Gezondheid alle pijlers

Lensimplantaten.. ervaringen?

22-07-2008 15:56 446 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al veel topics geopend over laseren, maar ik heb er niet één gevonden over lensimplantaten.

Ik heb vorige week gehoord dit ik niet in aanmerking kom voor laseren, maar wel voor lensimplantaten.



Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn Peddy! Ik heb mijn artisans nu bijna 3 jaar en er nog steeds blij mee.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik wil met jullie mijn ervaring delen, aangezien het blijkbaar een uitzonderlijke is, ik heb niet gelezen dat anderen hier namelijk last van hebben. Sinds vorige week heb ik nu 2 artiflex lenzen. Er zit voor mij alleen 1 groot nadeel aan. Mijn pupillen zijn namelijk blijkbaar zo groot dat als ze oprekken ze nu langwerpig worden van vorm, dit omdat de lens niet groter is dan de breedte waarop mijn pupil dus blijft hangen en mijn pupil in de lengte wel verder kan 'groeien'. Omdat ik torische lenzen heb zijn ze enigszins schuin geplaatst waardoor als mijn pupillen dus groot zijn ze samen een v vorm maken, hoop dat dit een beetje te begrijpen is. Ze zien er dan dus heel freaky uit en ben hier ook erg van geschrokken. Heeft iemand dit toevallig ook gehad? Of iets over gehoord?



Groetjes..
Alle reacties Link kopieren
Mijn pupillen zijn ook groter dan de lens. Wen je aan!
Alle reacties Link kopieren
Dit topic is inmiddels al heel oud, maar ik heb er veel aan gehad in mijn beslissing om leesimplantaten te nemen, en daarna om me gerust te stellen. Ik deel daarom ook graag mijn ervaringen, en ben nog altijd benieuwd hoe het nu gaat met iedereen die aan dit topic heeft bijgedragen. Ik hoop dat er mensen zijn die aan mijn post net zoveel hebben als ik aan de eerdere posts heb gehad. Over mijzelf: ik ben 30 jaar en heb al sinds mijn zevende een bril. Ik heb -14 aan mijn linker oog en -12 rechts.

Twee weken geleden heb ik in mijn eerste oog een Visian ICL lens laten implanteren. Ik was vreselijk zenuwachtig en bang. In de weken ervoor heb ik zelfs overwogen om de hele behandeling af te blazen. Ik voelde me zo bang en had een slecht voorgevoel. Ik heb heel internet uitgekamd voor ervaringen en zag toch dat het in veruit de meeste gevallen goed is gegaan. Als er al complicaties waren was dit van tijdelijke aard.

In het ziekenhuis werd ik erg op mijn gemak gesteld door de verpleegkundige. Mijn bloeddruk en hartslag waren goed - je zou er bijna niet aan kunnen aflezen hoe gestresst ik was. In de OK zag ik mijn oogarts weer, een bijzonder vriendelijke en rustige man in wie ik echt vertrouwen had. Dat stelde me gerust. Ze legden ook heel goed uit wat ze gingen doen. Ik was alleen plaatselijk verdoofd met druppels, dus ik kon alles volgen. Dat was niet eng maar juist geruststellend - net als wanneer de tandarts gewoon hardop vertelt wat ie aan het doen is.

Ik moest in een felle lamp bijven kijken. Dat was erg onaangenaam. Je voelt geen pijn, maar je merkt wel dat er aan je oog wordt geknutseld. Gelukkig zei de arts al snel: de lens zit erin, ik check nog even of hij goed ligt. Daarna werd alles goed gespoeld. Ik was in ca 20-30 minuten klaar. De arts zei gelijk dat het goed was gegaan.

Mijn eerste controle had ik een dag later. Alles was goed en mijn zicht was meteen 90%. In de spiegel schrok ik wel even: mijn pupil was nog steeds erg Groot! Het zag er eng uit, want mijn andere oog had nog een gewone pupil. Het kwam door de pupilverwijdende druppels, en ging ook gewoon weer over. Ondertussen kon ik gewoon zien, en hoe!!

Ik ben nu een dag of 10 verder, en heb alleen nog wat gevoeligheid voor licht. Maandag nog een tweede check. Ik moet er ook een beetje aan wennen dat ik voortdurend goed kan zien, en dat ik dus niet onder de douche in een blurr sta te kijken zonder verdere focus. Mijn hersenen hebben voortdurend mooie scherpe beelden te verwerken!

Tot nu toe ben ik zeer enthousiast over de ingreep en het resultaat. Ik kijk er naar uit dat mijn andere oog wordt behandeld (over 4 dagen alweer!) en hoop dat alles zo voorspoedig blijft gaan. Bij mijn andere oog zal ik waarschijnlijk minder angstig zijn - ik heb echt vertrouwen in de arts en deze techniek.
anoniem_287195 wijzigde dit bericht op 01-07-2017 12:50
6.64% gewijzigd
Nou succes ermee.
Iedereen die ik ken die zijn ogen heeft laten laseren of implantaten heeft draagt inmiddels weer een bril. Als je ogen alsnog verder achteruit gaan helpt geen behandeling daar tegen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een opbeurende reactie. Mijn ogen zijn al 12 jaar stabiel, dus het zou vreemd zijn als ik nog verder achteruit zal gaan. Daarnaast is de behandeling omkeerbaar en zou je in theorie andere implantaten kunnen krijgen. Dat zal echter niet nodig zijn in mijn geval.

Ik weet dat wanneer ik daar de leeftijd voor heb, ik er niet aan ontkom dat ik ooit een leesbril zal moeten. Dat duurt gelukkig nog wel even. Met laseren of leesimplantaten kun je niet voorkomen dat je last krijgt van ouderdomsverziendheid. Gelukkig ben ik daarover goed voorgelicht.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zwager had erg slechte ogen, -6, en heeft 15 jaar geleden implantaatlenzen gekregen. Hij ziet nog steeds prima.
Ikzelf heb ruim 15 jaar geleden mijn ogen laten laseren. Ben nog elke dag blij en heb nergens last van gehad.
Heerlijk hè om van alle brillen, lenzen, vloeistoffen verlost te zijn?
O alleen positieve ervaringen mochten gedeeld worden? :P
Ja mijn ogen zijn ook al meer dan 15 jaar stabiel maar als ik naar die 4 voorbeelden uit mijn omgeving kijk (waarbij het echt om een gewone bril gaat en geen leesbril) vind ik een paar duizend Euro te veel voor die gok. Ik hoop voor je dat het voor jou wel goed uitpakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn artisans bijna 5 jaar. En ja ik heb inmiddels weer een bril. Voor lezen en tv kijken. Ik gebruik hem eigenlijk alleen als ik moe ben. Het is ook niet te vergelijken met de plus 10 waar ik vanaf kwam. Betreft hier een reststerkte mijn zicht is na de operatie niet verslechterd.
Alle reacties Link kopieren
Had je dan meteen al een bril nodig na de operatie, aangezien het daarna niet is verslechterd? Bij mij was mijn beeld direct helemaal perfect, ik hoop echt dat het zo blijft. Uiteraard bestaat de kans dat ik over 15 a 20 jaar een leesbril moet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in januari van dit jaar ICL lenzen laten plaatsen. Beide ogen in 1x. Het ging heel goed en snel. Direct na de operatie kon ik al beter zien dan daarvoor. Ik kwam van 5% zicht en zit nu op 120%. Elke dag geniet ik ervan hoe goed ik kan zien.

De enige bijwerking die ik nog steeds heb overgehouden is een beetje gevoeligheid voor fel licht en last van halo's. Maar beiden zijn makkelijk op te lossen met een zonnebril buiten en binnen valt het wel mee. Ik wist ook dat dit een mogelijke bijwerking kon zijn en het kan ook nog steeds verder wegtrekken.

En die leesbril daar denk ik gewoon nog even niet aan, haha. Voorlopig geniet ik er echt van dat ik zo goed kan zien en geen gedoe meer heb met brillen, lenzen en vloeistoffen.
..
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je reactie Reizigster! Goed om te horen van iemand die net een half jaar eerder de ingreep heeft gehad dan ik. Bij mij neemt de lichtgevoeligheid nu al af, en de halo's vallen me erg mee. Twee ogen in 1 keer lijkt me wel heftig hoor! Niet dat het pijnlijk is of zo, maar gewoon spannend en ook kwetsbaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit topic ter voorbereiding al doorgenomen en ik heb gisteren een vooronderzoek gehad en ben niet geschikt voor laseren, maar wel voor lensimplantaten dus vandaar dat ik weer kom kijken. Fijn dat er nog wat actuele reacties zijn.

Het lijkt me wel fijn om te doen en zou het best graag willen. Geen lenzen of bril meer en geen gehannes ermee. Voordeel is dat het omkeerbaar is en je kan erna gewoon lenzen dragen mochten ze ooit verwijderd moeten worden. Wat ik wel jammer vind is dat hij aangaf dat er altijd wel een reststerkte overblijft van 0,5 tot 0,25 (af en toe zelfs min 1) en sommigen dit onprettig vinden (ik ken mezelf en ga er dus vanuit dat ik dit onprettig vind), op 0 uitkomen zou uitzonderlijk zijn door de wondgenezing. Dit zou dan weg gelaserd kunnen worden, maar dan heb je wel twee behandelingen aan je ogen en er komt weer geld bij. daarnaast heb ik in het donker grote pupillen waardoor ik dus in het donker halo's zou gaan zien. Geen idee wat voor een impact dat heeft, maar met mijn vergrote pupillen na het onderzoek zag ik bij het tv kijken denk ik de halo's, ga ik daarmee kunnen leven. Ook de risico's, waar hij zelf niet mee kwam wat toch eigenlijk wel zou moeten, vind ik een beetje eng. Nog maar eens goed over nadenken.

@ lazy sunday, waar heb jij het laten doen?
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
@Karen28, ik heb het via de Focus Kliniek gedaan, zoals meer op dit forum. Er zijn vast ook goede andere klinieken, maar ik werd op deze getipt en het vooronderzoek gaf me veel vertrouwen. Het is waar dat er een reststerkte over kan blijven, maar dat is zeldzaam. Omdat de leesimplantaten per -0,5 gaan, heb ik nu 0 en -0,25 (ik had aan een oog -12,25 en de lens is -12). Dit heeft dus niet te maken met wondgenezing. Ik merk niets van deze reststerkte. Als je hier twijfel over hebt zou ik dit toch eens navragen bij de oogarts. De kans op reststerkte is juist bij implantaten heel klein. Mij heeft dit in elk geval geen reden gegeven om te twijfelen aan de behandeling.

Reden dat ik twijfelde waren andere mogelijke complicaties, zoals de verhoogde kans op staar (2-4%). Dit heb ik uitgebreid besproken met de oogarts.

Ik weet niet hoe het zit met jouw pupillen. Ik heb geen grote pupillen - gewoon gemiddeld. Ik zie wel af en toe halo's/lichtkransen, maar dit is vanaf het begin steeds minder geworden. Het is nou niet zo dat ik er echt 'last' van heb. Bij het tv kijken zie ik geen halo's. Je vergrote pupillen na het vooronderzoek zijn ook niet echt een graadmeter - je hebt dan druppels gekregen om je pupillen te vergroten en dat is beslist niet je natuurlijke pupilgrote.

Het is goed dat je er nog even goed over na wil denken. Wat ik zelf lastig vond is dat ik lijstjes heb van mogelijke complicaties maar dat ik niet goed een idee had hoe het nou zou zijn als ik daadwerkelijk die lenzen zou hebben en hoe het voelt. Maar het voelt echt goed. Ik zie beter dan met bril/lenzen en vind het ook aangenamer. Ik ben bijzonder blij met mijn keuze. Het enige waar ik nog wel eens aan denk is: hoe is het over 20 jaar? Daarom is het van belang dat je naar een goede oogarts gaat met goede nazorg. Stel de oogarts ook echt al je vragen.
Alle reacties Link kopieren
LazySunday schreef:
01-07-2017 11:03
Dit topic is inmiddels al heel oud, maar ik heb er veel aan gehad in mijn beslissing om leesimplantaten te nemen, en daarna om me gerust te stellen. Ik deel daarom ook graag mijn ervaringen, en ben nog altijd benieuwd hoe het nu gaat met iedereen die aan dit topic heeft bijgedragen. Ik hoop dat er mensen zijn die aan mijn post net zoveel hebben als ik aan de eerdere posts heb gehad. Over mijzelf: ik ben 30 jaar en heb al sinds mijn zevende een bril. Ik heb -14 aan mijn linker oog en -12 rechts.

Twee weken geleden heb ik in mijn eerste oog een Visian ICL lens laten implanteren. Ik was vreselijk zenuwachtig en bang. In de weken ervoor heb ik zelfs overwogen om de hele behandeling af te blazen. Ik voelde me zo bang en had een slecht voorgevoel. Ik heb heel internet uitgekamd voor ervaringen en zag toch dat het in veruit de meeste gevallen goed is gegaan. Als er al complicaties waren was dit van tijdelijke aard.

In het ziekenhuis werd ik erg op mijn gemak gesteld door de verpleegkundige. Mijn bloeddruk en hartslag waren goed - je zou er bijna niet aan kunnen aflezen hoe gestresst ik was. In de OK zag ik mijn oogarts weer, een bijzonder vriendelijke en rustige man in wie ik echt vertrouwen had. Dat stelde me gerust. Ze legden ook heel goed uit wat ze gingen doen. Ik was alleen plaatselijk verdoofd met druppels, dus ik kon alles volgen. Dat was niet eng maar juist geruststellend - net als wanneer de tandarts gewoon hardop vertelt wat ie aan het doen is.

Ik moest in een felle lamp bijven kijken. Dat was erg onaangenaam. Je voelt geen pijn, maar je merkt wel dat er aan je oog wordt geknutseld. Gelukkig zei de arts al snel: de lens zit erin, ik check nog even of hij goed ligt. Daarna werd alles goed gespoeld. Ik was in ca 20-30 minuten klaar. De arts zei gelijk dat het goed was gegaan.

Mijn eerste controle had ik een dag later. Alles was goed en mijn zicht was meteen 90%. In de spiegel schrok ik wel even: mijn pupil was nog steeds erg Groot! Het zag er eng uit, want mijn andere oog had nog een gewone pupil. Het kwam door de pupilverwijdende druppels, en ging ook gewoon weer over. Ondertussen kon ik gewoon zien, en hoe!!

Ik ben nu een dag of 10 verder, en heb alleen nog wat gevoeligheid voor licht. Maandag nog een tweede check. Ik moet er ook een beetje aan wennen dat ik voortdurend goed kan zien, en dat ik dus niet onder de douche in een blurr sta te kijken zonder verdere focus. Mijn hersenen hebben voortdurend mooie scherpe beelden te verwerken!

Tot nu toe ben ik zeer enthousiast over de ingreep en het resultaat. Ik kijk er naar uit dat mijn andere oog wordt behandeld (over 4 dagen alweer!) en hoop dat alles zo voorspoedig blijft gaan. Bij mijn andere oog zal ik waarschijnlijk minder angstig zijn - ik heb echt vertrouwen in de arts en deze techniek.
Vreemd dat dit plaatselijke verdoving is bij u, bij mij waren de ICL implantaten onder volledige verdoving.
Alle reacties Link kopieren
Thanks Lazy Sunday. Dat is wel de kliniek waar ik over zat te denken om een tweede vooronderzoek te laten doen. Alhoewel ik wel gelijk mijn lenzen weer in heb gedaan, misschien niet heel handig want nu kan ik weer opnieuw mijn bril 4 weken op doen. Oeps. Maar ik had wel gelijk weer zand in mijn ogen met lenzen in op de fiets en toen wist ik weer waarom ik het in eerste instantie wilde doen. Sowieso moet ik even sparen dus ik heb geen haast.

Ik denk ook niet dat ik altijd zulke grote pupillen heb hoor. Maar ik hoorde mensen altijd over halo's en geen idee wat dat was, totdat ik dus met grote pupillen rond liep. Ik denk dat dat was ik toen gezien heb halo's zijn en ik dit ook als uitgangspunt voor mezelf neem, stelt dat het straks inderdaad zo is kan ik er dan mee leven.

Bij mij gaf hij aan dat staar en netvliesloslating complicaties waren die door de lensimplantaten konden worden 'verergerd' maar dat ik daar sowieso gezien mijn sterkte al kans op had (niet eens zo heel erg hoor zit rond de -8); dus het risico wordt iets erger maar het is niet iets wat enkel en alleen door de lensimplantaten komt.

Over je vraag hoe het over 20 jaar zit; ik ben nog bij een andere kliniek geweest die heel goed bekend staat om te laseren (en volgens website ook lensimplantaten doen) en toen ik niet geschikt bleek voor laseren vroeg ik naar lensimplantaten. Zij zijn daarmee gestopt omdat ze steeds vaker klachten kregen van mensen die de lensimplantaten ongeveer 10 jaar droegen. Verslechterd zicht e.d. Ik weet ook niet of je dan na 10 jaar bij gelaserd kan worden. Maar ik zou op zich wel blij zijn als ik gewoon 10 jaar goed zicht heb, daar heb ik wel 500 per jaar voor over! Aan de andere kant worden lensimplantaten al jaren gebruikt bij staar, dus er is wel wat over bekend op de lange termijn. Eigenlijk maar ik mij daar niet zo heel veel zorgen om.

Voel je ze zitten?

Sirlorrie, bij mij zou het ook onder plaatselijke verdoving zijn.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
@Karen28, als je een vooronderzoek laat doen, dan zou ik al je vragen afvuren op de arts. Ik heb begrepen dat de kans op netvliesloslating niet groter is dan bij onbehandelde bijziende ogen. Ik heb dit specifiek gevraagd. De leesimplantaten bij staar zijn anders dan de leesimplantaten die je krijgt als je 'gewoon' bijziend zijn, dus de resultaten op lange termijn zijn minder bekend. Bij staar wordt je eigen lens in je oog vervangen, bij een ICL leesimplantaat krijg je een lens voor je lens.

Die plaatselijke verdoving is tegenwoordig standaard heb ik mij laten vertellen. Met algehele narcose zijn de complicaties van narcose erger dan die van de operatie zelf. Vroeger werd dit anders gedaan.

Nu er een paar maanden voorbij zijn ben ik nog altijd zeer tevreden met mijn implantaatlenzen. Mijn zicht is nog steeds heel goed, ik heb nooit meer last van mijn lenzen/bril, geen droge ogen oid.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat het hier nu een beetje uitgestorven is maar ik vroeg me af of mensen hier ook ervaringen hebben met plus?

Ik heb afgelopen dinsdag mijn rechteroog laten doen, er is een lens ingezet van +7.5. Daarnaast heb ik ook last van astigmatisme (cilinder van 3.5D) maar als ik nu door mijn rechteroog kijk kan ik alleen van dichtbij scherp zien, alsof je een macro foto maakt en alles op de achtergrond (in mijn geval alles vanaf 10cm van mijn oog) onscherp is.

Het is nu 5 dagen later en het is niet beter geworden. Ik heb nog nooit in mijn leven zo slecht door dit oog kunnen zien. Ik lees allemaal verhalen van mensen die gelijk al heel scherp kunnen zien en nam aan dat het bij mij vanwege mijn cilinder wel wat langer kon gaan duren.. maar inmiddels maak ik me wel een beetje zorgen.

Aanstaande woensdag word ik aan mijn linkeroog geopereerd en ik ben bang dat ik tegen die tijd nog steeds niks door mijn rechteroog zal kunnen zien.. Hebben mensen hier ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Wat fijn dat hier al zoveel ervaringen staan. Ik heb zelf een bijziendheid van -10 en -13,5 lenssterkte. Ik kom in aanmerking voor artisanlenzen. Ik heb alle vooronderzoeken gehad en er was wat twijfel over de ruimte in de voorkamer want die zat net tegen het minimum aan.

Ik had al eerder een uitnodiging gehad, maar toen ik vroeg of de verzekering geregeld was bleek dit niet zo. Resultaat ik werd een dag van te voren van de lijst gehaald. Zoo balen. Had ik eindelijk mijn moed verzameld. Nu moet ik 28-12. Eigenlijk durf ik niet meer. Ik zie niet op tegen de operatie, maar mijn grootste angst is om blind te worden. Reëel? Geen idee. Het zijn toch je ogen.

Ik moet naar het LUMC. Iemand ervaring daar?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben afgelopen Juni aan beide ogen tegelijk geholpen. Ik had -16 en -12, een behoorlijke afwijking. Het was niet meer mogelijk om een correcte bril voor mij te krijgen en liep gewoon te vaak met hoofdpijn rond. Ik had gewoon geen keus!

Ik ben voor de behandeling bij het Gelre Ziekenhuis in Apeldoorn geweest. Ik heb ICL Visian lenzen gekregen en zou niet anders meer willen. Wel was ik blij dat het in de zomer gebeurde, zodat ik kon wennen in het donker. De halo's zijn in het begin toch sterk aanwezig.

Voor de behandeling hoef je je echt niet druk te maken, het gaat allemaal zo professioneel en snel. Ik was op maandag om 9 uur in het ziekenhuis, na enkele druppels werd ik om half 10 de OK in gereden. Daar hebben ze uitgelegd wat ze gingen doen, welk oog eerst, daarna even wachten zodat het andere oog goed verdoofd is en dan werd links gedaan. Het ging zo snel, ik dacht ineens hé ik voel wat, maar toen waren ze mijn oog al aan het spoelen en zat de lens er al in. Andere oog idem dito, hooguit 1,5 minuut dat ze iets aan het priegelen zijn. Om 9.50 uur was ik weer terug op zaal en moest ik wachten op de controle van de oogarts. (gewoon in de koffiekamer, want het is lopende band werk daar) 10 uur stond de oogarts al voor mijn neus en mocht ik naar huis! Grote zonnebril op en na een half uurtje kon ik op de snelweg al kentekens lezen!!!!!! Dinsdag nog ff rustig aan gedaan en woensdag was ik weer aan het werk. Doordat mijn hoofd / hersens heel erg moesten wennen en ik hele dagen achter het beeldscherm zit eerst nog ff 3 halve dagen, maar die week erop gewoon weer volle bak aan het werk en sporten.

Nadeel: In het donker is mijn zicht wel wat verminderd, maar niet hinderlijk. Autorijden etc. red ik mij prima mee. Halo's en versnippering van licht was in het begin echt overweldigend, maar nu inmiddels bijna helemaal verdwenen! En je mag niet meer wrijven in de ogen, ook iets wat je ongemerkt best vaak doet. Nu zit ik af en toe wel te priegelen als er zand of vliegen in mijn ogen komen. (fijn buitenaf wonen met veel beesten en stof) Bij heel stoffig weer heb ik afgelopen zomer een stofbril opgezet met paardrijden of dieren verzorgen.

Al met al had ik dit veel eerder moeten doen! Ben 29 en daarmee ontzettend jong nog, maar als ik dit eerder had geweten had ik het op mijn 20e al laten doen. Voordeel is dat mijn verzekering alles heeft vergoed vanuit de basisverzekering, omdat het op medisch advies is gebeurt.

Ik kan iedereen die meer heeft als -10 het alleen maar aanraden!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje. Ik word volgende week donderdag geholpen aan mijn linkeroog. Eerste.keer ging niet door vanwege de verzekering die.niet geregeld was. Nu had ik gebeld met de verzekering en kreeg gelijk excuses omdat ze nu de brief vergeten waren.op te sturen. Dit.gingen ze gelijk doen. Ik heb vervolgens mijn afspraak bevestigd, krijg ik vandaag een brief waarin staat dat ik toestemming heb om mijn lens te laten vervangen voor een.kunststoflens. dit gaat er helemaal niet gebeuren. Is dit.misschien een standaard vergoedinguitspraak ofzo? Of hebben ze het hier.over twee verschillende dingen? Ik kan woensdag pas bellen 😢.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven