Geld & Recht alle pijlers

zorgen om dat rotgeld

27-01-2013 09:44 496 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door al de bezuinigingen dit jaar hebben we geen zorgtoeslag meer (60 euro), 27 euro minder loon, 32 euro minder kindsgebonden budget en ik kreeg van de belasting altijd voorlopige teruggave van 25 euro. We werken samen,man verdient 30000 en ik 13800(met overuren). Geen topinkomens en als ik dan zie wat we moeten inleveren. Ik zit de hele dag met dat domme geld in mijn kop zorgen zorgen en nog eens zorgen. En dit is niet de 1 keer dat we met minder moeten doen. 4 jaar geleden is mijn man werkeloos geworden en zijn we er ook al 300 op achteruit gegaan. We hebben 2 tieners die ook het nodige kosten, ik weet soms niet meer waar het geld vandaan te halen. Neem aan dat er meer mensen in deze situatie zitten, hoe gaan jullie hiermee om? Ik merk dat ik er down van word en weinig zin meer heb om wat te doen in huis, geen zin meer om te werken.
quote:Beeldig schreef op 28 januari 2013 @ 14:09:

Vind jij. Vind ik niet. Het gaat erom dat de kosten gedekt zijn, hoe dat kun je naar vrije keuze indelen. Wij hebben ook jaren de 13e maand en het vakantiegeld gebruikt voor afschrijving e.d. Of je dat nou maandelijks in een klein fictief bedrag opzij zet dat je berekend hebt op basis van jaarinkomsten of dat je het gewoon jaarlijks opzij zet is natuurlijk lood om oud ijzer. Het is al fijn dát het opzij gezet kan worden.Het kan natuurlijk ook op jouw manier.

Maar als je echt wilt boekhouden moet je niet pas gaan kijken hoeveel eindejaarsuitkering je binnenkrijgt om iets te vervangen. Juist als het allemaal kielekiele is met de financiën is goed om overzicht te hebben.

Je weet dat een wasmachine gemiddeld elke 15 jaar vervangen moet worden. Dan moet je dat bedrag gewoon hebben liggen na die 15 jaar. Zelfde geldt voor grote uitgaven als auto, inboedel en het onderhoud aan je huis. Het zijn allemaal té grote bedragen om op te vangen met vakantiegeld en eindejaarsuitkeringen. Ik neem per slot van rekening aan dat je ook op vakantie gaat dus dat geld is sowieso al op.
Een kind dat zonder bijles haar school al niet redt, zou ik niet stimuleren om een ochtendkrant te gaan rondbrengen. Laat die liever haar energie in haar schoolwerk steken, daar heeft ze op langere termijn meer aan.

Mijn man is teruggegaan van VWO naar Havo in het jaar dat hij de ochtendkrant bezorgde. Het hoeft geen effect te hebben, maar het kán wel. En zeker bij een kind dat er op school niet zo stevig voor staat, zou ik dat dus pertinent niet doen.
[quote]Cookie-Dough schreef op 28 januari 2013 @ 14:15:

[...]

Is ze bijna 15? Kan ze een ochtendkrant doen, verdien je rond de 200 euro mee. Dat verdiende ik in ieder geval 5 jaar terug. Heb het 3 jaar gedaan, heerlijk smorgens vroeg werken. MP'3tje in, en lekker bezorgen. Was binnen een uur klaar en had de dag voor mezelf![/quote]

Ze wordt in juni 15, ben ik te overbezorgd als ik zeg dat ik liever niet heb dat ze om 6.00 s'morgens alleen door het dorp fietst?
100 euro boodschappen per week is geen 400 euro per maand maar 433,33 euro. Niet alle maanden hebben immers 4 weken.

Dat geldt dan waarschijnlijk ook voor je kosten van de bijlessen en zanglessen?
quote:qthee schreef op 28 januari 2013 @ 14:17:

[...]

Het kan natuurlijk ook op jouw manier.

Maar als je echt wilt boekhouden moet je niet pas gaan kijken hoeveel eindejaarsuitkering je binnenkrijgt om iets te vervangen. Juist als het allemaal kielekiele is met de financiën is goed om overzicht te hebben.

Je weet dat een wasmachine gemiddeld elke 15 jaar vervangen moet worden. Dan moet je dat bedrag gewoon hebben liggen na die 15 jaar. Zelfde geldt voor grote uitgaven als auto, inboedel en het onderhoud aan je huis. Het zijn allemaal té grote bedragen om op te vangen met vakantiegeld en eindejaarsuitkeringen. Ik neem per slot van rekening aan dat je ook op vakantie gaat dus dat geld is sowieso al op.Ook dat is de tering naar de nering zetten: als het er maandelijks niet in komt, kun je het maandelijks ook niet opzij leggen. En als je wasmachine stuk gaat, hoef je niet meteen een nieuwe Miele terug te kopen, voor rond de 200-250 euro heb je al een mooie tweedehands. Auto idem dito: dat hoeft echt geen nieuwe Mercedes te zijn, een tweedehands Seat rijdt ook. Die dingen kun je gewoon bekostigen als je consequent (een groot deel van) de eindejaarsuitkering opzij zet.
quote:Beeldig schreef op 28 januari 2013 @ 14:17:

Een kind dat zonder bijles haar school al niet redt, zou ik niet stimuleren om een ochtendkrant te gaan rondbrengen. Laat die liever haar energie in haar schoolwerk steken, daar heeft ze op langere termijn meer aanHelemaal mee eens.
qthee, ik vind die grote uitgaven nog wel meevallen. Ik hoef geen miele wasmachine en nieuw hoeft hij ook niet te zijn. Zelfde geld voor een nieuwe tv, als het geld er is wordt het een nieuwe en anders tweedehands. Auto net zo, het geld wat er is kan besteed worden en meer niet. We hechten niet zoveel waarde daaraan.
Misschien gas en elektra bij 1 maatschappij onder brengen. Het kan mogelijk voordeliger zijn dan elektra bij de ene maatschappij en gas bij de andere maatschappij,

Postcodeloterij is ieder geval een kostenpost die zou je moeten schrappen. Kans dat je wint is erg klein.

Maar het is jouw geld, jouw keuzes.
Ben het met je eens dat je geen nieuwe Miele hoeft te kopen, maar ook voor een goedkoop merk of zelfs 2e hands moet je iets hebben liggen. Volgens de bufferberekening van het Nibud zou dit gezin iets van ¤5.000 op de plank moeten hebben liggen. (heel topic op zich dus daar laat ik me maar niet verder over uit).

Auto's is helemaal een ander verhaal omdat goedkope auto's weer veel meer onderhoud vergen als je er een normaal jaarkilometrage mee rijdt. Afschrijving + onderhoud van een auto is iets dat de meeste mensen totaal onderschatten (loopt in de duizenden euro's per jaar) en ik zie de kosten ook hier niet terug.
[quote]12twister schreef op 28 januari 2013 @ 14:19:

100 euro boodschappen per week is geen 400 euro per maand maar 433,33 euro. Niet alle maanden hebben immers 4 weken.

Dat geldt dan waarschijnlijk ook voor je kosten van de bijlessen en zanglessen?[/quote]

Oeps, daar hebben we de eerste fout al. Zangles is dan ook niet goed, dat is 10 keer 40 euro, is dus ook minder. Bijles is elke week 20 netto betalen, kunnen ze een keer niet hoef je ook niet te betalen.
quote:bian1970 schreef op 28 januari 2013 @ 14:19:

[quote]Cookie-Dough schreef op 28 januari 2013 @ 14:15:

[...]

Is ze bijna 15? Kan ze een ochtendkrant doen, verdien je rond de 200 euro mee. Dat verdiende ik in ieder geval 5 jaar terug. Heb het 3 jaar gedaan, heerlijk smorgens vroeg werken. MP'3tje in, en lekker bezorgen. Was binnen een uur klaar en had de dag voor mezelf![/quote]

Ze wordt in juni 15, ben ik te overbezorgd als ik zeg dat ik liever niet heb dat ze om 6.00 s'morgens alleen door het dorp fietst?

Nee dan ben je niet overbezorgd. Ik zou dat ook niet laten doen.

Het is dan donker en pubers kunnen hun slaap goed gebruiken. Helemaal een puber die al moeite met school heeft en bijles nodig heeft.

Ook vind ik niet dat zij moet werken omdat papa en mama vinden dat ze het krap hebben. Met de folders laat ze zien dat ze wil werken voor haar geld. Want zo leuk is folders niet en het verdient ook nog eens heel weinig.
quote:betoverend schreef op 28 januari 2013 @ 14:26:

Misschien gas en elektra bij 1 maatschappij onder brengen. Het kan mogelijk voordeliger zijn dan elektra bij de ene maatschappij en gas bij de andere maatschappij,

Postcodeloterij is ieder geval een kostenpost die zou je moeten schrappen. Kans dat je wint is erg klein.

Maar het is jouw geld, jouw keuzes.Per 10 febr. stappen we met beiden over naar de nuon.
quote:bian1970 schreef op 28 januari 2013 @ 14:09:

Postcodeloterij durf ik gewoon niet op te zeggen, ik zou gek worden als de prijs toch hier zou vallen en we geen lot meer zouden hebben.Ik begrijp het wel hoor, en het is vast ook in een ander topic wel eens besproken, maar dan is het toch zo dat veel mensen de postcodeloterij als een soort verzekering zien, voor het geval hun straat iets wint? Een soort onheilsverzekering maar dan anders.

Je verzekert je tegen de jaloezie dat je buren iets zullen hebben en jij niet. Ik ben dan ook gestopt. (en hoop dat ie hier nooit zal vallen).
Inkomen man ongeveer 1700 netto, vrouw ongeveer 800(dit zijn gemiddelden, soms hebben we wel 3 maanden 200 euro minder dat dit)

Kindsgebonden budget 58, voorlopige heffingstoeslag 187

Is samen 2745

Vaste lasten:

Hypotheek 650 bruto

Essent 110

Electrabel 121

Klootschieten man 9,08

Sparen kinderen 50

Sparen onszelf 50

Autobelasting 78

Autobelasting 14

Mobiel 20

Unive verzekeringspakket 106,53 (2 auto's, inboedel, opstal, reis en aansprakelijkheids)

Zorgverzekering man 146,10

Zorgverzekering vrouw 91.9(+55 sparen voor hoger eigen risico)

Geas 31,94 (leaseketel+onderhoud)

FNV 16,70

Postcodeloterij 13,42

Levensverzekering 26,31

Lococensus 21,08

Vitens 21,11

Concept 63 (internet, telefoon en tv)

Gemeentelijke belasting 68,03

Zangles 40

Bijlessen 80

Begravenisverzekering 15

Schoolgeld 21,17

Hond 15

Samen 1934,37, dan nog 400 boodschappen en 125 tanken, dan is er nog 285,63 over voor kleding, uitstapjes en andere onvoorzien dingen. Dit geld is vaak zo op, als ik al naar de laatste maand kijk 2 fietsen die kapot waren, kosten samen 25 euro is niet veel maar toch, de bios 24, dochter bios 9, gymschoenen zoon 27,50, kapper dochter 10 en ga maar door. Maar.... vanaf vandaag schrijf ik alles op en laat ik jullie einde van de week weten hoe het is gegaan als jullie dat leuk vinden tenminste.

Waar jij denk ik nog steeds niet helemaal aan wilt is dat jullie, om het financieel weer wat gezonder te hebben nu, dat je kosten moet schrappen, ook al heb je voor die kostenposten goede redenen .

Zoals je bijvoorbeeld gewoon nog kunt doorleven zonder:

Klootschieten man 9,08

Sparen kinderen 50 , helaas dan maar even de helft minder sparen.

1 auto de deur uit, spaart dan ook Autobelasting 14

FNV 16,70

Postcodeloterij 13,42

Levensverzekering 26,31

Zangles 40

Bijlessen 80

Begravenisverzekering 15
quote:bian1970 schreef op 28 januari 2013 @ 14:28:

Oeps, daar hebben we de eerste fout al. Zangles is dan ook niet goed, dat is 10 keer 40 euro, is dus ook minder. Bijles is elke week 20 netto betalen, kunnen ze een keer niet hoef je ook niet te betalen.Zangles en bijles is er natuurlijk niet in de vakanties neem ik aan? Dan is het zelfs minder dan de factor 4 waarmee je het weekbedrag moet vermenigvuldigen.
[quote]qthee schreef op 28 januari 2013 @ 14:34:

[...]

Zangles en bijles is er natuurlijk niet in de vakanties neem ik aan? Dan is het zelfs minder dan de factor 4 waarmee je het weekbedrag moet vermenigvuldigen.[/quote]

Zangles is 10 keer 40 euro. Dat is altijd zo met muziekles. Juli en aug. hoef je niet te betalen.
Dus dan kan je zangles op ¤33,33 per maand begroten.

Die gemeentelijke belasting van ¤68 is dat elke maand of verdeeld over 8 termijnen per jaar? Anders wordt het ¤45,35 gemiddeld per maand.
Ik zou iig je dochter niet de ochtendkrant laten bezorgen. Ze heeft alle aandacht voor school nodig, misschien moet ze ook stoppen met die folders en meer zakgeld/kleedgeld krijgen? Als werken school beïnvloed zou ik dat als ouder niet toestaan maar zelf meer geld geven.

FNV zou ik zeker in deze tijd niet opzeggen.

Dat klootschieten zou ik wel stoppen geloof ik.
quote:bian1970 schreef op 28 januari 2013 @ 13:43:

[quote]margienick schreef op 27 januari 2013 @ 20:30:

[...]

Dat spaargeld is van de kinderen voor de studie, rijbewijs etc.

Nou dames, ik ben eens aan het rekenen gegaan.

Inkomen man ongeveer 1700 netto, vrouw ongeveer 800(dit zijn gemiddelden, soms hebben we wel 3 maanden 200 euro minder dat dit)Kindsgebonden budget 58, voorlopige heffingstoeslag 187

Is samen 2745

Vaste lasten:

.

Ik zou mijn maandinkomen bereken met het laagste bedrag, en het extra dan ook zien als extra.

Zelf rekenen wij elk jaar uit, wat de verwachten inkomsten zijn en de uitgaven en rekenen zo uit wat we kunnen uitgeven aan 'diversen'. Bij inkomen tellen we alles mee dat vast is. Dus loon, vakantiegeld, kinderbijslag, belastingteruggave ivm hyp en algemene heffingskorting, eindejaarsuitkering. Wat we niet meerekenen zijn; overwerk en prestatieloon. Die twee kunnen namelijk gigantisch verschillen. De inkomsten rekenen we dan om naar maandbedrag.

Bij uitgaven zetten we alle vaste uitgaven in een excel bestand en rekenen dat om naar een maandbedrag. Hoewel we meer inkomsten hebben dan jij hebben we ongeveer net zo veel gebudgetteerd voor kleding, uitstapjes, cadeautjes en onvoorzien. Namelijk 300 euro. We hebben drie kinderen en dit is in mijn ogen prima te doen.

Ook sparen we een flink bedrag elke maand en daarvan kopen we grote dingen die echt nodig zijn zoals fietsen en onderhoud van de fietsen en auto.

Alle extra inkomsten gaan direct naar de spaarrekening. Mogen van onszelf, niet wennen aan deze bedragen want dat kan ook zomaar afgelopen zijn.
Ik las ooit in een stukje van Hanneke van Eden iets over dat je eigenlijk nooit 'rotgeld' moet denken. Ik heb even gezocht, en ze schreef zoiets als http://www.trosradar.nl/c ... il/article/hoezo-armoede/

Geld is jouw gestolde energie en daar moet je zuinig op zijn. Iedereen heeft van huis uit zijn eigen manier van met geld omgaan meegekregen, waardoor je het ervaart als 'rotgeld' of 'handig hulpmiddel.'
Wat ik zou doen is het volgende:

Inkomsten berekenen. Gewoon alles wat je elke maand binnenkrijgt.

Uitgaven berekenen

Alles vaste lasten per maand. (uit jouw lijstje zou ik de FNv schrappen als je ook een rechtsbijstandverzekering hebt met een werkmodule bv bij FBTO).

Zanglessen 40 euro per maand en de maanden juli en augustus dat geld extra overmaken naar de spaarrekening.

Dan zou ik alle periodieke uitgaves bij elkaar optellen voor een heel jaar. Bv ANWB, onderhoud vd auto, kapper, kadootjes, enz. Alle rekeningen die niet elke maand komen. Dat alles bij elkaar opgeteld delen door 12 en dat bedrag elke maand naar een aparte spaarrekening overmaken. Dan zie je wat je nog overhoudt.

Budgetten vaststellen voor kleding, en kadootjes en evt sinterklaas/kerst. budget voor boodschappen en benzine en vakantie/uitstapjes.

Je vakantiegeld, kinderbijslag en evt 13e maand zou ik optellen en in de maanden dat dat uitbetaald wordt naar de spaarrekening met de periodieke uitgaven storten. Dan kun je heel handig uitrekenen hoeveel je de andere maanden nog moet overmaken om die uitgaven ook betaald te krijgen.
Je bedrag voor electriciteit is idioot hoog. Als je geen hennepplanten op zolder hebt klopt dat waarschijnlijk niet.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 28 januari 2013 @ 15:45:

Je bedrag voor electriciteit is idioot hoog. Als je geen hennepplanten op zolder hebt klopt dat waarschijnlijk niet. Ja ik zie nu ook Essent (gas?) + Electrabel (stroom?) = ¤231 per maand. Weet je zeker dat je niet wordt afgetapt?
Ja vond ik ook al erg hoog. Betalen als gezin van 4 met een vrijstaand huis 170 euro aan essent voor gas en licht.
En een leaseketel is ook duur hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven