Universiteit -> School
zaterdag 23 februari 2013 om 12:54
De een noemt het school, de ander noemt het universiteit (as in: 'Ik moet vandaag naar de universiteit/school' ) mij is het om het even hoor ik gebruik beide benamingen.
Maar soms merk ik dat mensen vinden dat je echt universiteit moet zeggen. En school zeggen is dan not-done. Waarom is dat? Op mij komt het eerlijk gezegd een beetje snobistisch over. Ik bedoel...een universiteit is toch ook gewoon een type school? Maar misschien zit er een theorie achter waar ik me niet van bewust ben?
Maar soms merk ik dat mensen vinden dat je echt universiteit moet zeggen. En school zeggen is dan not-done. Waarom is dat? Op mij komt het eerlijk gezegd een beetje snobistisch over. Ik bedoel...een universiteit is toch ook gewoon een type school? Maar misschien zit er een theorie achter waar ik me niet van bewust ben?
zaterdag 23 februari 2013 om 12:58
Veel plezier op skool!!!!
Ik had een tijdje terug een date met een man. Ik heb zelf het HBO gedaan en een erkende post-hbo in mijn vakgebied. Er bestond toen namelijk geen master in die richting.
Het was de eerste date en hij had het over ´wij hoger opgeleiden´. Hij raadde mij ook aan om toch eens een ´echte´ studie af te ronden.
Zo raar dat er geen klik was.
Ik had een tijdje terug een date met een man. Ik heb zelf het HBO gedaan en een erkende post-hbo in mijn vakgebied. Er bestond toen namelijk geen master in die richting.
Het was de eerste date en hij had het over ´wij hoger opgeleiden´. Hij raadde mij ook aan om toch eens een ´echte´ studie af te ronden.
Zo raar dat er geen klik was.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 23 februari 2013 om 13:00
zaterdag 23 februari 2013 om 13:05
Een universiteit is geen school, het is een onderzoeksinstituut waar ook onderwijs gegeven wordt; dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een HBO-instelling. Dat is een onderwijsinstelling waar ook een beetje onderzoek gedaan wordt. De creatie van nieuwe kennis staat centraal op een universiteit, in onderzoek en onderwijs, in plaats van de overdracht van kennis, zoals dat op scholen het geval is. Ik kan me voorstellen dat om dit verschil te duidelijk te maken, universiteiten geen 'school' genoemd worden.
zaterdag 23 februari 2013 om 13:06
zaterdag 23 februari 2013 om 13:09
Het hangt ook wel van je vakgebied af. Op de betafaculteit is de universiteit vooral een onderzoeksinstituut: onderwijs hoort daarbij, maar is in feite ondergeschikt, zeker als je kijkt naar de dagelijkse activiteiten van de meeste werknemers. Dan is het dus zeker geen school. Een hoogleraar is dat ook niet geworden door zijn onderwijskwaliteiten, maar onderzoekskwaliteiten. Hij moet wel een onderwijskwalificatie halen (in elk geval tegenwoordig) maar de weg ernaartoe is gebaseerd op onderzoek. Op een hogeschool ben je in feite voltijd leraar.
Je zou dus kunnen zeggen dat er voor studenten misschien weinig verschil is, maar voor degene die college (of les) staat te geven is dat in elk geval wel zo.
Je zou dus kunnen zeggen dat er voor studenten misschien weinig verschil is, maar voor degene die college (of les) staat te geven is dat in elk geval wel zo.
zaterdag 23 februari 2013 om 13:10
quote:Pantax schreef op 23 februari 2013 @ 13:05:
Een universiteit is geen school, het is een onderzoeksinstituut waar ook onderwijs gegeven wordt; dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een HBO-instelling. Dat is een onderwijsinstelling waar ook een beetje onderzoek gedaan wordt. De creatie van nieuwe kennis staat centraal op een universiteit, in onderzoek en onderwijs, in plaats van de overdracht van kennis, zoals dat op scholen het geval is. Ik kan me voorstellen dat om dit verschil te duidelijk te maken, universiteiten geen 'school' genoemd worden.
Inderdaad, de insteek is toch heel anders.
Niet snobistisch ofzo, maar ik vind het heel raar om het school te noemen.
Inderdaad, de insteek is toch heel anders.
Niet snobistisch ofzo, maar ik vind het heel raar om het school te noemen.
zaterdag 23 februari 2013 om 13:12
quote:MissMartine schreef op 23 februari 2013 @ 13:07:
[...]
Nope, puur snobisme. Je maakt ook geen huiswerk maar "moet nog studeren vanavond".
Het is ook geen huiswerk.
Althans; ik heb nog nooit huiswerk meegekregen op de uni.
Moest echt zelf maar zorgen dat ik voldoende geleerd had voor mijn examens.
[...]
Nope, puur snobisme. Je maakt ook geen huiswerk maar "moet nog studeren vanavond".
zaterdag 23 februari 2013 om 13:18
Ik vind het ook normaal om het universiteit te noemen hoor want het gaat inderdaad wel verder dan andere opleidingen. Op de school waar ik de post heb gedaan was ook weinig/geen onderzoek (een aantal leraren deden wel onderzoek voor bedrijven of hun eigen bedrijf). In mijn vakgebied bestaan wel meerdere onderzoekinstituten en daar kun je ook een bijdrage aanleveren via de vakorganisatie. Sinds kort bestaat er een universitaire master en loopt nu een proef mee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
zaterdag 23 februari 2013 om 13:19
quote:Éowyn_68 schreef op 23 februari 2013 @ 13:12:
[...]
Voor werkcolleges heb ik echt wel eens 'huiswerk' mee gekregen. Zo van voor dit college moet je opgave zoveel tm zoveel af hebben.
Het verschilt wel weer van huiswerk in de zin dat niet gecontroleerd wordt of je het echt af hebt, dat is je eigen verantwoordelijkheid.
[...]
Voor werkcolleges heb ik echt wel eens 'huiswerk' mee gekregen. Zo van voor dit college moet je opgave zoveel tm zoveel af hebben.
Het verschilt wel weer van huiswerk in de zin dat niet gecontroleerd wordt of je het echt af hebt, dat is je eigen verantwoordelijkheid.
zaterdag 23 februari 2013 om 13:24
zaterdag 23 februari 2013 om 13:28
quote:polka_dots schreef op 23 februari 2013 @ 13:24:
Mijn ex vond het snobistisch inderdaad als ik zei dat ik naar de uni toe ging of college had. Goed dan, dan ga ik naar school en heb ik les. Mij om het even.Misschien zeggen sommige mensen inderdaad 'uni' uit snobisme..
...maar het niet mogen zeggen omdat het snobistisch zou zijn is weer de andere kant van het verhaal.
Moet je verzwijgen dat de school waar jij naartoe gaat toevallig een universiteit is?
Gelijkheidspolitie-alert..
Mijn ex vond het snobistisch inderdaad als ik zei dat ik naar de uni toe ging of college had. Goed dan, dan ga ik naar school en heb ik les. Mij om het even.Misschien zeggen sommige mensen inderdaad 'uni' uit snobisme..
...maar het niet mogen zeggen omdat het snobistisch zou zijn is weer de andere kant van het verhaal.
Moet je verzwijgen dat de school waar jij naartoe gaat toevallig een universiteit is?
Gelijkheidspolitie-alert..