Gezondheid alle pijlers

raam open met verkoudheid?

22-01-2013 14:30 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af of het wel verstandig is om met je raam open te slapen als je verkouden bent? En ook als je daarbij veel moet hoesten?

De 1 zegt dat het niet verstandig is en een ander zeg dat het gerust kan!... Terwijl ik meestal altijd met raam open slaap
Het enige wat ik weet is dat het met een longontsteking niet comfortabel is om heel koude lucht in te ademen. maar volgens mij hebben kou en tocht geen enkele invloed op de verkoudheid. Wel op het comfort.

Dus als jij gewend bent om met open ramen te slapen moet je dat gewoon lekker blijven doen.
Ziek word je van beestjes, niet van de kou.

Beetje ventileren is juist goed, maar als het hard vriest, zoals nu, kan je beter je raam dicht doen of op een klein kiertje zetten.
Ik denk juist van wel, de bacillen blijven dan niet zo hangen in de kamer.

Trouwens verkoudheid en kou hebben niets met elkaar te maken, zolang je maar niet op de tocht ligt.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Juist wel, niks zo lekker als frisse lucht als je verkouden bent.
Gewoon doen als je het prettig vindt.
quote:famke87 schreef op 22 januari 2013 @ 14:30:

Ik vroeg mij af of het wel verstandig is om met je raam open te slapen als je verkouden bent? En ook als je daarbij veel moet hoesten?

De 1 zegt dat het niet verstandig is en een ander zeg dat het gerust kan!... Terwijl ik meestal altijd met raam open slaap

Juist! Je moest juist je raam open zetten als je hoest! Dicht houden is al ongezond, maar helemaal als je hoest.

Ik vind het ongelooflijk dat er mensen zijn die met dicht raam slapen. Als ik dat doe, word ik gegarandeerd met hoofdpijn wakker.

Als mijn kinderen hoesten, zet ik hun ramen iets verder open en geheid dat het hoesten afneemt of minder wordt.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
quote:Uncharted schreef op 22 januari 2013 @ 14:33:

Ziek word je van beestjes, niet van de kou.

Beetje ventileren is juist goed, maar als het hard vriest, zoals nu, kan je beter je raam dicht doen of op een klein kiertje zetten.Niet dicht!
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
Thnx! Dan weet ik dat even! Maar als ik het raam een hele dag open zet, kan dat ook geen kwaad? Of ken ik dat béter doen vlak voor ik na bed ga?
Lucht ververst lekker met het raam open, juist fijn dat je niet alleen je eigen 'vieze lucht' weer inademt. Zet het gewoon op de ventilatiestand.

En overdag open kan best, het wordt er wel koud van. Dat moet je maar net lekker vinden.
quote:a_nick_is_crini schreef op 22 januari 2013 @ 14:36:

[...]

Niet dicht!Moet je wel zorgen dat je niet op de tocht ligt.
Ik doe het hier als volgt, op koude dag. Ik zet aan het eind van de dag de verwarming aan op mijn slaapkamer, met het raam dicht. Dan is het lekker warm als ik ga slapen. Als ik ga slapen, doe ik de verwarming uit en het raam open.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik vraag me echt af waar dat sprookje toch vandaan komt dat je van koude niet ziek zou kunnen worden. Het blijft een feit dat je inderdaad ziek wordt van virussen en bacteri"en, maar het klopt ook dat deze virussen en bacteri"en een veel grotere kans hebben om toe te slaan als het lichaam teveel afkoelt. Het is ook bekend dat het lichaam zichzelf verhit (koorts) om de indringers te doden. Dat is hoogstwaarschijnlijk de reden waarom zoveel mensen in de winter lopen te snotteren, terwijl daar in de zomer meestal geen sprake van is.

Dus een koutje vatten is wel degelijk mogelijk.
quote:a_nick_is_crini schreef op 22 januari 2013 @ 14:36:

[...]

Niet dicht!Ik ga in de winter toch echt niet met mijn raam open slapen, dan tocht ik uit bed! Wij hebben overdag de hele dag het raam open, 's avonds gaat hij dicht en als het vriest doen we even de kachel een stukje open om de ergste kou weg te halen. Als we gaan slapen, gaat de kachel weer uit.
Zo lang je niet op de tocht ligt kan een open raam geen koud. Ik zou iig wel zorgen dat er genoeg ventilatie is.
Wij slapen ook met het raam dicht hoor, moet er niet aan denken om dat nu open te laten!

's Morgens gaan alle ramen boven open, als we zitten te ontbijten, en daarna gaan, en blijven, ze dicht.

Wat betreft verkoudheid/hoesten en het raam open of niet, ik zou gewoon doen wat jezelf het prettigste vindt. Als je maar slaapt.
Gewoon doen. Ziek word je van een virus, verkouden ook. Niet van de kou. Dat is een fabel. Het lucht juist je kamer, en je krijgt frisse lucht binnen, heerlijk als je verkouden bent. ( niet te koud laten worden , dan heb je kans op een longontsteking) dat moet je ook niet hebben.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Verschillende mensen reageren op een verkoudheid. Mijn vriendin gooit alle ramen open als ze zich ziek voelt, dat vindt ze lekker. Echter als ik verkouden ben dan voel ik elk zuchtje tocht, elke koude luchtstroom. Een open raam verergert mijn verkoudheid.

En nu zullen er weer mensen opstaan die zeggen dat dat niet mogelijk is. Prima, maar ik hou mijn raam lekker dicht.

Dus, doe wat goed voelt.
quote:Cateautje schreef op 22 januari 2013 @ 15:10:

Ik vraag me echt af waar dat sprookje toch vandaan komt dat je van koude niet ziek zou kunnen worden. Het blijft een feit dat je inderdaad ziek wordt van virussen en bacteri"en, maar het klopt ook dat deze virussen en bacteri"en een veel grotere kans hebben om toe te slaan als het lichaam teveel afkoelt. Het is ook bekend dat het lichaam zichzelf verhit (koorts) om de indringers te doden. Dat is hoogstwaarschijnlijk de reden waarom zoveel mensen in de winter lopen te snotteren, terwijl daar in de zomer meestal geen sprake van is.Dus een koutje vatten is wel degelijk mogelijk.De reden is dat mensen in de winter meer binnen zitten met alles dicht en de verwarming aan waardoor een virus zich sneller en makkelijker verspreidt, dus lekker luchten die slaapkamer.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
quote:wished- schreef op 22 januari 2013 @ 15:21:

Gewoon doen. Ziek word je van een virus, verkouden ook. Niet van de kou. Dat is een fabel.

Dat is dus pertinent niet waar.

Zet mij met mijn rug richting een open raam en ik ben binnen een uur gegarandeerd verkouden. Natuurlijk is verkoudheid een virus, maar waar en wanneer dat virus toeslaat is van veel zaken afhankelijk. Tocht, kou, noem maar op.
Juist je raam open houden bij verkoudheden, voor de ventilatie en luchtvochtigheid. Toevallig zei mijn huisarts dit vorige maand nog.
Wat Pepexx zegt heb ik ook altijd begrepen. In de winter zit je meestal binnen, dicht op elkaar, droge lucht. Daardoor loop je sneller een virus op dan.
quote:Cateautje schreef op 22 januari 2013 @ 15:10:

Ik vraag me echt af waar dat sprookje toch vandaan komt dat je van koude niet ziek zou kunnen worden. Het blijft een feit dat je inderdaad ziek wordt van virussen en bacteri"en, maar het klopt ook dat deze virussen en bacteri"en een veel grotere kans hebben om toe te slaan als het lichaam teveel afkoelt. Het is ook bekend dat het lichaam zichzelf verhit (koorts) om de indringers te doden. Dat is hoogstwaarschijnlijk de reden waarom zoveel mensen in de winter lopen te snotteren, terwijl daar in de zomer meestal geen sprake van is.

Dus een koutje vatten is wel degelijk mogelijk.

Het juiste antwoord is: het lichaam warmt op, omdat de afweercellen die als eerste de indringers opmerken signaalstoffen aanmaken die een direct effect hebben op de thermostaat. Een warmere omgeving zorgt ervoor dat enzymen en dus lichaamsprocessen sneller verlopen.

Andersom geldt het dus niet dat als je wat kouder bent, je vatbaarder bent voor ziektes, dit systeem gaat ook van start als je lichaamstemperatuur een half graadje lager is.

Alleen mensen die écht onderkoeld zijn, lopen wellicht risico op meer infectie, maar dat is vooral omdat de eerste barrierfunctie niet goed werkt (minder aanmaak van beschermend slijm) en omdat alle systemen langzaam plat gaan liggen.

Met het raam open slapen heeft als het goed is geen enkele invloed op je lichaamstemperatuur, wellicht dat het puntje van je neus wat kouder wordt, maar je lichaam is er erg goed in om de kern-temperatuur op pijl te houden.

Overigens is het ook niet nodig om met het raam open te slapen zoals een enkeling vurig probeert te verdedigen. De enige reden om met het raam open te slapen is dat de kans dat je aan een koolmonoxidevergiftiging overlijdt vele malen kleiner is. Voor je risico op verkoudheid maakt het helemaal niks uit. Het enige mechanisme dat ik kan bedenken dat mensen minder gaan hoesten door de kou, is dat de bloedtoevoer naar de slijmvliezen door het lichaam wordt verminderd om te voorkomen dat het lichaam afkoelt. Er wordt dan minder slijm aangemaakt en dus valt er minder op te hoesten. Of dat nou zo goed is voor je lichaam betwijfel ik, want dat slijm is juist bedoeld om de ziekteverwekkers uit je luchtwegen te vervoeren...
Occam's razor
quote:kadanz schreef op 22 januari 2013 @ 15:25:

Verschillende mensen reageren op een verkoudheid. Mijn vriendin gooit alle ramen open als ze zich ziek voelt, dat vindt ze lekker. Echter als ik verkouden ben dan voel ik elk zuchtje tocht, elke koude luchtstroom. Een open raam verergert mijn verkoudheid.

En nu zullen er weer mensen opstaan die zeggen dat dat niet mogelijk is. Prima, maar ik hou mijn raam lekker dicht.

Dus, doe wat goed voelt.Eens
Occam's razor
Tegen een verkoudheid kun je vrij weinig doen. Je moet gewoon uitzieken. Ventileren heeft geen nut, je bent zelf de bron van alle ellende, het is niet zo dat die virussen je neus uit tochten of zo.

Het enige wat je kunt doen is ervoor zorgen dat je geen secundaire ontstekingen krijgt door goed te neusdruppelen (ja ik weet, dat is ook slecht voor je, maar een voorhoofdholteontsteking is erger), je neus op te halen in plaats van hard te snuiten.

Wat ook wil helpen bij een beginnende verkoudheid is Vicks First Defence, maar mijn ervaring is dat je de verkoudheid een paar weken later alsnog krijgt, 'with a vengance',

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven