Gezondheid alle pijlers

raam open met verkoudheid?

22-01-2013 14:30 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af of het wel verstandig is om met je raam open te slapen als je verkouden bent? En ook als je daarbij veel moet hoesten?

De 1 zegt dat het niet verstandig is en een ander zeg dat het gerust kan!... Terwijl ik meestal altijd met raam open slaap
als je je goed voelt, dan lijkt het mij dat je gewoon ej dingen kan doen en weg kan gaan, je hoeft dan toch niet uit te zieken tot dat de verkoudheid over is? dat lijkt mij onzin.. maar het ergste heb ik al gehad.. voelde me verder prima met de verkoudheid, alleen die loopneus en dat gehoest..
Frisse lucht is juist heel goed als je verkouden bent. Twee keer was ik snipverkouden toen we op wintersport gingen, de hele dag in de auto zitten hoesten en proesten. Normaal duurt een verkoudheid een week, nu was het met twee dagen helemaal over.
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 22 januari 2013 @ 16:17:

Frisse lucht is juist heel goed als je verkouden bent. Twee keer was ik snipverkouden toen we op wintersport gingen, de hele dag in de auto zitten hoesten en proesten. Normaal duurt een verkoudheid een week, nu was het met twee dagen helemaal over.Maar al die ervaringsverhalen waarmee mensen hier elkaar om de oren slaan, zijn dus geen bewijs. De ene keer is een mens nou eenmaal langer verkouden dan de ander. Een loopneus is niet altijd hetzelfde als verkoudheid (door kou kan neusslijmvlies reactoir gaan opzwellen, waardoor er meer snot geproduceerd wordt). Bovendien moet een verkoudheid een keer overgaan, dat dat nou toevallig gebeurt tijdens je wintersport, is natuurlijk geen bewijs.
Occam's razor
Nee maar als de huisarts het beaamt vind ik dat op zich een betrouwbaar argument.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 22 januari 2013 @ 16:45:

Nee maar als de huisarts het beaamt vind ik dat op zich een betrouwbaar argument.

Als het op bakerpraatjes aankomt, kunnen huisartsen prima met de algemene populatie meebabbelen.

Als je je huisarts vraagt of hij/zij dat kan ondersteunen met een evidence based medisch biologische theorie, denk ik dat de huisarts iets heel anders gaat zeggen...
Occam's razor
Debora: waar hebben we het over.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 22 januari 2013 @ 16:58:

Bovendien: waar hebben we het over.

Was niet denigrerend naar de huisarts toe bedoeld. Niet alles is namelijk evidence based en zeker de huisarts moet regelmatig (naast het vele dat wél evidence based is) soms met praktische huis- tuin- en keukentips uit grootmoeders tijd komen. Het kan ook geen kwaad om te adviseren te luchten (zeker in het kader van koolmonoxidevergiftiging, en wellicht bij huismijtallergie, hoewel ik vermoed dat dat laatste niet veel zoden aan de dijk zet). Dus ook een (huis)arts geeft wel eens advies op eigen gevoel of ervaring. Maar als een patiënt dan vraagt: is dit écht écht beter, dan zou een arts best eens kunnen zeggen: als je het zo stelt; het maakt niet zoveel uit. Dat probeerde ik duidelijk te maken (hoewel ik bij het teruglezen van mn uitleg over signaalstoffen en afweercellen het idee krijg dat ook dat niet iedereen kan volgen...)

En je hebt gelijk, waar hebben we het helemaal over
Occam's razor
Grote schoonmaak. Zo maar eens een raampje open zetten
Occam's razor
Heerlijk luchten.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 22 januari 2013 @ 17:28:

Ik begrijp het. Maar goed, waar het mij om ging was dat ik niet om advies had gevraagd en hij het toch gaf. Er was absoluut geen sprake van vragen.

Tja, ik weet natuurlijk niet in welk kader de huisarts dit gezegd heeft. En misschien heeft de huisarts ervaring met dit advies dat patiënten dan aangeven dat het beter gaat. Maar op theoretische gronden, denk ik dat er niet echt een goed of een slecht is in deze en dat je dus het beste kunt doen waar je jezelf goed bij voelt. (Met in het achterhoofd dat als je alles hermetisch afsluit, dit niet goed is voor de ventilatie en als je alles helemaal opengooit, je het milieu en je portomonnee geen plezier doet in deze tijd van het jaar)

Compromis: Raam op een kier?
Occam's razor
Ik geloof dat we het over hetzelfde hebben. Ik gooi echt mijn ramen niet wagenwijd open met dit weer, brrr. Maar overdag ventileer ik door ze op de klip te zetten. Fris maar niet tè!
Hier ook geen raam open tijdens het slapen. Overdag goed luchten, zeker, maar bij ons is het al fris genoeg (geen geisoleerd dak) en te lawaaierig.
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 22 januari 2013 @ 17:38:

Ik geloof dat we het over hetzelfde hebben. Ik gooi echt mijn ramen niet wagenwijd open met dit weer, brrr. Maar overdag ventileer ik door ze op de klip te zetten. Fris maar niet tè!Het schijnt dat veel mensen hun huis hermetisch isoleren, waardoor er problemen kunnen ontstaan. Mijn huis is een gatenkaas, dus er komt van alle kanten frisse lucht in. Het koolmonoxideverhaal maakt me een beetje bangig, zeker gezien de afgelopen jaren weer ernstige zaken in het nieuws gekomen zijn. Maar als ik mijn raam open zou doen, is het 's ochtends zó koud, dat ik er echt niet meer uit wil komen...
Occam's razor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven