Gezondheid alle pijlers

B12 tekort

26-04-2008 14:17 471 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Vorige week heb ik te horen gekregen dat ik een B12-waarde heb van 92. Veel te laag natuurlijk en zeker voor mijn leeftijd (23). Ik heb er nog behoorlijk wat vragen over waarmee ik niet zo goed terecht kan bij mn huisarts (hij heeft er volgens mij niet zoveel verstand van). Wie heeft ook een B12 tekort?

Groetjes, Weelassie
Hoi benmamma, ik hoop voor je dat je je snel beter voelt! Wel raar dat de klachten zo verschillen. Ik merk met mijn waarde van 92 nog niet zo heel veel maar iemand anders met een waarde van 200 kan dan wel weer veel last hebben. Zou het aan de leeftijd kunnen liggen ofzo? Echt een beetje vaag.
Voor de mensen die acne hebben gekregen van de injecties: hadden jullie daar al aanleg voor? Hebben jullie bijvoorbeeld in de puberteit ook acne gehad?
Mijn waarde was 65 en ik was kapot, helemaal uitgeput. Mijn leven draaide om 2 dagen werken en voor de rest lag ik op de bank of in bed. Alles was te zwaar, de trap oplopen ging haast niet. Het werd steeds erger en mijn gezin leed er ook onder. Toen zelf B12 aangevraagd en zelf een labform ingevuld (werk in medische wereld dus heb toegang) en ook foliumzuur aangekruisd en schildklier. Was allemaal niet goed. Met de uitslag naar huisarts en later naar internist. Nu 2 jaar verder voel ik me best goed. Als een gezond iemand zal ik nooit functioneren maar wel 90%. Ik ben blij dat ik erachter ben gekomen.

Ik ben ook begonnen met 10 keer wekelijkse injecties en na die 10 eens in de 2 weken. Na een jaar ben ik naar eens in de maand gegaan en sinds kort nog iets minder, uit het bloedonderzoek blijkt nu dat mijn waarde goed hoog blijft met minder prikken terwijl in het begin de waarde steeds snel daalde. Het is dus heel belangrijk dat in het begin de b12 goed aangevuld wordt, en daarna blijft natuurlijk.

Veel succes, en wanneer je toch weer acne krijgt, ga dan gelijk naar de dermatoloog en vraag om roacutane als het echt zo erg was als jij beschrijft kan ik me goed voorstellen dat je dat nooit meer wil.
quote:vinobianco schreef op 01 mei 2008 @ 16:33:

Nog een toevoeging: er zijn tegenstrijdige berichten of B12 nou wel of niet in zeewieren en algen zit. Het meest zit in dierlijke producten.Er zit géén voor mensen opneembare B12 in algen, zeewieren, paddestoelen of andere niet-dierlijke producten. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten (vlees, vis, eieren, zuivel) en (in synthetische vorm) in tabletten en injecties.
Hier ook iemand die B12 spuit. Heb eigenlijk alleen last van pukkels als ik ongesteld moet worden, dus geen link met de B12 spuiten.

Ik Had een B12 waarde van 52 toen het werd ontdekt, en was echt helemaal kapot. Ik kom nooit meer op mijn oude niveau, maar dat heb ik redelijk geaccepteerd. Spuiten voel ik wel, maar ben erger gewend, dus dit is een peuleschil :-)
Hoi Surface, voel je je wel beter door de spuiten?
Heb een half jaar geleden ook elke week een injectie B12 gehad. Geen acne! Voelde me echt herboren..

Dacht dat het deze maand weer terug was (misselijk...ontzettend moe en lusteloos, hartkloppingen) maar hoorde vandaag dat er geen B12 tekort was in mijn bloed..toch vaag. Wie weet zit het nu tussen de oren

Anyway Weelassie, ik had geen acne!
Fijn om te horen Justine! Hoe laag was jouw waarde?
Die was 90 (net als bij jou veel te laag, ben ook 23)

Je voelt je vast echt veel beter na een paar injecties en dan ben je echt blij dat je er weer eentje mag halen ook al doet je bil spier even pijn

Succes!
Fijn dat je je zoveel beter voelt Justine! Ik heb eigenlijk nog niet heel veel last van het tekort. Behalve van de haaruitval (en ik weet niet eens of het wel aan de B12 ligt). Gevoelsmatig wegen de nadelen van de injecties dus niet op tegen de voordelen (rationeel weet ik natuurlijk wel dat je niet met een B12 tekort moet rondlopen vanwege de nare gevolgen).
Zijn er nog meer mensen die hun ervaringen willen delen?
Bij mij hielpen die B12 spuiten enorm. Maar de klachten zijn nooit helemaal weg gedaan. Maar goed, ik zat ook erg diep.

Hoe is dat bij jullie, voelen jullie je wel weer helemaal goed?

Justeline: krijg je nu helemaal geen injecties meer? Als het PA is dan heb je de rest van je leven spuiten nodig, dat gaat niet meer over hoor.
Misschien weten jullie het wel, maar B12-tekort wordt pernicieuze anemie genoemd. Mss een handige term voor bij het googlen. Oh, en Weelassie, ik zou die prik maar gewoon lief nemen. Als je B12-tekort niet behandelt kan dat best nare (neurologische) gevolgen hebben. Pilletjes helpen idd niet, een prik is het beste. Overigens kan je haaruitval heel goed liggen aan je B12-tekort.Sterkte meiden!
anoniem_65657 wijzigde dit bericht op 16-05-2008 20:47
Reden: typo
% gewijzigd
Hey bah, het klinkt niet fijn wat er naar boven komt als ik pernicieuze anemie in typ bij google...Heb je zelf ook een B12 tekort dutchess?
Of je PA hebt is door een simpele bloedtest te bepalen. Maar heeft je dokter je dit dan niet verteld?
Nee alles wat ik weet, weet ik van het internet. Mn dokter weet niks. Hij zei dat ik maar pillen moest gaan slikken en dat B12 tekort niet op mijn leeftijd voor komt.
.
.
.
PA is de naam van de ziekte waarbij je een verlaagd B12 gehalte hebt. het is dus geen gevolg van een te laag B12.

En ja, je zult de rest van je leven moeten blijven spuiten. Zelf ga ik elke 6 weken.
Bedankt voor de tip!

Zal eens een hartig woordje spreken met mijn huisarts
Ik gooi m nog even omhoog
B12, zit dat niet in redbull?? Ik had laatst de light versie.. en volgens mij zat daar behoorlijk wat B12 in.. of klopt dat niet en is dat iets anders??

Nouja zal wel stomme vraag zijn, maar moest er ineens aan denken...
Uhm, geen idee. Misschien hebben ze er B-vitamines aan toegevoegd. Maarja, als je het niet uit voedsel opneemt, neem je het ook niet op uit een vies zoet drankje
Dat zijn gewone B-vitamines.

Van de Red-Bull site: B vitaminen spelen een belangrijke rol bij de stofwisseling, zoals het opbouwen en afbreken van koolhydraten, vet en proteïne. B vitaminen hebben ook bewezen mentale en fysieke prestaties te ondersteunen.

En in totaal zijn er 8 vitamines die horen bij de B-groep:

* Thiamine (Vitamine B1)

* Riboflavine (Vitamine B2)

* Nicotinezuur en nicotinamide (Vitamine B3)

* Panthotheenzuur (Vitamine B5)

* Pyridoxine en vijf verwante verbindingen (Vitamine B6)

* Biotine (de naam vitamine B8 wordt nauwelijks meer gebruikt)

* Foliumzuur en folaat (de naam vitamine B11 wordt nauwelijks meer gebruikt)

* Cobalamine (Vitamine B12)

Wel scherp trouwens van je Kloontje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven