Gezondheid alle pijlers

De pil

06-02-2013 15:49 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen, ik ben een beetje bang en aan het twijfelen. Ik neem sinds kort de pil, maar heb de pil ingenomen op de 2e dag van mn menstruatie. Nou heb ik op de 9e dag seks gehad zonder condoom, kan ik nu zwanger raken? Op de bijsluiter staat dat na 7dagen de pil veilig is, maar op internet zie ik ook soms staan dat het pas na de 1e strip veilig is, dus ik ben echt heel bang nu, plzz help me!
Ik gebruik btw enthinylestradio/levongestrel 0,03/0,15 mg
Dan kan het dus zijn dat je zwanger raakt, als je hem niet gebruikt zoals in de bijsluiter staat. Lijkt me vrij simpel.
Precies.
Zou iig een morning after pil gaan halen bij de drogist.
Nou als je zeker wil zijn inderdaad een map halen. Ik ben sowieso redelijk huiverig voor dat soort dingen dus ik heb mezelf dubbel beveiligd tot ik met de tweede strip bezig was.
Waarom heb je dat risico dan genomen? Het zou niet in me zijn opgekomen om in de eerste 2 maanden van de pil onveilige seks te hebben (ok, ik was ook nog te jong voor seks, maar toch). Het is toch logisch dat je lijf even moet wennen aan zoiets?
Is de dag dat je seks hebt gehad nog binnen de termijn waarin je een MAP kan nemen? Doen. Zo niet, afwachten.
Naar mijn weten zit het verschil 'm trouwens in het volgende; als je met de pil begint op de eerste dag van je menstruatie, kun je direct veilig vrijen. Begin je op een willekeurig moment, dan moet je eerst de strip afmaken.
Begin je op de eerste dag van de menstruatie, dan ben je meteen veilig. Begin je op een andere dag ben je na 7 dagen veilig.

http://www.apotheekhaanra ... 4_anticonceptiepil[2].pdf

Een MAP is dus niet nodig, je bent gewoon veilig.
quote:Koettie schreef op 06 februari 2013 @ 16:04:

Begin je op de eerste dag van de menstruatie, dan ben je meteen veilig. Begin je op een andere dag ben je na 7 dagen veili.

Als je even de bijsluiter leest kom je op dit enige juiste antwoord uit.

(bijsluiter even voor je gegoogeld

Tips om de morning after pil te gaan halen of 2 pilstrippen te wachten zijn dus klinkklare onzin. Morning after pil halen is al helemaal niet aan te raden want het lijkt mij niet gezond zo'n extra dosis hormonen naast de pil en stoppen met de pil moet je al helemaal niet doen.
De pil is dan na 7 dagen nemen veilig.
.
Jammer trouwens dat mensen advies geven die het eigenlijk niet weten. Ik snap dat de pil 'eng' is en er veel van afhangt maar dingen roepen als "Pas na 2 strippen!! Haal een MAP!" als het totaal onnodig is is gewoon jammer en maakt mensen bang zonder echte reden.
Zal ikvoor de zekerheid wel de MAP innemen?
Nee, dat is niet nodig. Het gooit een hoop in de war, je kan eerder of later ongesteld worden én ze raden je aan om na de MAP 7 dagen onveilig te rekenen. Nergens voor nodig.
Wat gebeurd er als ik de MAP wel nu inneem? Ik moet sws door met slikken vd pil toch?
Ja, dat sowieso. En 7 dagen met condoom.

Maar het is écht onnodig en niet goed voor je. De MAP is een noodmiddel voor als je onbeschermde seks had of je bijv een gescheurd condoom had. Jij was echter veilig dus dat is nergens voor nodig.

Daarbij kan het dus je menstruatie uitstellen wat vaak stress veroorzaakt (Oh ben ik nu zwanger mn menstruatie is te laat?!).
Sorry hoor maar ik neem aan dat je kan lezen.

In de bijsluiter staat het allemaal overduidelijk.

Denk je dat ze daar zo maar wat opzetten?

Als je die niet gelooft ga dan naar de apotheek dan kunnen ze je het nog eens heel duidelijk mondeling uitleggen.

Misschien is dat meer je ding dan begrijpend lezen.
Ben ik wel 100% veilig? Ik ben echt heel bang, dus twijfel toch om de MAP in te nemen, maar wat voor gevolgen heeft dat? Niet zo veel toch?
JA, je bent 100% veilig. Verder staan de gevolgen al 2x uitgelegd hierboven. Het is niet goed voor je. Je bent dan 7 dagen niet beschermd, het fuckt met je hormoonhuishouden.
Waarom heb je seks zonder condoom als je het niet vertrouwd trouwens?
Ik dacht eerst wel dat ik veilig was op de 9e dag, maar toch twijfelde ik net. Maar kan het toch zijn dat ik nu zwanger kan raken?
Nee. Je bent veilig.

Misschien eens een paar lesjes begrijpend lezen nemen?
Laat je steriliseren weet je zeker dat je nooit zwanger raakt.

Lijkt mij in jouw geval een hele goede keuze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven