Werk & Studie alle pijlers

statistiekvraag

11-02-2013 11:57 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik loop een beetje vast.

Ik heb de volgende 3 hypothesen:

Ter beantwoording van deze vraag zijn de volgende hypothesen geformuleerd;

Veronderstelt wordt dat (H1) "mannen en vrouwen verschillen in hun (variabele A). Mannen, vaker dan vrouwen, worden gekenmerkt door een ....”. Tevens wordt veronderstelt dat (H2) "mannen en vrouwen verschillen in (Variabele B); mannen worden geacht een hogere (Variabale B) dan vrouwen te hebben ". Hieruit volgt de hypothese (H3) "de relatie tussen het geslacht en (Variabele A) zal worden gemedieerd door de (Variabele B)

Voor hypothese 3 doe ik een mediatieanalyse.

Voor hypothese 1 dacht ik een regressieanalyse. Maar kan dat wel met de variabele sekse? (niet op intervalniveau) (De samenhang tussen de onafhankelijke variabele Sekse en de afhankelijke variabele .... (hypothese 1) is gemeten met behulp van een enkelvoudige lineaire regressie)

En voor hypothese 2 dacht ik een t-toets. (Het verschil tussen man en vrouw (onafhankelijke variabele) op de afhankelijke variabele .... (hypothese 3) is gemeten met behulp van de onafhankelijke t-toets.)

Zit ik zo op de goede weg? Het is natuurlijk carnaval en nu moet ik een week wachten op feedback. Ik wil graag verder. Maar loop nu een beetje vast.

Wat denken jullie?
Ik denk dat ik me vast ga omkleden voor de optocht. Alaaf!
wil je alsjeblieft de volledige H2 hypothese opschrijven, dan is het wat duidelijker
Mannen en vrouwen verschillen in hun attitude jegens roken
quote:papayaatje schreef op 11 februari 2013 @ 11:57:

Ik loop een beetje vast.

Ik heb de volgende 3 hypothesen:

Ter beantwoording van deze vraag zijn de volgende hypothesen geformuleerd;

Veronderstelt wordt dat (H1) "mannen en vrouwen verschillen in hun (variabele A). Mannen, vaker dan vrouwen, worden gekenmerkt door een ....”. Tevens wordt veronderstelt dat (H2) "mannen en vrouwen verschillen in (Variabele B); mannen worden geacht een hogere (Variabale B) dan vrouwen te hebben ". Hieruit volgt de hypothese (H3) "de relatie tussen het geslacht en (Variabele A) zal worden gemedieerd door de (Variabele B)

Voor hypothese 3 doe ik een mediatieanalyse.

Voor hypothese 1 dacht ik een regressieanalyse. Maar kan dat wel met de variabele sekse? (niet op intervalniveau) (De samenhang tussen de onafhankelijke variabele Sekse en de afhankelijke variabele .... (hypothese 1) is gemeten met behulp van een enkelvoudige lineaire regressie)

En voor hypothese 2 dacht ik een t-toets. (Het verschil tussen man en vrouw (onafhankelijke variabele) op de afhankelijke variabele .... (hypothese 3) is gemeten met behulp van de onafhankelijke t-toets.)

Zit ik zo op de goede weg? Het is natuurlijk carnaval en nu moet ik een week wachten op feedback. Ik wil graag verder. Maar loop nu een beetje vast.

Wat denken jullie?Je kan regressie uitvoeren terwijl je controlleert voor een al aanwezige variabele (zoals geslacht), dan doe je bijvoorbeeld een sequentiële regressie analyse waarbij je kijkt hoeveel de andere variabelen, bovenop geslacht, meer verklaren. Vergroot jouw totale verklaarde varriantie door een significantie toename dmv toevoeging dan heb je een effect gevonden.
Fruitella, bedankt voor je reactie. Is het zo dat als je een mediatieanalyse volgens preacher en hayes uitvoert dat daar alle nodige analyses worden gedaan om deze 3 hypothesen te beantwoorden?
Heaas heb ik nog geen les gehad in mediatie analyse, momenteel focust mijn statistiek zich op meervoudige regressie en sequentiële regressie :(. Hopelijk komt er nog iemand langs die daar wel op kan antwoorden.

Veel succes nog!
Gebruik je de macro van Hayes om je toetsen te runnen? (Process)

Volgens mij toetst process het hele model dat je erin gooit, dus een simple mediation model 4, waarbij ook X (geslacht) op Y (roken) wordt getoetst naast het effect van X via M (attitude) op Y.
Kan het niet ook een moderator analyse zijn? Dat de attitude het geslachts-effect versterkt of verzwakt?

Want een mediatie analyse veronderstelt dat je denkt dat mannen en vrouwen verschillen in hun attitude en dat attitude het gender-effect zal vervangen.
DrFeel, Ja ik heb de macro gebruikt.

Het is volgens mij een mediatieanalyse, ik heb even een voorbeeld variabele gebruikt (ivm herkenbaarheid). Misschien niet zo'n goed voorbeeld want zoals jij het stelt zou een moderatoranalyse idd logischer zijn.

Maar volgens jou is een mediatieanalyse (volgens de macro van hayes) voldoende om iets te kunnen zeggen over deze 3 hypotheses.

Sorry dat ik zoveel vraag. Statistiek ligt me totaal niet... stukje bij beetje beginnen er kwartjes te vallen maar de logica ontgaat me totaal van dit vak.
Volgens mij is dit voldoende voor hyp 1 en 2, maar download vooral de handleiding op de website van Hayes en kijk anders ook naar het andere materiaal op zijn website. Daarin staat ook hoe je de output moet lezen en interpreteren.
Dr Feel, is dit da ook voldoede voor hyp 3? Ja toch, daar gaat het toch juist om het mediatieeffect?

Als ik naar andere onderzoeken kijk worden er ook eerst correlatieanalyses gedaan alvorens een mediatieanalyse te doen. Ik snap eigenlijk niet waarom.

Ik heb de handleiding van hayes gedownload en die precies gevolgd. De mediatieanalyse op zich lukt me wel (op interpreteren na, maar ik ga even op zijn website kijken) maar ik vraag me af of ik buiten die mediatieanalyses nog andere analyses moet doen om antwoord te krijgen op mijn 3 hypothese. Daar kom ik maar niet uit. Ik voel me echt zo dom nu.
Als je (met behulp van een naslag werk) heb uitgezocht welke toets je moet uitvoeren, kan ik je youtube aanraden met de hulp van de interpretatie. Daar staan heel veel fijne filmpjes op die stap voor stap uitleggen welke handelingen je moet verrichten in je siftware en hoe je vervolgens de resultaten analyseert. Heb er altijd erg veel aan bij de meer ingewikkelde methoden (clusteranalyse bijvoorbeeld)
sorry! Genoeg voor hyp 2 & 3 bedoelde ik. Of je met descriptives/post-hoc testen ook groepsverschillen in de dependent variable kan kiezen weet ik niet. Sorry voor de verwarring
Haha geeft niet.

Maar je weet zo niet welke analyse ik moet gebruiken om hypothese 1 apart te testen?

Ik ga me nu dan maar eens focussen op het opschrijven van de resultaten van de mediatieanalyse. Laat ik hypothese 1 nog maar even voor wat het is.

Ik snap er niks van :(
Kun je niet voor hypothese 1 ook een independebt sample t toets uitvoeren. Deze toont aan of de variabele significant verschilt tussen groep a en groep b. Hoe je dan de richting (meer/minder) test, weet ik zo ff niet, maar dat kun je vast wel terugvinden op internet of in je statistiek boek
Of een anova voor H1 en ancova H2
Voor H1 is een anova, een independent sample t-test, en een regressie (met gender als independent variable) allemaal identiek. De nummers zijn anders, maar betekenen hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven