Geld & Recht alle pijlers

Voor Wahjong afgekeurd gevolgen PGB

09-01-2013 22:31 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft het gevolgen als je voor je Wahjong wordt afgekeurd inzake je PGB?
Snap ik niks van, deze vraag.
Je vraag is dus of je nog je pgb krijgt als je bent afgekeurd voor een wahjong uitkering toch?

Geen flauw idee, maar zo staat er er iets duidelijker
Vlgens google staan de PGB en de wahjong los van elkaar
Het is Wajong.

En het staat inderdaad los van elkaar (bekijk daarvoor de voorwaarden). Weet je ook waarom je Wajong is afgewezen?
Bel het CAK met deze vraag
Je topic titel is duidelijker verwoord dan je vraag. Waar ontvang je een pgb voor?
Het is wajong.
Sorry heb de vraag iets te snel getypt, heb het niet zo handig neergeschreven.

Het is voor mijn zoon, hij heeft PDDNOS. Maar tijdens de intake bij de UWV vonden ze hem heel 'normaal' overkomen. Wij krijgen PGB voor hem, maar stel hij wordt afgekeurd heeft dit dan gevolgen. Hoe werkt dit precies vraag ik mij af. Want ik blijf hulp nodig vinden die ik inkoop via mijn PGB. Zometeen wordt ik daarin gekort.
Hebben ze dat al gezegd zonder dat jullie daadwerkelijk een afwijzing hebben ontvangen?
Je vraagt dus of een afwijzing (geen afkeuring ) voor WaJong gevolgen heeft voor PGB ? PGB staat los van WaJong.. Dus je kan WaJong en PGB hebben .. Als je WaJong niet krijgt , kan je nog wel PGB aanvragen
Bij de intake twijfelden ze of hij PDDNOS had, hij kwam zo goed over. Stel dat de diagnose al die tijd niet geklopt heeft (kan het mij niet voorstellen maar goed) dan zou hij in principe ook niet in aanmerking mogen komen voor PGB. Ik weet niet of ze een samenwerking hebben/het aan elkaar doorgeven?
Ik zou hem nog een keer goed laten testen, lijkt me niet onbelangrijk om zeker te weten of hij het wel of niet heeft want het is nogal een label wat je anders hebt.
Bij de aanvraag van de wajong stuur je toch ook als bijlage de behandelplannen en meer van dat soort onderbouwende geschriften mee? Dan lijkt het me sterk dat ze twijfelen.

Jullie zullen immers ook wel ergens op papier hebben dat hij pdd-nos heeft, dat verzinnen jullie ook niet ter plekke.
"Wat heeft de wetenschap ooit voor ons gedaan?!" typte zij op haar blog.
Heb je geen diagnose stelling op papier dan ? PDD-NOS is een diagnose die niet :"overgaat" .

Als het UWV twijfelt dan heb je dus blijkbaar geen officiele diagnose ? Anders twijfelen ze namelijk niet.. Een pdd-er kan ook prima gewenst gedrag vertonen.. en dan kan iemand die er a. geen verstand van heeft en b. als er geen officiele diagnose ligt idd twijfelen..

Dus concreet.. Heeft je zoon een door een psychiater vastgestelde diagnose ? Zo ja, dan bezwaar aantekenen tegen afwijzing wajong en zo nee, dan zou ik dat eerst eens regelen..
Wajong gaat er om of je zo ernstig ziek bent dat je niet kunt werken. Je kunt natuurlijk best de officiële diagnose PDDNOS hebben, maar toch kunnen werken. Dat is wat ze bij zo'n keuring bepalen, niet óf je een aandoening hebt, maar in hoeverre het je beperkt in je mogelijkheden om in je levensonderhoud te voorzien. Met een bewijs van diagnose kom je dus niet zo ver.
En dit dus Nausicaa.. Ik ga er voor het gemak even vanuit dat de jongen in kwestie gehinderd wordt, anders ga je niet voor een wajong procedure.. (mag ik aannemen).. Maar een diagnose heb je sowieso nodig, anders heeft de procedure van wajong geen zin.. zonder diagnose geen keuring.. Die arts stuurt je dan gewoon weg, je kan dan immers niet medisch onderbouwen waarom je niet zou kunnen werken. Iemand op zijn blauwe ogen geloven is over het algemene niet voldoende..

In de diagnose stelling staat (althans bij mijn zoon met PDD-NOS) uitgebreid beschreven wat de specicieke problemen zijn bij dit persoon.. (want niet iedere pdd-er is hetzelfde).. en op basis daarvan kan dan wel of niet gewerkt worden.. Er zijn meer dan genoeg autisten die prima kunnen werken maar een net zo grote groep die het niet kan.. Vandaar mijn vraag over die diagnose..
Waarom zou je met PDD NOS niet in je levensonderhoud kunnen voorzien, hij/zij zou misshien niet alle beroepen of werk kunnen uitvoeren, maar er blijven genoeg werkzaamheden over die hij /zij wel kan doen. Ik zou meer gaan voor zijn/haar mogelijkheden dan voor een Wajong uitkering. Een regelmatig werkritme kan juist heel goed werken voor iemand met PDD NOS.
Christiana, dan is heel erg afhankelijk hoe "erg" je het hebt.. er zit echt verschil in.. de ene autist is de ander niet.. Zoals gezegd.. Legio autisten die gewoon werken en er is ook een groep die het écht niet kunnen... En soms is sprake van een gecombineerd ziektebeeld.. dan zijn er nog andere psychologische aandoeningen of een lagere begaafdheid..
Poldervrouw: je hebt natuurlijk gelijk, ik had moeten zeggen 'met een bewijs van diagnose alleen kom je niet zo ver'. En inderdaad zal de een wel, de ander een beetje en de derde niet kunnen werken, dat is aan de keuringsarts. Maar er zijn nogal wat mensen die denken ziekte=afgekeurd, terwijl het daar niet om gaat. Het gaat om mogelijkheden tot werk, niet om óf je een aandoening hebt. Jij weet dat duidelijk, maar dat geldt niet voor iedereen.
Nausica, eens.. Gedegen onderzoek is nodig bij dit soort procedures..terecht overigens.. als je kán werken, dan werken..wat niet kan, kan niet..
Er zijn genoeg mensen met pdd-nos die wél onder begeleiding kunnen werken. Maar zo'n uitkering is gewoon wel makkelijk, ouders hebben het met zo'n kind echt niet een gemakkelijk leven.

De zorgen blijven. Dit wil niet zeggen dat de pgb wordt ingetrokken. Maar financieel heb je met wajong gewoon minder zorgen, je kan er ook begeleiding van inkopen.

Hoe oud is je kind ?

Woont hij thuis of zelfstandig ?

Doet hij/zij overdag al iets, bij een zorgboerderij of zo.
Ik heb ook PDD-NOS en ontvang gewoon wajong wat bij mijn leeftijd hoort en daarnaast heb ik nog eens een PGB klasse 3 voor begeleiding geen problemen gehad.
quote:Frizzy schreef op 09 januari 2013 @ 22:48:

Hebben ze dat al gezegd zonder dat jullie daadwerkelijk een afwijzing hebben ontvangen?Als hij al oud genoeg is voor wajong waarom wil je dan nog pgb? Hij moet bepaalde kosten dan van de wajong betalen, of wilde je daar van op vakantie ofzo.
quote:iloveyouthemost schreef op 10 januari 2013 @ 00:23:

Ik heb ook PDD-NOS en ontvang gewoon wajong wat bij mijn leeftijd hoort en daarnaast heb ik nog eens een PGB klasse 3 voor begeleiding geen problemen gehad.Dan heb je mazzel. Ze zijn enorm aan het korten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven