Wil ik verder met hem?

15-08-2026 15:01 171 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Sinds een tijdje ben ik aan het daten met een man. Ik heb 2 kinderen van 5 en 7 en ik wilde ze binnenkort aan elkaar voorstellen. Het daten is ook wel een relatie te noemen inmiddels. Hij heeft zelf geen kinderen. Mijn ex heeft hij al ontmoet en ex vindt het prima als we de kinderen introduceren.
Ik heb het gister besproken met date en toen moest hem eerst iets van het hart: Zijn vader is een veroordeelde zedendelinquent. Heel heftig ook, hij heeft zijn straf inmiddels uitgezeten.
Hij heeft zeer sporadisch nog contact met hem, maar het contact met zijn moeder is goed. En die twee zijn nog bij elkaar. Nu vind ik daar al wat van, hij zelf ook.

Hij wilde dit bespreken voordat dit alles serieus werd en de kinderen in beeld zouden komen. Dat mijn kinderen ooit zijn vader zullen ontmoeten is nu natuurlijk uitgesloten.
Ik twijfel erg of ik verbonden wil zijn aan een man met zo’n familie. Verder lijkt hij ‘probleemloos’ trouwens, echt een fijne vent.

Ik ben even in de war met wat ik wil. We kennen elkaar nu 8 maanden. Dat het nu pas ter sprake komt is omdat we in eerste instantie onze levens niet met elkaar wilden verweven. Nu het zo goed voelt en we wel met elkaar verder willen gaan, en dus de kinderen in beeld komen, wilde hij dit eerst ‘opbiechten’. Hij heeft er erg veel moeite mee en snapt het als ik hierom niet verder wil.

Wat vinden jullie?
Misschien afspreken met zijn vader en zelf een beeld vormen?
Lila-Linda schreef:
15-08-2026 19:43

Serieus?
Iedereen verdient over het algemeen een tweede kans maar ik ging niet in gesprek met een zedendelinquent.
Als de zoon echt leuk is, fijn samen verder gaan maar je kinderen dus nooit aan zijn vader blootstellen. Daar moet hij dan maar alleen op bezoek.
Lilith schreef:
15-08-2026 19:53
Serieus?
Iedereen verdient over het algemeen een tweede kans maar ik ging niet in gesprek met een zedendelinquent.
Als de zoon echt leuk is, fijn samen verder gaan maar je kinderen dus nooit aan zijn vader blootstellen. Daar moet hij dan maar alleen op bezoek.

Precies.
Als de zedendelinquent je eigen familie betreft, dan snap ik dat je daar mee om wil blijven gaan. Maar als het iemand is waar je verder niets mee 'hebt' (en dat vind ik in dit geval), dan hoef je zo iemand ook niet toe te laten in je inner circle.
.
Oei, lastig als je dit zo hoort. Ik snap dat je ervan geschrokken bent. Laat het allemaal even bezinken en kijk het rustig aan. Jouw vriend is zijn vader niet, besef dat goed.

Kijk naar Koningin Maxima. Bij welke gruweldaden haar vader betrokken was. Daar treft Maxima ook geen blaam

Dat je je kinderen niet met de vader van je vriend in contact wil brengen lijkt me inderdaad logisch.
Ik snap niet zo goed waarom je hierom niet met je vriend verder zou willen gaan, hij kan toch helemaal niets doen aan de acties van zijn vader? Hij heeft slechts sporadisch contact, heeft het jou zelf verteld en praat het zo te lezen niet goed. Wat is jouw angst?
Als je hem echt leuk vindt, dan hoeft wat zijn vader geflikt heeft daar geen invloed op te hebben.
Lila-Linda schreef:
Dat zou ik zelf absoluut niet doen. Zeker niet omdat er zo'n ontzettend makkelijke optie is, die To zelf al noemt: geen contact met deze man. Probleem opgelost. De date heeft zelf nauwelijks contact met zijn vader, dus hoe makkelijk is het om deze man niet in hun leven toe te laten.
Ik begrijp echt niet wat to ermee zou winnen om met deze man af te spreken. Zij is een vreemde voor hem, zij is hem geen 'kans' verschuldigd!

To, gewoon zo laten. Je relatie voelt goed, deze 'schoonvader' hoeft op geen enkele manier een plek in jouw leven te krijgen. Je vriend heeft geen schuld aan de misdaden van zijn vader.
Lilith schreef:
Serieus?
Ja, ik zou me er in verdiepen. Zedendelinquent betekent trouwens direct pedosexueel. Wat heeft hij gedaan? Heeft hij spijt? Hij is veroordeeld, blijkbaar voldoende genezen om de maatschappij in te gaan.
Ik zou risico willen inschatten.
En natuurlijk zou ik mijn kinderen niet zonder toezicht naar hem toe laten gaan.
Lilith schreef:
Serieus?
Ja, ik zou me er in verdiepen. Zedendelinquent betekent trouwens direct pedosexueel. Wat heeft hij gedaan? Heeft hij spijt? Hij is veroordeeld, blijkbaar voldoende genezen om de maatschappij in te gaan.
En natuurlijk zou ik mijn kinderen niet zonder toezicht naar hem toe laten gaan.
Ik zou het vooral onhandig vinden dat je nu dus nooit bij zijn moeder op bezoek kan omdat die twee blijkbaar nooit gescheiden zijn. En zij in feite dus goedkeurt wat haar man heeft gedaan.

Ik weet dus ook niet of ik zijn moeder ooit zou willen zien.

En er gaan ooit vragen komen vanuit de kinderen waarom ze "oma en opa" (zijn ouders) nooit zien. Niet met Kerst, niet met verjaardagen, ... Krijg je dat uitgelegd aan straks een puber?

Contact met zijn vader zou hier al helemaal een no go zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lila-Linda schreef:
15-08-2026 20:07
Risico inschatten? Waarom? Er is geen risico als er geen contact is. Waarom zou je überhaupt een risico willen nemen, zelfs als het klein is? Er valt toch helemaal niets te winnen hier?
Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar ik kan deze gedachtengang echt niet volgen. Het is echt zó makkelijk om deze man te vermijden.
Wat zielig voor die man dat je je dit serieus afvraagt :'( hij kan hier toch niks aan doen? Misschien ben ik verknipt maar volgens mij zitten er in heel veel families kindermisbruikers. Ik zou contact tussen zijn ouders en de kinderen niet toestaan, maar de man zelf niet laten vallen.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Wissewis schreef:
15-08-2026 20:10

En er gaan ooit vragen komen vanuit de kinderen waarom ze "oma en opa" (zijn ouders) nooit zien. Niet met Kerst, niet met verjaardagen, ... Krijg je dat uitgelegd aan straks een puber?
Gut wat dramatisch. Als to geen contact met hem wil (en misschien ook haar) dan beschouwen de kinderen deze mensen op geen enkele manier als oma en opa. Ze kennen deze mensen dan toch helemaal niet? Bovendien hebben ze al opa's en oma's.
En als je het t.z.t. ooit wil uitleggen: waarom is dat moeilijk? Gewoon de waarheid vertellen misschien?
Lila-Linda schreef:
Ik mag hopen dat je het woordje “niet” vergeten bent in te voegen?

Een zedendelinquent is zeker niet direct pedoseksueel.

Onder zedendelicten vallen:

* verkrachting of aanranding;
* seksueel misbruik van kinderen;
* seksuele handelingen met iemand die daar niet mee instemt;
* bepaalde vormen van online seksueel misbruik of het verspreiden van beelden van seksueel misbruik.

Geen van alle goed te praten, maar het heeft niet direct met kinderen te maken.

Wellicht in dit geval wel en dan zou ik topicstarter mee willen geven wat hier ook al gezegd is: je partner is niet verantwoordelijk voor de daden van zijn vader.
Jullie hebben het leuk, het gaat goed, dus ik zou het vooral verder gaan ontdekken.

Je hoeft geen band met je schoonvader te hebben.

Sterkte met je gedachten ordenen.
Lila-Linda schreef:
Ik mag hopen dat je het woordje “niet” vergeten bent in te voegen?

Een zedendelinquent is zeker niet direct pedoseksueel.

Onder zedendelicten vallen:

* verkrachting of aanranding;
* seksueel misbruik van kinderen;
* seksuele handelingen met iemand die daar niet mee instemt;
* bepaalde vormen van online seksueel misbruik of het verspreiden van beelden van seksueel misbruik.

Geen van alle goed te praten, maar het heeft niet direct met kinderen te maken.

Wellicht in dit geval wel en dan zou ik topicstarter mee willen geven wat hier ook al gezegd is: je partner is niet verantwoordelijk voor de daden van zijn vader.
Jullie hebben het leuk, het gaat goed, dus ik zou het vooral verder gaan ontdekken.

Je hoeft geen band met je schoonvader te hebben.

Sterkte met je gedachten ordenen.
Aviendha schreef:
15-08-2026 20:17
Wat zielig voor die man dat je je dit serieus afvraagt :'( hij kan hier toch niks aan doen? Misschien ben ik verknipt maar volgens mij zitten er in heel veel families kindermisbruikers. Ik zou contact tussen zijn ouders en de kinderen niet toestaan, maar de man zelf niet laten vallen.
Bwah, hij heeft blijkbaar én nog altijd contact met zijn vader én nog altijd contact met zijn moeder die samenwoont met die vader.
En hij wacht ook nog eens 8 maanden met dit te vertellen. Tot hij denkt dat jullie zo verweven zijn dat je wel niet meer zal weglopen.

Daar zou ik toch echt wat van vinden.

"Hij kan er niets aan doen", maar hij kan wel van in begin eerlijk zijn.

Voor 't zelfde geld had hij je - zonder de kinderen - al voorgesteld aan zijn familie.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Itsnojoke schreef:
15-08-2026 20:16
Risico inschatten? Waarom? Er is geen risico als er geen contact is. Waarom zou je überhaupt een risico willen nemen, zelfs als het klein is? Er valt toch helemaal niets te winnen hier?
Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar ik kan deze gedachtengang echt niet volgen. Het is echt zó makkelijk om deze man te vermijden.
Nieuwsgierigheid? Het is de vader van de man waar ik mijn leven mee wil delen
Zie ik kantjes die ik ook bij mijn man zie?
Waar komt het gedrag van zijn vader vandaan?
Tja, ik zou me prettiger en veiliger voelen als ik zelf een beeld had van deze man
Overweeg je serieus om je relatie met hem te verbreken om wat zijn vader heeft gedaan?
Tjielp
Lila-Linda schreef:
15-08-2026 20:23
Tja, ik zou me prettiger en veiliger voelen als ik zelf een beeld had van deze man
Dat kan. Ik zou dat zelf niet hebben. Prettiger en veiliger is niet nodig als hij niet in je leven is. Waar het gedrag vandaan komt, zou me geen bal interesseren. En kantjes van zijn vader zien, tja, als je je ogen open hebt voor rode vlaggen, dan heb je daar helemaal geen kennis over zijn vader voor nodig.
itsnojoke wijzigde dit bericht op 15-08-2026 20:32
0.16% gewijzigd
Lila-Linda schreef:
Hij heeft zelf zeer sporadisch contact met die man, wat voegt dit toe?
Lila-Linda schreef:
15-08-2026 20:23
Je ziet toch niet aan iemands neus dat hij een zedendelinquent is. Dus wat schiet je ermee op om zo iemand te ontmoeten, hij zal vast wel normaal overkomen.
Wel zo eerlijk van hem om het nu al te vertellen, maar ik zou hier toch niet aan beginnen, denk ik. Dat hij zijn vader nu alleen sporadisch spreekt zegt niet direct iets over de toekomst. Woorden nu zijn makkelijk, maar als er eenmaal (gezamenlijke) kinderen zijn en de familiedynamiek gaat meespelen, schuift een grens makkelijk op. De kans is aanwezig dat hij het tegen die tijd prima vindt om ze bij zijn moeder te laten, terwijl zijn vader daar ook gewoon rondloopt. Kun je daarmee leven? En wat als hij opeens toch weer hechter wordt met zijn vader? Dat is een risico die ik omwille van mijn kinderen niet zou willen nemen.
Lila-Linda schreef:
hell no!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
chessnut schreef:
15-08-2026 20:44
Wel zo eerlijk van hem om het nu al te vertellen, maar ik zou hier toch niet aan beginnen, denk ik. Dat hij zijn vader nu alleen sporadisch spreekt zegt niet direct iets over de toekomst. Woorden nu zijn makkelijk, maar als er eenmaal (gezamenlijke) kinderen zijn en de familiedynamiek gaat meespelen, schuift een grens makkelijk op. De kans is aanwezig dat hij het tegen die tijd prima vindt om ze bij zijn moeder te laten, terwijl zijn vader daar ook gewoon rondloopt. Kun je daarmee leven? En wat als hij opeens toch weer hechter wordt met zijn vader? Dat is een risico die ik omwille van mijn kinderen niet zou willen nemen.
Hij kan prima zonder kinderen hecht zijn met zijn vader en de kinderen daar gewoon niet in huis laten alleen, ook niet bij moeder dus.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven