Belasting aangifte 2012
woensdag 16 januari 2013 om 15:36
Wellicht heel simpel maar aangezien ik het altijd bij iemand onder bracht (ivm huis en zaak etc) ben ik niet zo thuis in de belastingwereld.
Sinds 2012, langer dan een half jaar, woon ik alleen met kinderen.
Dus geen fiscale partner.
Nu heb ik recht op alleenstaande ouder korting.
Maar als ik het programma invul van de belastingdienst, aan de hand van mijn jaaropgave, dan kom ik op +/- 3.000,00 wat ik terug zou krijgen. Maar op internet (google) staat dat het maximum bedrag 2200 (en nog wat) is.
Ik heb al contact gehad met de belastingdienst (telefoon) maar deze persoon kon mij niet veel meer vertellen dan dat er in de aangifte stond wellicht juist was.
Blij met een dode mus (want het zal een hele lekkere meevaller zijn) Iemand die meer verstand ervan heeft dan ik!?
Sinds 2012, langer dan een half jaar, woon ik alleen met kinderen.
Dus geen fiscale partner.
Nu heb ik recht op alleenstaande ouder korting.
Maar als ik het programma invul van de belastingdienst, aan de hand van mijn jaaropgave, dan kom ik op +/- 3.000,00 wat ik terug zou krijgen. Maar op internet (google) staat dat het maximum bedrag 2200 (en nog wat) is.
Ik heb al contact gehad met de belastingdienst (telefoon) maar deze persoon kon mij niet veel meer vertellen dan dat er in de aangifte stond wellicht juist was.
Blij met een dode mus (want het zal een hele lekkere meevaller zijn) Iemand die meer verstand ervan heeft dan ik!?
woensdag 16 januari 2013 om 15:48
Je hebt recht op een aantal heffingskortingen:
alleenstaande ouderkorting
arbeidskorting (bij werk)
algemene heffingskorting
Ik weet niet hoeveel je in 2012 aan inkomen hebt gehad en hoeveel loonheffing je daarover hebt moeten betalen. Of had je meerdere bronnen van inkomsten?
Persoonlijk klinkt 3000 euro mij niet heel gek in de oren, als je werk hebt en in deze situatie zit. (3 jaar werk ervaring bij de belastingdienst)
alleenstaande ouderkorting
arbeidskorting (bij werk)
algemene heffingskorting
Ik weet niet hoeveel je in 2012 aan inkomen hebt gehad en hoeveel loonheffing je daarover hebt moeten betalen. Of had je meerdere bronnen van inkomsten?
Persoonlijk klinkt 3000 euro mij niet heel gek in de oren, als je werk hebt en in deze situatie zit. (3 jaar werk ervaring bij de belastingdienst)
woensdag 16 januari 2013 om 15:52
Naast de alleenstaande ouderkorting kun je ook nog recht hebben op de aanvullende alleenstaande ouderkorting. Deze korting is voor een alleenstaande ouder die werkt en zorgt voor één of meer jonge kinderen (tot 16 jaar). De aanvullende alleenstaande ouderkorting is afhankelijk van de hoogte van het inkomen uit tegenwoordige arbeid.
Dan hebben we nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Deze is voor werkende ouders met jonge kinderen die werk en zorg combineren. Is er wel een partner dan geldt deze korting alleen voor de partner met het laagste inkomen.
Dan hebben we nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Deze is voor werkende ouders met jonge kinderen die werk en zorg combineren. Is er wel een partner dan geldt deze korting alleen voor de partner met het laagste inkomen.
woensdag 16 januari 2013 om 16:01
Je kunt net zoveel belasting terugkrijgen als dat je ook al gedurende het jaar betaald hebt. Dus als het meer is dan de 3000 euro, zou ik me niet te druk maken. Alleen al de kortingen die Blusher terecht noemt, daarmee kom je al een heel eind richting jouw teruggave.
Mocht je het niet vertrouwen, kun je nadat de voorlopige aanslag binnen is, bellen met de belastingtelefoon of ze willen kijken of je geen gekke dingen hebt ingevuld Succes!
Mocht je het niet vertrouwen, kun je nadat de voorlopige aanslag binnen is, bellen met de belastingtelefoon of ze willen kijken of je geen gekke dingen hebt ingevuld Succes!
woensdag 16 januari 2013 om 16:05
Dank je.
Nee geen gekke dingen ingevuld
Loon voor loonheffing
Loonheffing
Arbeidskorting
Dit stond alle vermeld op de jaaropgave
3 x ofzo iets met leeftijden kinderen, wel/niet fiscale partner (moest hem wel noemen maar niet fiscaal partner want korter dan 6 maanden samen in 2012)
Verder had ik niets om in te vullen qua bedragen.
Ik wacht het af hoe lang het duurt eer ik bericht krijg
Nee geen gekke dingen ingevuld
Loon voor loonheffing
Loonheffing
Arbeidskorting
Dit stond alle vermeld op de jaaropgave
3 x ofzo iets met leeftijden kinderen, wel/niet fiscale partner (moest hem wel noemen maar niet fiscaal partner want korter dan 6 maanden samen in 2012)
Verder had ik niets om in te vullen qua bedragen.
Ik wacht het af hoe lang het duurt eer ik bericht krijg
woensdag 16 januari 2013 om 20:07
De aangifte 2012 was al op 1 januari 2012 beschikbaar (00.15 uur) De Vooringevulde Aangifte is pas per 1 maart beschikbaar. De VIA kan een goed middel zijn om de eigen belastingaangifte te controleren. Als die al is verstuurd gewoon opnieuw insturen inclusief evtrl. aanvullingen en correcties. (kan enkele malen)
Wel er rekening mee houden dat de eigen aangiftegegevens verdwijnen als de VIA eroverheen wordt gedownlload. Om dit te voorkomen kan een 'fake' aangifte worden aangemaakt.bijvoorbeeld met BSN-nummer 123456782 of 2999.99.993 of 2999.99.981
De aangifte van waaromdan is waarschijnlijk correct. Een alleenstaande ouder krijgt door de hierbovengenoemde kortingen veel belastinggeld terug. Het is niet verwonderlijk dat veel alleenstaande ouders deze belasting met een Voorlopige Aanslag (teruggaaf) in het belastingjaar zelf al terugvragen. Deze teruggaven worden in maandtermijnen uitgekeerd.
Wel er rekening mee houden dat de eigen aangiftegegevens verdwijnen als de VIA eroverheen wordt gedownlload. Om dit te voorkomen kan een 'fake' aangifte worden aangemaakt.bijvoorbeeld met BSN-nummer 123456782 of 2999.99.993 of 2999.99.981
De aangifte van waaromdan is waarschijnlijk correct. Een alleenstaande ouder krijgt door de hierbovengenoemde kortingen veel belastinggeld terug. Het is niet verwonderlijk dat veel alleenstaande ouders deze belasting met een Voorlopige Aanslag (teruggaaf) in het belastingjaar zelf al terugvragen. Deze teruggaven worden in maandtermijnen uitgekeerd.