Gezondheid alle pijlers

Wie heeft ervaring met Ceravetta pil? (anticonceptie)

02-02-2013 01:24 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie gebruikt de Ceravette anticonceptiepil of heeft deze een tijdlang gebruikt?

Ik weet sinds 5 min dat deze pil bestaat (gelezen op een ander topic, dank dank) en heb direct wat info opgezocht. Het betreft een oestrogeenvrije pil die je dagelijks slikt zonder een stopweek. Omdat er geen stopweek is wordt je niet meer ongesteld; wel kunnen er op onregelmatige momenten bloedingen optreden.

Nooit meer ongesteld zijn klinkt mij als muziek in de oren! En dat de pil oestrogeenvrij is vind ik ook wel aantrekkelijk.

Wie heeft ervaring met deze pil? Word je inderdaad niet meer ongesteld? Kun je me mij wellicht ook vertellen over je ervaringen met onregelmatige bloedingen (ik weet niet precies wat ik hiervan moet verwachten). En tot slot ben ik benieuwd of deze oestrogeenvrijepil libidoverhogend werkt of net als andere pillen een negatieve invloed kan hebben op het libido.

Alle positieve én negatieve verhalen zijn welkom!
Je bedoelt Cerazette, de borstvoedingpil?

Ik heb die een paar maanden geslikt, maar dat betekende in mijn geval een paar maanden bijna non-stop ongesteld zijn. Toen ben ik er maar mee gestopt en ben ik na wat speurwerk overgestapt op Gestodeen/Ethinylestradiol (merknaam Femodeen of Minulet). Deze slik ik telkens een aantal maanden door (dus zonder stopweek), zonder doorbraakbloedingen (of bijwerkingen) te krijgen.
Ik heb Cerazette alleen gebruikt direct na de bevalling voor tijdens borstvoeding, maar 2 maanden. Ik werd toen niet ongesteld maar dat lag niet alleen aan de pil, ik was natuurlijk net bevallen en gaf borstvoeding, dus dan blijft het zowieso even uit. Geen info over libido.

Je kan de gewone pil ook doorslikken, dat weet je toch? Dan wordt je ook niet ongesteld of alleen eens in de zoveel maanden.
Ik ben met de cerazette begonnen omdat ik bv gaf. Maar ik gebruik hem nog steeds. Ik heb vanaf het begin geen bloedingen gehad.

Of het libido verhogend werkt, weet ik niet. Met 3 jonge kinderen en chronisch slaaptekort, kan ik daar ook niet eerlijk over oordelen
ik ook gebruikt tijdens BV, paar maanden niet ongesteld, daarna continue...en een laag libido, allemaal weer over na stoppen
Je weet dat je alle pillen door kunt slikken? Stopweek is nergens goed voor. Met Cerazette had ik net zo'n laag libido als met een andere pil. (mycrogynon) Geen doorbraakbloedingen.

Vond het jammer dat ik m zelf moest betalen, alsof het mijn 'keuze' is om mijn kind geen hormonen te geven in de bv.
Ik was met deze pil alleen maar ongesteld. Is niet bevallen dus.
Ook hier alleen maar ongesteld en ik heb hem na de bevalling geslikt en ik gaf ook borstvoeding, ik was nog niet ongesteld, maar toen ik die pil ging slikken had ik twee maanden alleen maar bloedingen. Toen ben ik maar met die pil gestopt.

Het schijnt vaak voor te komen met deze pil.
Mij bevalt de cerazette erg goed. Ik heb alleen maar twee keer een bloeding gehad toen ik slordig was met slikken. Ik heb met alle andere hormonale anticonceptie ( ook de mirena) last van stemmingswisselingen en z zware depressieve gevoelens gehad. Met deze pil ben ik al bijna een jaar stabiel!!

Wel is het zo dat ik eerdere pillen niet doorslikte en dat de cerazette een derde generatie pil is, is toch iets minder goed qua risico's.
Je libido staat onder invloed van de werking van het progesterondeel van de pil. Dit kan per soort progesteron verschillen maar ik zou er geen wonderen van verwachten. Volgens mij staat er in de bijsluiter niet dat je geen bloedingen meer krijgt, maar dat ze onregelmatig worden en langere tijd weg kúnnen blijven, ook daar zou ik niet vanuit gaan. Zeker gezien de reacties hierboven
Ik bedoel inderdaad de Cerazette-pil.

Hmm als ik jullie wisselende ervaringen zo lees dan weet ik nog niet of een overstap veel goeds zal brengen. Ik zit niet te wachten op onregelmatige bloedingen en al helemaal niet om weken achter elkaar te vloeien.

Ik gebruik nu het huismerk pil van de apotheek. Wat vroeger Microgynon 30 was, wordt nu onder de ingrediëntnamen verkocht. Werkt prima en ik slik 'm 4 maanden door en las daarna een stopweek in.

Ik durf deze pil niet continue door te slikken. Ben bang dat ik dan opeens een doorbraakbloeding krijg of dat het niet zo gezond is voor je lichaam. Iemand heeft toch ooit bedacht dat het zinvol is dat een vrouw eens per maand ongesteld wordt, nietwaar?
Het hangt er vanaf waarom je een andere pil wil. Alleen maar vanwege de bloedingen.. Dan zou ik een spiraaltje overwegen.
Het is zinvol om ongesteld te worden als je zwanger wil worden. Anders echt niet. Ik slik nu jaren de cerazette en ben niet meer ongesteld. Maar ga wel overstappen op het spiraaltje omdat het onhandig is om steeds zo stipt de pil te moeten nemen. De cerazette werkt alleen goed als je hem elke dag op het zelfde tijdstip inneemt met een tolerantie van maar één uur. Das lastig :-)
quote:moffelenpiertje schreef op 02 februari 2013 @ 12:56:

Ik durf deze pil niet continue door te slikken. Ben bang dat ik dan opeens een doorbraakbloeding krijg of dat het niet zo gezond is voor je lichaam. Iemand heeft toch ooit bedacht dat het zinvol is dat een vrouw eens per maand ongesteld wordt, nietwaar?

De pillen die vroeger op de markt waren waren zo dat je na 3 weken veel bijwerkingen kreeg als pijnlijke borsten en dergelijke. Daarom is er een stopweek ingelast.

Doorslikken is helemaal niet schadelijk voor je. Sterker nog, heeft zelfs positieve effecten.
Nog erger, de stopweek zit erin omdat de anticonceptiepil aanvankelijk op de markt kwam als "cyclusreguleerder", als anticonceptie mocht niet.

Er is geen reden om elke maand een stopweek te houden. Wel wordt een stopweek eens per 3 maanden aangeraden om doorbraakbloedingen te voorkomen.
quote:Broodbak schreef op 02 februari 2013 @ 08:43:

Vond het jammer dat ik m zelf moest betalen, alsof het mijn 'keuze' is om mijn kind geen hormonen te geven in de bv.het is toch je eigen keus om de pil te slikken terwijl je bv geeft? Je had ook een andere vorm van anticonceptie kunnen gebruiken, dus ja in die zin is het wel je eigen keus.
Positief verhaal:

Ik gebruik Cerazette nu anderhalf jaar en wil niet meer anders. In het begin wat bloedingen, maar nu al zeker een jaar niet meer ongesteld. Geen bijwerkingen, libido is prima!

:-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven