Extreem hoge bloeddruk en hartslag bij gebruik Ritalin
woensdag 9 januari 2013 om 19:35
Sinds oktober gebruik ik voor (of tegen) ADD 4, 5 x per dag 5 mg ritalin. Nu merkte ik al wel dat mijn hartslag hoger was dan normaal maar ik kom net van de dokter en mijn bloeddruk is echt heel hoog en mijn hartslag in rust 104.
Morgen heb ik afspraak om eventueel medicatie tegen hoge bloeddruk te bespreken, maar zijn er meer hiermee bekend?
Morgen heb ik afspraak om eventueel medicatie tegen hoge bloeddruk te bespreken, maar zijn er meer hiermee bekend?

woensdag 9 januari 2013 om 19:48
woensdag 9 januari 2013 om 19:49
Strattera heeft dat niet als bijwerking? Strattera heb ik gevraagd en wilde mijn psych niet voorschrijven omdat het niet voldoende getest zou zijn om volwassenen. Ik vond het een beetje een vreemd verhaal.
Ik ben aan het twijfelen om een bloeddrukverlager te gaan slikken, want op zich gaat het wel goed met de ritalin.
Ik ben aan het twijfelen om een bloeddrukverlager te gaan slikken, want op zich gaat het wel goed met de ritalin.
woensdag 9 januari 2013 om 19:51
@secondhandsuus: De bloeddruk werd opgenomen door de assistente. Ik had een afspraak voor het maken van een uitstrijkje en heb gelijk mijn bloeddruk laten opmeten. De huisarts belt mij morgen.
Ik heb mij heel goed ingelezen, maar kan eigelijk nergens vinden of het gebruikelijk is om medicijnen voor te schrijven voor hoge bloeddruk als gevolg van gebruik ritalin.
Ik heb mij heel goed ingelezen, maar kan eigelijk nergens vinden of het gebruikelijk is om medicijnen voor te schrijven voor hoge bloeddruk als gevolg van gebruik ritalin.

woensdag 9 januari 2013 om 20:14
Is het een optie om met de Ritalin te stoppen? Lijkt me niet echt een lekker idee om pillen te moeten slikken tegen de bijwerking van een andere pil...
Ik heb ook een tijdje Ritalin geslikt (toen ze dachten aan ADHD) en kreeg er ook enorme hartkloppingen van en een gejaagd gevoel. Had verder ook niet het idee dat het bij mij hielp, voelde verder geen verschil tussen wel of niet slikken. Ben er dus redelijk snel weer mee gestopt.
Ik heb ook een tijdje Ritalin geslikt (toen ze dachten aan ADHD) en kreeg er ook enorme hartkloppingen van en een gejaagd gevoel. Had verder ook niet het idee dat het bij mij hielp, voelde verder geen verschil tussen wel of niet slikken. Ben er dus redelijk snel weer mee gestopt.
woensdag 9 januari 2013 om 20:19
Ik heb alleen ritalin en concerta geprobeerd. Mijn psych wil eigenlijk niks anders voorschrijven.
Het doet zeker wel iets goeds voor me. Kan mij beter concentreren, maak klusjes af (ook wel eens fijn), en op mijn werk gaat het ook veel beter.
Ideaal vind ik het niet, want soms heb ik een heel onrustig gevoel.
Het doet zeker wel iets goeds voor me. Kan mij beter concentreren, maak klusjes af (ook wel eens fijn), en op mijn werk gaat het ook veel beter.
Ideaal vind ik het niet, want soms heb ik een heel onrustig gevoel.
woensdag 9 januari 2013 om 20:20
En de dokter keek naar je controles en deed toen..... Niks?
Je kunt hier natuurlijk wel om advies gaan vragen, maar voor dit soort dingen heb je deskundigen zoals je huisarts.
Denk wel dat het een beetje raar is om meteen naar medicatie tegen hoge bloeddruk te gaan kijken. Op die manier slik je steeds meer pillen. Morgen kun je beter aangeven dat je een alternatief zou willen proberen.
Je kunt hier natuurlijk wel om advies gaan vragen, maar voor dit soort dingen heb je deskundigen zoals je huisarts.
Denk wel dat het een beetje raar is om meteen naar medicatie tegen hoge bloeddruk te gaan kijken. Op die manier slik je steeds meer pillen. Morgen kun je beter aangeven dat je een alternatief zou willen proberen.

woensdag 9 januari 2013 om 20:24
woensdag 9 januari 2013 om 20:29
Wat ik op de ADHD crusus heb geleerd is dat de werking anders is, bij methylfenidaat wordt de hoeveelheid dopamine verhoogd, en bij dextroamphetamine wordt het aantal receptoren voor dopamine verhoogd. Een erg versimpelde uitleg, en het kan ook andersom zijn.
Maar de bijwerkingen kunnen anders zijn tussen deze twee medicijnen, binnen dezelfde persoon. Ik ben zelf van Ritalin naar Dextroamphetamine gegaan, en de bijwerkingen zijn veel minder aanwezig.
Maar de bijwerkingen kunnen anders zijn tussen deze twee medicijnen, binnen dezelfde persoon. Ik ben zelf van Ritalin naar Dextroamphetamine gegaan, en de bijwerkingen zijn veel minder aanwezig.
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd