Geld & Recht alle pijlers

Vordering bruto salaris?

11-01-2013 19:04 34 berichten
Ik heb per 1 december onbetaald verlof. Mijn werkgever heeft vorige maand per ongeluk een maandsalaris overgemaakt naar mijn rekening. Dat bedrag heb ik uiteraard teruggestort (netto-salaris) zodra ik dit opmerkte. Mijn werkgever wil nu de premies vorderen op mij. Is dit terecht?
Nee dat lijkt me niet. Je hebt teruggestort wat je hebt ontvangen toch? Dan kan hij nooit meer terug vorderen dan dat hij betaalde.
Wat wel misschien aan de orde is, je premies voor zfw etc, die worden normaliter van je salaris ingehouden, aangezien jij nu niet werkt en niet betaald krijgt, moeten die premies wel betaald worden, en wel door jou lijkt me. Dit heeft niets te maken met het foutief overmaken van je salaris.
Alle reacties Link kopieren
Wat waarbij zegt klopt. Jij bent nog in dienst dus moet je werkgever wel een aantal premies blijven betalen. Aangezien jij onbetaald verlof heeft kan hij dit terugvorderen van jou.
ja, volledige bedrag dat ik heb ontvangen, is teruggestort.

Ik kan me voorstellen dat mijn werkgever misschien onterecht premies heeft afgedragen, maar dat is toch niet mijn probleem? Dat dient hij dan toch terug te vorderen bij de betreffende instanties?
Klopt. Mijn collega heeft ook paar maanden onbetaald verlof genomen en moet nu iedere maand werkgever betalen, inderdaad vanwege de premies e.d. Omdat ze wel bij ons in dienst blijft.
Vaak gaat het om de pensioenpremie. Die kan nameljk niet stopgezet worden en moet maandelijks betaald worden, alleen nu dus niet door je baas.
quote:camomille schreef op 11 januari 2013 @ 19:13:

Wat waarbij zegt klopt. Jij bent nog in dienst dus moet je werkgever wel een aantal premies blijven betalen. Aangezien jij onbetaald verlof heeft kan hij dit terugvorderen van jou.welke dan?
Nee, jouw premies worden ingehouden op jouw salaris. Jouw werkgever is verplicht deze af te dragen maar aangezien jij nu onbetaald verlof hebt, zijn deze wel afgedragen, alleen heeft jouw werkgever ze voorgeschoten ipv ze van jouw salaris in te houden. Jij moet deze dus gewoon betalen, dit ben je verplicht, net zoals jouw werkgever verplicht is om ze af te dragen.
quote:paprikaatje schreef op 11 januari 2013 @ 19:15:

[...]

welke dan?premies volksverzekering, zfw, pensioen, dat soort dingen. Je kunt je loonstrookje er bij pakken en precies zien wat er maandelijks ingehouden wordt op jouw salaris. Loonbelasting hoef je niet af te dragen, aangezien je geen loon hebt, maar verzekeringen etc wel degelijk. Die moet je zelf betalen.
Je kunt niet zo een paar maanden uit het zorgstelsel stappen. Een paar maanden geen premie afdragen voor je pensioen bijvoorbeeld. Dat loopt gewoon door.
Interessant. Onbetaald verlof kost dus meer dan geen salaris ontvangen.
Klopt amand. Onbetaald verlof kost idd geld.
Ja, daarom moet je goed nadenken over onbetaald verlof want dat 'kost jou geld' (je blijft pensioen opbouwen enzo, dus je krijgt iets van premie afdracht ooit wellicht terug). Bij ons kan de P&O/HRM afdeling dat zo voorrekenen.
Ja, dat kost meer omdat je pensioenopbouw en sommige verzekeringen (die je niet hebt als je niet werkt) gewoon doorlopen. In ruil daarvoor ben je dus nog wel verzekerd voor volksverzekeringen en krij je geen gat in de pensioenopbouw.
quote:Amand schreef op 11 januari 2013 @ 19:19:

Interessant. Onbetaald verlof kost dus meer dan geen salaris ontvangen.Ja, tenzij je bij een filantropische instelling werkt en je baas graag alle kosten voor jouw verzekeringen/pensioenen op zich neemt.
Zie onder. En die moet je echt gewoon zelf terugbetalen aan je werkgever

http://www.spw.nl/Werkgev ... ages/Onbetaaldverlof.aspx

Let op:

Risicopremies voor overlijden en arbeidsongeschiktheid en premies voor WIA-plus/WGA-hiaat en WIA-Excedent moeten gedurende het verlof wél betaald worden en kunnen niet worden stopgezet. De werknemer blijft hier tijdens het verlof verplicht voor verzekerd. Kijk bij de Actuele cijfers voor de hoogte van de premiepercentages.
Dat van het pensioen wist ik, dat wordt met mijn bonus verrekend. Maar welke premies moet ik dan precies blijven doorbetalen?
Er zijn best werkgevers die die kosten zelf voor hun rekening nemen als je een sabbatical neemt. Bv mijn vorige werkgever. Maar dan staat dat beschreven in je arbeidsvoorwaarden.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:nausicaa schreef op 11 januari 2013 @ 19:21:

Ja, dat kost meer omdat je pensioenopbouw en sommige verzekeringen (die je niet hebt als je niet werkt) gewoon doorlopen. In ruil daarvoor ben je dus nog wel verzekerd voor volksverzekeringen en krij je geen gat in de pensioenopbouw.En heb je recht op je baan nadat je klaar bent met je sabatical of what ever it is dat je in je onbetaalde verlofperiode doet.
Ik heb trouwens ook een keer een onterechte loonbetaling gekregen. Hoewel ik hem netto had gekregen moest ik hem bruto terugbetalen. De werkgever heeft nl. 'namens jou' al inkomstenbelasting betaald, en die moet ook terug. Dit geld krijg je bij je aangifte weer terug, omdat je aan het eind van het jaar in totaal teveel belasting betaald hebt. Was ik ook niet heel blij mee. Zij betalen verkeerd, en ik kan maandenlang die loonbelasting 'voorschieten'. Gelukkig ging het bij mij niet om een heel groot bedrag.
o, ik ben steeds mosterd zie ik
quote:paprikaatje schreef op 11 januari 2013 @ 19:23:

Dat van het pensioen wist ik, dat wordt met mijn bonus verrekend. Maar welke premies moet ik dan precies blijven doorbetalen?Dat kun je toch zien op je loonstrookjes? En ik neem aan dat jouw baas een keurig lijstje heeft meegestuurd met daarin een opsomming van de kosten? ( en is jouw google stuk?)
quote:paprikaatje schreef op 11 januari 2013 @ 19:23:

Dat van het pensioen wist ik, dat wordt met mijn bonus verrekend. Maar welke premies moet ik dan precies blijven doorbetalen?Ze link. WIA premies e.d.
Oh ja: je bruto jaarsalaris gaat door het onbetaalde verlof wel omlaag. Het kan dus zijn dat je daardoor wel ineens recht hebt op (meer) zorgtoeslag en al die andere toeslagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven