Werk & Studie alle pijlers

onderwerp gezocht.

18-01-2013 17:09 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Weet er iemand een leuk onderwerp over taal of cultuur? Ik moet daar namelijk een presentatie van maken, maar krijg maar geen leuk idee als onderwerp.

groetjes!
De teloorgang van het Roden's Drentsch in de hedendaagse literatuur?

De besnijdenis 'omdat het hoort' in de Islam?

Wat is er over van de turbotaal?

Waarom komt zure Vivaviskutten niet in de Dikke van Dale?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat veel mensen niet weten en ik ook pas een paar jaar geleden heb ontdekt dat Farsi ( wat onder andere in Iran wordt gesproken) verwant is met het Nederlands. Je zou hiermee dan gelijk de cultuur aan de taal kunnen linken. Veel woorden in het Farsi worden hetzelfde in het Nederlands uitgesproken met daarbij ook dezelfde betekenis!
"Piemelhatjoe; seksuele eufemismen door de eeuwen heen"
Taalverloedering. Waarom zeggen we massaal 'me' in plaats van 'mijn' en 'hun hebben' in plaats van 'zij hebben?'

Of je doet iets over dialect. Of Turbotaal.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 18 januari 2013 @ 17:24:

Taalverloedering. Waarom zeggen we massaal 'me' in plaats van 'mijn' en 'hun hebben' in plaats van 'zij hebben?'

En waarom gooien ze het dan op 'ja maar ik typ ook sms-taal' en kunnen ze niet normaal Nederlands typen in hun sms?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Waarom er mensen zijn die vinden dat er teveel engelse woorden gebruikt worden, maar die niet vallen over woorden als trottoir en cafe
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Iets over de Sociale Media als FB en Twitter: de nieuwe cultuur die nogal wat veranderd heeft in de maatschappij.
Waarom vliegt een gieter spontaan in brand als die TURBO TURBO roept?
quote:fru1t3lla schreef op 18 januari 2013 @ 17:45:

Waarom vliegt een gieter spontaan in brand als die TURBO TURBO roept?

Nou?

....spanning om het antwoord.......

Amai, ´k wacht nog even...
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
quote:alie_mentatie schreef op 18 januari 2013 @ 17:17:

Wat veel mensen niet weten en ik ook pas een paar jaar geleden heb ontdekt dat Farsi ( wat onder andere in Iran wordt gesproken) verwant is met het Nederlands. Je zou hiermee dan gelijk de cultuur aan de taal kunnen linken. Veel woorden in het Farsi worden hetzelfde in het Nederlands uitgesproken met daarbij ook dezelfde betekenis!haha waar heb je dat nou weer vandaan dan? Ik spreek beide vloeiend en kan wel betere gelijkenissen bedenken om het zo maar te zeggen..
quote:oogappeltje schreef op 18 januari 2013 @ 18:03:

[...]

haha waar heb je dat nou weer vandaan dan? Ik spreek beide vloeiend en kan wel betere gelijkenissen bedenken om het zo maar te zeggen..

Ik spreek zelf geen Farsi, maar..... dochter- dokhtar

kaal - kaal

spoor- spoor

moeder- madar

ster- setare

tanden- danden

donder- tondar

broer -baradar ( klinkt als broeder)

onder- andar

En zo had ik nog veel meer woorden uitgevonden met een Farsi sprekende kennis.
quote:alie_mentatie schreef op 18 januari 2013 @ 18:14:

[...]

Ik spreek zelf geen Farsi, maar..... dochter- dokhtar

kaal - kaal

spoor- spoor

moeder- madar

ster- setare

tanden- danden

donder- tondar

broer -baradar ( klinkt als broeder)

onder- andar

En zo had ik nog veel meer woorden uitgevonden met een Farsi sprekende kennis.

Maar dat maakt een taal niet 'verwant met het Nederlands'! Duits is verwant met het Nederlands, wat dat heeft dezelfde oorsprong. Grammaticaal zijn er wellicht wat overeenkomsten, maar met alle respect, kan je Farsi niet 'verwant aan het Nederlands' noemen.

Of is hier serieus wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en mis ik gewoon een hoop informatie?
Alie_mentatie heeft wel degelijk een punt, beide talen zijn Indo-Europees en dus (ver) verwant
Sprookjes en legenden.
quote:fru1t3lla schreef op 18 januari 2013 @ 17:45:

Waarom vliegt een gieter spontaan in brand als die TURBO TURBO roept?Ik ben de BOZE TOVENAAR en de betovering is niet verbroken. Praktisch nut heeft ´t niet.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven