Verdeling huishouden

26-01-2013 17:00 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd naar jullie verdeling en mening over het verdelen van het huishouden. Sinds in samenwoon heb ik gestudeerd en ben ik werkloos geweest en mijn vriend werkte fulltime, dus ik heb eigenlijk altijd 95% van het huishouden op me genomen. Nu werk ik 2 dagen per week en neem ik nogsteeds 95% van het huishouden op me. Binnenkort ga ik 4 dagen per week werken (36 uur) en zal vriend dus meer op zich moeten nemen. Hoe is de verleing bij jullie en hoeveel werken jullie? Wat vinden jullie een 'eerlijke' verdeling in welke situatie?
Ik zou hier idd wel hele goede afspraken over maken. Ik heb er ervaring mee met mijn ex. (ik werkte 38 uur buiten huis, hij +40 uur thuis). Ik ben nu alleenstaande moeder, dus komt alles op mij neer, maar een persoon minder in huis betekend soms ook gewoon minder troep!
Wij latten, mijn vriend is ieder weekend bij mij. Ik werk 40 uur, hij studeert en woont in een andere stad. Hij stofzuigt, helpt was ophangen en zet vuilnis buiten. Koken en afwassen doen we samen en ik doe de rest. Door de weeks zien we elkaar niet. Zodra we gaan samenwonen komt er een schoonmaakster.
quote:-Bladora- schreef op 26 januari 2013 @ 18:09:

[...]

Huh? Je gaat als je samenwoont toch niet alleen je eigen onderbroekjes uit de wasmand vissen en die alleen wassen? De was moet gedaan worden, kan je beter een volle trommel hebben lijkt me zo.We hebben allebei een eigen kledingkamer (lekker luxe en geen gezeur over rommel van de ander) en een eigen wasmand. En ik krijg die trommel makelijk vol hoor alleen. En hij ook. We vragen soms wel eens aan elkaar of de ander nog iets mee te wassen heeft. Ik vind het een prima regeling. Ik ken mijn vriend, die laat het er anders op aankomen dat ik de was wel doe.
.
Wij werken allebei 40 uur per week. Hij doet net iets meer in het huishouden dan ik.
quote:impala schreef op 26 januari 2013 @ 20:23:

[...]

We hebben allebei een eigen kledingkamer (lekker luxe en geen gezeur over rommel van de ander) en een eigen wasmand. En ik krijg die trommel makelijk vol hoor alleen. En hij ook. We vragen soms wel eens aan elkaar of de ander nog iets mee te wassen heeft. Ik vind het een prima regeling. Ik ken mijn vriend, die laat het er anders op aankomen dat ik de was wel doe.Bedankt voor je antwoord. Ik vind het eigenlijk wel grappig dat je het zo doet. Wij hebben onze kleding ook in aparte kamers en dus ook twee wasmanden. Maar het zou echt nooit in me opkomen alleen m'n eigen wasmand te wassen. Moet je dan ook overleggen wie wanneer de wasmachine gaat gebruiken? Het lijkt me een aparte situatie, alsof je meer huisgenoten (en zelfs met huisgenoten deden we regelmatig gezamenlijke wasjes) bent dan partners. Maar als het voor jullie werkt is dat top.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Ik doe de boodschappen, meestal t koken en de administratie. Hij strijkt en klust. Daarnaast verdelen we het schoonmaken redelijk 50/50. Hoewel ik meer opruim en hij meer schoonmaakt. De was doen we gewoon beiden wanneer we zien dat het nodig is. Oh, en ik breng glas, oud papier en batterijen weg.

De hond doen we samen.

Ik werk 32 uur en vriend 4x9.
We overleggen niet over het gebruik van de wasmachine hoor. Als je een of twee wasjes per week doet is die niet vaak bezet. En ik pak wel eens iets mee van hem als ik nog plek in de trommel heb of andersom.

We doen trouwens meer dingen voor onszelf. Zoals boodschappen en soms ook koken.

Ik weet dat mensen het vaak raar vinden. Maar ik heb een vriend die er heel goed in is om klusjes door een ander op te laten knappen.

Dan kan ik wel eindeloos ruzie maken of geirriteerd worden dat hij ook eens wat moet doen, maar word je relatie ook niet leuker van. Dit is een pragmatische oplossing.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven