Geld & Recht alle pijlers

Is dit haalbaar?

12-02-2013 17:45 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nog thuis maar de sfeer is om te snijden. Constant ruzie en ik ben het beu. Ik zou graag op mezelf gaan wonen maar er is een probleem. Ik ben werkloos en krijg op dit moment een wwb uitkering. Ik solliciteer me helemaal gek maar op dit moment helaas nog geen zicht op iets nieuws.

Ik sta al 5 jaar ingeschreven voor een woning en ik zit er over te denken om me ook in te schrijven voor op kamers.

Denken jullie dat het haalbaar is om met een wwb uitkering een woning te zoeken? Liever doe ik het als ik een baan heb maar ik denk dat het beter is als ik zo snel mogelijk uit huis ga.

Bedankt voor meedenken
Maar zo'n uitkering die krijg je toch pas als je 27 bent?

Verder wonen er heel veel mensen met een wwb uitkering gewoon in een huis. Het moet dus kunnen...
Jij denkt dat alle mensen met een wwb nog bij hun ouders wonen?

Heb je al eens een overzicht gemaakt van de kosten die je gaat hebben en wat je inkomsten zijn?
Tegenwoordig kijken ze niet meer naar het inkomen van je ouders en kan je het ook jonger krijgen. Dan heb je alleen eerst een maand sollicitatieplicht voordat ze je aanvraag in behandeling nemen.
Nee nog niet. Ik heb vanmiddag wel op de site van de woningbouw gekeken wat de gemiddelde huur is.

Nee haha dat denk ik niet Zou wat zijn als ze nog allemaal bij hun ouders wonen .
Samen wonen met een vriendin, dus een huis delen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
hoeveel kost een kamer?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat is er mis met op kamers wonen?
Occam's razor
Ga dat overzicht dan eerst eens maken. Alleen dan weet je of het lukt.

Een goedkoop huurhuis is tegenwoordig trouwens goedkoper dan een kamer ivm huurtoeslag.
Je zult jou vaste lasten (zorgverzekering, huur woning, gas,water,licht) van je inkomsten af moeten trekken, hou daarnaast rekening met boodschappen, een extra'tje voor als er wat stuk gaat, je moet nog wat sparen.. Het kost meer dan je denkt.

Schakel anders wat financiele hulp in, Nibud hebben ook goede tips, en schema's waar je mee kan werken.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Hoeveel wwb krijg je per maand? En houdt deze uitkering ook ergens op (geen verstand van)? Het kan soms (vaak) voordeliger zijn om een goedkoop appartementje te huren (door alle huurtoeslag) dan een kamer.
Ja ik kijk zowel naar kamers als goedkope woningen. Ik heb niet al teveel eisen . Helaas heb ik geen vrienden die op zichzelf gaan wonen.

Ik krijg 660 euro wwb dus ik moet even kijken wat verantwoord is om te betalen aan huur.

Mijn vaste lasten zijn nu:

Zorgverzekering: ¤130

Telefoon: ¤40

Kostgeld: ¤100
En stopt die wwb nog een keer? Ik heb hier onder een lijstje gemaakt van wat je sowieso kwijt bent en kom eigenlijk al boven jouw bedrag uit. 660,00 is ook gewoon heel erg weinig!

Ik denk dat 660 te weinig is om van rond te komen...

Zorgverzekering kun je volgend jaar een stuk goedkoper doen, maar heb je nu niets aan

Huur minimaal 250,00

Gas/water/licht; minimaal 100,00

Telefoon 40,00

zorgverzekering; 80,00? (zorgtoeslag mee verrekend)

Gemeentelijke belastingen; 50,00

Andere verzekeringen; 20,00

Eten; minimaal 150,00

Internet/televisie; 35,00

Kleding/extra'tjes/openbaar vervoer; ???

Onvoorzien; ????
Ik heb een tijd anti-kraak gewoond. Dat is misschien nog wel een optie voor jou? Ik betaalde 130,00 inclusief gas/water/licht en gemeentelijke belastingen. Erg goed te doen Ik verdiende op dat moment rond de 850,00 per maand en kon goed leven.
Voor jongeren onder de 23 jaar geldt een maximum huursom van ¤ 366,37 euro per maand om het recht op huurtoeslag te behouden.

http://financieel.infonu. ... en-hoe-aan-te-vragen.html
Waarom 40 euro voor de telefoon?

Niet dat je 't daar mee wel gaat redden, maar als je al niet zoveel hebt is het zonde daar veel aan uit te geven. Voor 10 euro per maand kan ik prima rondkomen (sim-only). Heb je 't over 360 euro per jaar...

Ik zeg sparen, sparen, sparen, zolang je nog thuis woont. Hoe weinig het ook lijkt, het tikt echt wel aan!

En is het niet mogelijk om iets aan de ruzie te doen? Overhaast vertrekken is nooit een ideale oplossing.

Succes!
Die wwb is voor onbepaalde tijd stond er in de toewijzingsbrief. Vriendin van mij heeft een Wajong uitkering en die zei dat je huurtoeslag kan krijgen als je zo weinig inkomsten heb. Ik weet zelf ook wel dat het makkelijker is als ik werk zou hebben.
En als je een woning kan huren word de wwb aangepast voor alleenstaande.

Dat kan je vinden op de site bij je woonplaats.
Ik ben niet de gene die ruzie heeft maar ik zit er altijd tussen in. Ik ben het gewoon zat. Iedereen komt bij mij en 'gooit' alles bij mij neer maar andersom is er geen 'ruimte' voor mij. Ik denk dat het gezond is om een beetje afstand te nemen.
Heb je wwb of wajong?En wat is je leeftijd?
redband, 7 minuten geleden

Voor jongeren onder de 23 jaar geldt een maximum huursom van ¤ 366,37 euro per maand om het recht op huurtoeslag te behouden.

Ik ben precies 23
Ja, vele gaan er mee de mist in, dus ik zet de link maar neer.
Welk woonsite kijk je momenteel? Welke regio?
Bijstand &23 jaar. Ik heb een lichamelijke beperking waardoor ik niet al het werk kan doen maar wajong is afgewezen.
Heb je genoeg spaargeld? En heb je op dit moment al zorgtoeslag? Zit me net te bedenken dat je bij de meeste gemeentes vrijstelling kan krijgen voor de gemeentelijke belastigen bij een een erg laag inkomen. Dus dat scheelt ook weer

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven