Geld & Recht alle pijlers

Belastingvraag (freelance werken)

18-02-2013 12:23 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk (al jarenlang) freelance. Elke maand betaal ik een stukje zorgverzekeringswet en inkomstenbelasting. In januari krijg ik hiervoor een voorlopige aanslag. Het bedrag deel ik dan door 11 maandelijkse termijnen. Beide bedragen stort ik op hetzelfde rekeningnummer van de Belastingdienst.

Omdat ik dit jaar wel een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet heb gekregen maar geen voorlopige aanslag Inkomstenbelasting belde ik vanmorgen naar de Belastingdienst. Daar zegt men dat ik geen inkomstenbelasting betaal (wel Zorgverzekering). Dat staat namelijk in hun systeem. Dat lijkt me nogal gek omdat ik al jarenlang twee stukjes belasting per maand betaal. Maar de mevrouw was stellig, het stond niet in het systeem.

Nu denk ik erover om het maar af te wachten. Voor 1 april doe ik aangifte en zal de Belastingdienst zien dat ik inkomsten heb. Erover terug bellen heeft geen zin, want het staat niet in het systeem. Is dit handig of moet ik nogmaals contact opnemen met de Belastingdienst? Of zie ik iets over het hoofd?
Liever niet mijn berichten quoten, het is slechts mijn mening/ervaring.
Heel gek. Ik kan me ook geen enkele constructie bedenken waarbij je wel ZVW moet betalen en geen inkomstenbelasting. Dus sowieso die delen zelf apart houden op je rekening

Ik vind de mensen bij de Belastingtelefoon meestal niet de best ingelichte mensen. Misschien op een ander tijdstip nog eens bellen en desnoods nummer even opzoeken onder welke vermelding je in 2012 die 2 bedragen hebt overgemaakt?
Heb je 2 voorlopige aanslagen gekregen of 1 aanslag?

Als het gaat om ROW inkomsten, dan betaal je dat toch in 1 bedrag, was mijn aanname.

Doe in elk geval aangifte en hou rekening dat er misschien nog een (extra) aanslag volgt. En bel nog een keer en vraag naar iemand op de tweede lijn, dat zijn beter opgeleide mensen die er al langer zitten.
Inderdaad wel raar. Het staat dus niet in hun systeem dat je geen inkomstenbelasting voor 2013 betaald? Wel over 2012?

Waarschijnlijk betaal je ongeveer elk jaar hetzelfde, ik zou dit maandelijks apart zetten. En nog eens bellen als eind februari inderdaad de 1e termijn niet wordt afgeschreven. Hoewel, dat gebeurd alleen als je toestemming geeft. Dus toch nogmaals bellen en hopen dat je iemand aan de lijn krijgt die de zaak wel wil uitzoeken.
Soms werkt drie keer bellen. Andere medewerker kan het slimmer aanpakken in het systeem. Ze zijn helaas niet allemaal even thuis in dat systeem.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
vivadiva, ik kan mij ook niet voorstellen dat er een constructie is waarbij je wel ZVW moet betalen en geen inkomstenbelasting.

Louba, ik krijg altijd twee aanslagen. Een voor de inkomsten en eentje voor de zorgverzekeringswet.

Dahlia, in hun systeem staat dat ik geen inkomstenbelasting betaal. Niet over 2012 en niet over voorgaande jaren. Terwijl ik wel betaald heb en ook gewoon jarenlang een aanslag kreeg van de Belastingdienst.

Geld zet ik sowieso apart, wil alleen graag weten welk bedrag ik moet betalen.

Jullie tip om op een ander tijdstip terug te bellen ga ik zeker doen. Dank voor het meedenken!
Fame, die indruk kreeg ik ook al :-)
Tippex, dat is wel heel raar. Dan denk ik och dat je gewoon een niet zo'n handige medewerker aan de telefoon hebt gekregen. Heb je weleens rechtstreeks naar het regiokantoor gebeld ipv het centrale telefoonnummer? Ik heb daar goede ervaringen mee.
Pak die oude aanslagen bij waar het aanslagnummer op staat. Het lijkt me stug dat dat onvindbaar is. Tijd en geduld, dan lukt het allemaal wel.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ga ik zeker doen Fame. Tijd en geduld moet ik hebben, maar ik ben vrij ongeduldig van mezelf....

Dank voor de tip Dahlia om het regiokantoor te bellen!
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je wel zvw verschuldigd bent (gaat obv resultaat uit row en/of onderneming). Inkomstenbelasting wordt berekend over je inkomen minus aftrekposten. Als je een eigen woning hebt bijvoorbeeld gaat dat er nog van af. Daarom kan het zijn dat je wel zvw maar geen ib betaald.

Maar.... Het is wel raar dat je geen voorlopigheid aanslag ib hebt gehad dit jaar als je dat elk jaar krijgt. Je kunt op de site van de belastingdienst het programma voorlopigheid aanslag 2013 downloaden. Als je daar je verwachte inkomsten en aftrekposten over 2013 in vult krijg je alsnog een voorlopige aanslag.

Heb je eigenlijk ook een accountant?
Nummers van het regiokantoor van de Belastingdienst zijn onbekend. Je moet altijd het algemene nummer bellen.
Lyt, ik heb een accountant. Daar had ik ook al contact mee opgenomen. Zijn medewerker zei me nogmaals te bellen met de Belastingdienst. Dat ga ik ook zeker doen, alleen op een ander tijdstip. In de hoop iemand te treffen die het voor mij kan uitzoeken.

Ga nu naar een afspraak. Zodra ik meer weet dan zal ik dat melden.
misschien een zenuwachtige beginner aan de lijn.
it's a big club and you ain't in it

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven