Interessant huis, maar...

26-06-2026 21:49 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er staat een huis te koop op een hele fijne plek. Qua budget zouden we het redden en qua inrichting is het wel naar smaak.

Maar ik twijfel. Het zit zo. 7 jaar geleden werd het huis gebouwd, maar nog voordat het dak erop zat, is de bouwer failliet gegaan. De bouw heeft daardoor maanden stilgelegen. Ondertussen is dat wat er al stond, blootgesteld aan alle weersomstandigheden. Toen het een periode heel veel had geregend, zag ik mos op veel plekken op het beton.

De bouw is verder gegaan toen er na een tijdje een nieuwe bouwer is gevonden. Het huis dat nu te koop staat, stond na afronding van de bouw te koop. Ik heb toen naar binnen gekeken en zag zwarte plafonds en heel veel nattigheid. Het huis is verkocht en staat nu 6 jaar later weer te koop. Het is mooi ingericht en aan de foto's zie je niets van al dat vocht. Het kan natuurlijk zo zijn dat de verkopers het destijds professioneel hebben ontvocjt. Maar valt dat goed te checken? Ik twijfel enorm...

Hoe denken jullie hierover? Wat zouden jullie doen in zo'n geval?

Ik heb een link van het huis vlak na de bouw, met dus die donkere plafonds. Ik kan het in een PB sturen als je wilt kijken.
Bouwkeurige keuring laten doen en dan dat speciaal aangeven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik zou dit serieus uit laten zoeken door een bouwkundige. Niet uitgaan van het forum in dit geval.
Zeker een bouwkundige inschakelen. Die brengt duidelijkheid.
Als je nu al zo twijfelt ... niet doen.

Hoe realistisch is de prijs voor een zo-goed-als-nieuwbouw in de buurt?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Beton kan tegen water.

(kijk maar naar alle viaducten).

Maar ik weet niet of het water in de spouwmuren gekomen is, of in bakstenen enz.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Bouwtechnische keuring.
dreuvel schreef:
26-06-2026 22:20
Beton kan tegen water.

(kijk maar naar alle viaducten).

Maar ik weet niet of het water in de spouwmuren gekomen is, of in bakstenen enz.
Dit kun je helemaal niet zo stellen. Bij weg- en waterwerken gebruikt men een heel ander soort beton. Er bestaan vele soorten beton.

Er kan bijvoorbeeld betonrot optreden afhankelijk van het beton. Dat is wel degelijk een vorm van waterschade.
Unaniem allemaal. Sowieso bouwkundige keuring. En ik ga ook aan de makelaar vragen of dit professioneel is aangepakt. Maar bouwkundige keuring gaat zeker komen.

Iemand ook voor dit vraagstuk gestaan? Zoiets ook meegemaakt?
Wissewis schreef:
26-06-2026 22:18
Als je nu al zo twijfelt ... niet doen.

Hoe realistisch is de prijs voor een zo-goed-als-nieuwbouw in de buurt?
Marktconform en zeker geen lagere vraagprijs dan vergelijkbare huizen.
Ushuaia schreef:
27-06-2026 00:00
Unaniem allemaal. Sowieso bouwkundige keuring. En ik ga ook aan de makelaar vragen of dit professioneel is aangepakt. Maar bouwkundige keuring gaat zeker komen.

Iemand ook voor dit vraagstuk gestaan? Zoiets ook meegemaakt?

Hier moeten natuurlijk ook bewijsstukken van zijn.
Bouwtechnische keuring laten doen hoor! En uiteraard dit verhaal vertellen.
Maar de vraag is of dit met een gewone bouwkundige keuring te checken is. Ze mogen dan namelijk niet van alles open maken als dat schade aan het huis oplevert. Dus ik zou vooraf goed navragen wat er nodig is om dit te checken. Ik snap je twijfel heel goed!
Bouwkundige keuring idd , er zijn apparaatjes te koop waarmee je t vocht in muren kan meten.
( Nu te koop voor 7.99 bij de lidl zie ik op google)
Dus bij een bezichtiging kan je dat eerst zelf tegen de probleem plekken houden.
Is t vochtgehalte te hoog, dan heb je je antwoord al.
Is t oke dan die bouwkundige keuring
Bloempje* schreef:
27-06-2026 07:48
Maar de vraag is of dit met een gewone bouwkundige keuring te checken is. Ze mogen dan namelijk niet van alles open maken als dat schade aan het huis oplevert. Dus ik zou vooraf goed navragen wat er nodig is om dit te checken. Ik snap je twijfel heel goed!
Precies dit. Haal hier een expert op dit gebied bij, en niet iemand die standaard bouwkundige keuringen doet.
Gerbera schreef:
27-06-2026 08:58
Bouwkundige keuring idd , er zijn apparaatjes te koop waarmee je t vocht in muren kan meten.
Dus bij een bezichtiging kan je dat eerst zelf tegen de probleem plekken houden.
Het huis is al 6 jaar bewoond, dat vocht zal er inmiddels wel uit zijn. Vraag is wel of daar al dat water schade is ontstaan en of die schimmel goed behandeld is.

TO het zou voor mij zeker geen nee betekenen maar zou wel een bouwtechnische keuring laten uitvoeren zodat ik aan mijn onderzoeksplicht heb voldaan en daarnaast goede vragen stellen aan de verkoopmakelaar.
Gerbera schreef:
27-06-2026 08:58
Ook al is het te meten vocht er nu uit, wil niet zeggen dat er geen (inwendige) schade is.
Als het zo’n mooie plek is met zo’n mooi huis, waarom gaan die mensen dan weg?
ExodusRedux schreef:
27-06-2026 11:37
Als het zo’n mooie plek is met zo’n mooi huis, waarom gaan die mensen dan weg?
Daar kunnen tientallen redenen voor zijn. Zoals bij elk huis dat te koop staat.
Scheiding, groter wonen, kleiner wonen, verhuizen voor een baan, verhuizen naar familie.
Oh ik wil trouwens best een link naar het huis. Niet omdat ik dan iets zinnigs kan zeggen over het vocht, maar puur uit nieuwsgierigheid :-D.

Ga gewoon bezichtigen. Kun je iemand meenemen met een bouwkundige achtergrond? En als je nog steeds geïnteresseerd bent, een bouwtechnische keuring laten doen. En de verkoper heeft informatieplicht, vraag naar vochtproblemen.
Pelle schreef:
27-06-2026 11:59
Oh ik wil trouwens best een link naar het huis. Niet omdat ik dan iets zinnigs kan zeggen over het vocht, maar puur uit nieuwsgierigheid :-D.

Ga gewoon bezichtigen. Kun je iemand meenemen met een bouwkundige achtergrond? En als je nog steeds geïnteresseerd bent, een bouwtechnische keuring laten doen. En de verkoper heeft informatieplicht, vraag naar vochtproblemen.
Ja kijk eerst wat je gevoel is als je het huis effectief binnenstapt. Funda ads zeggen weinig.
Veritas vos liberabit
Dit is wel iets dat je van tevoren moet bespreken met een eventuele keurder. Bij een standaard keuring worden dit soort dingen maar heel beperkt meegenomen, en als je op dat moment zelf ineens iets bijzonders wilt, heb je grote kans dat er niet genoeg tijd is, ze de noodzakelijke spullen niet bij zich hebben etc. Dus even contact opnemen en dit verhaal duidelijk uitleggen.
En hoewel er inderdaad een informatieplicht is, zou ik daar niet te veel op vertrouwen. Het kan dat de bouwer het destijds optisch heeft opgelost, en de huidige bewoners van niks weten. Of mensen zijn net niet helemaal eerlijk in wat ze melden. Dan heb je misschien juridisch wel een zaak, maar zit je alsnog met enorm gedoe met je huis.
nausicaa schreef:
27-06-2026 13:25
En hoewel er inderdaad een informatieplicht is, zou ik daar niet te veel op vertrouwen. Het kan dat de bouwer het destijds optisch heeft opgelost, en de huidige bewoners van niks weten. Of mensen zijn net niet helemaal eerlijk in wat ze melden. Dan heb je misschien juridisch wel een zaak, maar zit je alsnog met enorm gedoe met je huis.
Ik zeg ook niet dat ze er volledig op moet vertrouwen en raad daarom ook een bouwtechnische keuring aan en een bouwkundige mee te nemen naar de bezichtiging, als dat mogelijk is. Daarnaast kun je ook bij de verkopende makelaar of verkopers navragen naar eventuele problemen en maatregelen.

Zelf heb ik ooit een collega , manager onderhoud, meegenomen naar een bezichtiging. Hij kaartte toen toch wat zaken aan, waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben. Later ook een bouwtechnische keuring laten doen. Maar het is uiteindelijk afgeketst op iets anders. Ja, dan heb je onnodige kosten gemaakt. Maar liever dat, dan een huis met problemen kopen.
nausicaa schreef:
27-06-2026 13:20
Dit is wel iets dat je van tevoren moet bespreken met een eventuele keurder. Bij een standaard keuring worden dit soort dingen maar heel beperkt meegenomen, en als je op dat moment zelf ineens iets bijzonders wilt, heb je grote kans dat er niet genoeg tijd is, ze de noodzakelijke spullen niet bij zich hebben etc. Dus even contact opnemen en dit verhaal duidelijk uitleggen.
Dit!!
Bij ons hebben de keurder (van eigen huis) en de man van het bouwbedrijf samen enthousiast staan praten over t nieuwe en betere afzuigsysteem ( ze hebben er naast staan praten en de werking werd door de man van het bouwbedrijf helemaal uitgelegd)
Wij vonden t in de praktijk een flut apparaat .(Staat op zolder)
Na een half jaar kwam partner erachter dat het er wel stond maar niet aangesloten was
Heeft dus een half jaar niets gedaan terwijl er bij de keuring wel aandacht voor was.
Dus geef duidelijk aan wat je wilt

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven