Gezondheid alle pijlers

Tips voor een betere weerstand?

12-01-2013 10:02 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet dat iemand hier de gouden tip heeft, ik zit met het volgende:

Al jaren leef ik heel gezond, maar toch heb ik regelmatig kwaaltjes, zoals koortslippen, bijholteontsteking, luchtweginfectie etc. Het jaar is nog maar net begonnen en ik ben alweer 2x bij de huisarts geweest, waar dan ook blijkt dat ik echt iets heb.

Ik snap gewoon niet zo goed hoe het kan, want ik eet elke dag echt veel groente en fruit, ik drink zelden koffie (paar x per week) en alcohol (1 glaasje per week), eet weinig suiker, beweeg (fiets elke dag 45-60 min), slaap voldoende, slik multivitamine etc. Opzich ben ik wel energiek, gelukkig!

Heeft iemand hier misschien nog tips om mijn weerstand te verbeteren en lekker fit te worden en te blijven? Alvast bedankt!
Ik had hetzelfde! Totdat ik groentesapjes maakte van rauwe groente. Soms met wat fruit erbij! Erg snel en makkelijk te maken met de sapcentrifuge!
Ik gebruik Chlorella als voedingssupplement. Spirulina kan ook, dat heb ik vroeger gebruikt toen ik om de haverklap ziek was. Sinds ik het gebruikte, had ik nergens meer last van.

Chlorella schijnt nog beter te zijn en ik barst van de energie sinds ik het slik.
Juist doordat we tegenwoordig zo gezond zijn, altijd handen wassen en dat soort dingen, bouwen we minder weerstand op tegen de alledaagse kwaaltjes.

Dus: minder handen wassen enzo, of accepteren dat je kwaaltjes hebt.
Rook je? Roken breekt ook de vitamine C af.

Ik slik zelf in de winter ook dagelijks 2 van die gele vitamine C tabletjes (kregen we vroeger als kind ook) Ik weet niet of het helpt maar ik ben eigenlijk nooit ziek.....laatst had de hele afdeling griep...ik was de enige die het niet kreeg. Kan ook toeval zijn hoor maar het viel me wel op.
Sommige mensen zijn nou eenmaal vatbaarder voor ziektes.

Maar aan je leefstijl zal het niet liggen, in ieder geval zo gezond blijven leven en veel de buitenlucht in. Misschien ben je wel ergens allergies voor. Allergietest.
ik eet veel...

ik neem zelden..

Zijn natuurlijk relatieve begrippen.

Kan je misschien eens opschrijven wat je eet zoal op een dag, of van 3 dagen bijvoorbeeld.

Er zijn mensen die denken dat ze bijna geen suiker binnenkrijgen omdat ze zelf geen tafelsuiker toevoegen.....
wat een goede reacties, dankjewel!

@mince, wat gooi je daar dan in qua groenten en fruit? En hoeveel neem je ervan op een dag?

@aquamarine, goeie tip! Is het proberen waard, ik ga vandaag meteen ff naar de Tuinen of andere drogist om het te halen!

@Sanne88, nope, ik rook niet. Nooit gedaan

ook, dus dat zal het wel niet zijn.
Ik drink sinds kort bietensap van zonnatura. De bietensap helpt met het afvoeren van afvalstoffen. Bij langdurig gebruik ontgift het je lichaam. Zelf heb ik er erg veel baad bij, voel me energieker, ben minder vaak ziek en mijn huid is enorm opgeknapt.

Misschien kun je dat eens proberen? Een glas per dag is voldoende.
Een koortslip kun je niet vanaf komen, dat is een bacterie die je als kind al hebt gekregen.. En zal elk jaar terug komen.
@desert70, daar gaan we:

S'ochtends: muesli met Griekse yoghurt, soms met een halve banaan en lepeltje honing erbij.

Lunch: kop soep met salade van gegrilde groenten.

Avondeten: quinoa (soort rijst) met pompoencurry en vegetarische balletjes.

Tussendoor: 2 appels, 1 kiwi, handje gedroogde abrikozen.

Avondsnack: 4 suikervrije koekjes (Billy's farm)

Drinken: water en thee zonder suiker.

Ik eet elke dag min of meer dezelfde soort gerechten, maar wissel met soorten groenten, fruit en rijst/aardappelen/volkoren pasta etc.
quote:fasjon schreef op 12 januari 2013 @ 10:32:

Een koortslip kun je niet vanaf komen, dat is een bacterie die je als kind al hebt gekregen.. En zal elk jaar terug komen.Is zéker geen bacterie http://www.thuisarts.nl/koortslip/ik-he ... -koortslip
Koud nadouchen helpt als een tierelier om je weerstand te versterken. Je hebt het dan ook niet koud meer.

Wat betreft die koortslip. Dat zou het herpes simplex virus kunnen zijn en dan kom je er niet van af, maar als dat niet het geval is, dan blijft mijn tip staan.

En als je elke dag een uur fietst, zorg er dan voor dat je voldoende koolhydraten binnen krijgt, dan hebben je spieren iets om op te kauwen.
Volgens mij heb je gewoon pech. Van nature een zwakker gestel dan gemiddeld.

Ik zou in elk geval geen geld gaan uitgeven bij de Tuinen of het Kruidvat. Er is van geen enkele druppel, kruid, pil of wat dan ook bewezen dat het je weerstand verbetert.
quote:MilaDila schreef op 12 januari 2013 @ 10:59:

Volgens mij heb je gewoon pech. Van nature een zwakker gestel dan gemiddeld.

Ik zou in elk geval geen geld gaan uitgeven bij de Tuinen of het Kruidvat. Er is van geen enkele druppel, kruid, pil of wat dan ook bewezen dat het je weerstand verbetert.Is waar. Ik heb ooit eens echinaforce geslikt, toen kreeg ik ineens met allerlei ongemakken te maken, dus het kan nog eens tegen werken ook.
een niet heel goed doorgerekend vegetarisch dieet kan risico's met zich meebrengen. Dat is de enige keer in mijn leven geweest dat ik kwakkelde met mijn gezondheid. Verder kan ik eten wat ik wil, ik ben benedengemiddeld ziek.
it's a big club and you ain't in it
Tja, een zwak gestel kan natuurlijk ook...maar ik ga de sapjes en pillen toch maar proberen denk ik. Wie weet helpt het! Ik heb een druk leven en een verantwoordelijke baan, dus het is niet handig om steeds maar te kwakkelen.

Accepteren kan altijd nog
quote:soundofsunshine schreef op 12 januari 2013 @ 10:37:

@desert70, daar gaan we:

S'ochtends: muesli met Griekse yoghurt, soms met een halve banaan en lepeltje honing erbij.

Lunch: kop soep met salade van gegrilde groenten.

Avondeten: quinoa (soort rijst) met pompoencurry en vegetarische balletjes.

Tussendoor: 2 appels, 1 kiwi, handje gedroogde abrikozen.

Avondsnack: 4 suikervrije koekjes (Billy's farm)

Drinken: water en thee zonder suiker.

Ik eet elke dag min of meer dezelfde soort gerechten, maar wissel met soorten groenten, fruit en rijst/aardappelen/volkoren pasta etc.Hier kan een actief mens niet op leven hoor.
@rionyriony, dat is waar! Opzich ben ik niet helemaal vegetariër, ik eet ongeveer 1x per week vis. Verder eet ik dagelijks zuivel en noten en heb ik volgens mij wel een uitgebalanceerd dieet. VitB12 (waar vegetariërs en veganisten) vaak een tekort aan hebben) zit in m'n multivitamine.
quote:Cateautje schreef op 12 januari 2013 @ 11:19:

[...]

Hier kan een actief mens niet op leven hoor. Eens, ben geen dokter maar volgens mij eet je te weinig.
Even over een koortslip. Daar kom je inderdaad niet vanaf, maar hij steekt juist de kop op als je weerstand laag is. Dus als je weerstand beter is, heb je er minder vaak last van.

Ik had altijd last van koortslippen in de lente en herfst, als het weer omsloeg, zeg maar. En dan nog een paar keer daarnaast.

Even afkloppen, ik heb al minstens een jaar geen koortslip meer gehad die daadwerkelijk heeft doorgezet. Maar ik ga er niet vanuit dat ik er nooit meer een krijg, omdat het virus altijd in je lichaam blijft.
@soundofsunshine: bij mij ging het om ijzer en vermoedelijk ook om de niet geheel optimale aminozurencompositie van de plantaardige eiwitten.

Advies: ga een twee keer per week naar het vleeswarenvak van de super en pak daar een pakje ham en een pakje gekookte lever (of iets anders als je het niet lust) mee.
it's a big club and you ain't in it
@cateautje: wat zou jij veranderen dan? Ik hou niet zo van brood, dus dat eet ik niet zo vaak.

Voor mijn gevoel eet ik trouwens de hele dag door. Andere collega's eten alleen bij de lunch, terwijl ik tussendoor heel veel loop te knagen en s'avonds eet ik dus gerust koekjes of een bakkie chips.
quote:soundofsunshine schreef op 12 januari 2013 @ 11:18:

Tja, een zwak gestel kan natuurlijk ook...maar ik ga de sapjes en pillen toch maar proberen denk ik. Wie weet helpt het! Ik heb een druk leven en een verantwoordelijke baan, dus het is niet handig om steeds maar te kwakkelen.

Accepteren kan altijd nog

Je mag natiuurlijk helemaal zelf weten waar je je geld aan uitgeeft ;)

Maar zou bezoek aan HA geen optie zijn? Voor uitgebreider onderzoek? Mogelijk heb je een allergie wat iemand opperde. Of iets anders.
In de winter kunnen virussen enzo langer blijven leven door de kou en mensen komen meer in contact met elkaar (denk OV en meer binnen blijven), daarnaast kachels en luchtcirculatie die alle bacillen lekker rond blazen.

Je doet het al goed, goed slapen,sporten en misschien nog iets regelmatiger je handen wassen.

Ik had griep in december en zit nu met een keelontsteking op de bank terwijl ik gezond eet, sport, voldoende slaap, ...etc Blijkbaar houd je die rot bacillen niet altijd tegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven