Grrrr.... Boos!
donderdag 28 februari 2013 om 15:13
Ik zit net van mijn boterhammetje te genieten, in mijn oude kloffie onder de verfspetters want aan het klussen boven, even beneden in de woonkamer.
Lang het raam van de huiskamer lopen scholieren langs, die hebben ook pauze.
Een meid van een jaar of 16, 17 kijkt brutaal naar binnen, tilt het deksel van mijn fietsmand op en gooit daar haar afval in. Een zakje van de supermarkt en een blikje. Klap, deksel dicht en ze loopt weg. Ik zit er v*rd*mme gewoon bij!!
Ik sta op en loop de gang in, doe de voordeur open: "Hé, dame, wil jij je rommel even weghalen?"
Ze draait zich om en ik zie al dat het foute boel is.
Wat? vraagt ze?
Ik vraag of ze wat ze in mijn fietsmand heeft gekieperd wil weghalen, en ze zegt: Nee. Pech voor je.
Ze draait zich om en loopt weg.
Ik roep haar na (Fout, fout, ik weet het) Vuile tering asociaal.
Er waren ook twee jongens bij. De een draait zich om en doet een paar stappen terug.
Met lichtgetint accent vraagt hij of ik het tegen hem had.
Nee, ik had het niet tegen jou. Tegen haar daar. Ik had toch geen discussie met jou?
Ja, maar ik zei het wel in het algemeen, klaagt hij, dus ook tegen hem.
Ach jee, zijn porum staat al op verongelijktheid, hij is slachtoffer, voelt zich misschien ook al gediscrimineerd.
Ik zei dat ik niet weet hoe ze heet, maar dat hij zich aangesproken voelt mijn probleem niet is.
Het hele probleem was volgens hem dat ik niet naar buiten had moeten komen.
Het werd rood voor mijn ogen en het suisde in mijn oren.
Maar ik sta in mijn waai weg joggingbroek en op mijn sokken.
Ik voel me echt voor lul staan, en dat sta ik ook.
Grommend ga ik naar binnen.
Hij heeft gelijk, ergens, want ik had beter binnen kunnen blijven en het langs me heen laten gaan. Aan de andere kant: moet je dat dan maar goed vinden?
Het liefst had ik haar aan haar haren terug gesleept naar mijn fiets, maar dat had ik gezien haar omvang niet voor elkaar gekregen, en bovendien was ik alleen en waren zij met zijn drieën.
Ik voel me zo boos en machteloos.
En stom omdat ik het niet waardig kon afwikkelen.
Stom stom stom!
Lang het raam van de huiskamer lopen scholieren langs, die hebben ook pauze.
Een meid van een jaar of 16, 17 kijkt brutaal naar binnen, tilt het deksel van mijn fietsmand op en gooit daar haar afval in. Een zakje van de supermarkt en een blikje. Klap, deksel dicht en ze loopt weg. Ik zit er v*rd*mme gewoon bij!!
Ik sta op en loop de gang in, doe de voordeur open: "Hé, dame, wil jij je rommel even weghalen?"
Ze draait zich om en ik zie al dat het foute boel is.
Wat? vraagt ze?
Ik vraag of ze wat ze in mijn fietsmand heeft gekieperd wil weghalen, en ze zegt: Nee. Pech voor je.
Ze draait zich om en loopt weg.
Ik roep haar na (Fout, fout, ik weet het) Vuile tering asociaal.
Er waren ook twee jongens bij. De een draait zich om en doet een paar stappen terug.
Met lichtgetint accent vraagt hij of ik het tegen hem had.
Nee, ik had het niet tegen jou. Tegen haar daar. Ik had toch geen discussie met jou?
Ja, maar ik zei het wel in het algemeen, klaagt hij, dus ook tegen hem.
Ach jee, zijn porum staat al op verongelijktheid, hij is slachtoffer, voelt zich misschien ook al gediscrimineerd.
Ik zei dat ik niet weet hoe ze heet, maar dat hij zich aangesproken voelt mijn probleem niet is.
Het hele probleem was volgens hem dat ik niet naar buiten had moeten komen.
Het werd rood voor mijn ogen en het suisde in mijn oren.
Maar ik sta in mijn waai weg joggingbroek en op mijn sokken.
Ik voel me echt voor lul staan, en dat sta ik ook.
Grommend ga ik naar binnen.
Hij heeft gelijk, ergens, want ik had beter binnen kunnen blijven en het langs me heen laten gaan. Aan de andere kant: moet je dat dan maar goed vinden?
Het liefst had ik haar aan haar haren terug gesleept naar mijn fiets, maar dat had ik gezien haar omvang niet voor elkaar gekregen, en bovendien was ik alleen en waren zij met zijn drieën.
Ik voel me zo boos en machteloos.
En stom omdat ik het niet waardig kon afwikkelen.
Stom stom stom!
donderdag 28 februari 2013 om 15:18
donderdag 28 februari 2013 om 15:21
donderdag 28 februari 2013 om 15:21
Ik zou net zo hebben gehandeld. Ik zou ook naar buiten zijn gegaan. Misschien had ik het anders aangepakt. Misschien had ik haar eerst gevraagd bij me te komen en dan te vragen of ze dacht dat de fietsmand een prullenbak is. En of ze zo vriendelijk zou willen zijn haar rommel eruit te halen en in de prullenbak te gooien. Maar goed, het is en blijft a-sociaal!
donderdag 28 februari 2013 om 15:24
donderdag 28 februari 2013 om 15:30
Ik zou ook witheet zijn. Echt witheet. Woon je in een klein dorp of in een stad? Komt ze soms van een school bij jou in de buurt? Enig idee of je haar kan traceren? Zou het er letterlijk niet bij laten zitten, hoe kinderachtig ook. Schelden is wel jammer trouwens, dat werkt alleen maar tegen je, al kan ik het me goed voorstellen hoor!
donderdag 28 februari 2013 om 15:32
Ja inwendig zit ik nu allerlei wraakakties te bedenken, zoals Red een voorbeeld geeft, en MV ik heb inderdaad de neiging om mijn fiets voorlopig achter te zetten.
Maar het vervelendste gevoel geeft me eigenlijk dat ik me zo kwaad maakte terwijl het geen enkele indruk maakte.
Nu hebben ze er nog lol van ook.
Eigenlijk ben ik het meest boos op mezelf.
Dat ik mijn zelfbeheersing verloor, is niet chique.
Maar het vervelendste gevoel geeft me eigenlijk dat ik me zo kwaad maakte terwijl het geen enkele indruk maakte.
Nu hebben ze er nog lol van ook.
Eigenlijk ben ik het meest boos op mezelf.
Dat ik mijn zelfbeheersing verloor, is niet chique.
donderdag 28 februari 2013 om 15:33
quote:redband schreef op 28 februari 2013 @ 15:27:
O, als ze die route dagelijks doet, sta je toevallig net de ramen te lappen( emmer water)
Zou ik niet doen, dat gaat hoe dan ook escaleren tot eeuwig treiteren.
Kan je haar een beetje volgen waar ze woont als ze bijv. elke dag die route doet? Niet te opzichtig, doe een boerka aan . En uiteraard niet bij je voordeur eruit stappen
Dan kan je beter haar ouders aanspreken. Zonder schelden dan he.
O, als ze die route dagelijks doet, sta je toevallig net de ramen te lappen( emmer water)
Zou ik niet doen, dat gaat hoe dan ook escaleren tot eeuwig treiteren.
Kan je haar een beetje volgen waar ze woont als ze bijv. elke dag die route doet? Niet te opzichtig, doe een boerka aan . En uiteraard niet bij je voordeur eruit stappen
Dan kan je beter haar ouders aanspreken. Zonder schelden dan he.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
donderdag 28 februari 2013 om 15:39
http://www.spywebshop.nl/alarmsystemen/ ... alarm.html deze installeren in je fietsmandje
donderdag 28 februari 2013 om 15:40
quote:ViolaHolt schreef op 28 februari 2013 @ 15:35:
Perel, meiden van die leeftijd laten zich door niemand imponeren joh. Zeker niet als ze twee stoere vriendjes bij zich hebben.
Ik weet het, en eigenlijk wist ik dat al van te voren.
En ik gooi geen emmer water naar beneden, tuurlijk niet.
En ik heb vroeger ook nog wel eens een keer zoiets meegemaakt geflikt. Maar was ik dan tot de orde geroepen dan had ik me wel betrapt gevoeld, en gedaan wat er van me gevraagd werd om het goed te maken.
Het werd toen niet gemerkt op het moment dat ik het deed, en als ik achteraf eraan terugdenk, wist ik heel goed dat ik dat niet kon maken.
Het zijn de normen en de waarden van nu, of liever gezegd, het gebrek eraan.
(Dat ik mezelf dat nu zie opschrijven )
Perel, meiden van die leeftijd laten zich door niemand imponeren joh. Zeker niet als ze twee stoere vriendjes bij zich hebben.
Ik weet het, en eigenlijk wist ik dat al van te voren.
En ik gooi geen emmer water naar beneden, tuurlijk niet.
En ik heb vroeger ook nog wel eens een keer zoiets meegemaakt geflikt. Maar was ik dan tot de orde geroepen dan had ik me wel betrapt gevoeld, en gedaan wat er van me gevraagd werd om het goed te maken.
Het werd toen niet gemerkt op het moment dat ik het deed, en als ik achteraf eraan terugdenk, wist ik heel goed dat ik dat niet kon maken.
donderdag 28 februari 2013 om 15:43
donderdag 28 februari 2013 om 15:43
quote:Perel schreef op 28 februari 2013 @ 15:40:
[...]
Welnee, wat zij deed was stom pubergedrag. Wat jij deed, dat zijn de normen en waarden van nu...
Geen manier om haar te traceren?
[...]
Welnee, wat zij deed was stom pubergedrag. Wat jij deed, dat zijn de normen en waarden van nu...
donderdag 28 februari 2013 om 15:49
Het was een groepje van de middelbare school hier een straat verder, maar ik weet niet eens of ik haar zo snel zou herkennen.
Alle klassen afgaan en even kijken of ze daarbij zit is geen optie.
Bovendien hebben mijn kinderen er ook op gezeten, en ik was blij dat ze eraf waren, ik heb niet zo'n hoge pet op van het overwicht van de schoolleiding op de leerlingen.
De ene docent na de ander brandde er af.
Alle klassen afgaan en even kijken of ze daarbij zit is geen optie.
Bovendien hebben mijn kinderen er ook op gezeten, en ik was blij dat ze eraf waren, ik heb niet zo'n hoge pet op van het overwicht van de schoolleiding op de leerlingen.
De ene docent na de ander brandde er af.
donderdag 28 februari 2013 om 15:49
quote:ViolaHolt schreef op 28 februari 2013 @ 15:43:
[...]
Ze doelde erop dat ze het vroeger zelf ook wel gedaan heeft die akties.
En waarden en normen van vandaag is toch niet schelden?
(ja heb gezien de reacties van TO daarover hoor, was niet slim maar wel begrijpelijk, toch niet helemaal goed te keuren )
[...]
Ze doelde erop dat ze het vroeger zelf ook wel gedaan heeft die akties.
En waarden en normen van vandaag is toch niet schelden?
(ja heb gezien de reacties van TO daarover hoor, was niet slim maar wel begrijpelijk, toch niet helemaal goed te keuren )
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
donderdag 28 februari 2013 om 15:51
quote:GiuliettaCapuletti schreef op 28 februari 2013 @ 15:24:
Ik was ook naar buiten gegaan hoor! Alleen dat schelden had ik niet gedaan denk ik. Al had het voor de situatie misschien niet eens uitgemaakt.
Ik denk het wel.
Ik heb vaak hangjongeren voor de deur en zij doen eigenlijk altijd wat ik vraag. Ik vraag het altijd poeslief.
Een jaar of 10 geleden ben ik eens boos op hangers in de tuin toegestapt en daar kwam mot van.
Hoe asociaal zij ook is, en ik je boosheid helemaal snap, geloof ik er heilig in dat je met de poeslief aanpak veel meer voor elkaar krijgt.
Ik was ook naar buiten gegaan hoor! Alleen dat schelden had ik niet gedaan denk ik. Al had het voor de situatie misschien niet eens uitgemaakt.
Ik denk het wel.
Ik heb vaak hangjongeren voor de deur en zij doen eigenlijk altijd wat ik vraag. Ik vraag het altijd poeslief.
Een jaar of 10 geleden ben ik eens boos op hangers in de tuin toegestapt en daar kwam mot van.
Hoe asociaal zij ook is, en ik je boosheid helemaal snap, geloof ik er heilig in dat je met de poeslief aanpak veel meer voor elkaar krijgt.