Geld & Recht alle pijlers

Belasting aangifte 2012

16-01-2013 15:36 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wellicht heel simpel maar aangezien ik het altijd bij iemand onder bracht (ivm huis en zaak etc) ben ik niet zo thuis in de belastingwereld.

Sinds 2012, langer dan een half jaar, woon ik alleen met kinderen.

Dus geen fiscale partner.

Nu heb ik recht op alleenstaande ouder korting.

Maar als ik het programma invul van de belastingdienst, aan de hand van mijn jaaropgave, dan kom ik op +/- 3.000,00 wat ik terug zou krijgen. Maar op internet (google) staat dat het maximum bedrag 2200 (en nog wat) is.

Ik heb al contact gehad met de belastingdienst (telefoon) maar deze persoon kon mij niet veel meer vertellen dan dat er in de aangifte stond wellicht juist was.

Blij met een dode mus (want het zal een hele lekkere meevaller zijn) Iemand die meer verstand ervan heeft dan ik!?
Je hebt recht op een aantal heffingskortingen:

alleenstaande ouderkorting

arbeidskorting (bij werk)

algemene heffingskorting

Ik weet niet hoeveel je in 2012 aan inkomen hebt gehad en hoeveel loonheffing je daarover hebt moeten betalen. Of had je meerdere bronnen van inkomsten?

Persoonlijk klinkt 3000 euro mij niet heel gek in de oren, als je werk hebt en in deze situatie zit. (3 jaar werk ervaring bij de belastingdienst)
Heb een parttime baan en verder geen inkomsten
Hoeveel loonheffing staat er op je jaaropgave? meer of minder dan 3000 euro?
Naast de alleenstaande ouderkorting kun je ook nog recht hebben op de aanvullende alleenstaande ouderkorting. Deze korting is voor een alleenstaande ouder die werkt en zorgt voor één of meer jonge kinderen (tot 16 jaar). De aanvullende alleenstaande ouderkorting is afhankelijk van de hoogte van het inkomen uit tegenwoordige arbeid.

Dan hebben we nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Deze is voor werkende ouders met jonge kinderen die werk en zorg combineren. Is er wel een partner dan geldt deze korting alleen voor de partner met het laagste inkomen.
Volgens mij ietsje meer dan 3000 (ben op het werk, jaaropgave is thuis en hier nog geen kopie!)

Aanvullende dan ook erbij!!

Inkomensafhankelijke weet ik niet, combineer je werk en zorg niet altijd!
Je kunt net zoveel belasting terugkrijgen als dat je ook al gedurende het jaar betaald hebt. Dus als het meer is dan de 3000 euro, zou ik me niet te druk maken. Alleen al de kortingen die Blusher terecht noemt, daarmee kom je al een heel eind richting jouw teruggave.

Mocht je het niet vertrouwen, kun je nadat de voorlopige aanslag binnen is, bellen met de belastingtelefoon of ze willen kijken of je geen gekke dingen hebt ingevuld Succes!
Dank je.

Nee geen gekke dingen ingevuld

Loon voor loonheffing

Loonheffing

Arbeidskorting

Dit stond alle vermeld op de jaaropgave

3 x ofzo iets met leeftijden kinderen, wel/niet fiscale partner (moest hem wel noemen maar niet fiscaal partner want korter dan 6 maanden samen in 2012)

Verder had ik niets om in te vullen qua bedragen.

Ik wacht het af hoe lang het duurt eer ik bericht krijg
Voor 1 april is voor 1 juli bericht terug
Stuur hem straks door, staat al gereed dus hopelijk ben ik de eerste
Is het aangifteprogramma dan al te downloaden?

Ik dacht dat die altijd pas in februari of zo beschikbaar was.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
De aangifte 2012 was al op 1 januari 2012 beschikbaar (00.15 uur) De Vooringevulde Aangifte is pas per 1 maart beschikbaar. De VIA kan een goed middel zijn om de eigen belastingaangifte te controleren. Als die al is verstuurd gewoon opnieuw insturen inclusief evtrl. aanvullingen en correcties. (kan enkele malen)

Wel er rekening mee houden dat de eigen aangiftegegevens verdwijnen als de VIA eroverheen wordt gedownlload. Om dit te voorkomen kan een 'fake' aangifte worden aangemaakt.bijvoorbeeld met BSN-nummer 123456782 of 2999.99.993 of 2999.99.981

De aangifte van waaromdan is waarschijnlijk correct. Een alleenstaande ouder krijgt door de hierbovengenoemde kortingen veel belastinggeld terug. Het is niet verwonderlijk dat veel alleenstaande ouders deze belasting met een Voorlopige Aanslag (teruggaaf) in het belastingjaar zelf al terugvragen. Deze teruggaven worden in maandtermijnen uitgekeerd.
Juiste antwoord is al gegeven. Te zien aan het bedrag zal het zeer waarschijnlijk de alleenstaande ouderkorting zijn, incl aanvulling, en de ink afh combinatiekorting erbij.
Torn ik belde begreep ik ook dat ik al voor 2013 kan aanvragen. Maar doe het liever achteraf, met jaaropgave, dan heb ik in ieder geval de juiste bedragen.

In ieder geval bedankt voor info

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven