stucadoor...?

17-05-2008 17:06 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een stucadoor ingehuurd om alle wanden in ons nieuwbouwhuis te stucadoren (lees: 320m2). Nu zijn de wanden op de zolderkamers van ytongblokken gemaakt, maar niet glad gestreken.

De stucadoor die dus maandag gaat beginnen gaat die muren dus niet doen, omdat hij zegt dat het niet glad genoeg is. Waarom huur ik een stucadoor dan in vraag ik me af...? De zolderkamers hebben we meteen bij de oplevering laten maken en de rest van het huis is wel gladgestreken en heeft slechts nog een dun filmlaagje nodig. Mijns inziens heeft de stucadoor dus een ontzettend makkie aan de rest van het huis, maar moet even doorbikkelen op de zolder. Hij zei dat het echt niet zo kon en het zou ons maar liefst 15 euro pm2 ex btw bovenop het afgesproken bedrag gaan kosten.

Ik vind dit allemaal heel gek. Maar... is dit ook gek?
Kun je nog onder de (rest van) de overeenkomst uit? In dat geval zou ik bluffen en dus de hele opdracht terugtrekken. Kijken of ie dan niet genegen is om de zolder ook te doen...

Maarja, da's gebaseerd op mijn ervaring met werklui (waarbij ik me afvraag waar het deel 'werk' bij hen ook alweer vandaan komt)
Eh... nou... dan hebben we een organisatorisch probleempje, want vindt maar eens een stucadoor die dan as maandag kan beginnen.... En aangezien de rest van de planning afhangt van het stucen is dat niet echt een optie (ook niet omdat ik hoogzwanger ben...)

Het gekke is dat we niet een stel Polen hebben gevraagd om de klus bij ons zwart te komen doen, maar een goed aangeschreven stucadoorsbedrijf in de arm hebben genomen.
Wij hebben een tijdje terug een grote verbouwing laten uitvoeren en toen ook meteen de hele benedenverdieping, trapopgang en overloop laten stucen.

Het stucen zelf is in feite het glad maken en ruim 2 weken later is er toen over heen gespachtelputzt.

Het is gedaan via de aannemer die wij in de arm hadden genomen; de prijs van het stucen was meegenomen in de aanneemsom, maar voor het spachtelputzen kwam er ook (een zeer forse) meerprijs bovenop.

Als je met hem afgesproken hebt dat er spachtelputz opkomt en naar nu blijkt er ook nog 2 kamers gestuct moeten worden, is dat inderdaad extra.

En inderdaad: stucen is PEPERDUUR!!
Eh nee, geen spachtelputz! Wij willen onze wanden helemaal glad gestuuct hebben en dat hebben we ook precies zo afgesproken, vandaar dat ik het raar vind dat we extra moeten betalen voor het glad maken, terwijl dat dat juist is wat het werk inhoudt!
ik vind het ook een raar verhaal. ik heb juist een stucadoor genomen om de wanden van mijn opengebroken badkamer recht te trekken. dat was heel scheef want we hadden de tegels eraf gesloopt en we hadden zelf een muur gebouwd van die blokken, het was geen probleem.
Ok, wat je dan zou kunnen doen, is dit weekend (morgen dus) met alabastine aan de slag gaan en de groeven tussen de blokken glad maken. Op zich gaat dat nog best snel hoor!

Het is natuurlijk tegen je principe (in elk geval tegen mijn principe) in, maar tegelijkertijd ben je dan wel van het gezeur af en is het ook klaar. Rustig kunnen slapen dat het geregeld is, is ook wat waard... (en ik begrijp uit je verhaal dat er best spoed achter zit, en dat het dus meer ellende oplevert om op je strepen te gaan staan)...
Thanks voor je tip! Dat zou idd kunnen, ware het niet dat de stucadoor heeft gezegd dat het komt omdat de Ytongblokken machinaal verwerkt zijn, waardoor ze ruw zijn. Volgens hem moet er eerst een dikke laag gips op en daarna kunnen ze pas gestuct worden. Het is een behoorlijke oppervlakte (3 slaapkamers en overloop op zolder), dus bijna niet te doen in je eentje in een dag. Maar goed, het overwegen natuurlijk waard. Zodra mijn lief thuiskomt van het huis ga ik dat maar even in de groep gooien...
Heeft die stucadoor de boel dan niet bekeken voor hij een prijsopgave deed?

Wij hebben ook ervaring met een stucadoorsbedrijf, maar geen goede. Ze maakten meer troep dan ze opknapten en schoten voor geen meter op. Uiteindelijk moesten ze naar een andere klus en hebben ze het een paar (ik vermoed) zwartbetaalde mensen laten afmaken. Die bikkelden enorm door en deden ook de moeilijker stukken zonder morren.

Wat je ook kunt doen is een andere stucadoor raadplegen. Of het normaal is dat dat extra kost. Er staan er vast wel een paar op markplaats.

Hoeveel zouden de meerkosten in totaal zijn als je het de stucadoor zou laten doen? En zou daar nog iets af kunnen, bijv. naar beneden afronden? Kun je hem vragen of dat meerwerk zwart betaald kan (tenzij dat tegen je principes is, ik heb daar zelf wel wat moeite mee)?

In tijden van stress denk ik nog wel eens: toe dan maar. Kost wel geld, maar dan ben ik wel van het gezeur af. Maar dan natuurlijk alleen als je niet het gevoel hebt dat hij misbruik maakt van de situatie.
Vind het ook wel vreemd... Wij hebben verbouwd en hele delen van het huis gesloopt (schouw afgebroken, tegels weggesloopt, e.d.) waardoor we met veel ruwe muren zaten (en dan bedoel ik ook echt ruw en afgebrokkeld). Ook hier was het juist de taak van de stukadoor om alle muren effen te krijgen. Dat is zonder morren prima gegaan. Dan lijkt me zo'n Ytong-opdracht veel minder zwaar...

De schilder heeft hier trouwens (achteraf) ook nog verder muren gladgestreken en opgeschuurd, die deed veel meer dan enkel schilderen (maar hij was ook wel een beetje verliefd om me en wilde elk klusje wel doen, ik heb hem ook m'n keukenkastjes laten ophangen en zo, hihi). Misschien dat de schilders straks wel raad weten met het Ytongprobleem?

Ik zou zelf niet beginnen klooien maar gewoon aandringen dat het moet gebeuren. Ik heb vaak tegen onze werkmannen gezegd 'dit moet gebeuren en hoe jullie het doen, da's mijn probleem niet, maar jullie vak' (ben wel netjes beleefd gebleven hoor ) Alles is hier netjes afgewerkt geraakt...

Succes nog!
Wat een vreemd verhaal! Het stucwerk op onze muren brokkelde af en dus hebben we alles van de muren en het plafond gehaald. De stucadoors hebben dus gewerkt op de bakstenen muur en deden dat (zwart) voor 14 euro pm2. De muren waren behoorlijk scheef, maar onder een hoop gevloek hebben de stucadoors alles netjes afgewerkt. In nieuwbouwhuizen hebben zij over het algemeen geluk, bij ons was het iets harder werken, maar de prijs bleef gelijk. Daar moet ik wel bij zeggen dat we zelf nog wel een tijd bezig zijn geweest met het opvullen van gaatjes en butsjes, maar nu is het ook retestrak.

Het klinkt alsof jouw stucadoor echt alleen van plan is het 'fix&finish'-laagje op te brengen. Ik zit niet in die 'bouw'-wereld, maar ik vind dat ook een beetje gek hoor.
Een stucadoor die een meerprijs opgeeft om ytongblokken glad te maken?

Het moet niet gekker worden.
Of zijn de ytongblokken zo slecht opgebouwd dat er extreme oppervlakte verschillen inzitten?
quote:Tinkelbel schreef op 17 mei 2008 @ 20:04:

Thanks voor je tip! Dat zou idd kunnen, ware het niet dat de stucadoor heeft gezegd dat het komt omdat de Ytongblokken machinaal verwerkt zijn, waardoor ze ruw zijn. Volgens hem moet er eerst een dikke laag gips op en daarna kunnen ze pas gestuct worden. Ik heb een wand uitgebroken, die wand met die blokken een meter verderop weer opgebouwd en toen hebben stucadoors er gewoon een laagje stuc op gezet en dat heb ik gesausd. ziet er prima uit..
Die dikke laag gips waar de stucadoor het over heeft is toch gewoon de stuclaag? Dat dunne laagje dat er als laatste op komt is gewoon een afwerklaag volgens mij. Ik heb het idee dat hij het gewoon teveel werk vindt. Ytongblokken te ruw? Kom op zeg!
@ coravanmora: wij hebben zelf een beetje het idee dat ze er gewoon niet zoveel zin in hebben. Overigens is het echt een goed aangeschreven bedrijf, dus ik begrijp het niet zo goed. Ze hoefden vooraf niet te komen kijken, omdat ze al opdrachten hadden gehad bij andere huizen uit hetzelfde project. We hebben een totaalbedrag voor het hele project afgesproken (incl. afplakken, voorstrijken, etc.). Hoeveel m2 er voor de zolder bijkomt weet ik niet precies. Ik schat toch zo´n 80m2? In dit geval denken we dus niet 'toe dan maar', want dat kan algauw bijna 1500 extra kosten!

@ iry: nee, dat is het 'm dus juist! We hebben door een bedrijf die kamers laten maken, dus dat is gewoon professioneel gedaan. De stucadoor zegt dat zij dat dan ook hadden moeten afwerken, maar dat is onzin, want wij hebben een stucadoor ingehuurd voor het gladmaken.

Weet even niet meer wie het zei, maar wij hebben ook sterk het idee dat de stucadoors echt alleen maar fix&finish willen opsmeren. Belachelijk dus! Mijn vriend gaat vandaag met die mannen door het huis lopen en uitleggen wat de bedoeling is en sterk aandringen dat het gewoon gedaan moet worden. Punt.

Nou ja, ben in elk geval blij om te horen dat het dus niet aan ons ligt, dat we het belachelijk vinden. Overigens heeft mijn schoonvader gisteravond nog kleine kiertjes dicht staan smeren enzo, om toch te zorgen dat eventuele verschilletjes NOG minder te zien zijn. Verder is het gewoon een kwestie van voorstrijk erop en stuc erop. Naja, wordt vandaag vervolgd dus!
update: de stucadoors kunnen de zolder idd niet doen... ze hebben een of andere machine die dat niet aankan. Ik blijf het vreemd vinden, maar we zijn dus nu maar als een gek een andere stucadoor aan het regelen die dit WEL kan doen en SNEL kan doen... We hoeven de niet gestucte m2's uiteraard niet te betalen.
Eigenlijk geef je dus de opdracht om je huis van een afwerklaag te voorzien, maar op zolder kan dat niet. Verschil met de andere huizen in de buurt is dat jullie daar kamers hebben gebouwd met van die blokken en dat had de stucadoor niet voorzien. Volgens mij is dat het verhaal. Moeten de wanden op zolder eerst glad gestuct worden voor er dezelfde afwerklaag op kan als in de rest van het huis, en dat kost meer. En voor grof stucwerk is 15 euro pm2 volgens mij best gangbaar.

Je hebt het over machines; spuiten ze er een afwerklaag op?
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ja, blijkbaar...

Terwijl wij met het bedrijf hebben afgesproken dat er gestuct wordt en ook hebben gemeld dat er nog kamers van blokken worden gebouwd op zolder die moeten worden meegenomen. Was geen punt. De mannen die vandaag begonnen zijn, vertelden dat de ondergrond helemaal glad moet zijn voordat ze kunnen stucen. Zij noemen het nog steeds stucen, wij noemen het nu inmiddels een afwerklaag idd.

Op zich is het geen grof stucwerk, De ytongblokken hebben wel een licht structuurtje door het machinaal zagen in de fabriek, maar grof stucwerk...? Nee. Als ik niet hoogzwanger zou zijn, had ik ze zelf aangesmeerd.

Verderop in de straat hebben mensen zelf muurtjes gemetseld van die blokken (bij hen dan in de woonkamer). Nam hun stucadoor gewoon mee, geen probleem, kostte niks extra's.

Mijn vriend is al druk bezig een andere stucadoor te regelen en met een beetje geluk krijgen we die kamers toch nog snel sausklaar voor een acceptabele prijs.
Ik begrijp dat je hier wat verbaasd over bent, maar eigenlijk is het helemaal neit zo vreemd van die stucadoor. Als de stucadoor zijn prijs heeft gebaseerd op behangklare wanden dan krijg je een heel andere prijs dan wanneer er eerst nog een dikke laag op moet voordat hij het glad af kan werken. Blijkbaar is er niet duidelijk gecommuniceerd over de afwerking van de ondergrond. Als je zegt "kamers van blokken" dan betekent dat niet per definitie dat de blokken te ruw zijn voor alleen een gladde toplaag. Het hadden ook gladde blokken kunnen zijn en dan was er waaarschijnlijk niks aan de hand geweest. Ik ben bang dat het gewoon een communicatiefout is.

Als een stucadoor prata oevr een mahcine dan praat hij over spuitwerk. Is heel iets anders dan stucen hoor! Zowel in kwaliteit als in kosten. Dus ga maar eens na of je wel spuitwerk hebt afgesproken of dat je duidelijk hebt gevraagd om stucwerk toen je de prijs opvroeg. (Als je hebt gevraagd om glad afgewerkte wanden dan heb je dus grote kans dat de prijs alleen op spuitwerk is gebaseerd.)

Ik ben bang dat je geen poot hebt om op te staan. Erg vervelend! Succes met het vinden van een oplossing ...
Onzin! stucen is stucen.

Dat is gladmaken van muren. Of de ondergrond nu grof of behangklaar is dat moet niet uit maken.

Het is alleen een probleem bij grote kieren of grote opppervlakte verschillen(en dan echt grote)

Als ze over een machientje praten heb ik sterk het vermoeden dat het over spuitwerk gaat. En dàt is een ander verhaal. Daar moeten de muren idd glad voor zijn.

Wat willen die stucers in vredesnaam met een machientje gaan doen?

Of bedoelen ze ligt opschuren van de ondergrond voor een betere hechtlaag.

Maar dat moet met ytongblokken ook geen probleem zijn.

Wat een vaag verhaal zeg.

Ik hoop dat je snel een ander stucadoor kunt vinden,zal idd moeilijk worden.Die lui zijn altijd helemaal volgeboekt voor weken.
Nee, het gaat niet over spuitwerk, maar echt over stucen. Spuitwerk is met een korrel. Wat ze doen is er een laag opzetten, dat uitvlakken en er vervolgens nog een laag overheen zetten. Onze wanden worden echt helemaal spiegelglad.

Naja, het maakt nu ook niet meer zoveel uit. Die jongens hebben vandaag alles afgeplakt en morgen starten ze. Denk dat ze donderdag of vrijdag wel helemaal klaar zijn met het huis. En dan maar hopen dat de andere stucadoor die we gevraagd hebben ook idd snel kan...
Ik hoop het ook voor je tinkelbel.

En anders,let it go! Zwangere vrouwen moeten zich niet te druk maken.

Wat dat betreft zou ik niet in je schoenen willen staan.

Ik ben pas verhuisd zonder zwanger te zijn en dat vond ik al ellendig (wel dan met drie kids erbij,is ook niet goed voor de zenuwen).

Succes en sterkte met alles.
Mijn vriend heeft vanmorgen wat foto´s gemaakt van het eerste stucwerk en we waren niet zo blij... dat we wat moesten naschuren wisten we, maar onze muur zit nu vol met strepen, kloddertjes, gaatjes enz. Verre van glad! We moeten dus eerst flink alles gaan dichtsmeren voor we kunnen schuren. Dus net weer met het stucadoorsbedrijf gebeld en gevraagd hoe het opgeleverd mag worden, omdat dit niet de bedoeling kan zijn. De mevrouw die ik sprak legt het voor aan haar collega(s) en belt me terug. Hoewel al het afplakmateriaal al weg is, hoop ik van harte dat dit slechts de eerste laag is....
wat een vreemde stucadoor.

onze wanden zijn gestuct en waren sausklaar, een pukkeltje her en der (maar dan ook echt her en der) daargelaten. die konden er ter plaatse afgeschuurd worden, was niet veel werk.

onze wanden zijn ook echt spiegelglad.

wij hebben overigens wel meer betaald dan 15 euro per m2, prijs viel tegen, maar resultaat niet. en ook wel jammer dat we ze zo achter de vodden hebben moeten zitten, maar dat ben ik achteraf gelukkig weer bijna vergeten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven