Geld & Recht alle pijlers

Belastingaangifte-vraag

19-02-2013 14:35 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer aangifte inkomstenbelasting te doen over 2012 en heb daarbij een vraag. Wat wordt precies bedoeld met loon e.d. ? Is dat hetzelfde als het fiscaal loon op mijn jaaropgave?
ja, 'loon e.d.' staat op mijn jaaropgave als 'loon loonbelasting / volksverzekeringen'.

In het aangifteprogramma zie je bij alle posten een vraagtekentje staan (vooraan). Als je daarop klikt komt er een korte uitleg over wat er ingevuld moet worden en kun je eventueel doorklikken naar een uitgebreidere uitleg.
Oke, en welk bedrag moet ik dan invullen bij de loonheffing? Van de toelichting bij het vraagtekentje word ik niet wijzer..
wat Mugske zegt

als je alle papieren bij de hand hebt en geen ingewikkelde situatie is het goed zelf te doen

(je kunt altijd nog bellen met de belastingdienst)
Je kunt ook wachten met aangifte doen tot na 1 maart. Dan zijn de 'vooringevulde' aangiften beschikbaar, waarin de fiscus alle bekende gegevens al heeft ingevuld.
Winter is coming...
Oke, hoe weet ik of ik geld terugkrijg en zo ja, hoeveel?
loonheffing is de belasting die je al betaald hebt (die is ingehouden door je werkgever). Op mijn jaaroverzicht heet die "ingehouden loonbelasting / premie volksverz (loonheffing)".

Als je deze categorieën lastig vindt, dan raad ik je aan om je aangifte samen met iemand anders in te vullen. Iemand die je dit soort dingen kan uitleggen zodat je het volgend jaar zelf kan.

Als je alles hebt ingevuld, dan zie je wat je moet betalen / terug ontvangt. (bij overzicht)
Volgens het overzicht zou ik moeten bijbetalen :(...Is het slimmer om nu te wachten tot ik mijn voorlopige aanslag van de Belastingdienst toegestuurd krijg?
nee, je moet aangifte doen voor 1 april, pas daarna krijg je een voorlopige aanslag. Als je geen aangifte doet voor die datum krijg je volgens mij ook geen voorlopige aanslag (maar wel dringende herinneringsbrieven om aangifte te doen).

Eventueel kun je wachten tot 1 maart, zodat je de vooringevulde aangifte kunt bekijken en kunt zien of die overeenkomt met wat je nu ingevuld hebt.
Ja, dat laatste bedoel ik ook, de vooringevulde aangifte. Dan wacht ik daar nog op tot 1 maart. Dankje !
Even voor de duidelijkheid: die vooringevulde aangifte is niet iets wat je per post ofzo toegestuurd krijgt. Als je vanaf 1 maart online je belastingaangifte doet, staat een hoop al voor je ingevuld.

Maar als je niet weet wat je bij loon en bij loonheffing moet invullen zou ik het eerst eens met iemand samen doen de eerste keer. Soms kun je nog aftrekposten invullen zoals studiekosten etc, zou jammer zijn als je daar recht op hebt en het laat schieten. Of andersom, dat je dat wél invult terwijl je er geen recht op hebt, en het later weer moet terugbetalen.
@appeltjesgroen, ik heb vorig jaar ook al zelf aangifte gedaan. Alleen had ik toen werk en geen uitkering.

Ik heb dus vandaag al het aangifteprogramma gedownload en ingevuld, alleen niet de aangifte ondertekend en verzonden. Krijg ik dan evengoed vanaf 1 maart een gedeeltelijk ingevuld exemplaar?
1. Je vult in bij "loon e.d" je fiscale loon in van de jaaropgave waar OOK "arbeidskorting" op geschreven staat. Staat er nergens op je jaaropgave het woord arbeidskorting, dan mag je die jaaropgave NIET invullen bij loon e.d.

Die jaaropgave vul je in bij pensioen, uitkering e.d.

Daar zul je zien dat er ook niet wordt gevraagd om arbeidskorting (immers, het is een korting omdat je arbeid hebt verricht, en met een uitkering heb je dat niet gedaan)

Hoeveel jaaropgaven heb je? Als het er 1 is, zou je misschien een beetje bij moeten betalen, maar meestal moet dat op 0 uitkomen. Als het er 2 zijn, is de kans iets groter dat je moet bijbetalen.

Hoeveel geeft het programma aan dat je bij moet betalen?
Ik heb 3 jaaropgaves: WW, Wajong en 1 van een pensioenfonds (door een afgekocht pensioen). Het programma geeft aan dat ik 219 euro zou moeten terugbetalen.
Nog een vraag: telt de Wajong als een ziektewet-uitkering of niet?
De drie inkomens moet u alle drie invullen bij: uitkeringen, pensioenen, afkoopsommen. Vergeet u niet de Wajong-korting bij heffingskortingen in te vullen/

Het is slim om te wachten tot volgende week vrijdag 1 maart. In de VIA is - als u daar recht op heeft - de Wajongkorting aangevinkt. Het kan goed zijn dat u moet bijbetalen. Uw totale inkomen komt dan iets boven ¤ 20.000 uit. Een klein deel van het inkomen wordt belast in schijf 2. Er is belasting ingehouden in schijf 1.
@fisbel, wat bedoel je met de Wajong-korting? En wat is de VIA?Mijn verzamelinkomen ligt rond de 16 duizend, dus dat kan het niet zijn.
VIA = vooringevulde aangifte.
@Snoopy 80

Als uw verzamelinkomen ongeveer ¤ 16.000 is is er te weinig belasting ingehouden. U mag maar over 1 inkomen (het hoogste) de loonheffingskorting laten toepassen. Waarschijnlijk is op de WW én het Wajong-inkomen de heffingskorting toegepast waardoor er op 1 inkomen te weinig belasting is ingehouden. U ziet dat op de jaaropgave vermeld als: loonheffingskorting ja/nee. Ja (of de code 1) betekent dat er loonheffingskorting is toegepast. Er moet dus feitelijk op twee jaaropgaven NEE zijn vermeld: geen heffingskorting op deze inkomens toegepast.

In het belastingprogramma komt u bij heffingskortingen de volgende vraag tegen: Had u recht op een uitkering of op ondersteuning bij het vinden van werk volgens de wet Wajong? Op deze vraag met JA antwoorden.
Er staat inderdaad bij zowel WW als Wajong bij Heffingskorting 'ja'. Lijkt mij toch dat het UWV dit dan fout gedaan heeft..grrr.

Er moet toch juist wel op 1 van de 2 jaaropgaves 'nee' staan, als ik het goed begrijp?

Die laatste vraag (over ondersteuning) had ik al met ja beantwoord.
Instanties passen vaak automatisch de loonheffingskorting toe.

De klant moet dan zelf in de gaten houden of er wel recht is op de heffingskorting. Bij u had dus bij 1 van de twee instanties geen loonheffingskorting mogen worden toegepast.
Nee, ik had de Wajong al lang voordat ik WW kreeg. Van de Wajong werd al de loonheffingskorting ingehouden, het UWV had dit dus ook kunnen zien. Hoe moet ik dat als werknemer in de gaten houden? Bij een WW aanvraag wordt niet aan jou gevraagd of er loonheffingskorting moet worden toegepast.
quote:Snoopy80 schreef op 21 februari 2013 @ 14:25:

Er staat inderdaad bij zowel WW als Wajong bij Heffingskorting 'ja'. Lijkt mij toch dat het UWV dit dan fout gedaan heeft..grrr.

Er moet toch juist wel op 1 van de 2 jaaropgaves 'nee' staan, als ik het goed begrijp?

Als je meerdere werkgevers/uitkeringsinstanties hebt, dan hoor je bij 1 werkgever/uitkeringsinstantie loonheffingskorting te laten toepassen. Dit om te voorkomen dat je later bij moet betalen.

Als dit niet gebeurd is dan is dit geen fout van het UWV, zij weten immers niet waar je allemaal nog meer salaris/uitkering ontvangt.
Jazeker weet het UWV dat als ik aan het werk ben of stop met werken ! Anders heb ik geen recht op 1 van die 2 uitkeringen. Beide uitkering ontving ik via 1 uitkeringsinstantie.
Maar dan nog is het je eigen verantwoordelijkheid om slechts 1 keer loonheffingskorting toe te laten passen. Ze hebben dat standaard op 'toepassen' staan omdat dat voor de meeste mensen geldt. Als dat anders moet zijn, dan hoor je dat zelf door te geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven