Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek adviseur, aankoop makelaar enz.

09-01-2013 09:39 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben ons oog laten vallen op een mooi huis. Op dit moment huren wij een appartement en zouden graag groter willen wonen en een huis willen kopen! We hebben nog een aantal vragen hierover, misschien kunnen jullie helpen?

Gisteravond hebben we een financieel adviseur op bezoek gehad, iemand met een eigen vastgoed kantoor die ook hypotheken/verzekeringen verstrekt. Hij kon ons een hypotheek verstrekken en evt. ook de aankoop van de woning voor ons regelen in de vorm van aankoopmakelaar. Hij zit dus niet bij een 'grote' bekende bank maar heeft meerdere kleine banken waar hij mee werkt. Mijn vriend weet niet of dit betrouwbaar is, of dat deze man ons graag wat wil verkopen. (het is al >20 jaar de financieel adviseur van mijn familie, zowel zakelijk als privé, ook van kennissen en dat is altijd goed en eerlijk geweest)

Komende maand staan er nog 2 gesprekken gepland met 2 'grote' banken. voor ook een hypotheekadviesgesprek.

- Hebben jullie bewust via een tussenpersoon of gewoon via de bank een hypotheek geregeld, of doe je wat bijvoorbeeld de laagste rente/maandlasten heeft? ( de hypotheekvorm is annuïteiten, in 30 jaar aflossen, rente waarsch. 10 jaar vast)

- Is een aankoopmakelaar verstandig? Haalt hij er écht meer uit dan dat wij kunnen qua onderhandeling? Scheelt het echt enorm veel zorgen en tijd dat je niet zelf gaat onderhandelen? De aankoopmakelaar kost ongeveer 1500 euro (hij wou eerst percentage maar omdat mijn familie al zo lang met hem zaken doet werd dat het bedrag wat hij rekent) Ons gevoel zegt, eerst zelf onderhandelen, als dat niet lukt aankoopmakelaar inschakelen.

Het 'gat' tussen vraagprijs en maximale hypotheek op 1 inkomen is 40.000 euro. Het huis staat 2 jaar te koop, van de eigenaren is een overleden en ander zit in verzorgingstehuis. Mensen willen er enorm graag vanaf, zijn verder geen andere kopers. Wij hebben alle tijd om te onderhandelen (MOETEN niet verhuizen enzo) en volgens de makelaar willen ze het huis graag kwijt en is het voor ons een gunstige tijd om te kopen, er kan nog behoorlijk van de prijs af.. enzovoort. We kiezen er bewust voor om op 1 inkopen te kopen, zo kunnen we het altijd blijven betalen.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Waar je op moet letten is dat je per 1 januari 2013 nog maar 105% van de verkoopprijs mag lenen voor je hypotheek.

Die aankoopmakelaar zul je dus waarschijnlijk uit eigen zak moeten betalen. Al denk ik wel dat het helpt, als je er zo'n groot bedrag af wil hebben. Ook is het belangrijk dat de taxatiewaarde hoog genoeg is. De verkopers en jullie kunnen een huis wel een X bedrag waard vinden, maar is dit het ook?

Wij zelf hebben nog oude bankspaarhypotheek en een stukje annuïteit die volledig wordt afgelost (wij mochten nog kiezen, want koopcontract voor 1 januari getekend) en de rente hebben we voor 10 jaar vastgezet. We hebben de hypotheek bij onze 'huisbank' afgesloten. Maar shoppen is verstandig.
Ik vind deze site wel informatief:

http://www.hypotheekshop.nl/2013
Het is zeker verstandig om met meerdere adviseurs te gaan praten. Dus niet alleen met banken, maar ook met adviseurs. Waarom een hypotheek afsluiten bij een "grote" bank? Er zijn ook zat kleinere hypotheekverstrekkers met een prima product.

Kijk naar je totale maandlast. Zorg dat je deze bruto kan betalen.

Over de koopprijs van de woning kunnen wij je niet adviseren. Tuurlijk zegt zo'n verkoopmakelaar dat van alles mogelijk is. Trek je daar niet teveel van aan. Tja en EUR 40.000 onder vraagpijs? Tja, als de vraagprijs EUR 160.000 is, is dat veel. Als de vraagprijs EUR 400.000 kan dat prima. Kortom, daar kunnen wij niet veel mee. Misschien zijn de verkopers inmiddels ook wel flink in prijs gedaald met de woning en is er minder marge.

Het tarief dat de aankoopmakelaar rekent is heel netjes. En kan dit zeker weer opleveren.
Een hypotheekadviseur moet papieren en vergunningen hebben. Je kan dit controleren op de site van de AFM.

http://www.afm.nl/nl/cons ... ouwen/bedrijf_bekend.aspx

Het voordeel van een tussenpersoon is dat hij alle banken vergelijkt en je dan de goedkoopste bank aanbiedt, de banken zelf kunnen over het algemeen alleen hun eigen product aanbieden en hebben dus geen vergelijkingsmateriaal.
wij hebben (anderhalf jaar geleden) met zowel "grote" banken als met twee "kleine" hypotheek adviseurs gesproken.

Uiteindelijk bleek de uitleg en het pakket advies van de kleine hypotheek adviseur duidelijker en beter bij ons aansluiten, maar bij de grote bank konden bij meer geld krijgen.

Uiteindelijk het pakket dat de kleine hypotheekadviseur aangeraden heeft bij de grote bank zelf afgesloten.

belangrijk is dat je zelf wakker blijft bij alles wat ze zeggen. neem thuis de tijd om alles op je gemak door te nemen. schroom je niet om achter vragen te stellen als er zaken onduidelijk zijn.
De bank zal soms de neiging hebben je een bepaalt pakket (waar zij het meeste aan verdienen) je proberen aan te smeren.

Ik heb toen duidelijk gemeld dat ik met name in een ander pakket geinteresseerd was. Toen ze dat in de gaten had zijn ze daar dan ook serieus op in gegaan en achteraf gaven ze mij toen gelijk dat die beter bij ons paste
Belangrijk is inderdaad dat je gaat shoppen. Praat met finnciele adviseurs, maar ook met banken. Wat bieden zij tegen welke kosten? Daarna vergelijken... Het is even pittig, omdat je niet thuis bent in de materie, maar teken nooit iets voordat je begrijpt waar jullie voor kiezen. Overigens hebben wij een bank gekozen. Mede vanwege her geringe verschil, maar vooral dat we geen gedoe zouden krijgen als de adviseur ergens tijdens de looptijd van de hypotheek stopt. Want dan moet je op zoek naar een nieuwe adviseur. Niet iedere 'geldlener' doet namelijk zaken met een particulier.

Aankoopmakelaar kan ik je aanraden. Het is een hoop geld, maar je koopt ook niet zomaar iets. Let wel op dat het niet zo is dat je eerst zelf gaat onderhandelen en als je er niet uitkomt, je een aankoopmakelaar kunt inschakelen. De verkopende partij neemt jou dan waarschijnlijk niet serieus. Het is slim om daar eerst een besluit over te nemen en de eventuele aankoopmakelaar mee te nemen tijdens een bezichtiging. Voordeel van aankoopmakelaar is dat hij/zij niet alleen kijkt naar de prijs, maar ook de contracten verder afwikkelt. Je moet ze natuurlijk nog zelf tekenen (duh), maar soms worden kopers met hele aparte eisen geconfronteerd. Daar let de aankoopmakelaar op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven