Geld & Recht alle pijlers

zorgen om dat rotgeld

27-01-2013 09:44 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door al de bezuinigingen dit jaar hebben we geen zorgtoeslag meer (60 euro), 27 euro minder loon, 32 euro minder kindsgebonden budget en ik kreeg van de belasting altijd voorlopige teruggave van 25 euro. We werken samen,man verdient 30000 en ik 13800(met overuren). Geen topinkomens en als ik dan zie wat we moeten inleveren. Ik zit de hele dag met dat domme geld in mijn kop zorgen zorgen en nog eens zorgen. En dit is niet de 1 keer dat we met minder moeten doen. 4 jaar geleden is mijn man werkeloos geworden en zijn we er ook al 300 op achteruit gegaan. We hebben 2 tieners die ook het nodige kosten, ik weet soms niet meer waar het geld vandaan te halen. Neem aan dat er meer mensen in deze situatie zitten, hoe gaan jullie hiermee om? Ik merk dat ik er down van word en weinig zin meer heb om wat te doen in huis, geen zin meer om te werken.
Ik begrijp werkelijk niet waarom iedereen elkaar zo vervelend moet benaderen. Dat is nergens voor nodig. Je kunt niet over iemands persoonlijke situatie oordelen, zeker niet als je niet alle details kent. Afzeiken hoeft in ieder geval niet.

Dit geldt ook voor de problemen van TO. Wat voor de een weinig geld is, is voor de ander veel en anders om. Iedereen maakt zich vast wel eens zorgen om geld. Alles is ook heel relatief, sommige mensen geven hun geld liever uit aan vakantie, de ander aan kleding en schoenen. Dat is voor iedereen heel persoonlijk... Het enige wat ik iedereen kan aanraden is om een kasboek/excel-sheet bij te houden en te kijken waar al je geld heengaat. Als je dat niet duidelijk in beeld hebt, dan kun je ook geen 'maatregelen' treffen. Daarnaast is het goed om prioriteiten te stellen en voor je zelf te bepalen wat nodig is. Hoewel het soms heel confronterend kan zijn om je eigen uitgaven en die van je gezin onder de loep te nemen, het kan je wel helpen om meer grip op je geld en uitgaven te krijgen. Er is altijd wel iets waarop je kunt bezuinigen, heel veel (luxe) producten zijn eigenlijk helemaal niet nodig.
Bijzonder die aanname dat ik een rijkeluisvrouwtje ben die teert op de centen van haar man, alleen omdat ik je een poetsbaantje aanbied. Ik heb het inderdaad breder dan jij en ook ik hou van luxe. Daar werk ik dan ook fulltime voor. En ja met twee fulltime salarissen kun je best een hoop doen. Kijk ik zou ook het liefst parttime werken en alles nog blijven doen. Maar zo werkt het helaas niet.
quote:bbardot schreef op 27 januari 2013 @ 12:34:

Zoek je nog een bijbaantje? Kan wel een poets gebruiken. Doe het tijdens de bijlesuren van je dochter, dan gaat het niet ten koste van de aandacht voor haar. Het goede nieuws is dat je een knaak meer verdiend dan dat de bijles kost. Dus dan kan je ook nog naar de Mac!Het gaat om de manier waarop je zegt! Als jij op zo'n toon praat krijg je zulke antwoorden terug.
quote:Vinyl schreef op 27 januari 2013 @ 13:36:

[...]

Of begin juni... Heerlijk he? Blij ei hier. Kikker en kikkerzoon gaan het wel redden samen!

Off topic: moet dat niet zijn kikker en kikkervisje

Gefeliciteerd!
Toon? Heb jij een luisterforum?
Last van iets in je oog Lin?
Ik heb van blz 11 tot hier (bij mij 16) overgeslagen. Heeft iemand nog iets gezegd over de man van TO?

Als je je zorgen maakt en ongelukkig bent/wordt van een situatie lijkt het me zéér belangrijk dat met je man te bespreken.

En echt goed en duidelijk aan te geven wat jij wil.

Wil je budgetteren, minder uitgeven, prioriteiten stellen, gerust gesteld worden door je man, incidentele uitgaven samen alleen uit een envelop en anders niet?

TO, als je onvoldoende aan man duidelijk kan maken dat je er echt écht mee zit, klap je straks een keer van woede als hij die dure cola en popcorn koopt in de bios of de duurste Macmenu's.

Dan wordt jouw besparen dweilen met de kraan open en elke uitgave van man iets om kwaad van te kunnen worden.
Hoe kan het dat jullie met 43000 bruto 2500 netto hebben? Ik zit er bruto een stuk boven maar krijg netto toch echt een paar honderd euro minder. En dat met ongeveer 2x zo hoge woonlasten. Nou ja, dit jaar heb ik ook twee vakanties gepland (en geboekt!) dus mij hoor je niet klagen. Tenminste, niet zo vaak maar natuurlijk baal ik er ook wel eens van dat dingen duurder worden en ik er niet op vooruit ga ondanks dat ik nog periodieken heb.
Komt omdat het opgebouwd is uit 2 losse inkomens van 2 losse personen. Dat komt netto anders uit dan wanneer 1 iemand het verdient.
quote:Hamer schreef op 27 januari 2013 @ 19:34:

[...]

Off topic: moet dat niet zijn kikker en kikkervisje

Gefeliciteerd!Kermit en Robin

http://2.bp.blogspot.com/ ... /eIiiVeCAjlw/s1600/Kermit+Robin+TMM.jpg
Ahw, wat schattig! Gefeliciteerd Vinyl!
quote:sabbaticalmeds schreef op 27 januari 2013 @ 17:09:

Misschien is het goed om eens echt een maand op bijstandniveau te leven TO, dan leer je misschien waarderen wat je hebt.

Volgens Meds kan het nog erger, wees dankbaar dat je niet in het donker op brood en water leeft

TO ik snap je wel, maar ja toch zit er niets anders op dan een budget opstellen en je daar aan houden. Ik heb heel goede tips voorbij zien komen.

Je schrijft dat je flink wat spaargeld hebt, is het niet mogelijk iets van je hypotheek af te betalen zodat de maandelijkse lasten lager worden?
Als je een maand om bijstandsniveau hebt geleefd ga je echt beseffen hoe goed jullie het hebben. Tuurlijk is het balen dat je in inkomen netto moet inleveren, maar je bent niet de enige. En voor 2014 kan je alvast gaan budgetteren dat je dan waarschijnlijk netto weer minder gaat overhouden van hetzelfde brutosalaris. Het is een knopje die in je hoofd eigenlijk om zou moeten gaan. Klagen en zeuren heeft geen zin. Vaststellen waar je het moeilijk mee hebt en dit aanpakken heeft wel zin.

En dat er hier door vele forumleden je een spiegel wordt voorgehouden is ontzettend confronterend. Besef wel dat de enige die iets aan jouw situatie kan doen, dat je dit zelf bent.
Bekijk je afschriften van een paar maanden terug en ga schrappen wat dus eigenlijk overbodig was of waarvan aan je nu niet meer weet waar het naar toe is gegaan.

Waar een wil is is een weg.

Tenslotte is 3x op vakantie een luxe post waar zeker op bespaard kan worden.

Bij de VoedselBank heb je maxima 340 euro voor boodschappen, verzorging, cadeaus,tanken,ov.

Probeer eens met dit bedrag een maand uit te komende en de rest op de spaar te zetten.

Wedden dat je dan ziet wat moeilijk is en problemen met geld betekenen.
quote:Sophiaaaaa schreef op 27 januari 2013 @ 17:07:

Poldervrouw, ik vind eerlijk gezegd het hebben van 1 auto al relatieve luxe. Heel veel mensen is dat niet gegeven.Ja klopt, al,is een auto soms noodzakelijk en dan is het niet zo zeer een luxe.. Tweede auto is altijd luxe naar mijn mening
quote:moccagourmet schreef op 27 januari 2013 @ 17:13:

[...]

Dat ligt eraan, als die auto noodzakelijk is voor je werk, dan denk ik niet dat het luxe is, dan is het gewon noodzaak dat je dat ding hebt.

Ik woon bv. in een gebied waar geen uitgebreid openbaar vervoer is. Er is gewoon geen bus vroeg genoeg die mij naar mijn werk 40 km verop brengt. Reistijd met bus is anderhalf uur. Vanaf de bushalte is het nog 3 km naar het werk. Ik begin om half 8, er is gewoon geen bus om half 6. Die auto is dan gewoon een noodzaak.Dat is dan toch een uitzondering ?
quote:poldervrouw schreef op 28 januari 2013 @ 08:51:

[...]

Dat is dan toch een uitzondering ?

Je zegt zelf dat een tweede auto ALTIJD luxe is. Altijd wil zeggen altijd, dus geen uitzonderingen. Ik denk dat er dan heel veel uitzonderingen zijn. Tegenwoordig werken bij stellen en gezinnen vaak beide partners en er zijn echt veel mensen die een auto nodig hebben voor hun werk. En daarnaast zijn er mensen zoals ik, die overal ver vandaan wonen en gewoon nergens komen zonder auto. Ik heb geen OV in de buurt en kan niet 3x 10 km per dag gaan fietsen om mijn dochter naar school te brengen en op te halen en nog eens twee keer in de week 20 km per dag extra voor de peuterspeelzaal en boodschappen. En dat zijn dan alleen de noodzakelijke dingen. Misschien ben ik dan wél een uitzondering, maar ik denk dat er zoveel mensen zijn die een tweede auto nodig hebben, dat je niet meer van uitzonderingen kunt spreken.

In TO's geval is de tweede auto overigens wél luxe en als ze echt in de geldzorgen zat, zou ze dat ding wel meteen wegdoen.
Het probleem van TO is toch vooral een kwestie van 'beleving' lijkt me. Als je met een relatief laag inkomen zoveel kunt doen, en dan ook nog spaargeld hebt, verkeer je m.i. in gelukkige omstandigheden. Natuurlijk merk je dat het wat minder gaat, maar dat merkt momenteel bijna iedereen die er niet in inkomen op vooruit gaat. Het is een combinatie van crisis (voor iedereen) en de toenemende kosten van de gezinssituatie (pubers). Als ik zie hoeveel meer die van mij is gaan kosten sinds ze op het voortgezet onderwijs zit, ben ik blij dat ik mijn kinderen met 6 jaar leeftijdsverschil heb gekregen.
Ik vind dat eigenlijk best een heel ruim inkomen! Het zal voor iedereen waarschijnlijk wel anders werken wanneer je vindt dat je "geldzorgen" hebt of wanneer je "last" kunt hebben als je op financieel gebied wat moet inleveren, maar ergens voelt het ook wel vreemd dat je je met zoveel geld toch niet rijk voelt.
Jaren geleden toen ik ook financieel goed moest opletten heb ik alle rekeningen over een jaar bij elkaar opgeteld. Gedeeld door 12. Dat zijn je maandelijkse vaste lasten.

Hetzelfde deed ik met alle inkomsten.

Lasten per maand aftrekken van inkomsten per maand.

Dan heb je een bedrag over per maand voor boodschappen, kadootjes, benzine, kleding, verjaardagen,openbaar vervoer, uitjes, kapper, diversen,inrichting huis, reparaties, en reserve.

Ik kocht een klein ladenkastje, zo'n schroefjesding, en daar deed ik per kostenpost elke maand een bedrag in.

En daar deed ik het die maand gewoon mee.

Als er in een laatje aan het eind van de maand nog wat zat, gewoon laten zitten.

En bij het volgende salaris gewoon weer de bakjes vullen.

Zo betaal je alles gewoon kontant en heb je veel meer overzicht.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
[quote]margienick schreef op 27 januari 2013 @ 20:30:

[...]

Volgens Meds kan het nog erger, wees dankbaar dat je niet in het donker op brood en water leeft

TO ik snap je wel, maar ja toch zit er niets anders op dan een budget opstellen en je daar aan houden. Ik heb heel goede tips voorbij zien komen.

Je schrijft dat je flink wat spaargeld hebt, is het niet mogelijk iets van je hypotheek af te betalen zodat de maandelijkse lasten lager worden?[/quote]

Dat spaargeld is van de kinderen voor de studie, rijbewijs etc.

Nou dames, ik ben eens aan het rekenen gegaan.

Inkomen man ongeveer 1700 netto, vrouw ongeveer 800(dit zijn gemiddelden, soms hebben we wel 3 maanden 200 euro minder dat dit)

Kindsgebonden budget 58, voorlopige heffingstoeslag 187

Is samen 2745

Vaste lasten:

Hypotheek 650 bruto

Essent 110

Electrabel 121

Klootschieten man 9,08

Sparen kinderen 50

Sparen onszelf 50

Autobelasting 78

Autobelasting 14

Mobiel 20

Unive verzekeringspakket 106,53 (2 auto's, inboedel, opstal, reis en aansprakelijkheids)

Zorgverzekering man 146,10

Zorgverzekering vrouw 91.9(+55 sparen voor hoger eigen risico)

Geas 31,94 (leaseketel+onderhoud)

FNV 16,70

Postcodeloterij 13,42

Levensverzekering 26,31

Lococensus 21,08

Vitens 21,11

Concept 63 (internet, telefoon en tv)

Gemeentelijke belasting 68,03

Zangles 40

Bijlessen 80

Begravenisverzekering 15

Schoolgeld 21,17

Hond 15

Samen 1934,37, dan nog 400 boodschappen en 125 tanken, dan is er nog 285,63 over voor kleding, uitstapjes en andere onvoorzien dingen. Dit geld is vaak zo op, als ik al naar de laatste maand kijk 2 fietsen die kapot waren, kosten samen 25 euro is niet veel maar toch, de bios 24, dochter bios 9, gymschoenen zoon 27,50, kapper dochter 10 en ga maar door. Maar.... vanaf vandaag schrijf ik alles op en laat ik jullie einde van de week weten hoe het is gegaan als jullie dat leuk vinden tenminste.
quote:betjebig schreef op 28 januari 2013 @ 11:25:

Als je met een relatief laag inkomen zoveel kunt doen, en dan ook nog spaargeld hebt, verkeer je m.i. in gelukkige omstandigheden. Ze hebben dan ook geen relatief laag inkomen maar met ¤43.000 bruto juist bovenmodaal.

De pijn bij TO zit 'm volgens mij in het feit dat de kosten sneller stijgen dan de inkomsten en zo beetje bij beetje de leuke dingen moeten worden geschrapt. Armer worden is altijd vervelender dan rijker worden, ongeacht het niveau waarvan je begint.
Ik vind een tweede auto niet altijd luxe. Ik rijd maar weinig, maar ben toch erg blij dat ik niet met wind en regen de wijk door hoef om zorg te verlenen. 10x op een ochtend alles uitpellen, vreselijk.
bian1970: Waar zijn je afschrijvingsposten?Vervanging autoOnderhoud autoOnderhoud huisOnderhoud inboedelVakantieetc etc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven