Geld & Recht alle pijlers

zorgen om dat rotgeld

27-01-2013 09:44 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door al de bezuinigingen dit jaar hebben we geen zorgtoeslag meer (60 euro), 27 euro minder loon, 32 euro minder kindsgebonden budget en ik kreeg van de belasting altijd voorlopige teruggave van 25 euro. We werken samen,man verdient 30000 en ik 13800(met overuren). Geen topinkomens en als ik dan zie wat we moeten inleveren. Ik zit de hele dag met dat domme geld in mijn kop zorgen zorgen en nog eens zorgen. En dit is niet de 1 keer dat we met minder moeten doen. 4 jaar geleden is mijn man werkeloos geworden en zijn we er ook al 300 op achteruit gegaan. We hebben 2 tieners die ook het nodige kosten, ik weet soms niet meer waar het geld vandaan te halen. Neem aan dat er meer mensen in deze situatie zitten, hoe gaan jullie hiermee om? Ik merk dat ik er down van word en weinig zin meer heb om wat te doen in huis, geen zin meer om te werken.
quote:Kier_V schreef op 27 januari 2013 @ 14:26:

Bian,

Mijn vriendin heeft GEEN uitkering, vangt 1600 euro netto per maand en houdt per dag 7 euro over om met haar 2 kinderen van te eten.

Dus werken of een uitkering, in elke groep zijn gewoon mensen die het NIET redden.

Jullie redden het makkelijk, maar weigeren concessies te doen.Waar geeft ze dan 1400 euro aan uit als ik vragen mag?
Bij ons is het ook onzeker wat betreft mijn man zijn baan,er zijn inmiddels 10 collega"s ontslagen.Ik wil ermee zeggen dat er niet teveel moet gebeuren en ik hoop dat hij de dans ontspringt.Want het spaargeld is inmiddels flink minder geworden.Maar goed er zijn altijd mensen die het minder hebben dat zullen we dan ook wel weer overleven.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
quote:jennie77 schreef op 27 januari 2013 @ 14:26:

Nee 2 kinderen hebben we.Dat is idd boodschappen ,sparen,en sport voor de kinderen.Je hoort mij ook niet klagen,er zijn altijd mensen die het minder hebben.

Net schrijf je nog dat je het maar nèt redt. Mijn opvatting van het maar nét redden, is dat je geld hebt voor een woning (inclusief water, gas en licht), voor levensonderhoud en voor zorgkosten. En dat je dan niks over houdt. Dan red je het nét. Al het andere is niet noodzakelijk. En hoewel het echt heel fijn is om er geld voor over te hebben, is dat wel luxe.

Tuurlijk is het niet leuk als je eerst meer geld over had dan nu. En daar mag je ook best eens over klagen. Maar stellen dat je wakker ligt van de geldzorgen of dat je het net redt, terwijl er nog geld is om te sparen, om clubjes voor je kinderen te betalen en je zelfs na kunt denken over meerdere vakanties per jaar, terwijl je twee auto's hebt... dan liggen die zorgen toch echt gewoon aan jezelf en niet aan je gebrek aan geld. Gewoon een kwestie van de tering naar de nering zetten.
Ik vraag me af hoe je gaat reageren als je echt tot de minima behoort. Heel veel gezinnen zouden met je willen ruilen.

Mijn mening, je zeurt.
voor mijn gevoel red ik het net.Ik wil ermee zeggen er moet niks gebeuren nu.En ja ik weet hoe het is om van 50 euro in de week rond te komen want die tijd hebben we ook gehad,totdat ik weer werk kreeg gelukkig.
Bedenk niet wat je wilt hebben, maar geniet van wat je hebt
Ik denk dat mensen er van wakker liggen en zich zorgen maken omdat we met een beetje waanbeeld opgegroeid zijn, met het idee dat financiele zekerheid vanzelfsprekend is en dat we recht hebben op vakanties auto's etc. Dat dat een soort bestaansminimum is voor een waardig/gelukkig leven. Eigenlijk is dat natuurlijk een bizar idee, en gewoon onzin als je een beetje in de tijd kijkt en een beetje over de wereld kijkt. Leuk is het soms misschien even niet, maar om hier je leven door te laten leiden is een beetje zonde toch. Je schrijft dat je er niet positiever naar kan kijken. Dat kan je wel leren natuurlijk.
quote:nina1966 schreef op 27 januari 2013 @ 14:43:

[...]

Waar geeft ze dan 1400 euro aan uit als ik vragen mag?

750 euro huur all-in

Internet, goedkope prepaid telefoontjes 3x

Zorgverzekering

Aflossing restschuld verkoop huis omdat man wilde scheiden = 200 per maand

Benzine om 's nachts naar het werk te komen (ze leent mijn auto)

Verzekering huis

Zakgeld/ kleedgeld kinderen

Busgeld kinderen school met winterse dagen

het is echt zo weg hoor....
Lief van je dat je je auto uit leent!
Ik leef met mijn man en mijn kind sinds 4 maanden van ongeveer netto 1200 per maand. Zonder extra's is zelfs dat nog te doen als je het echt wilt. Of nouja van willen is geen sprake meer dan, het moet gewoon. Voordat je eindelijk eens een keer een uitkering krijgt pff... We kunnen net niet alle rekeneningen iedere maand betalen als we ook nog willen eten. Ik pin als ik mijn salaris heb gekregen 150 euro en dan de rest van de maand niet meer, het overige geld gaat naar rekeningen. Het is niet leuk en het breekt je een keer op maar je moet doorgaan.

Momenteel lig ik ook nog in scheiding en is alles nog onzekerder. :(
quote:redband schreef op 27 januari 2013 @ 15:08:

Lief van je dat je je auto uit leent!

Tuurlijk doe ik dat, ik heb hem 's nachts niet nodig immers en zij is ermee gered.

Moet er niet aan denken dat ze 's nachts uit dr dienst lopend door de binnenstad moet....
Bah Loesje. Sterkte
quote:bian1970 schreef op 27 januari 2013 @ 13:30:

Volgens het ministerie van sociale zaken val je met ons inkomen 43800 bruto bij de lage middeninkomens, tot een bedrag van 67000 per jaar val je daarondewelnee, 33.000 is modaal, jullie zijn bovenmodaal en 66.000 is zelfs twee keer modaal, dat is niet de "onderkant van de middeninkomens, hou toch op zeg. het mediaan inkomen is nota bene 23.000 euro.
quote:Loesje108 schreef op 27 januari 2013 @ 15:10:

Ik leef met mijn man en mijn kind sinds 4 maanden van ongeveer netto 1200 per maand. Zonder extra's is zelfs dat nog te doen als je het echt wilt. Of nouja van willen is geen sprake meer dan, het moet gewoon. Voordat je eindelijk eens een keer een uitkering krijgt pff... We kunnen net niet alle rekeneningen iedere maand betalen als we ook nog willen eten. Ik pin als ik mijn salaris heb gekregen 150 euro en dan de rest van de maand niet meer, het overige geld gaat naar rekeningen. Het is niet leuk en het breekt je een keer op maar je moet doorgaan.

Momenteel lig ik ook nog in scheiding en is alles nog onzekerder. :(

Sterkte Loesje.

Bian: dit zijn pas (financiële) zorgen...
zolang je niet wakker hoeft te liggen of je je vaste lasten kunt betalen en je kinderen te eten kunt geven, heb je in mijn ogen geen geldzorgen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Precies Roos!
Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als bij die TO die benzine van het kamp tankte en ook een plaat voor haar kop had van hier tot aan de overkant.
quote:PinaColada schreef op 27 januari 2013 @ 15:50:

Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als bij die TO die benzine van het kamp tankte en ook een plaat voor haar kop had van hier tot aan de overkant.O ja dat was lachen!
@loesje, dat klinkt niet best; maar zegt natuurlijk verder niet zoveel voor een ander.

Als jullie eerst 1400 hadden en nu 1200 zal het best puzzelen zijn, maar dan zul je sowieso geen hoge vaste lasten hebben gehad.

Om daarom maar te stellen dat het ook van dat bedrag lukt, vind ik dan ook wel heel kort door de bocht. Als er bij iemand nu 3000 binnen komt, heb je nooit je vaste lasten binnen de kotste keren zo naar beneden dat je her met 1200 zou redden.

On topic: TO je zult je minder luxe kunnen permitteren dan je gewend was; so be it.

Steek je kop niet in het zand, maar pas je uitgaven aan, zodat je niet ook nog in de schulden komt, doordat je op de oude voet doorleeft.
Respect dat is wat veel mensen missen hier op het forum. Ik kom hier met een(voor mij)probleem en wordt hier door sommige mensen alleen maar afgezeikt(ja ja ik kan ook zulke taal gebruiken). Ik zie hier op het forum zoveel problemen tegen komen waarvan ik denk: Men, waar maak je je druk om, er zijn wel ergere dingen in de wereld. Daar reageer ik dan gewoon niet op. Afzeiken is zo gemakkelijk. Oké mijn probleem is voor jullie een futprobleem, prima, reageer hier dan verder niet op.
Bian, ik heb het al eerder gezegd, waarom boor je elke tip tot besparen hier de grond in? Wat wil je met dit topic??
Tsja makkelijk zeggen dat je afgezeken wordt als er niemand met je meehuilt.
Afzeiken? Omdat mensen je met de andere kant van het verhaal confronteren? Namelijk dat je het bijzonder goed hebt en niet bepaald geldzorgen hebt als je drie keer per jaar op vakantie wil, twee auto's rijdt en geen zin hebt om meer te werken dan 20 uur?

Afzeiken krijgt een hele andere betekenis.
Afzeiken??

Ik -en anderen- zeggen dat je linksom of rechtsom keuzes zult moeten maken.

Ja, je gaat er op achteruit, zoals heel veel anderen.

Dan kun je a) je uitgaven aanpassen of b) je inkomsten vergroten.

Zoals ik al schreef snap ik best dat het even slikken is als bepaalde vanzelfsprekende dingen uit het verleden nu niet 'zomaar' meer kunnen; maar dat is nou eenmaal wel de realiteit die je onder ogen moet zien.
quote:bian1970 schreef op 27 januari 2013 @ 11:25:

Voor die 80 euro krijgen we 8 uur bijles. Elke week een uur voor mijn zoon en voor mijn dochter. Met mijn dochter zijn vreselijk veel fouten gemaakt op de lagere school. Ze lieten haar maar aanmodderen met rekenen omdat ze zelf niet durfde te vragen aan de juf dat ze het niet snapte. Juf vond dat ze dat toch moest leren en hielp haar gewoon niet. Ze heeft eigenlijk recht op LWOO maar door een fout van de basisschool(verkeerde berekening, vergeten doubleren mee te tellen) heeft ze dat dus niet gekregen. Zijn we vorig jaar in de eerste klas achter gekomen, ze deed het toen redelijk, dus de zorgcoordinator besloot om het even aan te zien. Nu het wat slechter ga hoor ik de school niet, overal moet je zelf achteraan bellen. Ze loopt nu helemaal vast met engels, de juf waar ze nu bijles van krijgt vroeg me al of ze dyslectisch was, voorzover ik weet niet maar haar vader en ooms zijn het wel. Mentor vind haar geen dylectisch kind. Ze is 14 maar heeft altijd moeite gehad met automatiseren en klok kijken. Dat zijn ook weer dingen die kunnen duiden op dyslexie. Als de school niks doet dan moeten we het zelf maar betalen. Het is ook niet voor altijd bedoeld hoor, als ze een tijdje voldoende staan haal ik ze er wel weer af.

Heb nog niet alles gelezen, maar wil toch even reageren op dit stukje. Logopedie doet vaak ook dyslexiebegeleiding, en dit valt onder verzekering, onze zoon (14) heeft hier veel profijt van gehad. We zijn naar logopedie gegaan op aanraden van school. Uiteindelijk (na 6 maanden) zoon ook laten testen op aanraden van de logopedist, dat kostte dan wel weer wat geld maar de extra faciliteiten op school die je met een dyslexieverklaring krijgt maakt dat hij het nu wel redt op school (extra tijd, grotere letters, geel papier bijvoorbeeld) en goede cijfers haalt. Dat in combinatie met de begeleiding door logopedist dus, die hem met name geleerd heeft hoe om te gaan met dyslexie en tips en trucs heeft gegeven die echt helpen.
Het bruto modaal inkomen is in 2012 op ¤ 33.000 gesteld.

Dus.. Je zit boven modaal..

Ja .. Je miept.. Vakantie is een luxe net als een tweede auto,,ook,al is ie oud.

Je hebt je prioriteiten verkeerd en hebt geen overzicht ..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven