Geld & Recht alle pijlers

Advies afwikkeling erfenis

30-12-2025 14:56 5 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd naar ervaringen en advies rondom het volgende:

Er is een erfenis van een ouder die door één van de kinderen wordt afgehandeld. Aanvankelijk liep het proces vertraging door een andere erfgenaam, maar inmiddels lijkt degene die de erfenis beheert het proces bewust te vertragen, terwijl de erfenis al grotendeels in handen zou zijn.

Andere erfgenamen hebben daardoor geen duidelijk overzicht van wat geregeld is of wanneer zij hun deel ontvangen. En we zijn inmiddels jaren verder.

Welke stappen zijn mogelijk om inzicht te krijgen in de stand van zaken en ervoor te zorgen dat alle erfgenamen hun rechtmatige deel krijgen, ook als degene die alles beheert niet meewerkt?

Voor de volledigheid: er wordt sowieso nog advies ingewonnen bij een jurist of notaris, maar ik wilde hier alvast ervaringen en tips verzamelen van mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt.

Merci.
Is er geen aangifte erfbelasting gedaan dan? Over het algemeen moet die binnen 8 maanden na overlijden gedaan zijn en dan heb je in elk geval inzicht in wat de waarde van de erfenis is.
Als die aangifte wel gedaan is, en je weet dus de grootte van het erfdeel en waar het uit bestaat, heb je dan enig idee wat er gaande is dat de beheerder niet uitbetaalt? Ik neem aan dat je wel weet of er nog een huis verkocht moet worden bijvoorbeeld. Is er contact met de sibling die de afhandeling doet?
Harba lorifa
Ginevra schreef:
30-12-2025 15:28
Is er geen aangifte erfbelasting gedaan dan? Over het algemeen moet die binnen 8 maanden na overlijden gedaan zijn en dan heb je in elk geval inzicht in wat de waarde van de erfenis is.
Als die aangifte wel gedaan is, en je weet dus de grootte van het erfdeel en waar het uit bestaat, heb je dan enig idee wat er gaande is dat de beheerder niet uitbetaalt? Ik neem aan dat je wel weet of er nog een huis verkocht moet worden bijvoorbeeld. Is er contact met de sibling die de afhandeling doet?
Ja dat klopt, maar de erfgenamen hebben daar geen inzicht in, omdat degene die de erfenis beheert informatie niet deelt en alles vaag houdt. Er is geen sprake van een huis dat verkocht moet worden.
Wat naar, ik vrees dat je echt een jurist in moet schakelen.
Is er een testament? Ben je überhaupt wel erfgenaam? De notaris heeft dit via de executeur te horen moeten krijgen en checkt ook of dit de enige erfgenamen zijn. Je kunt dan als erfgenaam de keuze maken te aanvaarden of te verwerpen. De erfgenamen moeten erfbelasting betalen maar moeten wel weten over welk bedrag dit voor hen (individueel) is.
Is degene die de erfenis zoals jij het noemt 'beheert' dezelfde persoon als de executeur? Hoe is jullie verhouding, kan er gepraat worden of werkt die persoon niet mee? Als dit al jaren duurt dan kunnen jullie die persoon eerst uit hoofde van zijnde de erfgenamen aanschrijven (getekende brief) om uitleg te vragen en indien die persoon dit niet doet een advocaat in te schakelen en die kosten op hem te verhalen naast jullie erfdeel.
Indien het om geld op rekeningen gaat zal de executeur aan de bank een verklaring vragen wat er aan saldo op de dag van overlijden stond. Eventuele kosten zoals begrafenis kunnen daar van af getrokken worden maar hij zal vage kosten toch echt moeten verantwoorden.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven