Lensimplantaten.. ervaringen?
dinsdag 22 juli 2008 om 15:56
dinsdag 26 juni 2012 om 13:21
Hoi Haantje69 en Magnolia,
Bedankt voor reacties. Ik ben blij dat het bij jullie zo goed is gegaan, op de halo's na Ik lees dat Magnolia volledige narcose heeft gehad, daar ligt mijn voorkeur ook alleen blijkt dat per kliniek te verschillen of ze dat wel al dan niet doen.. Ik heb heb een mail gestuurd naar een andere instelling dan het oogziekenhuis/Focus kliniek, waar ik veel mensen ken die daar hebben gelaserd of dat ze ook volledige narcose toedienen bij lensimplantaten maar daar heb ik tot op heden nog steeds geen bericht van. Ik vind het best een hele grote stap en wil daarom zoveel mogelijk informatie.. Ik heb in beide ogen twee cilinders en ik ben erg allergisch, denken jullie dat twee cilinders in ieder oog ook op te lossen zijn met implanten? Fijn om dit informatieve topic te lezen.
Bedankt voor reacties. Ik ben blij dat het bij jullie zo goed is gegaan, op de halo's na Ik lees dat Magnolia volledige narcose heeft gehad, daar ligt mijn voorkeur ook alleen blijkt dat per kliniek te verschillen of ze dat wel al dan niet doen.. Ik heb heb een mail gestuurd naar een andere instelling dan het oogziekenhuis/Focus kliniek, waar ik veel mensen ken die daar hebben gelaserd of dat ze ook volledige narcose toedienen bij lensimplantaten maar daar heb ik tot op heden nog steeds geen bericht van. Ik vind het best een hele grote stap en wil daarom zoveel mogelijk informatie.. Ik heb in beide ogen twee cilinders en ik ben erg allergisch, denken jullie dat twee cilinders in ieder oog ook op te lossen zijn met implanten? Fijn om dit informatieve topic te lezen.
dinsdag 26 juni 2012 om 17:11
Hallo Elvira,
over cillinders weet ik helemaal niets. Dat moet je echt in het ziekenhuis / kliniek navragen.
Ik heb twee maal volledige narcose gehad. Volgens mij hangt dat vooral van de arts af. Mijn arts gaf aan deze operatie alleen bij volledige narcose te willen doen. Daar had ik geen keuze in.
Je vermeldt dat je erg allergisch bent..... ja eh... wat wil je daarmee zeggen?
Succes met je keuze maken.
over cillinders weet ik helemaal niets. Dat moet je echt in het ziekenhuis / kliniek navragen.
Ik heb twee maal volledige narcose gehad. Volgens mij hangt dat vooral van de arts af. Mijn arts gaf aan deze operatie alleen bij volledige narcose te willen doen. Daar had ik geen keuze in.
Je vermeldt dat je erg allergisch bent..... ja eh... wat wil je daarmee zeggen?
Succes met je keuze maken.
woensdag 27 juni 2012 om 07:34
Elivira het is nogal lastig im iets te zeggen. Ik zou je adviseren om een afspraak te maken en al je vragen te stellen aan de arts. Welke sterkte heb je? Want lensimplantaten worden niet zonder meer geplaatst.
Het oogziekenhuis plaatst lensimplantaten onder narcose en dan ook nog eens 1 oog tegelijk. Ik weet dat andere klinieken het soms ook met een plaatselijke verdoving doen of 2 ogen tegelijk onder narcose
Het oogziekenhuis plaatst lensimplantaten onder narcose en dan ook nog eens 1 oog tegelijk. Ik weet dat andere klinieken het soms ook met een plaatselijke verdoving doen of 2 ogen tegelijk onder narcose
woensdag 8 augustus 2012 om 18:28
Ik ben vandaag op controle geweest en ben mezelf rot geschrokken. Ze controleren het aantal cellen (van het hoornvlies?). Volgens de (nieuwe) oogarts was het aantal drastisch gedaald. Als het verder zou dalen, moeten de lenzen er weer uit. Je kunt zelf helemaal niets doen om dit aantal weer te laten stijgen.
Ik heb gevraagd of ze het onderzoek nog eens over wilden doen. Dat hebben ze gedaan. Toen ik daarna bij de oogarts terug kwam, vertelde hij dat er voor de operatie 2500 cellen waren, daarna een meting van 2900 en nu 2250. Ik zei dat dat raar was omdat hij daarvoor had gezegd dat cellen niet bijgemaakt kunnen worden en dat een latere meting dus nooit meer had kunnen zijn dan die 2500. Hij zei dat er toen waarschijnlijk een fout gemaakt was. En dat betekende dan ook dat de daling minder dramatisch was dan hij eerst dacht (dus niet van 2900 naar nu 2250, maar van 2500 naar 2250). Het blijft een daling, maar volgens hem kon dat ook door de operatie komen en kon het best zijn dat het nu stabiel bleef.
Ik moet nu over een half jaar terug komen voor een nieuwe meting.
Ik ben nog erg onder de indruk..... lenzen er weer uithalen?????
Hebben er mensen soortgelijke ervaring? En ken je dit risico van deze operatie?
Ik heb gevraagd of ze het onderzoek nog eens over wilden doen. Dat hebben ze gedaan. Toen ik daarna bij de oogarts terug kwam, vertelde hij dat er voor de operatie 2500 cellen waren, daarna een meting van 2900 en nu 2250. Ik zei dat dat raar was omdat hij daarvoor had gezegd dat cellen niet bijgemaakt kunnen worden en dat een latere meting dus nooit meer had kunnen zijn dan die 2500. Hij zei dat er toen waarschijnlijk een fout gemaakt was. En dat betekende dan ook dat de daling minder dramatisch was dan hij eerst dacht (dus niet van 2900 naar nu 2250, maar van 2500 naar 2250). Het blijft een daling, maar volgens hem kon dat ook door de operatie komen en kon het best zijn dat het nu stabiel bleef.
Ik moet nu over een half jaar terug komen voor een nieuwe meting.
Ik ben nog erg onder de indruk..... lenzen er weer uithalen?????
Hebben er mensen soortgelijke ervaring? En ken je dit risico van deze operatie?

woensdag 8 augustus 2012 om 18:32
woensdag 8 augustus 2012 om 19:41
Hoi Oriane,
wordt bij jou het aantal cellen elke keer gecontroleerd? Vorige oogarts vertelde dat dat niet overal gebeurde.... Ik moet in een lampje kijken, krijg eerst rode flitjes en daarna groene (lekker duidelijke uitleg ).
In eerste instantie zeiden ze ook dat bij mij alles in orde was. En dat is het ook wel: het zicht is goed en ik heb geen klachten.
Na het cellen tellen, schrok ik van dit verhaal. Ook omdat ik me niet kan herinneren dat er ooit verteld is, dat dit een risico is.
Ik hoop van harte dat het bij jou allemaal goed is (en blijft). Ik ben alleen erg geschrokken van deze controle en had dit ook helemaal niet verwacht.
wordt bij jou het aantal cellen elke keer gecontroleerd? Vorige oogarts vertelde dat dat niet overal gebeurde.... Ik moet in een lampje kijken, krijg eerst rode flitjes en daarna groene (lekker duidelijke uitleg ).
In eerste instantie zeiden ze ook dat bij mij alles in orde was. En dat is het ook wel: het zicht is goed en ik heb geen klachten.
Na het cellen tellen, schrok ik van dit verhaal. Ook omdat ik me niet kan herinneren dat er ooit verteld is, dat dit een risico is.
Ik hoop van harte dat het bij jou allemaal goed is (en blijft). Ik ben alleen erg geschrokken van deze controle en had dit ook helemaal niet verwacht.
donderdag 9 augustus 2012 om 11:48
Bij mij worden bij elke controle ook de cellen geteld en wist idd dat als het te laag zou worden dat de lenzen er uit moeten. Dat zou pas moeten als de cellen rond de 1700 zitten. Althans dat meen ik me te herinneren.
Oriane: narcose of niet hangt af van het soort implantaten en aan het ziekenhuis/klinkiek. Mijn ziekenhuis deed het alleen maar onder volledige narcose
Oriane: narcose of niet hangt af van het soort implantaten en aan het ziekenhuis/klinkiek. Mijn ziekenhuis deed het alleen maar onder volledige narcose

donderdag 9 augustus 2012 om 14:42
Welke implantaten hebben jullie dan dat jullie onder narcose moesten? Ikzelf heb de artisan.
Cellen worden ook hier geteld maar alles prima in orde. Ik heb echt niet het gevoel dat er ooit iets gebeurd is met dat oog. Alles is heel natuurlijk (heb eerst implantaten gehad en ben daarna nog gelaserd voor de restwaardes wat wel heel au deed daarna). Het enige verschil is dat ik geen -14 meer heb met beide ogen, maar zonder visuele hulpmiddelen perfect kan zien
. Geen halo's ook, geen droge ogen. Echt alsof het altijd zo is geweest eigenlijk.
Cellen worden ook hier geteld maar alles prima in orde. Ik heb echt niet het gevoel dat er ooit iets gebeurd is met dat oog. Alles is heel natuurlijk (heb eerst implantaten gehad en ben daarna nog gelaserd voor de restwaardes wat wel heel au deed daarna). Het enige verschil is dat ik geen -14 meer heb met beide ogen, maar zonder visuele hulpmiddelen perfect kan zien

donderdag 9 augustus 2012 om 17:00
Ik heb artisan, artiflex was bij deze sterkte / pupil niet mogelijk.
Weet een van jullie of je ook wel eens zo'n daling van cellen hebt gehad? Ik zit nu dus nog rond de 2250, nog wel boven de grens van 1700/1500, maar ja... De oogarts gaf daarna aan het dus best door de operatie kon komen, maar dat is langer dan anderhalf jaar geleden.
De een na laatste meting is dus van mei 2011, maar toen is er waarschijnlijk een fout gemaakt.
Weet je of je na de operatie een daling hebt gehad? En dat het nu stabiel is....
Weet een van jullie of je ook wel eens zo'n daling van cellen hebt gehad? Ik zit nu dus nog rond de 2250, nog wel boven de grens van 1700/1500, maar ja... De oogarts gaf daarna aan het dus best door de operatie kon komen, maar dat is langer dan anderhalf jaar geleden.
De een na laatste meting is dus van mei 2011, maar toen is er waarschijnlijk een fout gemaakt.
Weet je of je na de operatie een daling hebt gehad? En dat het nu stabiel is....
woensdag 21 november 2012 om 19:02
Vandaag op tussentijdse controle geweest: sinds een paar weken zijn mijn ogen gevoeliger voor licht en voel ik soms een druk op mijn ogen.
Voor de operatie kon ik ook slecht tegen zonlicht en had ik vaak een zonnebril op. Sinds de operatie heb ik die veel minder nodig. Maar sinds een paar weken merk ik dat licht soms te fel kan zijn. Dat kan gewoon binnen, hoeft niet eens fel zonlicht te zijn.
Volgens de oogarts ziet alles er goed uit. Er is nu dus geen verklaring voor te vinden.
In januari '13 mag ik opnieuw cellen laten tellen.
Voor de operatie kon ik ook slecht tegen zonlicht en had ik vaak een zonnebril op. Sinds de operatie heb ik die veel minder nodig. Maar sinds een paar weken merk ik dat licht soms te fel kan zijn. Dat kan gewoon binnen, hoeft niet eens fel zonlicht te zijn.
Volgens de oogarts ziet alles er goed uit. Er is nu dus geen verklaring voor te vinden.
In januari '13 mag ik opnieuw cellen laten tellen.
vrijdag 14 december 2012 om 08:53
Ben blij wat meer ervaringen gevonden te hebben over het lens implanteren. Ik ga vanmiddag de gaatjes laten schieten, ben er erg nerveus over. Oogarts vertelde dat het soms wel eens vervelend kan aanvoelen, ben benieuwd. Komende donderdag ga ik de lenzen, Artiflex, onder algehele narcose laten plaatsen, allebei tegelijk. Ben benieuwd hoe lang het herstel duurt, ben dan vrij van werk tot de kerst, moet allebei de kerstdagen werken.....Maar zal zo blij zijn dat ik kan zien zonder bril! Gister trouwens het bericht gehad dat ik het volledig vergoed krijg vanwege mijn toch wel heel slechte ogen!
vrijdag 14 december 2012 om 19:31
Lonkaa, ik kwam met cilinderafwijking met het ene oog net op -10 uit en het andere oog ergens rond de -8. Maar de oogarts heeft gepleit voor me bij de ziektekosteverzekeraar omdat ze vond dat ze niet het eene oog wel kon doen en het andere dan niet. Ze was er niet zeker van dat het zo zou lukken, maar heeft haar best gedaan....Had zelf dus ook maar 1 oog verwacht, maar had dus erg goed nieuws van de week! het gaatjes schieten vandaag viel trouwens reuze mee gelukkig.....Weet iemand hoe lang het duurt voor je weer kunt werken? ik word komende donderdag geopereerd en moet eerste en tweede kerstdag dan weer voor het eerst werken. Is het zicht dan al weer aardig goed?
zaterdag 15 december 2012 om 18:46
Geweldig! Hoe lang gaat het duren voor je lenzen er zijn? Ik kreeg soort van voorrang van de oogarts omdat ik in het ziekenhuis werk en het weekend erna vrij ben. Gaan bij jou ook allebei de ogen tegelijk en onder algehele narcose? begin nu wel lichtelijk de bibbers te krijgen voor donderdag hoor, hoop wel gelijk aardig zicht te hebben, maar ik heb een cilinderafwijking die niet meeberekend wordt maar evt. later nog weggelaserd gaat worden.....
vrijdag 21 december 2012 om 23:08
Ja, ze zijn gister geplaatst! En een goed zicht dat ik heb! ben vandaag op controle bij de oogarts geweest, re oog 150% en li 100%....Geloof dat ze er zelf ook verbaasd van stond. Ogen waren gister wel goed pijnlijk en was de hele dag suf nog van de narcose. Nu de hele dag aan het druppelen, li oog is nog wat pijnlijk, steekt af en toe een beetje maar kan gewoon al autorijden....Wel extra gel gehad tegen droge ogen, de druppels schijnen de ogen toch wat droger te maken. Moet 3 Jan. weer terugkomen, kan dinsdag en woensdag gewoon gaan werken. Helemaal opgelucht dus....
woensdag 9 januari 2013 om 19:51
Even een update over mijn cellen: vandaag is er opnieuw een endotheelcellen foto gemaakt. Deze mevrouw nam er de tijd voor en heeft heel wat foto's gedelete omdat ze niet goed waren. Uiteindelijk kwam ik weer uit op 2500 cellen ongeveer. Volgens haar waren de vorige foto's niet zo mooi (deel van de afdruk was blanco) en komt het daardoor dat er minder cellen zijn. Klink logisch. Moest daarna een uur wachten omdat de oogarts erg uitliep, en ik stond na 2 minuten weer buiten. Alles goed, over een jaar opnieuw laten controleren.
Ergens was ik heel boos, toch een aantal maanden in onzekerheid gezeten, maar ik had de puf niet meer om dat weer te roepen. Maar het is dus goed!
Ergens was ik heel boos, toch een aantal maanden in onzekerheid gezeten, maar ik had de puf niet meer om dat weer te roepen. Maar het is dus goed!
donderdag 10 januari 2013 om 20:45
quote:doja34 schreef op 21 december 2012 @ 23:08:
Ja, ze zijn gister geplaatst! En een goed zicht dat ik heb! ben vandaag op controle bij de oogarts geweest, re oog 150% en li 100%....Geloof dat ze er zelf ook verbaasd van stond. Ogen waren gister wel goed pijnlijk en was de hele dag suf nog van de narcose. Nu de hele dag aan het druppelen, li oog is nog wat pijnlijk, steekt af en toe een beetje maar kan gewoon al autorijden....Wel extra gel gehad tegen droge ogen, de druppels schijnen de ogen toch wat droger te maken. Moet 3 Jan. weer terugkomen, kan dinsdag en woensdag gewoon gaan werken. Helemaal opgelucht dus....
donderdag 10 januari 2013 om 20:54
hoi, ik heb mijn artiflex inplantlenzen gekregen op 3 en 7 januari 2013 onder plaatselijke verdoving.Bij mijn 1ste operatie had ik meteen goed zicht bij de 2de operatie de dag erna.Ik heb een sterkte van -9 en nog wat en een flinke cilinder .Lonka bij welke verzekeringmaatschappij zit jij? Je schreef dat je alles volledig vergoed kreeg. Ik krijg 1800euro per oog vergoed Er gaat een nieuwe wereld voor je open .ik kan nu zelfs de shampoo fles onder de douche lezen
vrijdag 11 januari 2013 om 17:06