Een hondje, is een fokker noodzakelijk?

23-01-2013 23:56 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

er gaat al een tijdlang de gedachte rond om een hondje aan te schaffen als extra gezinslid. Nu kom ik erachter dat er enorme bedragen gemoeid zijn bij het aanschaffen van een pup. 1000 euro is niks en dan zit er nog geen medische keuring oid bij.

Hoe noodzakelijk is een fokker voor een gezond en blij hondje? Iemand hier ideeen over?
quote:schouderklopje schreef op 24 januari 2013 @ 00:47:

Tja, hoe zoek je een geschikt hondje uit? Ik heb eigenlijk een beetje georienteerd adhv kenmerken die ik zelf belangrijk vind/wij belangrijk vinden:

niet te groot,

vriendelijk,

vrij rustig (niet zo'n hyper,overactief, nerveus hondje)

niet al te waaks (dus geen blaffert)

gemakkelijke vacht/verzorging

goede gezondheid/fitheid

gemiddelde behoefte aan buiten zijn (dus niet een hond die erg veel beweging nodig heeft).

gemiddelde behoefte aan aandacht.

Hoi Schouderklopje,

Wat vind je van Angel? Hij voldoet aan alles wat je hierboven hebt beschreven. En mischien het meest belangrijkste, hij is gewend aan kinderen.

Puppy Angel

Natuurlijk is Angel up to date met alle vaccinaties, is gechipt en heeft een dierenpaspoort.
Een hondje via Marktplaats oid hoeft niet perse slecht te zijn, maar het risico bestaat dat je dan een broodfok hondje te pakken hebt of een hondje dat onder erbarmelijke omstandigheden in het buitenland is gefokt en onder nog vreselijkere omstandigheden naar hier is verscheept. En dat is natuurlijk wat we met zijn allen niet in de hand willen werken door dergelijke hondjes te blijven kopen "omdat ze zo lekker goedkoop zijn".

Helemaal zeker weten doe je het nooit, omdat, zoals iemand al schreef, er ook broodfokkers zijn die elk jaar een oeps-nestje hebben. (En de pest daarvan is dat het erg slecht is voor de moederhond om continue zwanger te zijn).

En houdt er rekening mee dat een hondje via MP ook een kruising kan zijn. Vooral bij de oeps-nestjes! En dat betekent dat het hondje er wellicht zo uit ziet als het hondje wat jij zo zorgvuldig hebt uitgekozen op karakter, maar misschien wel het karakter heeft van een heel ander soort hondje. Durf je dat risico te nemen? (Overigens geeft een rasbeschrijving van het karakter nooit een garantie, net als bij mensen heeft elk hondje uiteindelijk toch zijn eigen persoonlijkheid).

Wil je wel via MP kopen, dat zijn er wel wat dingen waar je op kunt letten. En dat begint al op de site. Kijk bijvoorbeeld goed of de aanbieder van het hondje dat jij op het oog hebt geen andere nestjes aanbiedt (of heeft aangeboden in het verleden). Of wellicht zijn er andere aanbieders, al dan niet met andere pups, maar wel met dezelfde achtergrond op de foto's? En zijn de pups al oud genoeg om volgens onze maatstaven het nest te mogen verlaten? (Een broodfokker/importeur wil vaak snel geld zien!) Als alles OK lijkt, dan zou je verder op onderzoek uit kunnen gaan.

Bel dan op en stel vragen. Hoe oud zijn de pups? Is er een moederhond aanwezig? Hoe oud is de moederhond en het hoeveelste nestje is het voor de moeder? Is de vaderhond aanwezig (zo nee, waar is die wel?)? Waar worden de pups gehouden (het is belangrijk dat ze in huiselijke kring worden opgevoed en niet in de schuur oid). Welke inentingen hebben ze al gehad? Wanneer mogen ze het nest verlaten? Zijn ze al zindelijk? Hebben ze al training gehad en zo ja, welke commando's kennen ze al? Zo'n gesprek moet jou een duidelijker beeld geven over de pups, maar ook over de verkoper. Een verkoper die geduldig al jouw vragen beantwoord, en het antwoord ook weet, geeft al wat meer vertrouwen.

Ga daarna langs bij de verkoper om de pups te bekijken, en let er op dat de pups gewoon in huis verblijven, al het begin van de opvoeding hebben gehad en dat de moederhond aanwezig is. (Pups uit het buitenland worden zonder moeder hierheen gehaald, dus een zielig verhaal over de moederhond die tijdens de bevalling het leven liet is een grote rode vlag en ook een moederhond die net even weg is doet alle alarmbellen rinkelen!) Hoe ziet de moederhond eruit? Is ze vrolijk, niet angstig, goed doorvoed, en kun je live aanschouwen of aan haar tepels zien dat zij ook echt de hond is (geweest) die de pups voedt? En hoe zien de pups eruit? Zijn ze lekker stevig? Zijn de vachtjes netjes? Hebben ze schone oogjes en een schone neus? Hoe reageren ze op jouw bezoek?

Mocht dat allemaal OK lijken, dan wordt het tijd voor het formelere onderzoek. Is er een stamboom? (Zo ja, dan moet jij jouw gegevens invullen op een formulier). Is er een verslag van de dierenarts met intentingen en testuitslagen van de pups en - bij bekende rasziektes - ook van de moeder? Zijn de pups goed herkenbaar gelabeld, zodat heel duidelijk is welke pup bij welk onderzoek hoort? En wat staat er in de onderzoeken van de andere pups? Wil de verkoper een contract sluiten, waarin ook bepaald is dat de hond terug gaat als deze ziek wordt of het niet lukt bij jullie? (Hondenliefhebbers stellen zoiets meestal graag zwart op wit om te voorkomen dat zieke of lastige hondjes op marktplaats of in het asiel oid belanden). Wil de verkoper voer voor de eerste dagen meegeven (pups mogen niet plots van dieet veranderen!) en krijgt de pup een cadeautje mee uit het nest (speeltje oid) om de hond iets vertrouwds mee te geven?

Het blijft altijd een gok, maar bovenstaande punten kunnen je hopelijk helpen om te onderzoeken of de pups onder de juiste omstandigheden zijn geboren/groot gebracht en of de verkoper ook echt het beste met de pups voor heeft.

(En hopelijk kunnen andere forummers dit lijstje helpen verder aan te vullen, want ik het zo het gevoel dat ik nog het nodige vergeet!)
quote:schouderklopje schreef op 24 januari 2013 @ 00:47:

vriendelijk,

vrij rustig (niet zo'n hyper,overactief, nerveus hondje)

niet al te waaks (dus geen blaffert)

Let er op dat een rasbeschrijving slechts een indicatie geeft, maar dat het uiteindelijk per hond nog erg kan verschillen. Ook vriendelijke rassen hebben er pinnige exemplaren tussen zitten. Ook bij rustige rassen zit er wel eens een zenuwachtig hondje tussen. En een waaks ras kan niet waakse hondjes voortbrengen of andersom!

Overigens hoeft waaksheid niets te zeggen over het blaffen. Ik weet niet of die link uit de rasbeschrijving komt, of dat je zelf die conclusie trekt? Ik heb een echte waakhond en hij blaft amper (wat in dit geval ook klopt met de rasbeschrijving). Als de overbuurhond thuis is, dan schelden ze meestal eens per dag een paar minuutjes naar elkaar over de schutting. Maar verder hoor ik hem eigenlijk alleen als er echt iets "mis" is (bijv als er iemand onze tuin in loopt of als er een auto op onze oprit parkeert).

Je vroeg ook nog of er verschil zit tussen een reu en een teefje. Meestal is idd de reu wat rustiger en het teefje wat feller, zoals al eerder geschreven werd. Ook kunnen reuen soms slecht met andere reuen overweg (teefjes kunnen vaak beter met andere teefjes en andere reuen) en reuen kunnen weglopers zijn (daar helpt meestal alleen castratie tegen, ze gaan dan op zoek naar een vrouwtje). Maar ook hier geldt weer: wat algemeen geldt hoeft niet voor elke hond te gelden :-)
Ik wens je sukses met het zoeken, maar wil ook graag bijdragen in het waarschuwen voor 'de broodfok'.

Een broodfokker kan zich bijzonder goed vermommen en zal je nooit de schuren laten zien waar de moederhonden iedere paar maanden een nestje werpen en nooit in de buitenlucht komen.

Er is ergens op de Veluwe een mijnheer die je 'de laatste pup uit het nest' aanbiedt. De moederhond is met zijn vrouw wandelen, want zijn vrouw vindt het 'heel erg' dat het pupje weggaat. Er staat zelfs een foto van 'de moederhond' in de vensterbank....

Maar, het is dus een echte broodfokker!!

Ga eens meelezen op een hondenforum, zoals bijvoorbeeld www.hondenpage.com Daar verschijnen toch helaas wekelijks verhalen van mensen die een pupje in huis gehaald hebben wat binnen een paar dagen doodziek wordt en heel vaak dood gaat...
"Daarnaast ben ik zelf helemaal niet bekend met honden (man wel), dus zoek ik ook een makkelijke en kindvriendelijke hond. Liever geen hond die mogelijk veel koppige karaktertrekken heeft bijvoorbeeld en veel aansturing nodig heeft als in een roedelleider."

Op basis hiervan zou ik je juist een asielhond aanraden: het karakter is dan al bekend en je weet wat de sterke en zwakke punten van een hond zijn.

Als je een pup mee naar huis brengt weet je niks! Zelfs het meest vriendelijke en evenwichtige ras kan nog een een koppig of 'dominant' pupje hebben,
Schouderklopje, ik woon in een klein dorpje en heb mijn hond van een particulier, een dorpsgenoot, die een keer een nestje had. Ze had alleen in de plaatselijke diervoederzaak een aankondiging neergelegd en mijn teefje en haar drie broers zijn allemaal in het dorp blijven wonen. Mijn hond kostte 450 euro met paspoort, ingeënt bij de plaatselijke dierenarts en ontwormd.

Kijk eens of je heel plaatselijk nestjes kunt vinden, via de (jou bekende) dierenwinkel bijvoorbeeld, waar wel eens aankondigingen opgehangen worden. Grote kans dat men de klant met het nest daar kent en weet of het deugt.
Een fokker is niet noodzakelijk, maar let wel op dat je geen broodfokker treft.

Ik heb van alles gehad, met stamboom zonder stamboom, vuilnisbakkies, en alles is mij even lief.

Let goed op achtergrond, controleer de eigenaar.

De duurste hond die ik heb gehad was 2000 gulden tot gratis pup af te halen ( laatste uit nest) Het ouder echtpaar vond het welletjes geweest en wilde rust in de tent.

alle hebben in de loop der jaren goed onderdak bij mij gekregen en zijn liefdevol verzorgd, een stamboom hoeft niet persee.
Nog een paar tips als aanvulling op het lijstje.

Kijk naar het gedrag van de moeder en haar houding naar de pups. De houding van de moeder ten opzichte van mensen is iets wat de puppy's oppikken en kunnen overnemen.

Let er vooral op dat de puppy's actief en nieuwsgierig zijn.

Als je een pup kan uitkiezen hou er dan rekening mee dat de gene die het eerst bij je komen vaak het meest dominant zijn van het nestje. De pup die wat later komt kijken en heel veel afwacht is het minst dominant. Dit heeft veel invloed op de ontwikkeling van de hond en op hoe je de hond moet opvoeden!
a docter a day keeps the apple away
En kijk eens hoe veel de hondenbelasting is binnen jullie Gemeente.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ohoh weet je zeker dat je hier een topic over wilt openen? Vorige topic kreeg heel veel shit over haar heen, en uiteindelijk ging het niet meer over het topic zelf. Suc6
quote:dikkie1 schreef op 24 januari 2013 @ 09:08:

Ohoh weet je zeker dat je hier een topic over wilt openen? Vorige topic kreeg heel veel shit over haar heen, en uiteindelijk ging het niet meer over het topic zelf. Suc6

Te laat met waarschuwen..

Van mij krijgt ze alleen advies, geen emmer shit.
http://www.hondenpuppies. ... jzer/wat-kost-een-pup.php

Globaal de kosten van een hond.
Mijn zus had een bouvier die weg moest, dat is toen via een bouvier-forum gegaan, die hond rent nu lekker door de Oostenrijkse bergen. Je zou dus eens kunnen kijken of er een specifiek forum is voor het ras dat jou wat lijkt, daar zul je een hoop opsteken van het algemene karakter van de hond en er zullen ook mensen zijn die nestjes hebben/krijgen.
Dikkie1, Hoezo shit. Zo'n rare vraag stelt ze toch niet?

TO ik raad je aan om goed rond te kijken en te orienteren. Niet te overhaast een 'aaaah die is leuk' pup te kopen!

Op marktplaats staan ook betrouwbare fokkers of particulieren.

Heeft iemand veel verschillende rassen te koop, dan is de kans groot dat het een broodfokker is. (een echte fokker houd het bij 1, hooguit 2 rassen)

Wij zijn ook lang aan het rondkijken geweest en hebben uiteindelijk een kruising gekocht uit een 'oeps'-nestje. Een kruising tussen een pittige en een makkelijke hond, die nu van beide rassen de goede eigenschappen heeft. Een heerlijk beest

Deze pups zijn vaak goedkoper, omdat mensen ze anders niet kwijt raken. Maar zorg altijd dat je beide ouders kunt zien!
Kijk eens op http://www.doggy.net en dan onder hondenrassen daar staat ook informatie over raskeuze etc.
je kan als je besluit een hond/pup vanuit het dierenasiel te willen kijken op de website www.dierenasiels.com hier kan je klikken op "zoek hond" en ook hierbij de keus maken of de hond met kinderen kan enz kortom, mischien heb je er wat aan en kan je een hondje uit het asiel een nieuw liefdevol leven geven

succes en groetjes
quote:luni schreef op 24 januari 2013 @ 06:21:

Wj hadden vroeger een heidewachtel, gewoon bij een boer die ze fokte, was een schat van een beest.

Meer info over Heidewachtel

Lijkt wel op de Drentse patrijsnogwat hond qua uiterlijk : )

Wat ik over dit ras lees, is het geen geschikte hond voor ons.
Ik heb eigenlijk alleen als aanvulling dat de vacht van een Eurasier me helemaal niet zo makkelijk lijkt. Maar hier heb ik me verder niet in verdiept

Ik kan zoeken in asiel ook aanraden, heb hier een heel lief hondje vandaan. Een Malthezer, dus niet wat je zoekt. Bij asiels kijken ze ook of ze denken dat de hond bij het gezin past en bieden ze nazorg.

Succes!
Later is nu
Ik ken meerdere mensen met een hond uit een Spaans Asiel en die honden zijn stuk voor stuk zo lief en sociaal dat ik ook de stap genomen heb en een hond uit Spanje heb geadopteerd. Ze zetten daar echt geen hond met een stoornis op het vliegtuig, ze hebben een overschot aan hele lieve honden. Ik heb nu een rashond (uiteraard zonder stamboom want die zat er niet bij toen ze hem dumpte) en geen seconde spijt gehad. Wat een lieve hond ! En leergierig ! Voor 260 euro heb je een gesteriliseerde/gecastreerde hond, gechipt, alle entingen gehad en getest op sociaal en vriendelijk gedrag. Sommige honden zijn al in Nederland in een pleeggezin, kijk eens op de sites van de Spaanse asiels ! Er zijn er een paar die honden naar Nederland overvliegen.
quote:Bibbis schreef op 24 januari 2013 @ 09:31:

Ik ken meerdere mensen met een hond uit een Spaans Asiel en die honden zijn stuk voor stuk zo lief en sociaal dat ik ook de stap genomen heb en een hond uit Spanje heb geadopteerd. Ze zetten daar echt geen hond met een stoornis op het vliegtuig, ze hebben een overschot aan hele lieve honden. Ik heb nu een rashond (uiteraard zonder stamboom want die zat er niet bij toen ze hem dumpte) en geen seconde spijt gehad. Wat een lieve hond ! En leergierig ! Voor 260 euro heb je een gesteriliseerde/gecastreerde hond, gechipt, alle entingen gehad en getest op sociaal en vriendelijk gedrag. Sommige honden zijn al in Nederland in een pleeggezin, kijk eens op de sites van de Spaanse asiels ! Er zijn er een paar die honden naar Nederland overvliegen.Maar zo hou je toch in stand dat daar honden worden geboren zonder toekomst zeg maar?
Goeie tips waar op te letten bij de aanschaf van een pup. Eigenlijk is dus een voorwaarde so wie so dat de moederhond aanwezig is, als we het nestje gaan bekijken. En dat daarbij alles goed aanvoelt, zodat je ook echt kan merken dat het gezin vanuit plezier en liefde voor de hondjes handelt.
goede samenvatting schouderklopje, maar let ook op eten, ogen, buikje enzo!

Veel succes met zoeken
a docter a day keeps the apple away
Beauke, de honden die in Spaanse asiels zitten zijn mede door de crisis gedumpt, in Spanje is het heel erg, de mooiste honden zitten er, achtergelaten door Engelse mensen die terug gaan naar Engeland of door Spaanse mensen die hun huis kwijt zijn. Je kan beter daar een hond vandaan halen dan hier bij een broodfokker vond ik, voor een redelijk bedrag een mooie hond.
quote:Siepel schreef op 24 januari 2013 @ 09:15:

(...) en hebben uiteindelijk een kruising gekocht uit een 'oeps'-nestje. (...)

Maar zorg altijd dat je beide ouders kunt zien!Haha, hoe matched een 'oeps' nestje met beide ouders kunnen zien?
quote:Dreamer schreef op 24 januari 2013 @ 09:27:

Ik heb eigenlijk alleen als aanvulling dat de vacht van een Eurasier me helemaal niet zo makkelijk lijkt. Maar hier heb ik me verder niet in verdiept

Dat dacht ik ook Dreamer. Maar op de site van dit ras valt te lezen dat deze een heel makkelijke vacht heeft die weinig verhaard (alleen ruit) en max. 1 keer per week gekamd moet worden. Dit haartype klit nauwelijks en houdt ook geen viezigheid vast. Is zelfreinigend.

Leek me daarom dus ideaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven