zorgen om dat rotgeld
zondag 27 januari 2013 om 09:44
Door al de bezuinigingen dit jaar hebben we geen zorgtoeslag meer (60 euro), 27 euro minder loon, 32 euro minder kindsgebonden budget en ik kreeg van de belasting altijd voorlopige teruggave van 25 euro. We werken samen,man verdient 30000 en ik 13800(met overuren). Geen topinkomens en als ik dan zie wat we moeten inleveren. Ik zit de hele dag met dat domme geld in mijn kop zorgen zorgen en nog eens zorgen. En dit is niet de 1 keer dat we met minder moeten doen. 4 jaar geleden is mijn man werkeloos geworden en zijn we er ook al 300 op achteruit gegaan. We hebben 2 tieners die ook het nodige kosten, ik weet soms niet meer waar het geld vandaan te halen. Neem aan dat er meer mensen in deze situatie zitten, hoe gaan jullie hiermee om? Ik merk dat ik er down van word en weinig zin meer heb om wat te doen in huis, geen zin meer om te werken.
maandag 28 januari 2013 om 13:56
Zolang je nog 100 kan sparen en aan de postcodeloterij kan meedoen valt het best mee.
Ik zou die postcodeloterij opzeggen als je krap zit. Je wint toch niet.
Internet tv en bellen vind ik ook aan de prijs, volgens mij kan dat goedkoper. Ik betaal nu 31 zonder bellen.
En tja helaas zou ik als je echt krap zit die zanglessen tijdelijk stop zetten. jammer de bammer wat niet kan, kan niet. Dan zijn bijlessen belangrijker. Kan je daar niet in snijden/goedkoper iemand vinden?
En 285 over voor alle extra's is heel mooi hor. Je kunt misschien niet alles wat je wilt maar daar moet je dan keus in maken.
Ik zou die postcodeloterij opzeggen als je krap zit. Je wint toch niet.
Internet tv en bellen vind ik ook aan de prijs, volgens mij kan dat goedkoper. Ik betaal nu 31 zonder bellen.
En tja helaas zou ik als je echt krap zit die zanglessen tijdelijk stop zetten. jammer de bammer wat niet kan, kan niet. Dan zijn bijlessen belangrijker. Kan je daar niet in snijden/goedkoper iemand vinden?
En 285 over voor alle extra's is heel mooi hor. Je kunt misschien niet alles wat je wilt maar daar moet je dan keus in maken.
maandag 28 januari 2013 om 13:56
maandag 28 januari 2013 om 13:57
Dat is een goeie marvellav.
De belastingteruggave is volgens mij de heffingstoeslag van ¤187.
Edit: Ik mis ook de eindejaarsuitkering.
Als je voor je afschrijving de eindejaarsuitkering, kinderbijslag en vakantiegeld gebruikt ben je verkeerd bezig met budgetteren.
Het zijn gewoon posten die je maandelijks moet opnemen, net zoals het periodieke bijschrijvingen zoals kinderbijslag, vakantiegeld en de eindejaarsuitkering.
p.s. Alle loterijen er uit donderen. De kans dat je een groot bedrag wint is verwaarloosbaar klein. Nutteloze uitgave dus.
Als je voor je afschrijving de eindejaarsuitkering, kinderbijslag en vakantiegeld gebruikt ben je verkeerd bezig met budgetteren.
Het zijn gewoon posten die je maandelijks moet opnemen, net zoals het periodieke bijschrijvingen zoals kinderbijslag, vakantiegeld en de eindejaarsuitkering.
p.s. Alle loterijen er uit donderen. De kans dat je een groot bedrag wint is verwaarloosbaar klein. Nutteloze uitgave dus.
maandag 28 januari 2013 om 13:58
maandag 28 januari 2013 om 13:59
quote:qthee schreef op 28 januari 2013 @ 13:43:
[...]
Ze hebben dan ook geen relatief laag inkomen maar met ¤43.000 bruto juist bovenmodaal.
33.000 is een modaal inkomen voor 1 persoon. Een modaal gezinsinkomen is ongeveer 1,5 keer modaal, dus daar zitten ze onder. Het is best puzzelen om een gezin met twee puberkinderen te onderhouden van 2500 euro per maand.
[...]
Ze hebben dan ook geen relatief laag inkomen maar met ¤43.000 bruto juist bovenmodaal.
33.000 is een modaal inkomen voor 1 persoon. Een modaal gezinsinkomen is ongeveer 1,5 keer modaal, dus daar zitten ze onder. Het is best puzzelen om een gezin met twee puberkinderen te onderhouden van 2500 euro per maand.
maandag 28 januari 2013 om 14:00
quote:Nou dames, ik ben eens aan het rekenen gegaan.
Inkomen man ongeveer 1700 netto, vrouw ongeveer 800(dit zijn gemiddelden, soms hebben we wel 3 maanden 200 euro minder dat dit)
Kindsgebonden budget 58, voorlopige heffingstoeslag 187
Is samen 2745
Vaste lasten:
Hypotheek 650 bruto
Essent 110
Electrabel 121
Klootschieten man 9,08
Sparen kinderen 50
Sparen onszelf 50
Autobelasting 78
Autobelasting 14
Mobiel 20
Unive verzekeringspakket 106,53 (2 auto's, inboedel, opstal, reis en aansprakelijkheids)
Zorgverzekering man 146,10
Zorgverzekering vrouw 91.9(+55 sparen voor hoger eigen risico)
Geas 31,94 (leaseketel+onderhoud)
FNV 16,70
Postcodeloterij 13,42
Levensverzekering 26,31
Lococensus 21,08
Vitens 21,11
Concept 63 (internet, telefoon en tv)
Gemeentelijke belasting 68,03
Zangles 40
Bijlessen 80
Begravenisverzekering 15
Schoolgeld 21,17
Hond 15
Samen 1934,37, dan nog 400 boodschappen en 125 tanken, dan is er nog 285,63 over voor kleding, uitstapjes en andere onvoorzien dingen. Dit geld is vaak zo op, als ik al naar de laatste maand kijk 2 fietsen die kapot waren, kosten samen 25 euro is niet veel maar toch, de bios 24, dochter bios 9, gymschoenen zoon 27,50, kapper dochter 10 en ga maar door. Maar.... vanaf vandaag schrijf ik alles op en laat ik jullie einde van de week weten hoe het is gegaan als jullie dat leuk vinden tenminste.
Even wat korte opmerkingen bij je opsomming:
-Ik vind de post verzekeringen best hoog, kun je daar misschien op besparen? Wij betalen met gezin met 1 auto 550/jaar...
-Waarom Essent en Elactrabel? Is dit beiden energie?
-Internet telefoon en tv kan veel goedkoper!
-Postcode loterij zou ik schrappen.
-wat is lococensus etc?
- zou je op bijles en zangles kunnen besparen?
Succes!
Inkomen man ongeveer 1700 netto, vrouw ongeveer 800(dit zijn gemiddelden, soms hebben we wel 3 maanden 200 euro minder dat dit)
Kindsgebonden budget 58, voorlopige heffingstoeslag 187
Is samen 2745
Vaste lasten:
Hypotheek 650 bruto
Essent 110
Electrabel 121
Klootschieten man 9,08
Sparen kinderen 50
Sparen onszelf 50
Autobelasting 78
Autobelasting 14
Mobiel 20
Unive verzekeringspakket 106,53 (2 auto's, inboedel, opstal, reis en aansprakelijkheids)
Zorgverzekering man 146,10
Zorgverzekering vrouw 91.9(+55 sparen voor hoger eigen risico)
Geas 31,94 (leaseketel+onderhoud)
FNV 16,70
Postcodeloterij 13,42
Levensverzekering 26,31
Lococensus 21,08
Vitens 21,11
Concept 63 (internet, telefoon en tv)
Gemeentelijke belasting 68,03
Zangles 40
Bijlessen 80
Begravenisverzekering 15
Schoolgeld 21,17
Hond 15
Samen 1934,37, dan nog 400 boodschappen en 125 tanken, dan is er nog 285,63 over voor kleding, uitstapjes en andere onvoorzien dingen. Dit geld is vaak zo op, als ik al naar de laatste maand kijk 2 fietsen die kapot waren, kosten samen 25 euro is niet veel maar toch, de bios 24, dochter bios 9, gymschoenen zoon 27,50, kapper dochter 10 en ga maar door. Maar.... vanaf vandaag schrijf ik alles op en laat ik jullie einde van de week weten hoe het is gegaan als jullie dat leuk vinden tenminste.
Even wat korte opmerkingen bij je opsomming:
-Ik vind de post verzekeringen best hoog, kun je daar misschien op besparen? Wij betalen met gezin met 1 auto 550/jaar...
-Waarom Essent en Elactrabel? Is dit beiden energie?
-Internet telefoon en tv kan veel goedkoper!
-Postcode loterij zou ik schrappen.
-wat is lococensus etc?
- zou je op bijles en zangles kunnen besparen?
Succes!
maandag 28 januari 2013 om 14:01
[quote]qthee schreef op 28 januari 2013 @ 13:57:
Edit: Ik mis ook de eindejaarsuitkering.[/quote]
Niet iedereen heeft een eindejaarstuitkering. Man heeft hem sinds hij bij dit bedrijf werkt. Daarvoor nooit gehad. Ik krijg hem altijd al.
Edit: Ik mis ook de eindejaarsuitkering.[/quote]
Niet iedereen heeft een eindejaarstuitkering. Man heeft hem sinds hij bij dit bedrijf werkt. Daarvoor nooit gehad. Ik krijg hem altijd al.
maandag 28 januari 2013 om 14:01
quote:Flashy schreef op 28 januari 2013 @ 13:57:
Ik betaal 11,50 aan de postcodeloterij?
Ik vind een tweede auto ook geen luxe. Man heeft auto nodig voor zijn eigen bedrijf en baan (rijd het hele land door) die auto is dus nooit thuis ook begint hij vaak erg vroeg. Ik ga met de auto naar het werk en ben aan het solliciteren door drie provincies. Dat red je gewoon niet met het ov als je bv 50 km enkele reis hebt en vroeg moet beginnen.Is 14 keer per jaar, als je dat dan verdeeld naar maand kom je op 1. 2/12 postcodeloterij per maand.
Ik vind een tweede auto ook geen luxe. Man heeft auto nodig voor zijn eigen bedrijf en baan (rijd het hele land door) die auto is dus nooit thuis ook begint hij vaak erg vroeg. Ik ga met de auto naar het werk en ben aan het solliciteren door drie provincies. Dat red je gewoon niet met het ov als je bv 50 km enkele reis hebt en vroeg moet beginnen.Is 14 keer per jaar, als je dat dan verdeeld naar maand kom je op 1. 2/12 postcodeloterij per maand.
maandag 28 januari 2013 om 14:02
quote:Flashy schreef op 28 januari 2013 @ 13:57:
Ik vind een tweede auto ook geen luxe. Man heeft auto nodig voor zijn eigen bedrijf en baan (rijd het hele land door) die auto is dus nooit thuis ook begint hij vaak erg vroeg. Ik ga met de auto naar het werk en ben aan het solliciteren door drie provincies. Dat red je gewoon niet met het ov als je bv 50 km enkele reis hebt en vroeg moet beginnen.Postcodeloterij betaal je 14 keer per jaar, vandaar dit bedrag.
Ik vind een tweede auto ook geen luxe. Man heeft auto nodig voor zijn eigen bedrijf en baan (rijd het hele land door) die auto is dus nooit thuis ook begint hij vaak erg vroeg. Ik ga met de auto naar het werk en ben aan het solliciteren door drie provincies. Dat red je gewoon niet met het ov als je bv 50 km enkele reis hebt en vroeg moet beginnen.Postcodeloterij betaal je 14 keer per jaar, vandaar dit bedrag.
maandag 28 januari 2013 om 14:07
www.nibud.nl
Heeft veel voorbeelden van hoe je kan budgetteren. Ben het niet altijd met ze eens omdat ze de werkelijkheid wel eens veel te rooskleurig inschatten, maar op grote lijnen kan je er veel van leren.
Ik vind het trouwens heel goed van je dat je probeert overzicht te krijgen.
Heeft veel voorbeelden van hoe je kan budgetteren. Ben het niet altijd met ze eens omdat ze de werkelijkheid wel eens veel te rooskleurig inschatten, maar op grote lijnen kan je er veel van leren.
Ik vind het trouwens heel goed van je dat je probeert overzicht te krijgen.
maandag 28 januari 2013 om 14:09
quote:qthee schreef op 28 januari 2013 @ 13:57:
Het zijn gewoon posten die je maandelijks moet opnemen, net zoals het periodieke bijschrijvingen zoals kinderbijslag, vakantiegeld en de eindejaarsuitkering.Vind jij. Vind ik niet. Het gaat erom dat de kosten gedekt zijn, hoe dat kun je naar vrije keuze indelen. Wij hebben ook jaren de 13e maand en het vakantiegeld gebruikt voor afschrijving e.d. Of je dat nou maandelijks in een klein fictief bedrag opzij zet dat je berekend hebt op basis van jaarinkomsten of dat je het gewoon jaarlijks opzij zet is natuurlijk lood om oud ijzer. Het is al fijn dát het opzij gezet kan worden.
Het zijn gewoon posten die je maandelijks moet opnemen, net zoals het periodieke bijschrijvingen zoals kinderbijslag, vakantiegeld en de eindejaarsuitkering.Vind jij. Vind ik niet. Het gaat erom dat de kosten gedekt zijn, hoe dat kun je naar vrije keuze indelen. Wij hebben ook jaren de 13e maand en het vakantiegeld gebruikt voor afschrijving e.d. Of je dat nou maandelijks in een klein fictief bedrag opzij zet dat je berekend hebt op basis van jaarinkomsten of dat je het gewoon jaarlijks opzij zet is natuurlijk lood om oud ijzer. Het is al fijn dát het opzij gezet kan worden.
maandag 28 januari 2013 om 14:09
Eendje, lococensus is iets met waterheffing, en essent is stroom en electrabel is gas. Bijles en zangles vind ik beiden belangrijk. Zangles is voor mijn dochter een soort therapie, ze kan haar ei daar in kwijt. Mijn dochter is faalangstig, heeft een laag zelfbeeld, toen ze kleiner was heeft ze het regelmatig over zelfdoding gehad, ze vond het leven maar niks. Sinds ze zangles heeft voelt ze zich een stuk beter, vandaar. Nee dan gaat de auto eerder dan de zangles. Bijles hebben ze nu even nodig, denk ook niet dat het eeuwig gaat duren. Postcodeloterij durf ik gewoon niet op te zeggen, ik zou gek worden als de prijs toch hier zou vallen en we geen lot meer zouden hebben. Verzekeringen ga ik zeker eens naar kijken, dat moet dus goedkoper kunnen.
maandag 28 januari 2013 om 14:10
quote:aaquamarine schreef op 28 januari 2013 @ 14:03:
Waarom is het nodig om lid te zijn van de FNV?
Zeker in deze tijd zou ik een lidmaatschap van de vakbond aanhouden. Als je in een arbeidsconflict terecht raakt, dan levert dat je waarschijnlijk meer geld op dan het nu kost.
Postcodeloterij zou ik wel opzeggen, verzekeringen zou ik proberen omlaag te krijgen en internet, telefoon en televisie kan volgens mij ook goedkoper.
Waarom is het nodig om lid te zijn van de FNV?
Zeker in deze tijd zou ik een lidmaatschap van de vakbond aanhouden. Als je in een arbeidsconflict terecht raakt, dan levert dat je waarschijnlijk meer geld op dan het nu kost.
Postcodeloterij zou ik wel opzeggen, verzekeringen zou ik proberen omlaag te krijgen en internet, telefoon en televisie kan volgens mij ook goedkoper.
maandag 28 januari 2013 om 14:11
maandag 28 januari 2013 om 14:14
Ik vind trouwens dat je niet zulke heel erg gekke dingen doet. Toen wij een vergelijkbaar inkomen hadden, hadden we een (enigszins) vergelijkbaar uitgavenpatroon. En dan is het niet leuk als alles duurder wordt inderdaad en het is ook niet leuk om dan te moeten schrappen. Maar er kan dus nog wel geschrapt worden. En sparen deden wij ook van de 13e maand en het vakantiegeld, dat kon er bij ons gedurende de maand niet vanaf. (Wij hadden toen nog relatief hoge studiekosten.) Maar we hielden voor boodschappen en leuke dingen net zo veel over. En dan kun je inderdaad niet zomaar naar de bioscoop nee. Het is niet anders.
maandag 28 januari 2013 om 14:15
quote:bian1970 schreef op 28 januari 2013 @ 14:11:
[...]
Ze is 14, heeft een folderwijk waar ze ongeveer 35 euro per maand mee verdiend.Is ze bijna 15? Kan ze een ochtendkrant doen, verdien je rond de 200 euro mee. Dat verdiende ik in ieder geval 5 jaar terug. Heb het 3 jaar gedaan, heerlijk smorgens vroeg werken. MP'3tje in, en lekker bezorgen. Was binnen een uur klaar en had de dag voor mezelf!
[...]
Ze is 14, heeft een folderwijk waar ze ongeveer 35 euro per maand mee verdiend.Is ze bijna 15? Kan ze een ochtendkrant doen, verdien je rond de 200 euro mee. Dat verdiende ik in ieder geval 5 jaar terug. Heb het 3 jaar gedaan, heerlijk smorgens vroeg werken. MP'3tje in, en lekker bezorgen. Was binnen een uur klaar en had de dag voor mezelf!