Ik moet een beugel maar ik ben zo bang
woensdag 30 januari 2013 om 12:04
OK, heel kinderachtig misschien, ik weet het, maar mijn tandarts heeft mij geadviseerd een beugel te nemen. Voordat deze beugel geplaatst kan worden moet ik eerst twee (melk!)kiezen uit mijn bovengebit laten trekken. Ik ben een half jaar geleden al voor een consult naar de orthodontist geweest en kwam daar op zich wel redelijk vrolijk vandaan omdat ze het daar helemaal zien zitten mijn gebit weer een stuk mooier te maken. Maar toen moest ik een afspraak gaan maken met de tandarts en dat heb ik tot gister voor me uitgeschoven. Eindelijk een afspraak gemaakt met de tandarts nu, alleen ben ik als de dood voor het trekken van die kiezen. Ik ben bang dat ik dan voor aap loop met twee van die gaten in m'n bovenste rij tanden en kiezen
Bovendien ben ik bang dat ze niet in één sessie getrokken kunnen worden i.v.m. de verdoving.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij een beetje geruststellen?
En wie weet hoe het met de vergoedingen door de zorgverzekeraar zit? Ik ben via IZA Gemeentezorgpolis verzekerd.
Bovendien ben ik bang dat ze niet in één sessie getrokken kunnen worden i.v.m. de verdoving.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij een beetje geruststellen?
En wie weet hoe het met de vergoedingen door de zorgverzekeraar zit? Ik ben via IZA Gemeentezorgpolis verzekerd.

woensdag 30 januari 2013 om 12:11
melkkiezen hebben geen wortels, dus die trek je er heel gemakkelijk en niet al te pijnlijk uit. Een meisje uit de brugklas bij mij, wisselde niet. Die heeft in 1 sessie alle melktanden en kiezen getrokken en liep dus met alleen 2 voortanden in de mond rond voor een tijdje. Maar die is toen maar 1 dag thuisgebleven en die had ALLES eruit
Verder heb ik van mijn beugel nooit heel vele last gehad. Het trekkende gevoel is in het begin rot, maar dat went heel snel. Ook leer je heel snel je lippen om je beugel te vouwen om wondjes te voorkomen. Hordes mensen zijn je voor gegaan
Succes!
Verder heb ik van mijn beugel nooit heel vele last gehad. Het trekkende gevoel is in het begin rot, maar dat went heel snel. Ook leer je heel snel je lippen om je beugel te vouwen om wondjes te voorkomen. Hordes mensen zijn je voor gegaan
Succes!

woensdag 30 januari 2013 om 12:15
woensdag 30 januari 2013 om 12:15
Hier grootste watje ooit...Heb paar jaar geleden 2 volwassen kiezen laten trekken en snijden. En het valt echt, echt mee. Ok, het verdoven vond ik niet zo heel leuk, maar dat is ook zo weer gebeurd.
Daarbij denk ik dat melkkiezen er veeel makkelijker uitgaan, daar zijn ze eigenlijk ook voor gemaakt
Ik denk dat ze allebei tegelijk getrokken kunnen worden hoor. Bij mij hadden ze onder en boven tegelijk verdoofd, dus ik denk dat op twee verschillende plekken onder of boven ook wel in 1 keer kan.
Succes!
Daarbij denk ik dat melkkiezen er veeel makkelijker uitgaan, daar zijn ze eigenlijk ook voor gemaakt
Ik denk dat ze allebei tegelijk getrokken kunnen worden hoor. Bij mij hadden ze onder en boven tegelijk verdoofd, dus ik denk dat op twee verschillende plekken onder of boven ook wel in 1 keer kan.
Succes!
woensdag 30 januari 2013 om 12:50
Tip: tot 31 januari kon ik bij mijn verzekeraar nog de aanvullende polis wijzigen voor 2013! Kijk dus snel na wat je nu vergoed krijgt en of het misschien zin heeft om hem op te hogen. Stel dit kost 12 maanden X ¤10 extra dan is 120 euro natuurlijk een schijntje tegenover een paar duizend euro ophoesten. Want dat kost een beugel wel.
Dit is natuurlijk wel verzekeren met voorbedachte rade maar ze vragen er wat mij betreft om met dit rare systeem waarin niets meer standaard vergoed wordt. En het is verder gewoon toegestaan dus bij (ik vermoed) de meeste verzekeraars.
Vwb kiezen trekken en de beugel: melk kiezen trekken is echt peanuts. Zitten geen rare wortels aan. En daarbij ben je toch verdoofd hoop ik
Beugel voelt de eerste dagen als bakstenen in je mond en daarna heb je er alleen ff last van als hij weer bijgesteld is. Zal max 2 jaar zijn en dan heb je er de rest van je leven plezier van.
Ik zeg: doen!
Dit is natuurlijk wel verzekeren met voorbedachte rade maar ze vragen er wat mij betreft om met dit rare systeem waarin niets meer standaard vergoed wordt. En het is verder gewoon toegestaan dus bij (ik vermoed) de meeste verzekeraars.
Vwb kiezen trekken en de beugel: melk kiezen trekken is echt peanuts. Zitten geen rare wortels aan. En daarbij ben je toch verdoofd hoop ik
Beugel voelt de eerste dagen als bakstenen in je mond en daarna heb je er alleen ff last van als hij weer bijgesteld is. Zal max 2 jaar zijn en dan heb je er de rest van je leven plezier van.
Ik zeg: doen!
woensdag 30 januari 2013 om 13:36
Hier als tiener mijn twee melkbovenhoektanden (die niet wilden wisselen) bij de kaakchirurg laten trekken. Die heeft toen mijn verhemelte (gehemelte?) opengelegd en de twee blijvende tanden vrijgemaakt en daar slotjes op vastgezet. Daarna twee jaar met een beugel gelopen om die hoektanden langzaam aan op hun plek te krijgen.
Ik ben geen tandartsfan, en ik zag er erg tegenop, maar het viel me erg mee. Het vervelendste van het hele karwei (trekken en beugel) waren altijd de paar dagen na het bijstellen van de slotjesbeugel, dat ik dan amper kon kauwen door de erg gevoelige tanden...
Als ik dit destijds niet had laten doen, waren ze er ergens rond mijn 30e waarschijnlijk vanzelf uitgevallen, en had ik daarna voor de rest van mijn leven 2 gaten gehad ter plekke. Tja, dan liever een beugel.
Ik ben geen tandartsfan, en ik zag er erg tegenop, maar het viel me erg mee. Het vervelendste van het hele karwei (trekken en beugel) waren altijd de paar dagen na het bijstellen van de slotjesbeugel, dat ik dan amper kon kauwen door de erg gevoelige tanden...
Als ik dit destijds niet had laten doen, waren ze er ergens rond mijn 30e waarschijnlijk vanzelf uitgevallen, en had ik daarna voor de rest van mijn leven 2 gaten gehad ter plekke. Tja, dan liever een beugel.
woensdag 30 januari 2013 om 13:39
Ik heb inmiddels al 3x een beugel gehad, en ik vond het hartstikke meevallen. Alleen in het begin is het rot, dan voelt het vervelend strak en krijg je wondjes in je wangen.
Ik heb daarvoor ook 6 kiezen moeten laten trekken en ik ben daar echt een watje in, maar het stelde echt weinig voor. Je moet het ook niet vergelijken met verstandskiezen, dat is waar mensen vaak last van hebben. Je gewone kiezen zijn er heel snel uit en is heel snel dichtgegroeid. Je kunt gewoon normaal eten (wel even daarna het eten met je tong uit het gat tussen je tanden porren
) en de dag erna heb je al nergens meer last van. Die gaten in je gebit valt echt niemand op! Je zult zien dat er zelfs mensen zijn die pas na een paar weken opmerken dat je een beugel hebt
Ik heb daarvoor ook 6 kiezen moeten laten trekken en ik ben daar echt een watje in, maar het stelde echt weinig voor. Je moet het ook niet vergelijken met verstandskiezen, dat is waar mensen vaak last van hebben. Je gewone kiezen zijn er heel snel uit en is heel snel dichtgegroeid. Je kunt gewoon normaal eten (wel even daarna het eten met je tong uit het gat tussen je tanden porren

woensdag 30 januari 2013 om 13:49
Toen ik eind dertig was begon één van de twee melktanden die ik nog had (midden voor, onderkaak) los te zitten. Daar moest dus wat aan gebeuren (implantaat). Beide tanden zijn toen getrokken, dat stelde niks voor, geen centje pijn. Ik heb tijdelijk een soort plaktanden in mijn mond gehad, zodat ik niet met een gat rond zou lopen in de tijd dat de wond moest helen. Je zag er dus helemaal niks van, alleen met het eten van harde dingen moest ik oppassen.
De eerste implantoloog waar ik me meldde wilde trouwens geen tijdelijke tanden erin zetten, dat vond hij niet nodig. Ik had echt geen zin om met zo'n groot gat in mijn mond te lopen, dus heb ik de man vriendelijk bedankt voor de info, en heb me toen gemeld bij de kaakchirurgie in het ziekenhuis. De tandarts daar vond het vanzelfsprekend dat ik niet zes weken zonder tanden wilde rondlopen (ik was woordvoerder in die tijd, moest er niet aan denken net in die tijd op camera te moeten!).
De eerste implantoloog waar ik me meldde wilde trouwens geen tijdelijke tanden erin zetten, dat vond hij niet nodig. Ik had echt geen zin om met zo'n groot gat in mijn mond te lopen, dus heb ik de man vriendelijk bedankt voor de info, en heb me toen gemeld bij de kaakchirurgie in het ziekenhuis. De tandarts daar vond het vanzelfsprekend dat ik niet zes weken zonder tanden wilde rondlopen (ik was woordvoerder in die tijd, moest er niet aan denken net in die tijd op camera te moeten!).
woensdag 30 januari 2013 om 14:00
Hoi lanski,
Bij mij zijn er jaren geleden twee kiezen getrokken voor mijn beugel. Het zijn de eerste kiezen na je tanden zeg maar. (In mijn bovenkaak). Ik zag er enorm tegenop, maar uiteindelijk viel het ontzettend mee. Ik kreeg slotjes dus het zichtbare gat viel ook erg mee, en die kiezen sloten ook snel weer aan op mijn tanden. De verdoving is even raar, maar daarna had ik nergens meer last van. Ik had ook geen gapend gat, dus kon ook de dag erna alles weer eten.
Succes ermee!!
Bij mij zijn er jaren geleden twee kiezen getrokken voor mijn beugel. Het zijn de eerste kiezen na je tanden zeg maar. (In mijn bovenkaak). Ik zag er enorm tegenop, maar uiteindelijk viel het ontzettend mee. Ik kreeg slotjes dus het zichtbare gat viel ook erg mee, en die kiezen sloten ook snel weer aan op mijn tanden. De verdoving is even raar, maar daarna had ik nergens meer last van. Ik had ook geen gapend gat, dus kon ook de dag erna alles weer eten.
Succes ermee!!
Ik wil ook een motto