maaltijdsalade maken

04-02-2013 11:14 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil voor tussen de middag een gezonde maaltijdsaladade maken.

Maar ik zit er aan te denken om gewoon een zakje sla te kopen, een blokje tonijn en mozzarela er door heen te doen.

Maar is dit wel gezond? Of hoe maken jullie een maaltijdsalade? wat kun je er zelf allemaal in doen!? IK wil niet dat het al te vet is, maar wel lekker gezond.

ik weet dat er heel veel ideeen zijn, maar wil gewoon van jullie wat ideeen horen.
Dat klinkt volgens mij wel aardig gezond en lekker. Doe je er ook dressing bij? Wijnazijn of olijfolie?
was van plan om dressing erbij te doen, gewoon natural! maar wel een beetje, want volgens mij is dat niet zo gezond.
Ik hou van Ceaser Salad. Sla, dressing, ansjovis en croutons, parmezaanse kaas.
Maar hoe zorg je dat het ook een beetje vult?

Aardappel? pasta? brood??
Mijn leievelingssalade op het moment is:

tomaat, mozzarella, pestodressing, gekookte quinoa, en sla.
Ma is het gezonder om zelf 1 te maken? of gewoon kant en klaar te kopen!? ga zo naar de winkel om even wat te halen!

wat is beter gewona sla of rucola sla?
Kant en klaar is veel duurder en conserveringsmiddelen.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Zelf maken! en sla maakt volgens mij niet uit. Een avocado is ook lekker in je salade.
Wat jij maar lekker vindt. Ik zou gewoon een krop kopen, ipv een voorgesneden zakje, lekker verse salade maken. En dan gooi je erdoor wat je maar wilt, komkommers, tomaten, een uitje, augurk, kaas, hamblokjes, salami, tonijn, zonnebloempitten, kipfiletreepjes, beetje brood erbij, lekker.
Ik kijk gewoon wat voor smaken er te koop zijn in de supermarkt en die ik lekker vind: die maak ik dan gewoon zelf (fabrikanten stoppen vaak teveel suiker in de dressing en gebruiken witte i.p.v. volkoren pasta als vulling) bv:

- sla met zalm en kappertjes

- Griekse (spinazie)salade met tomaat, ui, olijven en feta

- salade met garnalen en pittige dressing

- salade met mango, kip en geitenkaas

- salade met blauwe kaas, noten en peer
TO: met tomaat en gekookt ei er bij kom je al een stuk verder, stokbroodje kruidenboter er bij en je bent klaar . . . . .
Mijn maaltijdsalade is altijd verschillende, maar een hele lekkere vind ik.

- Krop sla

- Magere kipfilet (vleeswaren, in stukjes snijden!)

- Tomaten

- Komkommer

- Augurkjes

- Soms zilveruitjes

- Lekkere gezonde dressing erover.

Jums!
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
de mogelijkheden voor salades zijn oneindig:

-Groenten en fruit: tomaat, komkommer, mais, avocado, bosuitje, gedroogde tomaatjes, paprika, ui, gebakken courgette, gebakken of rauwe champignons, rode kool (rauw), andere soorten kool, appel, bietjes, bessen, sla, spinazie

-Koolhydraten: gekookte aardappelen in kleine blokjes gesneden, allerlei soorten bonen (kan uit blik als je wil): kidney bonen, bruine bonen, pasta, quinoa, couscous, (hoeft niet mag wel)

-eiwitten: gekookt of gepocheerd eitje, tonijn, kip, zalm, haring (hoeft niet mag wel)

-en nog omdat het lekker is: noten, kaas, pompoenpitten, zaden, verse kruiden (veel!), augurkjes,

en als dressing iets van azijn, citroensap, beetje honing, mosterd, zoiets. Nooit dressing in de winkel kopen. Daar zit allemaal troep in.

Van deze elementen kun je wel 100 verschillende maaltijdsalades maken. Het kan gewoon allemaal bij en door elkaar geknikkerd worden.

toevoeging: ik bedoel dus niet dat je dit allemaal tegelijk gebruikt, maar dat je verschillende dingen uit de lijst kiest... anders zou het wel een hele bonte salade worden
anoniem_75463 wijzigde dit bericht op 04-02-2013 11:42
Reden: even ter verduidelijking
% gewijzigd
Alleen sla bevat niet zoveel voedingsstoffen, dus als je voedingsstoffen wilt, moeten er andere ingredienten bij. Ik vind zelf wortelen, noten, gebakken champignons lekker om bij een gevulde salade te doen. En dressing zelf maken, met olijfolie en goede azijn.
quote:aikidoka schreef op 04 februari 2013 @ 11:50:

Alleen sla bevat niet zoveel voedingsstoffenIk gebruik daarom meestal spinazie (uit een zak) als sla. En volgens mij is veldsla ook een goede basis.
Ja spinaziesalade!

Wilde spinazie , tomaat, feta, beetje olie en van die parmezaanse kaas poeder, knoflook evt. Olijfjes.

Of gerookte kip en geitenkaas door veldsla

Maar, vaak bevatten maaltijdsalades meer kcal dan wat boterhammen met mager beleg. Naar lekker dat het is:)
Toen ik nog salades meenam naar het werk, gooide ik er vaak een paar croutons doorheen waardoor de sla wat knapperiger bleef. Deed ik dat niet dan had ik, met name bij veldsla, tegen twaalf uur drie zielige stukjes sla in mijn bakje liggen
quote:my_little schreef op 04 februari 2013 @ 11:18:

was van plan om dressing erbij te doen, gewoon natural! maar wel een beetje, want volgens mij is dat niet zo gezond.Wat is er precies ongezond aan olie + azijn?
Ik vind rauwe spinazie met gerookte zalm, avocado (met peper en beetje natriumarm kruidenzout of gewoon zout), sinasappel (zonder velletjes), walnoten, bosui e.d. met olijfolie, limoensap en ook peper en natriumarm kruidenzout of gewoon zout heel erg lekker. Spinazie is een super food, zalm/avocado/walnoten ook en veel goede vetten net als olijfolie en sinasappel voor de vitamine C en meer. Ik maak dan altijd een heel groot bord met 100/150 gram gerookte zalm, een hele avocado en sinasappel en dan zit ik goed vol. Je kan nog een broodje er bij nemen en daarmee de dressing van je bord vegen en eten.
Zou vers citroen- of limoensap nemen, zitten meer voedingsstoffen in dan azijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven