Werk & Studie alle pijlers

schoolkeuze

23-01-2013 18:11 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ook dit jaar staan we weer voor een schoollkeuze mbt VOORGEZET ONDERWIJS voor 1 van onze kinderen...

Lastig.. Je zou denken..dit heb je al eerder gedaan.. dus appeltje eitje..

Onze oudste zit nu in bovenbouw (4 havo) op een school die er niet al te best uit komt bij onderwijsinspectie.. Ze zijn druk bezig met verbeteren, maar of zij er al profijt van heeft..

Middelste zit op een hele fijne school (ander niveau, VMBO-T) en dat gaat prima..

Jongste gaat straks naar niveau vergelijkbaar van onze oudste.. Maar gezien de resultaten van deze school en de wijze van onderwijs twijfelen we enorm.. En is er een andere school in beeld.. die school kennen wij verder niet en we kennen ook geen ouders die hun kind op die school heeft, dit omdat de beoogde VO school een andere geloofsrichting heeft dan de basis school waar ons kind vanaf komt..

Kortom.. we zitten in een spagaat..

Gaat hij naar de school van oudste, wij weten van de problemen die er op deze school zijn in de bovenbouw, maar ach.. dan zijn we al weer 4 jaar verder.. dan is het vast opgelost..

of kiezen we voor een andere school die beter scoort maar bekend staat als een minder fijne school ..

Wie heeft dit dilemma ook en hoe heb je dit aangepakt ?
poldervrouw wijzigde dit bericht op 23-01-2013 18:22
Reden: even verduidelijking
% gewijzigd
Wat vindt je zoon zelf van de beoogde scholen? Heeft hij er een beetje een idee over wat hij prettig vindt?

Een school die qua cijfers goed scoort maar door je kind als vervelend wordt ervaren, kan nl. ook invloed hebben op de prestaties van je kind.

Nevermind, ik dacht dat het over het voortgezet ging.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
heb je het nu over basisscholen?

Je beseft dat je dan straks drie kinderen naar drie verschillende scholen moet halen en brengen? (nou okay, die bovenbouwer gaat vast wel zelf al).

Ik zou de jongste dan maar naar de school van de middelste doen, want dat is toch een fijne school zeg je.
oh wacht de middelste zit op een ander niveau...sinds wanneer worden basisscholen op niveau ingedeeld?
quote:Starshine schreef op 23 januari 2013 @ 18:18:

oh wacht de middelste zit op een ander niveau...sinds wanneer worden basisscholen op niveau ingedeeld?Ik snap er heul niks meer van. Is het nu basis of voortgezet?
Zoon kent de school nog niet, open dagen zijn deze maand. Hij gaat dan uiteraard kijken en wij als ouders hebben ook nog, buiten die open dag , een aparte informatie avond.. Daar gaan we heen om de sfeer te proeven.. Natuurlijk moet hij , vooral hij, het daar naar zijn zin hebben.. Dat is enorm belangrijk..

Zelf kijkt hij voornamelijk naar laptop onderwijs (op school oudste) en staart zich blind op een bepaalde stroming binnen het vwo (technasium school) .. hij denkt hier van alles van.. het lijkt het geweldig (ons ook, mits het is wat ze in de brochure zetten).. Op school oudste is dat allemaal niet.. wel is school van oudste heel modern en zit , zeker de onderbouw, goed in elkaar. Althans zo hebben wij dit met oudste ervaren.

Maar goed.. Hij is heel anders.. Hij is autistisch (Asperger) en hij heeft een klas overgeslagen en is dus nog erg jong.. Kortom.. allemaal totaal anders dan bij de schoolkeuze van oudste en middelste.. We merken dat we het voor hem best lastg vinden en de basisschool kent de beoogde school ook niet zo goed eigenlijk. Is het raar om dat de andere school in onze woonplaats (die dezelfde geloofsrichting heeft) eens te benaderen met mijn vraag? Die hebben daar immers al meerdere kinderen naar toe verwezen ..
quote:Starshine schreef op 23 januari 2013 @ 18:17:

heb je het nu over basisscholen?

Je beseft dat je dan straks drie kinderen naar drie verschillende scholen moet halen en brengen? (nou okay, die bovenbouwer gaat vast wel zelf al).

Ik zou de jongste dan maar naar de school van de middelste doen, want dat is toch een fijne school zeg je.

Sorry.. Nee het gaat over voortgezet onderwijs

Oudste zit in de 4e

Middelste zit in de eerste

Jongste zit in groep 8

We hebben nu dus al twee kinderen op twee verschillende scholen qua voortgezet onderwijs (en ook verschillende niveaus, oudste HAVO, middelste VMBO en jongste gaat naar VWO)..
quote:piratorarT schreef op 23 januari 2013 @ 18:13:

Wat vindt je zoon zelf van de beoogde scholen? Heeft hij er een beetje een idee over wat hij prettig vindt?

Een school die qua cijfers goed scoort maar door je kind als vervelend wordt ervaren, kan nl. ook invloed hebben op de prestaties van je kind.

Nevermind, ik dacht dat het over het voortgezet ging. Gaat het ook
Poeh. Asperger vraagt wellicht om specifiekere begeleiding; kunnen ze die bieden?
Dat weet ik (nog) niet Piratorart. We moeten nog naar die school. In de brochure staat wel dat er leerlingen zorg is (maar dat is op alle VO scholen).. Hij heeft (nog) geen rugzak maar er werd al op de basisschool aangegeven dat het wellicht toch nodig is.. al is dat in deze tijd bijna godsonmogelijk omdat hij op school technisch gebied geen achterstanden heeft maar sociaal emotioneel enorm in de knup zit.. (en daar krijg je , terecht ook wel, geen rugzak voor)..

Speciaal onderwijs hebben we ook al aangedacht, die indicatie krijgen we er wel door, diagnose is er al lang, maar of we hem daar mee een plezier doen sociaal.. ik denk nl. van niet..
oh dus toch voortgezet... hm tja, geen ervaring mee nog. Weet nog wel dat ik als 8ste groeper naar wat open dagen ging, maar eigenlijk weet je dan nog niks. Elke school laat geweldig leuke dingen zien, maar in de praktijk pakt het vaak anders uit. Uiteindelijk kiezen de meeste kinderen toch voor de school waar hun vrienden heen gaan. Of die ene specifieke school moet vakken of activiteiten aanbieden die andere scholen niet hebben (bv drama of dans of een speciaal hoogbegaafdenprogramma).

Ik heb me wel eens laten vertellen dat een school je best een school kunt kiezen die onder inspectie staat, want die doen hard hun best om te verbeteren, terwijl de 'goede' school misschien wel zwakke leerlingen aan de poort weigert om zo hun resultaten hoog te houden.

Als ouder zou ik op gewone dagen gewoon eens bij de school gaan kijken. Is het netjes, hoe gaan leerlingen met elkaar om. Sfeer vind ik een heel belangrijk onderdeel van de school, je kind moet er toch 4 tot 6 jaar doorbrengen.
Vrienden heeft hij niet ,,, nou ja.. niet.. weinig.. En die kinderen gaan sowieso naar andere scholen ivm ander niveau..

Ik ga er iig heen om zelf te zien of ik het wat vind en hij gaat ook .. en dan moeten we maar eens zien..

Ik ga nu even eten ;0)
ik begeleid leerlingen met specifieke hulpvragen in het voortgezet onderwijs.

Ik zou vooral vragen welke begeleiding ze jouw zoon kunnen bieden. Heeft hij een LGF beschikking? En anders kunnen ze die misschien nog aanvragen op de basisschool?

Dan kan je zoon een begeleider krijgen op zijn nieuwe school.

Ik weet dat de begeleiding voor kinderen met zorgvragen echt niet op alle scholen hetzelfde is. Je kunt gerust een afspraak vragen met de zorgcoordinatoren op de scholen om te vragen hoe zij de begeleiding inrichten en wat de mogelijkheden zijn. Zulke gesprekken voer ik hier op school ook.

Verder over de inspectie: wat is datgene dat jou stoort in hun oordeel over de school? De inspectie verwacht namelijk vooral invuloefeningen en papieren tijgers van scholen en kijken naar cijfers. Dit zegt echt niet altijd dat de school slecht is. Maar ik heb het rapport niet gelezen natuurlijk.

Veel succes, schroom niet om een individueel gesprek aan te vragen op de scholen!! voor leerlingen met ASS is een goed begin echt het halve werk op VO.

Toevoeging: je zou zelfs eens kunnen vragen aan het steunpunt autisme bij jou in de buurt of zij ervaringen hebben met de betreffende scholen.
He Poldervrouw,

Ik wil je adviseren niet blind te staren op de term Technasium. Ik werk ook op een school die deze stroming aanbiedt (ik geef ook het bijbehorende vak Onderzoek & Ontwerpen) en mijn ervaring is dat deze stroming helemaal niet zo geschikt is voor leerlingen met asperger. Het kan natuurlijk wel, maar meestal merken wij dat juist deze leerlingen een heel eigen beeld van het Technasium gevormd hebben; soort technische school op vwo-niveau. En dat is het niet!

Bij het vak Onderzoek & Ontwerpen werken leerlingen in drie- of viertallen aan een opdracht voor een externe opdrachtgever. Zij moeten daarbij dus ook samenwerken, plannen en presenteren en dat met name leerlingen die sociaal-emotioneel niet zo sterk zijn onderschatten dat vaak.

Ik zeg niet dat het niet kan hoor, ik heb ook een leerling met asperger in de 2e klas die het heel goed doet, maar het lijkt me verstandig om bij zoon goed na te gaan of hij een goed beeld heeft van het Technasium, voordat hij zijn hele schoolkeuze daar vanaf laat hangen!
Goeie tips snaksel
Mijn zus had alle scholen in onze stad al gehad en vond alles stom. Toen liep ze 'haar' school binnen en ze wist meteen dat ze daarheen wilde. Bij mijn school ging het precies hetzelfde; ik was meteen verliefd toen ik de aula inliep.

Wij voelden dus zelf heel goed aan wat de juiste school voor ons was. Je zit toch 4-6 op zo'n school (een erg lange periode als je pas 12 jaar oud bent ); je thuis voelen is toch één van de belangrijkste factoren.
Liever elitair dan een pauper!
[quote]snaksel schreef op 23 januari 2013 @ 18:51:

ik begeleid leerlingen met specifieke hulpvragen in het voortgezet onderwijs.

Ik zou vooral vragen welke begeleiding ze jouw zoon kunnen bieden. Heeft hij een LGF beschikking? En anders kunnen ze die misschien nog aanvragen op de basisschool?

Dan kan je zoon een begeleider krijgen op zijn nieuwe school.

Ik weet dat de begeleiding voor kinderen met zorgvragen echt niet op alle scholen hetzelfde is. Je kunt gerust een afspraak vragen met de zorgcoordinatoren op de scholen om te vragen hoe zij de begeleiding inrichten en wat de mogelijkheden zijn. Zulke gesprekken voer ik hier op school ook.

Verder over de inspectie: wat is datgene dat jou stoort in hun oordeel over de school? De inspectie verwacht namelijk vooral invuloefeningen en papieren tijgers van scholen en kijken naar cijfers. Dit zegt echt niet altijd dat de school slecht is. Maar ik heb het rapport niet gelezen natuurlijk.

Veel succes, schroom niet om een individueel gesprek aan te vragen op de scholen!! voor leerlingen met ASS is een goed begin echt het halve werk op VO.

Toevoeging: je zou zelfs eens kunnen vragen aan het steunpunt autisme bij jou in de buurt of zij ervaringen hebben met de betreffende scholen.[/

Ik ga zeker met de zorgcoordinator in gesprek van beide scholen.

Lgf is bijna niet meer te krijgen op sociaal emotioneel ..

Inspectie rapport scoort slecht op oa betrekken van leerlingen bij het lesgeven . Ze kunnen kort gezegd hun gang gaan en een leerkracht grijpt niet genoeg in.. Cijfers gemiddeld zijn niet slecht ,van klas drie naar 5 is niet vlekkeloos (dus veel doublures). .. Vwo is nog erger. Maar ik weet van school van oudste dat ze kei hard aan de gang zijn en die "nieuwe" school scoort bijna gelij op,havo niveau maar beter op vwo niveau . Maar eigenlijk zijn ze niet te vergelijken.. Twee totaal verschillende scholen .
quote:chip schreef op 23 januari 2013 @ 18:52:

He Poldervrouw,

Ik wil je adviseren niet blind te staren op de term Technasium. Ik werk ook op een school die deze stroming aanbiedt (ik geef ook het bijbehorende vak Onderzoek & Ontwerpen) en mijn ervaring is dat deze stroming helemaal niet zo geschikt is voor leerlingen met asperger. Het kan natuurlijk wel, maar meestal merken wij dat juist deze leerlingen een heel eigen beeld van het Technasium gevormd hebben; soort technische school op vwo-niveau. En dat is het niet!

Bij het vak Onderzoek & Ontwerpen werken leerlingen in drie- of viertallen aan een opdracht voor een externe opdrachtgever. Zij moeten daarbij dus ook samenwerken, plannen en presenteren en dat met name leerlingen die sociaal-emotioneel niet zo sterk zijn onderschatten dat vaak.

Ik zeg niet dat het niet kan hoor, ik heb ook een leerling met asperger in de 2e klas die het heel goed doet, maar het lijkt me verstandig om bij zoon goed na te gaan of hij een goed beeld heeft van het Technasium, voordat hij zijn hele schoolkeuze daar vanaf laat hangen!Oké dit vind ik een goede.. Dat neem ik mee .. Klinkt inderdaad enorm ,logisch. Komt op lijstje voor gesprek op basisschool,en vo school.
Snaksel, de school,waar oudste op zit is m.i. Niet slecht, want dan had immer vanaf gehaald maar er is zeker werk aan de winkel. Oudste trekt de huidige manier van werken wek, maar jongste zondaar meer moeite mee hebben, maar aan de andere kant,, het duurt dan nog drie schooljaren voordat hij bovenbouw is.. Ruimte genoeg voor verbetering
quote:poldervrouw schreef op 23 januari 2013 @ 18:19:

Zoon kent de school nog niet, open dagen zijn deze maand. Hij gaat dan uiteraard kijken en wij als ouders hebben ook nog, buiten die open dag , een aparte informatie avond.. Daar gaan we heen om de sfeer te proeven.. Natuurlijk moet hij , vooral hij, het daar naar zijn zin hebben.. Dat is enorm belangrijk..

Zelf kijkt hij voornamelijk naar laptop onderwijs (op school oudste) en staart zich blind op een bepaalde stroming binnen het vwo (technasium school) .. hij denkt hier van alles van.. het lijkt het geweldig (ons ook, mits het is wat ze in de brochure zetten).. Op school oudste is dat allemaal niet.. wel is school van oudste heel modern en zit , zeker de onderbouw, goed in elkaar. Althans zo hebben wij dit met oudste ervaren.

Maar goed.. Hij is heel anders.. Hij is autistisch (Asperger) en hij heeft een klas overgeslagen en is dus nog erg jong.. Kortom.. allemaal totaal anders dan bij de schoolkeuze van oudste en middelste.. We merken dat we het voor hem best lastg vinden en de basisschool kent de beoogde school ook niet zo goed eigenlijk. Is het raar om dat de andere school in onze woonplaats (die dezelfde geloofsrichting heeft) eens te benaderen met mijn vraag? Die hebben daar immers al meerdere kinderen naar toe verwezen ..

Wij zijn ook bezig met oriëntatie voor het middelbaar. Ik heb een juf gevraagd welke afdeling van haar school zij het "liefste" vond. Volgens haar was dat de Atheneum-plus groep, omdat die vol zat met aspergers, die elkaar gewoon accepteerden zoals ze zijn.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:chip schreef op 23 januari 2013 @ 18:52:

He Poldervrouw,

Ik zeg niet dat het niet kan hoor, ik heb ook een leerling met asperger in de 2e klas die het heel goed doet, maar het lijkt me verstandig om bij zoon goed na te gaan of hij een goed beeld heeft van het Technasium, voordat hij zijn hele schoolkeuze daar vanaf laat hangen!Dank voor deze uitleg !!
quote:Starshine schreef op 23 januari 2013 @ 18:32:

oh dus toch voortgezet... hm tja, geen ervaring mee nog. Weet nog wel dat ik als 8ste groeper naar wat open dagen ging, maar eigenlijk weet je dan nog niks. Elke school laat geweldig leuke dingen zien, maar in de praktijk pakt het vaak anders uit. Uiteindelijk kiezen de meeste kinderen toch voor de school waar hun vrienden heen gaan. Of die ene specifieke school moet vakken of activiteiten aanbieden die andere scholen niet hebben (bv drama of dans of een speciaal hoogbegaafdenprogramma).

Ik heb me wel eens laten vertellen dat een school je best een school kunt kiezen die onder inspectie staat, want die doen hard hun best om te verbeteren, terwijl de 'goede' school misschien wel zwakke leerlingen aan de poort weigert om zo hun resultaten hoog te houden.

Als ouder zou ik op gewone dagen gewoon eens bij de school gaan kijken. Is het netjes, hoe gaan leerlingen met elkaar om. Sfeer vind ik een heel belangrijk onderdeel van de school, je kind moet er toch 4 tot 6 jaar doorbrengen.Dat heb ik ook vaker gehoord.
Gister school 1 bezocht,, daar riep de zorgmevrouw al direct dat een rugzak wenselijk is.. Anders geen geld voor...,bla bla.. Daar word ik niet echt blij van.. Rugzak is domweg moeilijk nu..
Die rugzak moeten ZIJ toch aanvragen ?

Zo wordt dat systeem in elk geval wel. De scholen krijgen geld om dingen uit te kunnen voeren.

Dat Snoezekind een dyslexieverklaring heeft maakt het al gemakkelijker voor de school om voorzieningen te treffen, waar ze gewoon geld voor krijgen.
Nee... wij als ouders vragen de rugzak aan, school moet meewerken.. maar gezien de huidige stand van zaken rondom LGF is de kans op toekenning met de problematiek als de zijne heel klein.. Alleen bij ernstige achterstanden wil het nog wel eens lukken..

Vanaf 2014 verdwijnen de rugzakkjes sowieso en komt er passend onderwijs.. maar dat is volgens mij een wassen neus..

We gaan eerst maar eens in gesprek met beide scholen en leerlingen zorg..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven