Werk & Studie alle pijlers

studievertraging,rotregioallesvervelend

17-02-2013 23:58 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Lezers,

Zit momenteel met een dilemma!!

Naast mijn studie heb ik een eigen bedrijfje waar ik meer aandacht aan schenk dan mijn studie. Eerst heb ik bewust voor een half jaar vertraging gekozen zodat ik mij meer kon richten op mijn bedrijf daarna ben ik begonnen met een stage maar dit was bij een concurrent om zelf meer ervaring op te doen. Ze mochten mij niet echt en mijn bedrijfje liep natuurlijk gewoon door waardoor ze me uiteindelijk van mijn stage hebben ontslagen maar wel mijn onderzoek wilde.

Hierdoor heb ik in totaal een jaar misgelopen en vraag ik mij nu af wat ik moet doen. Daarnaast ben ik vanuit een regio naar een andere regio voor de studie verhuist maar nu wil ik weer terug naar mijn oorspronkelijke regio. Heb nu dus een woning gevonden in een andere stad met de visie om de (ook nog vakken die ik moet halen) te blijven volgen op dezelfde school. Maar er is behoorlijk wat gezichtsverlies opgelopen omdat ik bij één van de beste studenten hoorde en nu dus een hoop heb vergooid.

Wat moet ik doen?! Ik zit eraan te denken om dit opnieuw met mijn opleidingscoördinator te overleggen om de toetsen te maken en de rest online te volgen ofso. Maar aan de andere kant moet ik stage lopen want anders heb ik 1,5 jaar vertraging en dan krijg ik geen stuffi meer en moet ik alles zelf betalen waardoor de druk groter wordt om met mijn bedrijf alle doelstellingen te behalen waardoor ik mezelf kennende nog meer op ga focussen.

Iemand raad? Ideeën? Ik weet het niet meer.. HELP!!
1. Je bedrijfje voor je studie laten gaan was niet echt handig

2. Stage lopen bij de concurrent evenmin. Ik snap goed dat ze je hebben ontslagen

3. Dan leen je wat bij nadat je studiefinanciering is afgelopen
Precies wat Ster zegt!En aangezien het geen hogere wiskunde is, had je dat vast zelf ook wel kunnen verzinnen.
ja okee, maar 1,2 is op het verleden geredeneerd daar heb ik niets aan keuzes gemaakt en loopt anders dan geplanned "happens".

Bovendien de stage gekozen omdat we toen om tafel zaten voor een samenwerking zodat ik hun bedrijf beter kon leren kennen..

Verder hoe denken jullie over het verhuisplan/school?
Het klinkt een beetje vaag allemaal.

Wat bedoel je met "en de rest online te volgen ofso" Volg je een studie die je ook bij de LOI of NTI kan doen?

Kan je niet gewoon op en neer reizen, bij je huidige school de opleiding afmaken en dan maar niet de beste student zijn?
Je studie niet afmaken kost ook veel geld, want dan moet je je gebruikte OV en stufi terugbetalen.

Die studievertraging is vervelend, maar niet onoverkomelijk. Zeker als je daarnaast ook een bedrijf hebt. Ik ken zelf trouwens bijna niemand die geen vertraging heeft opgelopen.

Straks heb jij je diploma (hopelijk) en dan maakt het echt niet meer uit dat je aanzien binnen je opleiding zelf is gedaald. Voor nu is dat niet leuk, maar op de lange termijn maakt dat niks uit. Probeer voor nu zo min mogelijk te vertragen, meer kun je niet doen.
quote:borderwalk schreef op 18 februari 2013 @ 00:17:

Het klinkt een beetje vaag allemaal.

Wat bedoel je met "en de rest online te volgen ofso" Volg je een studie die je ook bij de LOI of NTI kan doen?

Kan je niet gewoon op en neer reizen, bij je huidige school de opleiding afmaken en dan maar niet de beste student zijn?Nee ik zit gewoon op het HBO maar in een aantal gevallen is het mogelijk om practica online te volgen en alleen de toetsen te maken maar dan moet je dus echt per weekend studie-uren inplannen maar dat heb ik er dan wel voor over.
quote:pinkmeagan schreef op 18 februari 2013 @ 00:15:

Verder hoe denken jullie over het verhuisplan/school?

Hoeveel en hoe vaak heb je les?

Bij mij was dat zo weinig, dat ik makkelijk elders had kunnen gaan wonen als ik dat wilde bijvoorbeeld. En online volgen? Kan dat dan?
quote:_lupine_ schreef op 18 februari 2013 @ 00:18:

Je studie niet afmaken kost ook veel geld, want dan moet je je gebruikte OV en stufi terugbetalen.

Die studievertraging is vervelend, maar niet onoverkomelijk. Zeker als je daarnaast ook een bedrijf hebt. Ik ken zelf trouwens bijna niemand die geen vertraging heeft opgelopen.

Straks heb jij je diploma (hopelijk) en dan maakt het echt niet meer uit dat je aanzien binnen je opleiding zelf is gedaald. Voor nu is dat niet leuk, maar op de lange termijn maakt dat niks uit. Probeer voor nu zo min mogelijk te vertragen, meer kun je niet doen.Bedankt, daar zit zeker iets in :)!
quote:_lupine_ schreef op 18 februari 2013 @ 00:20:

[...]

Hoeveel en hoe vaak heb je les?

Bij mij was dat zo weinig, dat ik makkelijk elders had kunnen gaan wonen als ik dat wilde bijvoorbeeld. En online volgen? Kan dat dan?Ik zou dit blok 2 lessen in de week hebben op maandag en vrijdag. Het volgende blok ook 2 maar dan zit ik wel met hetgeen een stage die ik moet lopen (aangezien het bij onze opleiding 3 stages zijn waarbij ik er nog 2 moet).
Die stages kun je ook in jouwveigen regio doen. In die atageperiodes heb je alleen minder tijd voor jouw eigen bedrijf
Ik snap het dilemma niet zo goed.. Je vraagt wat je moet doen, maar ik zie niet duidelijk wat de verschillende keuzes zijn.

- Stoppen met de studie of doorgaan?

- Stoppen met bedrijf of doorgaan?

- wel of geen stage lopen? (is toch verplicht?)

Zoals ik het zie heb je een aantal domme beslissingen genomen. Maar je geeft zelf al aan dat je het niet wil hebben over keuzes die je in het verleden hebt gemaakt (post van 00:15).

In jouw plaats had ik waarschijnlijk het bedrijf naar de achtergrond geschoven en me zolang als nodig was op de studie gestort op "even" dat papiertje te halen zodat je dat in ieder geval hebt. Ik zou dus ook nooooit naar een stad zijn verhuisd die verder van mn school af ligt, want dat verhoogt de drempel om naar je lessen te gaan.

Zoals ik het nu lees/interpreteer vind je je bedrijf een stuk leuker dan je studie/stages. En wil je eigenlijk diep in je hart je tijd daaraan besteden, maar dat is niet verstandig omdat je dan met studieschuld en zonder diploma komt te zitten. Toch maak je keuzes (zoals het verhuizen) die voor je gevoel en tegen je verstand in gaan, want het verhuizen maakt het nog makkelijker om alle tijd in je bedrijfje te stoppen in plaats van de lessen te volgen (want reistijd). Je hebt zelfs al een smoes bedacht dat je veel tijd in je bedrijf moet investeren omdat je dan je doelstellingen haalt zodat je de studieschuld kunt afbetalen die je krijgt omdat je teveel tijd in je bedrijfje stopt... Dat is toch omgekeerde wereld??

Ga praten met een opleidingscoach/studiebegeleider whatever.. Laat je adviseren wat voor jou nu de snelste manier is om een diploma te verkrijgen en de schade te beperken. Maak (samen met de coach) een planning hoeveel uren per week je dit gaat kosten.

kijk DAARNA hoeveel uren je nog overhoudt voor je bedrijfje en wees heel streng in het accepteren van klussen die in die uren passen en NIET MEER. (want dan wordt de verleiding om je studie ervoor aan de kant te schuiven weer zo groot.)

Maar ja.. dat zou ik doen.. en ik ben niet jij
Een jaar vertraging is helemaal niet raar. Ik snap niet zo goed waar je je druk om maakt.

Verhuis als je dat wilt en maak die opleiding af. Klaar.
Ik snap het probleem ook niet. Ten eerste vind ik dat bedrijfje voor laten gaan helemaal niet zo raar. Zeker in deze tijd goed om iets naast je studie te doen! En dan doe je 1 of 2 jaar langer over je studie? Nou en! Zeker als je bedrijfje wel goed loopt is dat toch niet erg of raar? Studeren zonder stufi is ook niet onoverkomelijk. Verdien je niks met je bedrijf?

Ik vraag me ook een beetje af wat het daadwerkelijke probleem is.. Of is het gewoon even frustratie van je afschrijven?
Haha tja, probleem is niet echt een probleem eerder een bang zijn om de verkeerde knoop door te hakken :P

Maargoed weer goed nagedacht en kwam op het volgende:

1) verhuisplan (aankomende woensdag bezichtiging) gaat door dan ga ik eerst de vakken volgen 2x per week en daarna minoren volgen en stage+afstudeerstage in 1.

2) stage goedgekeurd, ga ik niet verhuizen eerst stage lopen en dan vakken volgen en dan minoren, afstudeerstage.

quote:shalalie schreef op 18 februari 2013 @ 11:24:

Ik snap het probleem ook niet. Ten eerste vind ik dat bedrijfje voor laten gaan helemaal niet zo raar. Zeker in deze tijd goed om iets naast je studie te doen! En dan doe je 1 of 2 jaar langer over je studie? Nou en! Zeker als je bedrijfje wel goed loopt is dat toch niet erg of raar? Studeren zonder stufi is ook niet onoverkomelijk. Verdien je niks met je bedrijf?

Ik vraag me ook een beetje af wat het daadwerkelijke probleem is.. Of is het gewoon even frustratie van je afschrijven?
trouwens wel top dat jullie zo meedenken super thanks

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven