Werk & Studie alle pijlers

Universiteit -> School

23-02-2013 12:54 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
De een noemt het school, de ander noemt het universiteit (as in: 'Ik moet vandaag naar de universiteit/school' ) mij is het om het even hoor ik gebruik beide benamingen.

Maar soms merk ik dat mensen vinden dat je echt universiteit moet zeggen. En school zeggen is dan not-done. Waarom is dat? Op mij komt het eerlijk gezegd een beetje snobistisch over. Ik bedoel...een universiteit is toch ook gewoon een type school? Maar misschien zit er een theorie achter waar ik me niet van bewust ben?
quote:laydeee schreef op 23 februari 2013 @ 13:26:

Dat onderzoek snap ik bij bepaalde opleidingen, maar wanneer je rechten studeert, wat dan? Dat heeft weinig met onder zoek te maken, des te meer met lessen en studeren.Op de rechtenfaculteit wordt net zoveel onderzoek gedaan als op een beta-, letteren- of sociale faculteit
Wel interessant. Als je dus als student aan de uni vindt dat 'school' denigrerend is en het over 'universiteit/college' hebt, dan ben je snobistisch. Maar als je een Office Manager secretaresse noemt is dat ook niet goed, dan heb je niet genoeg inzicht in wat voor verantwoordelijk werk een OM doet en wordt de benaming secretaresse als denigrerend ervaren (dit als voorbeeld, zijn wel meer voorbeelden te noemen).

Net zoals mijn scriptie geen afstudeeropdracht is.
quote:saartjuhzes schreef op 23 februari 2013 @ 13:28:

[...]

Misschien zeggen sommige mensen inderdaad 'uni' uit snobisme..

...maar het niet mogen zeggen omdat het snobistisch zou zijn is weer de andere kant van het verhaal.

Moet je verzwijgen dat de school waar jij naartoe gaat toevallig een universiteit is?

Gelijkheidspolitie-alert..

Precies.

Iets met mosterd.
Ik zei expres school, les, huiswerk, bij mij in de klas, tussenuur, speelkwartier. En ik heb wel eens een briefje moeten halen bij de rector magnificus.
quote:LeChatNoir schreef op 23 februari 2013 @ 13:32:

Net zoals mijn scriptie geen afstudeeropdracht is.

Oh oh, ik weet het niet. Welke is snobistischer?

En inderdaad, uni zeggen is snobistisch, maar het downsizen down playen van je studie is wel okay? Mwaw.

Ik kreeg geen huiswerk. Hooguit informatie over welke hoofdstukken met opdrachten bij een bepaalde les hoorde. Maar of je dat ook van tevoren maakte of er pas mee aan de gang ging als het echt belangrijk werd (...) dat was toch echt aan mij. Maar goed, niet elke opleiding werkt hetzelfde. In elk geval is de universiteit over het algemeen niet zo schools.
Zelf zit ik ook op de universiteit, maar blijf altijd "school" zeggen.

De meeste mensen die bij mij op school/universiteit zitten vinden het interessant om het woord universiteit te gebruiken. Hierdoor hebben zij het idee dat ze "populairder" zijn dan anderen in de omgeving die niet op een universiteit zitten.
Wat een onzin invito. Echt, waar haal je het vandaan? Wat heeft populair zijn hiermee te maken?
quote:Éowyn_68 schreef op 23 februari 2013 @ 13:38:

[...]

Oh oh, ik weet het niet. Welke is snobistischer?

En inderdaad, uni zeggen is snobistisch, maar het downsizen van je studie is wel okay? Mwaw.

Ik kreeg geen huiswerk. Hooguit informatie over welke hoofdstukken met opdrachten bij een bepaalde les hoorde. Maar of je dat ook van tevoren maakte of er pas mee aan de gang ging als het echt belangrijk werd (...) dat was toch echt aan mij. Maar goed, niet elke opleiding werkt hetzelfde. In elk geval is de universiteit over het algemeen niet zo schools.

Sommigen universiteiten/faculteiten worden wel steeds schoolser helaas. Maar nog steeds is het aan de universiteit niet het belangrijkste om stof te beheersen, maar om de stof ter discussie te stellen en vanuit onderzoek van anderen eigen onderzoek te doen.

Dat is ook wat ik bedoel met scriptie vs afstudeeropdracht. Bij een scriptie gaat het om het doen van eigen onderzoek, niet om het uitvoeren van een opdracht die je krijgt van de opleiding of een stagebedrijf.
quote:Murdoch schreef op 23 februari 2013 @ 13:35:

Ik zei expres school, les, huiswerk, bij mij in de klas, tussenuur, speelkwartier. En ik heb wel eens een briefje moeten halen bij de rector magnificus.Met een aanbeveling dan toch wel?
quote:Penelopeia schreef op 23 februari 2013 @ 13:16:

Ik zeg wel soms 'school', maar meestal 'universiteit'. Ligt er een beetje aan in welk gezelschap ik ben. Als ik met mensen ben waarvan ik verwacht dat ze het snobistisch vinden als ik 'universiteit' zeg, zeg ik wel 'school'.Dit dus en meestal zei ik uni of ga ik naar (hoor)college.
Ik zei altijd 'ik moet zo en zo laat in het ziekenhuis zijn', aangezien vrijwel al mijn colleges in een ziekenhuis waren. Dat leverde nog wel eens geschrokken blikken op van mensen die dachten dat ik ziek was. Oeps...

Ik zie het probleem niet zo. Mensen die vinden dat je arrogant probeert te zijn met 'universiteit', hebben blijkbaar zelf een probleem ergens mee. Het ís toch een universiteit?

Inmiddels werk ik, en wel bij een....universiteit. Moet ik dan ook zeggen dat ik op een school werk, alleen om niet arrogant te zijn? Niet echt logisch, want wat ik doe, bestaat op een school helemaal niet.
quote:MilaDila schreef op 23 februari 2013 @ 13:12:

Ik vind het woord school wat kinderachtig. Ik zei dat ik naar college moest of naar de bieb ging.Eens. Los van het niveau, wat mij betreft. Mbo, hbo en wo vind ik geen 'school'.
Maar eigenlijk hangt op onderzoek doen net zo'n etiket. Elitair, niet van de samenleving. Een soort van veredelde student met salaris door de burger betaald. Dat idee heb ik dan, dat mensen dat soms vinden. Doorgaans dezelfde mensen die universiteit snobistisch vinden klinken.
quote:laydeee schreef op 23 februari 2013 @ 13:26:

Dat onderzoek snap ik bij bepaalde opleidingen, maar wanneer je rechten studeert, wat dan? Dat heeft weinig met onder zoek te maken, des te meer met lessen en studeren.Het gaat er ook niet zo zeer om dat jij als student veel onderzoek doet, maar dat er in het algemeen op een universiteit onderzoek wordt gedaan. Er zijn bv wetenschappelijk onderzoekers verbonden aan een universiteit. Dit is niet zo bij een HBOschool, die is er echt alleen voor het onderwijs.
Dat dit een issue is voor mensen zeg. En dan ook maar school zeggen, omdat anderen het woord universiteit populair of snobistisch of wat dan ook vinden.

Wat ik wel aanstellerig dan weer vind, is je titel te pas en onpas opvoeren.
Ik hou van duidelijkheid , dus van mij mag je univesiteit zeggen
Ik vind deze discussie altijd zo'n gezeur.

Waar je je al niet druk om kunt maken..
Wat is er nou weer snobistisch aan om een universiteit, een universiteit te noemen.
Daar is opzich niet zo veel snobistisch aan. Maar als je gaat protesteren wanneer iemand het school noemt komt dat op mij wel licht snobistisch over.
quote:nausicaa schreef op 23 februari 2013 @ 14:13:

Ik zei altijd 'ik moet zo en zo laat in het ziekenhuis zijn', aangezien vrijwel al mijn colleges in een ziekenhuis waren. Dat leverde nog wel eens geschrokken blikken op van mensen die dachten dat ik ziek was. Oeps...

Ik zie het probleem niet zo. Mensen die vinden dat je arrogant probeert te zijn met 'universiteit', hebben blijkbaar zelf een probleem ergens mee. Het ís toch een universiteit?

Inmiddels werk ik, en wel bij een....universiteit. Moet ik dan ook zeggen dat ik op een school werk, alleen om niet arrogant te zijn? Niet echt logisch, want wat ik doe, bestaat op een school helemaal niet.Eens.
Oh, wat mij betreft mag je het best school noemen hoor. Ik geef af en toe ook onderwijs aan studenten, en dan word ik ook nog wel eens met 'Juf' aangesproken. Daar moet ik altijd wel een beetje om lachen, maar verder maakt het mij niet uit.
Ik zeg meestal 'ik ga naar de uni'. Bij familie heb ik het over 'school' anders wordt het niet helemaal begrepen volgens mij :-D

Ik vind het niets met snobisme te maken hebben als je verteld dat je aan een universiteit studeert. Ik snap ook niet zo goed waar die gedachte vandaan komt. Je mag blijkbaar wel zeggen dat je naar het MBO of HBO gaat, maar zodra je aan de universiteit studeert ben je een snob als je dat vertelt.

Het zal mij vast ontgaan.
Ik heb geen concentratieprobleem, het is alleen dat ik... hey een vliegtuig!
Scholiversiteit.

Of Universischool.
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
Snobiversiteit.

Ik vind dat de snobs hier ook gediscrimineerd worden. Wat is er mis mee om een snob te zijn?
Oh nee!!! Niet die relaasiepijler!!
Universischool. Dat wordt m

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven