker is dat je je vergist of dat het op zijn minst om een schatting ging. Het is zeer ongebruikelijk en belastingtechnisch onlogisch om met een netto-uurloon te werken. Je spreekt altijd een bruto-loon af.

Weet je ook wel zeker dat ze het over jouw uurloon hadden? Vaak noemen ze het loon voor 23 jaar of ouder.

Uiteraard staat vragen altijd vrij dus ik zou het gewoon even navragen.

[...]

Prima toch?

of klopt hier iets niet?

[...]

Dan verbaast het me nog meer, want dan had je bruto uurloon op iets van 11,- moeten zitten ofzo. Dan ga je toch niet tekenen voor ¤ 7,90 BRUTO?

Ook verbaast het me dat ze het bij het gesprek hebben gehad over een netto uurloon, dat heb ik nog nooit gehoord.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven