Werk & Studie alle pijlers

referentie na ontslag

19-02-2013 23:34 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een courante vraag als je aan het solliciteren bent: heb je referenties?

Toen ik begon te werken had ik 2 leidinggevenden/adjuncten van de directeur (ik kort dit even af als A 1 en A 2)

2009: er komt een 3e adjunct bij (A 3).

De eerste jaren waren mijn evaluaties goed (door A 1 & 2).

2010: nieuwe directeur boven 3 adjuncten

Directeur neemt de evaluaties nu voor zijn rekening, samen met één adjunct van de directeur (A 1, 2 of 3)

2010: vertrek A 1 naar een andere buitendienst

2012: A 2 gaat op pensioen

Blijven dus over: directeur, A 3 en 2 andere collega's die slaagden voor hun bevordering (A 4 en A 5) (vlak voor mijn laatste evaluatie)

Directeur blijft mijn evaluaties doen, nu samen met A 3.

A 3 gaf mij persoonlijk complimenten over mijn presteren. Directeur heeft haar dan omgepraat (?) om toch mijn negatieve evaluatie mee te ondertekenen. Moest A 3 mij alleen evalueren zou zij me -naar mijn gevoel- nooit een negatieve evaluatie gegeven hebben. Tot op de dag van vandaag begrijp niet dat zij met de mening van de directeur akkoord ging.

Voor wie nog kan volgen:

A 1: tevreden over mijn functioneren, onderlinge verstandhouding slecht (met gans de dienst), werkt nu op andere buitendienst

A 2: tevreden over mijn functioneren, onderlinge verstandhouding slecht (met gans de dienst), nu op pensioen

A 3: tevreden over mijn functioneren "in mijn gezicht", werd beïnvloedt door directeur om negatieve evaluatie te geven

A 4: recent adjunct geworden, heeft positief beeld over mij

A 5: recent adjunct geworden, hemelt me té veel op

collega 6: werkt op hetzelfde niveau als ik, heeft ook een positief beeld over mij, is geen leidinggevende of adjunct

Wat ik mij afvraag: wat met mijn referentie(s)?

Komen A 4 of collega 6 in aanmerking om een referentie aan te vragen, of nog iemand anders?

Hoe pak ik dit aan?
Sorry maar dit is echt hilarisch met die A1 tot en met A6 :-)
Er is bij mij nog nooit naar referenties gevraagd.

Maar kies er 1 of 2 uit je lijstje die wat goeds over je kunnen vertellen. Wie weet bellen ze met hen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja hoor, je kunt toch één van de positieve leidinggevenden vragen om een geschreven referentie. Dan kun je die in de toekomst gebruiken....
nog concreter graag welke van de 6?

Ten eerste mag er geen slechte referentie afgegeven worden aan een buitenstaander.

Dus als jij ergens hebt gesolliciteerd en die trekt jou na dan krijg jij een " positieve" referentie.

Ontopic: Over jou beoordelingen die negatief uit vallen in jou ogen:

Bij een beoordeling of evaluatie krijg je altijd positieve feedback, want je doet je werk voldoende tot goed en je zal in je werk ergens in uitblinken.

Negatieve feedback geven en dus krijgen is zakelijk gezien een leerproces voor jou.

Jij kan namelijk als persoon niet alles goed doen dat is onmogelijk en dat hoeft ook niet, maar je kan er wel van leren.

Die negatieve feedback kan jij als werknemer positief oppakken, je krijgt namelijk een nieuwe uitdaging.

En een doel.

Een beoordeling of evaluatie gesprek heeft altijd 2 kanten. Als jij alleen maar positieve feedback zou krijgen wordt jij niet goed beoordeeld. ( niet omdat jij je werk niet goed zou doen maar ieder mens/werknemer en werkgever heeft leer punten.

Maar een referentie aan/over iemand geven is positief.
Nou, alleen een positieve referentie mogen geven, is iets te kort door de bocht hoor. Als dat zou zijn, dan zou het referentieproces gelijk de prullenbak in kunnen, want wat voor zin heeft het dan. Er mogen wel degelijk verbeterpunten worden genoemd en er is verschil tussen een positieve, neutrale en negatieve referentie.
Nou alleen positieve referenties mógen geven. Haha.

Echt niet. Maar dan ook echt niet.

Als je je inschrijft bij een uitzendbureau of bemiddelingsbureau, dan worden wel degelijk referenties gecheckt.

Ik zou als ik TO was A 1,2 of 3 bellen en vragen om een referentie of dat ze zich beschikbaar willen stellen voor tel. referentie.
DTEEZ!
Alleen een positieve referentie geven is flauwekul. En daar kun je ook van alles van maken. Deze had mijn schobbejak van een broer een keer: 'referent verscheen regelmatig op tijd op zijn werk en bleef zeker twee keer per week tot de daadwerkelijke eindtijd'.

Dus.

Als ik jou was zou ik degene kiezen die de A4, of een van de buitendienst vragen om een referentie.
Een werkgever mag niet zomaar een negatieve referentie geven en er zijn gerechtelijke uitspraken die dat onderbouwen. Hierbij wordt het vooral van belang geacht dat een werkgever een belangenafweging maakt. Loopt een werknemer een baan mis door een negatieve referentie, dan kan een werkgever veroordeeld worden tot een schadevergoeding.

Zie bijvoorbeeld dit voorbeeld:

http://www.penoactueel.nl ... ieve-referentie-8519.html
quote:kabinet schreef op 20 februari 2013 @ 07:54:

Alleen een positieve referentie geven is flauwekul. En daar kun je ook van alles van maken. Deze had mijn schobbejak van een broer een keer: 'referent verscheen regelmatig op tijd op zijn werk en bleef zeker twee keer per week tot de daadwerkelijke eindtijd'.

[...]
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
June, A1, A2 en A3 kennen jouw werkzaamheden het beste begrijp ik?

Je kunt ze gewoon vragen natuurlijk wat ze jou voor referentie mee zouden geven, dan kun je nav daarvan besluiten of je hen als referent wil.

Eigenlijk geldt dat ook voor de rest Dat je het gewoon aan ze kan vragen...
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven