Gezondheid alle pijlers

Buteyko-methode

16-04-2026 15:54 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand ervaring met deze methode voor betere ademhaling?

Ik heb ooit Van Dixhoorn geprobeerd, maar dat was niks voor mij. Kan ook aan de behandelaar gelegen hebben. Maar ik werd soort van gestrest doordat ik steeds moest letten op buikadenhaling, het uitzetten van mijn ribben etc.

Als ik heel bewust let op mijn ademhaling, kan ik het best aardig, maar in het dagelijks leven zet ik mijn adem onbewust vaak vast. Ben bekend met angst/paniek en laaggradige ontstekingen in het lichaam (waarvan stress vaak een boosdoener is)

Meditatie en yoga ben ik ook bekend mee, maar tot dusver zonder resultaat.
Sterrenstof74 schreef:
16-04-2026 15:54

Ben bekend met angst/paniek en laaggradige ontstekingen in het lichaam (waarvan stress vaak een boosdoener is)

Hoe wordt dat vastgesteld?
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
Solomio schreef:
16-04-2026 16:03
Hoe wordt dat vastgesteld?
Mij is altijd verteld dat stress je weerstand verlaagd, of is dat ook een fabeltje?
Ik ben zelf niet zo'n fan van zowel de Buteyko methode en van Dixhoorn methode.

Mijn advies ik kijk eens op de websites van www.ademwinst.nl en www.epiphoramethode.nl. Net wat moderner, redelijke wetenschappelijke onderbouwing (ze doen ook onderzoek via Saxion). Daarnaast ook een stuk vriendelijker en toegankelijker om te doen.
Redhead70* schreef:
16-04-2026 16:55
Mij is altijd verteld dat stress je weerstand verlaagd, of is dat ook een fabeltje?
Ja, maar dat vroeg ik niet.
Solomio schreef:
16-04-2026 17:12
Ja, maar dat vroeg ik niet.
Ik zie dit alleen terug bij websites die alternatieve geneeswijzen promoten. Het zou worden kunnen vastgesteld met een hs-CRP bloedtest (high-sensitivity C-reactive protein) die meet zeer lage concentraties van het CRP-eiwit in het bloed, dat door de lever wordt aangemaakt bij ontstekingen.

Maar het probleem bij "zeer lage concentraties" is dat het niet zoveel zegt. Ik vind het ook totaal onduidelijk wat dan een "zeer lage concentratie" zou zijn, aangezien de normaalwaarde ligt tussen < 3 tot 10 mg/l en de waarden voor een sterk verhoogde concentratie tussen 10 -100 mg/l ligt.

PS artsen meten wel een sterk verhoogde concentratie aangezien dat daadwerkelijk wijst op een ontsteking, al weet je dan nog niks over waar in het lijf die dan zit.
lolpluslolishihi wijzigde dit bericht op 16-04-2026 18:41
Reden: aanvulling
10.75% gewijzigd
Redhead70* schreef:
16-04-2026 16:55
Nee, langdurige stress verlaagt wel degelijk de weerstand.
apppie schreef:
16-04-2026 18:41
Nee, langdurige stress verlaagt wel degelijk de weerstand.
Dat heeft alleen niet zo gek veel met "laaggradige ontstekingen" te maken.
LolplusLolisHiHi schreef:
16-04-2026 18:55
Dat heeft alleen niet zo gek veel met "laaggradige ontstekingen" te maken.
Ik denk dan heel naïef. Minder weerstand eerder kans op langdurige langdradige ontstekingen.
Wat de fuck zijn laaggradige ontstekingen? Hoe merk je dat? Of is dat weer iets nieuws waarmee de alternatieve industrie geld mee kunnen verdienen?

TO: als je het gevoel hebt dat je iets onder de leden hebt, ga naar de huisarts.

Verder geloof ik niet zo in moeten leren ademhalen. Dat kun je al. Je geeft aan dat je regelmatig angst/paniek hebt en dat interventies gericht op heel bewust dingen voelen en ervaren niet werken. Ik heb het gevoel dat dat soort dingen ook extra angst kunnen geven. Omdat je dan heel erg gaat focussen op Echt Wel Goed Moeten Ademen. En als dat niet lukt, geeft dat stress.

Misschien ontspan jij meer door iets te doen: een tafel timmeren, onkruid wieden, eind fietsen, diamond painted, je feitje serie opnieuw kijken, een doktersromannetje lezen, een ingewikkeld recept koken etc etc.

En kijken waar de angst of paniek vandaan komt: heb je veel hooi op je vork, zit er iets niet lekker in je leven, vraag je te veel van jezelf, ga je richting overgang etc etc. De bron van de angst aanpakken is vaak effectiever.
Tavistock schreef:
16-04-2026 19:51
Wat de fuck zijn laaggradige ontstekingen? Hoe merk je dat? Of is dat weer iets nieuws waarmee de alternatieve industrie geld mee kunnen verdienen?
Ik gok dit idd.
Daarom vroeg ik hoe TO dat weet, want als je het via de huisarts kunt laten onderzoeken is het blijkbaar iets minder alternatief dan ik dacht.

Maar, zoals hierboven iemand al uitlegde, die bloedtest zegt niet zoveel.

Ik ben dus nog steeds benieuwd.
Laaggradige ontsteking is niet iets uit alleen de alternatieve geneeswijze.

https://www.iasp-pain.org/publications/ ... ion-brain/
Tavistock schreef:
16-04-2026 19:51

TO: als je het gevoel hebt dat je iets onder de leden hebt, ga naar de huisarts.

Verder geloof ik niet zo in moeten leren ademhalen. Dat kun je al. Je geeft aan dat je regelmatig angst/paniek hebt en dat interventies gericht op heel bewust dingen voelen en ervaren niet werken. Ik heb het gevoel dat dat soort dingen ook extra angst kunnen geven. Omdat je dan heel erg gaat focussen op Echt Wel Goed Moeten Ademen. En als dat niet lukt, geeft dat stress.

Misschien ontspan jij meer door iets te doen: een tafel timmeren, onkruid wieden, eind fietsen, diamond painted, je feitje serie opnieuw kijken, een doktersromannetje lezen, een ingewikkeld recept koken etc etc.

En kijken waar de angst of paniek vandaan komt: heb je veel hooi op je vork, zit er iets niet lekker in je leven, vraag je te veel van jezelf, ga je richting overgang etc etc. De bron van de angst aanpakken is vaak effectiever.

Fijn, zoveel tips en 'gevoelens' van iemand die hiermee weergeeft niet veel te weten van ademhaling.
Ademhalen kun je al, anders besta je niet. Maar verkeerd ademhalen kan wel degelijk veel klachten geven. Zo heb ik chronische hyperventilatie en bleek het best handig om met een fysio naar mijn ademhaling te kijken.

Voor wat betreft laaggradige ontstekingen: ik heb reuma, waarbij de aanvallen niet altijd terug te zien zijn in het bloed, maar er wel heel duidelijk ontstekingsreacties zijn (dikke, rode knokkels vingers niet kunnen strekken, geen kracht meer hebben) en waar ontstekingsremmers helpen. Ook heb ik om de haverklap wel ergens een ontsteking (oren, ogen, ledematen). Is dit zoiets als een laaggradige ontsteking die constant aanwezig is? Wat ik lees is dit vooral op te lossen/aan te pakken met leefstijl (voeding, beweging, gewicht) en niet zozeer met ademhaling?

Ademhalingsoefening, samen met bepaalde bewegingsoefeningen (zoals bv hatha yoga) kunnen wel helpen bij spanning en stress in het lijf. Hardlopen schijnt bij sommige mensen ook te kunnen helpen. Of wandelen in het bos. En voor anderen heb ik begrepen op dit forum dat beweging voor hen weer averechts werkt, dus het is ook voor jezelf kijken hoe je stress te lijf kunt gaan :-)
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven