Werk & Studie alle pijlers

mdi profiel. Ervaring

08-01-2013 22:27 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat er veel gaat veranderen op mijn werk en ik niet goed weet welke kant ik op wil ga ik een mdi test doen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor positieve dingen over de test. Ik weet van mezelf dat ik niet goed ben in het maken van zulke testen. Bij eerdere tests dacht ik teveel door over de vragen waardoor de uitkomst niet klopte met hoe ik in de praktijk ben. Ik zou niet betrouwbaar zijn in mijn werk en men zou het niet prettig vinden om met mij samen te werken bijvoorbeeld, terwijl ik weet dat dit in de praktijk niet zo is. Ben dus ergens een beetje zenuwachtig dat ik de vragen hier ook weer verkeerd interpreteer.
De MDI deelt mensen in in 4 gedragsstijlen, op de dimensies introvert - extravert en rationeel - emotioneel. Je past dan in de stijl Dominantie (extravert en rationeel), Invloed (extravert en emotioneel), Stabiliteit (introvert en emotioneel) of Conformiteit (introvert en rationeel).

Er zijn wat varianten binnen de MDI, maar de bedoeling is om iemand te typeren, zonder dat daar een oordeel aan hangt. Er wordt gekeken naar je eigen, basisstijl en de stijl die je in je werk hebt. Het werkt goed in een team om meer inzicht te krijgen in jezelf en in je teamleden. Vaak begrijp je aan de hand van de MDI waarom je altijd botst met iemand terwijl je met een ander juist goed overweg kan. Alle types zijn nodig in een team, je moet elkaar aanvullen. Dat maakt dat er geen goed of fout is, iedereen is nodig. Belangrijk is wel dat de uitslag uitgebreid nabesproken wordt; het is geen harde waarheid.

Juist omdat iedereen over het algemeen wel weet of ie introvert of extravert is, en een gevoelsmens of een denker, is de uitslag vaak goed herkenbaar.

Bij invullen moet je punten verdelen over een aantal stellingen. Dus niet per vraag een antwoord geven, maar per vraag worden (meen ik) 4 stellingen genoemd en die moet je punten geven. 4 punten als het heel erg bij je past en 1 punt als het niet bij je past.

Mijn ervaring: denk er niet te lang over na, dan wordt het alleen maar lastiger. hier vind je er meer over.
Waarom een MDI-test en niet bijv. een MBTI-test? MBTI is vrij uitgebreid waardoor het profiel wat meer concreter is. Er zijn 16 types. Google maar eens op MBTI.

Ik heb oa. MBTI gedaan en vond die heel duidelijk. Bovendien hebben ze ook veel aanvullende informatie, bijv over hoe jij in teams past (welke rol je dan vervult enz) en hoe je met bepaalde zaken (stress bijv.) omgaat.

En vergeet niet: staar je er niet blind op. (Welke test dan ook.)
Ik kreeg dit aangeboden, vandaar deze test. Dank voor de info!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven