Werk & Studie alle pijlers

Ouderschapsverlof

30-01-2013 21:24 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Heb even een vraag waar ik niet zelf uitkom. Ik heb nu een maand oudersschapsverlof en ben nu op zoek naar een nieuwe baan, het liefst wil ik mijn ouderschapsverlof meenemen naar een nieuwe werkgever maar ik lees dat het niet mogelijk is voor het eerste jaar. Is het dan wel mogelijk na een jaar bij een nieuwe werkgever? Of vervalt dan de mogelijkheid op ouderschapsverlof. Een oud collega heeft het wel mee kunnen nemen naar een nieuwe werkgever, heeft zij "mazzel" gehad of is het bespreekbaar. Ik heb voor de beeldvorming een baan voor 40 uur maar werk 32 uur met ouderschapsverlof, dus een dag verlof.

Graag lees ik jullie ervaringen.

Groetjes Jumper1
Je hebt per kind recht op een aantal uur. Ik geloof 26 x het aantal uren dat je werkt. Wat je bij deze werkgever niet hebt opgesnoept, zal ik maar zeggen, mag je later nog bij een andere werkgever opnemen. Ik heb bij mijn huidige werkgever iets van 200 uur opgenomen in een jaar, ik heb totdat mijn kind 8 is nog recht op iets van 600 uur bij een andere werkgever.
Verlof dat je hebt aangevraagd, kun je niet meenemen naar een andere werkgever. Je kunt ook pas verlof aanvragen bij je nieuwe werkgever als je er een jaar in dienst bent.

Voor welke periode heb je het aangevraagd? Meteen alles, of een deel?

Zoals ik het begrepen heb: als je meteen de volledige verlofuren aanvraagt, maar je gaat naar een andere baan, heb je pech gehad. Als je een deel aanvraagt, kun je het restant meenemen naar een andere werkgever, maar kun je dat na een jaar pas aanvragen.
anoniem_170792 wijzigde dit bericht op 30-01-2013 21:45
Reden: Edit
% gewijzigd
Ojee geen idee, heb een contract getekend,ik zal het morgen eens bijpakken.
Ik heb bewust steeds periodes aangevraagd, en niet alles in een keer, omdat ik er niet op durfde te vertrouwen dat ik al die tijd nog bij dezelfde werkgever zou blijven. Nu heb ik het over vier jaar uitgesmeerd, vier uur per week, dus niet de standaardregeling, maar ik vraag steeds een jaar aan.
Ok dus als ik het goed begrijp val je standaard in de een keer op te nemen regeling tenzij je het zelf aangeeft, heb mij er eerlijk gezegd niet zo goed in verdiept, oei oei.
quote:jumper1 schreef op 30 januari 2013 @ 21:53:

Ok dus als ik het goed begrijp val je standaard in de een keer op te nemen regeling tenzij je het zelf aangeeft, heb mij er eerlijk gezegd niet zo goed in verdiept, oei oei.

Ehm, volgens mij moet je altijd zelf aangeven hoeveel je wilt opnemen. Soms heeft het bedrijf een formulier ervoor, anders moet je een brief sturen met je verzoek. En daar moet dan instaan hoeveel je aanvraagt, welke dagen je het wil opnemen, wanneer het ingaat en eindigt.

Ik zoek even een linkje met jip en janneke uitleg. (Sommige zijn echt tè vaag)
Het kan wel hoor. Een nieuwe werkgever is het niet verplicht te verstrekken, maar het is natuurlijk wel bespreekbaar.
Ben blond met een kleurtje
Heb je betaald ouderschapsverlof? Ik moet na afloop van mijn ouderschapsverlof (wat ik over 1,5 jaar had uitgesmeerd) nog minimaal een jaar voor mijn werkgever blijven werken.
Je hebt pas recht op ouderschapsverlof wanneer je twee jaar (meen ik me te herinneren) in dienst bent. Om je ouderschapsverlof te mogen weigeren, moet de werkgever dan zwaarwegende redenen hebben.

Echter een nieuwe werkgever mag je wel al direct ouderschapsverlof verlenen. Mijn man is aangenomen ongeveer tegelijk met geboorte oudste zoon en hij is begonnen met 4 dagen werken en 1 dag ouderschapsverlof.

Hij is nu tijdelijk gestopt met ouderschapsverlof, omdat ik thuis zit in verband met ziekte dochter. Wanneer de situatie het toelaat, wil hij weer 1 dag per week verlof opnemen.
Deze, al word je er denk ik niet blij van. ouderschapsverlof

Ik lees op een andere site wel dat er iets veranderd zou zijn, dat je bij een nieuwe werkgever ook meteen aan kunt vragen als je nog over hebt, ipv na een jaar, maar dat staat hier niet vermeld.
Is onbetaald verlof, kastanjez
Dank voor jullie reacties, ik pak morgen het contract erbij, ben nu te moe.
Oh, dit is voor mij op dit moment precies het goede topic op het juiste moment. Jumper, goede vraag en Lilja, dank voor de link. Ik ben over twee weken uitgerekend en heb van mijn werk al de opdracht gekregen mijn ouderschapsverlof per brief aan te vragen. Wat ik -standaard- in een keer gedaan zou hebben als ik dit topic niet had gelezen. Ik ben van plan bij deze werkgever te blijven, maar je weet natuurlijk nooit.... dus ik ga het ook in delen aanvragen nu. Heel erg bedankt voor de tips!

Jumper, ik hoop dat het voor jou goed gaat komen!
UIt de link van Lilja:

Nieuwe werkgever en ouderschapsverlof

Als u uw ouderschapsverlof in delen heeft opgenomen en ondertussen een nieuwe baan vindt, behoudt u uw verlof. Bij uw nieuwe werkgever kunt u het overgebleven ouderschapsverlof opnemen als u 1 jaar in dienst bent.

Heeft u uw ouderschapsverlof in 1 keer opgenomen en verandert u in de tussentijd van werkgever? Dan vervalt de rest van uw verlof.

Dus ligt er even aan of je voor 1x opnemen of in delen hebt gekozen.

Hoop het laatste voor je!
TO heeft 8 uur ouderschapsverlof, terwijl ze 20 uur zou mogen opnemen per week, dit is dan toch al in delen?
quote:daisymadelief schreef op 30 januari 2013 @ 23:06:

TO heeft 8 uur ouderschapsverlof, terwijl ze 20 uur zou mogen opnemen per week, dit is dan toch al in delen?

Nee, het gaat om de periode. Vraag je één periode aan van zoveel weken van acht uur? Of vraag je meerdere, korte periodes aan, daar zit ie in.

Eigenlijk heel oneerlijk dat je alles kwijt bent als je het in 1 keer aanvraagt, als je ontslagen wordt kun je daar vaak niet veel aan doen, zeker tegenwoordig.
Omdat ik er toch over heb zitten piekeren toch mar vanmorgen het contract er bij gepakt, er staat dat ik recht heb op 26x40 uur=1040 uur.

Verderop staat het verlof wordt in een keer ononderbroken opgenomen.

Iemand schreef dat als je ontslagen wordt en die kans acht ik voor mij zelf reëel is dat een dure aderlating gezien ik dan maar een paar maanden er van gebruik heb kunnen maken.
He wat ontzettend balen Jumper .

Je kan natuurlijk altijd nog proberen bij een nieuwe werkgever coulance te krijgen, maar je recht ben je dan zo te lezen wel kwijt ja..
Of je huidige werkgever vragen het aan te passen? Vragen kun je altijd....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven