Werk & Studie alle pijlers

Opleiding SPH

11-02-2013 19:00 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Afgelopen sep. was ik begonnen met de opleiding HBO-V, helaas is dat het niet geworden en ben ik na twee maanden gestopt.

Ik twijfelde heel erg tussen SPH en HBO-V. Toch voor HBO-V gekozen.

Nu zit ik er dus aan te denken om sep 2013 te beginnen met de SPH opleiding (inholland).

Hiervoor heb ik SPW gedaan.

Zijn er misschien mensen die wat over de opleiding kunnen vertellen en dan vooral mensen die ook SPW hebben gedaan en daarna SPH zijn gaan doen.

Alles is welkom ;D
Ik ken een aantal mensen die op dit moment in het tweede jaar van SPH zitten, sommigen hebben hiervoor ook SPW gedaan.

Wat wil je weten over de studie?
Wat zou je ermee willen bereiken? Hou er rekening mee dat er momenteel bijna geen banen te vinden zijn in deze werkvelden.
quote:lolitablue schreef op 11 februari 2013 @ 19:08:

Ik ken een aantal mensen die op dit moment in het tweede jaar van SPH zitten, sommigen hebben hiervoor ook SPW gedaan.

Wat wil je weten over de studie?

Hier wat punten waar ik wat meer over wilt weten:

- Hoe is de overgang van SPW naar SPH?

- Valt de opleiding zwaar, gewoon of valt het heel erg mee?

- Hoe bereiden zij zich voor op tentamens? Dit is natuurlijk wel anders dan bij SPW.

Misschien kom ik later nog op wat dingen, alvast bedankt!
Hai !

Ik heb SPW gedaan, em daarna inderdaad SPH, niet via Inholland, dus dat maakt wellicht een verschil. Ik heb hem (deeltijd) gevolgd op de HVA.

Mijn ervaring met deze opleiding is niet best. Ik ben zelf vroegtijdig gestopt (na 3 maanden) omdat ik echt met zoveel tegenzin naar school ging, en een steeds grotere muur om mij heen bouwde van bergen huiswerk...

Het grote verschil met SPW was voor mij vooral ineens het andere niveau van de klassikale lessen en hoorcolleges.

Ik heb SPW versneld gedaan en ik verbaas mij er nog dikwijls om hoe makkelijk ik door die jaren heen ben gegaan, die opleiding is echt absoluut niet moeilijk, althans dat is mijn ervaring.

Nee, dan de SPH, alleen al de 'taal' waarin de lessen worden gegeven was voor mij heel moeilijk bij te benen, alleen maar lastige woorden, voor ik doorhad waar de docent het over had was hij alweer een kwartier verder in zijn verhaal

Nouja het is wel duidelijk, mijn opleiding was het niet.

Later hoorde ik dat in dat 1e leerjaar, 3kwart van mijn klas al met de opleiding was gestopt. Het ligt dus ook niet alleen aan mij :p

Áls je er voor kiest deze opleiding te gaan doen, raad ik je echt aan deze niet deeltijd te gaan doen, maar voltijd. Tenzij jij dus wél die enorme dosis zelfdiscipline bezit en goed meekomt bij een woordenbrij aan lastige woorden !!

Ik hoop dat er anderen zijn, die een betere ervaring hebben met de opleiding. Maar ik kan er niks mooiers van maken. Het is wat het is !
quote:xmiloutjuhx schreef op 11 februari 2013 @ 19:27:

- Hoe is de overgang van SPW naar SPH?

- Valt de opleiding zwaar, gewoon of valt het heel erg mee?

- Hoe bereiden zij zich voor op tentamens? Dit is natuurlijk wel anders dan bij SPW.

De overgang wordt over het algemeen als zwaar ervaren. Ik heb zelf geen ervaring op het mbo, maar ik heb gehoord dat het niveauverschil groot is bij deze opleidingen. Ik ken een meisje dat er vooral tegenaan liep dat er bij SPH (uiteraard) veel meer theorie is dan bij SPW.

Het is lastig te zeggen of de opleiding zwaar is. Het ligt er heel erg aan wat je gewend bent en hoeveel discipline je hebt. Jaren geleden stond SPH bekend als makkelijke studie; dit heb ik althans van een nu 30 jarige vriendin en van mijn 47 jarige tante gehoord. Inmiddels is dit echt veranderd, vorig jaar is bij de groep eerstejaars SPH-studenten in Groningen bijna de helft afgevallen. De stof is niet altijd even moeilijk, maar het is wel veel. Alles bijhouden is belangrijk, je moet er rekening mee houden dat je voor een tentamen een paar boeken goed moet leren.

Bij het voorbereiden van tentamens is dus planning erg belangrijk. Ook kan het helpen vroeg te beginnen met samenvattingen. De Hanzehogeschool biedt hierbij steun als dat nodig is, je kunt bijvoorbeeld een cursus volgen om te 'leren studeren'. Ik denk dat dat soort dingen op andere hogescholen ook wel worden aangeboden, maar dat weet ik niet zeker.
Waarom ben je met HBO-V gestopt al ik het vragen mag?
Ik heb SPH gedaan, gelukkig wel een baan maar die was erg lastig te krijgen op t moment.

Komt o.a. omdat veel banen waar je als SPH'er kan solliciteren, je óók als HBO-V'er kan solliciteren. Laatstgenoemende heeft dan vaak de voorkeur omdat dat net iets breder is..

Maargoed, wat betreft de studie; als ik opnieuw de keuze kon maken had ik niet meer voor SPH gekozen. Weinig theorie geleerd, vooral 4 jaar lang reflecteren op jezelf:-) kan ook zinvol zijn hoor maar ik miste theoretische lessen zoals psychopathologie, (motiverende) gespreksvoering, verslaving, etc.

Ik zat trouwens in Nijmegen, kan ook verschillen per school. Bij ons veel aandacht voor creatieve vakken.
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt
Hoi!

Ik heb SPW gedaan en daarna de verkorte route SPH (drie jaar), in voltijd op de HHS. Het is zeker een verschil of je mbo of hbo studeert, maar voor mijn alleen maar een prettige. Ik was blij dat ik eindelijk iets leerde. Ik vond het niveau prima te doen en niet heel zwaar. Uiteraard is er meer theorie en moet je leren voor tentamens. Toch ben ik al met al vrij makkelijk door de opleiding heen gefietst.
Oh en ik had trouwens wel veel theoretische vakken, precies die Summerwoman heeft gemist. Ook veel reflectieverslagen schrijven, maar vooral tijdens je stage. En geen creatieve vakken gehad, Goddank!
Ik heb ook na mijn SPW, de verkorte route van SPH gedaan. Mijn ervaring is dat het een makkelijke studie is, mits je inderdaad discipline hebt (hoewel ik ook veel op het laatste moment deed). Ik vond het altijd erg leuk en interessant, ook het reflecteren op jezelf.

Ik raad je aan om met examens goed te blokken, want het is puur en alleen theorie.

Ik heb het helaas niet afgemaakt, omdat mijn stage in het derde jaar niet goed verliep maar ga mijn studie dit jaar weer oppakken.

Ook al gaat het momenteel slecht in onze branche, er komt vast weer een stijging.
Waar wil je gaan studeren?

Ik zit nu in het 2e jaar van mwd aan Inholland en dat heeft heel veel overlap met SPH. Mijn klas bestaat zelf voornamelijk uit SPH-ers. Ik kom ook van de HBO-V en het valt mij op dat het niveau een stukje lager ligt. Ik vond HBO-V best pittig, veel feiten en daarom veel stampen, maar MWD gaat me nu heel makkelijk af. Een aantal klasgenoten komt ook van SPW en die moeten er over het algemeen wel iets harder aan trekken, maar het is te doen. Ik doe de deeltijd trouwens..
Ik ben van SPW naar het 2e jaar MWD gegaan. De overstap is idd erg pittig. Het is doorbijten en doorgaan.

Op een gegeven moment kom je in een duidelijk stramien in hoe de opleiding werkt.

Ik zou alleen niet naar INholland gaan. Die staat zo slecht aangeschreven dat een stageplek vinden al extra moeilijk wordt.
Dat is niet waar hoor. Social Work van Inholland staat als opleiding erg goed aangeschreven. En een stageplek vinden valt ook wel mee.. Al mijn klasgenoten is het nog gelukt in ieder geval.
Bedankt allemaal voor de reacties!

Zaten wel aardig wat negatieve verhalen in.. ow ik kan snel over

gaan in twijfelen.. maar bedankt dat jullie eerlijk zijn.

Ik woon in Haarlem, dus dan zou ik naar Inholland Haarlem gaan.

Volgens mij is er idd niks mis met de Social Work opleiding bij Inholland. Volgens mij ging het om andere opleidingen.

Ik ben gestopt na twee maanden met HBO-V.

Ik vond het medische erg zwaar, ik had natuurlijk geen biologie gehad op HAVO niveau, dus merkte ik dat ik wel achter liep met dingen.

De MBO opleiding heb ik ook erg makkelijk gehaald. Theorie leren vond ik geen probleem en de verslagen maakte ik prima. Ik ben best een planner.

Ik dacht juist dat er wel banen te vinden waren in deze sector?

Is het echt zo schaars?
Oh ik doe de opleiding in Haarlem en ik ben eigenlijk wel heel erg tevreden over de opleiding tot nu toe. Je kan bij Inholland ook een dagje proefstuderen, dat kan ik wel aanraden. Dan krijg je een paar colleges en kan je met docenten en studenten praten. Was voor mij erg verhelderend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven