Teefje steriliseren?!!
zaterdag 2 maart 2013 om 13:44
Ik heb even een vraag. Ik heb een lief Jack russel teefje van net 1. Ze is inmiddels twee keer loops geweest. Echter is zij nog niet geholpen. Officieel had ik dit het beste na de eerste loopsheid kunnen doen. Nu is het eind april drie maanden na haar tweede loopsheid en zou ik haar eigenlijk moet laten helpen was het plan. Maar de kosten van 350 euro ben ik behoorlijk van geschrokken. Nu vraag ik me af of er mensen zijn met ervaringen om te helpen na de derde loopsheid zodat ik nog een half jaar kan sparen of loop ik hiermee veel risico op melkkliertumoren bij mijn hondje? Ik word gek van het nadenken ik wil niet dat ze iets krijgt maar de kosten zijn voor nu wel even heel erg hoog omdat ik even wat financiele dipjes had de afgelopen maanden. Wie heeft ervaring?!!
zaterdag 2 maart 2013 om 13:47
Het is niet zo dat honden die niet gesteriliseerd zijn massaal tumoren krijgen hoor. Alleen een verhoogd risico.
Maar ik zou wel zorgen dat je bouwt aan een buffer want als je geen 350 euro hebt, wat doe je dan als je wasmachine morgen kapot gaat of je hond onder een auto loopt en moet worden geopereerd? Of allebei tegelijk?
Maar ik zou wel zorgen dat je bouwt aan een buffer want als je geen 350 euro hebt, wat doe je dan als je wasmachine morgen kapot gaat of je hond onder een auto loopt en moet worden geopereerd? Of allebei tegelijk?
zaterdag 2 maart 2013 om 14:00
http://www.daplopikerwaard.nl/?pid=tarieven
Willekeurig dierenarts.Vergelijken is echt de moeite waard.
Nog een extra prijsvergelijking er bij gezet, willekeurig link.
http://www.dierenkliniek-willig.com/tarieven.htm
Willekeurig dierenarts.Vergelijken is echt de moeite waard.
Nog een extra prijsvergelijking er bij gezet, willekeurig link.
http://www.dierenkliniek-willig.com/tarieven.htm
zaterdag 2 maart 2013 om 14:03
quote:newimprovedkitty schreef op 02 maart 2013 @ 13:50:
bel de dierenarts en vraag hoe hij/zij er over denkt. Tevens zou ik wat gaan rondshoppen bij dierenartsen. Dierenasiels hebben soms aanbiedingen voor steriliseren en castreren.
Dierenartsen zeggen standaard dat als je er niet mee wilt fokken, je ze beter kan laten helpen.
Je moet niet vergeten dat dat puur uit eigen belang is
Het is dus "beter" voor de dierenarts.
Een teefje krijgt niet standaard melkklierkanker als zij niet geholpen is. Een vrouw krijgt immers ook niet standaard baarmoederhalskanker of borstkanker.
Wel is het zo dat als een teefje geen melkklieren en baarmoeder meer heeft, zij op die plaatsen geen kanker meer kan krijgen.
Stel dat een hond zonder longen zou kunnen leven, zou je die dan ook preventief laten verwijderen
Iedere operatie brengt risico's met zich mee..
Maar preventief steriliseren is absoluut niet nodig.
bel de dierenarts en vraag hoe hij/zij er over denkt. Tevens zou ik wat gaan rondshoppen bij dierenartsen. Dierenasiels hebben soms aanbiedingen voor steriliseren en castreren.
Dierenartsen zeggen standaard dat als je er niet mee wilt fokken, je ze beter kan laten helpen.
Je moet niet vergeten dat dat puur uit eigen belang is
Het is dus "beter" voor de dierenarts.
Een teefje krijgt niet standaard melkklierkanker als zij niet geholpen is. Een vrouw krijgt immers ook niet standaard baarmoederhalskanker of borstkanker.
Wel is het zo dat als een teefje geen melkklieren en baarmoeder meer heeft, zij op die plaatsen geen kanker meer kan krijgen.
Stel dat een hond zonder longen zou kunnen leven, zou je die dan ook preventief laten verwijderen
Iedere operatie brengt risico's met zich mee..
Maar preventief steriliseren is absoluut niet nodig.
zaterdag 2 maart 2013 om 14:21
zaterdag 2 maart 2013 om 14:23
zaterdag 2 maart 2013 om 14:49
Prikpil is erg ongezond voor honden.
Maar nog even wachten is geen probleem, ik ben hondentrainer en ik zou het zelfs aanraden. Het is beter om te wachten tot je hond echt helemaal volwassen en uitgegroeid is. Als je laat castreren voor ze 3 jaar oud is, heb je nog steeds de gezondheidsvoordelen (kleinere kans op mamatumoren en baarmoederontsteking).
Maar nog even wachten is geen probleem, ik ben hondentrainer en ik zou het zelfs aanraden. Het is beter om te wachten tot je hond echt helemaal volwassen en uitgegroeid is. Als je laat castreren voor ze 3 jaar oud is, heb je nog steeds de gezondheidsvoordelen (kleinere kans op mamatumoren en baarmoederontsteking).
Zeg maar Spijker.
zaterdag 2 maart 2013 om 14:51
quote:rionyriony schreef op 02 maart 2013 @ 14:22:
als ze sterilisatie zeggen bij een teefje dan bedoelen ze eigenlijk castratie. Op zich is castratie geen probleem, maar deze honden lopen wel een veel grotere kans op incontinentie later.
Welnee, kleine kans en dan is dat direct na de castratie en er zijn medicijnen tegen. Maar dit gebeurt echt niet vaak.
Blaasontsteking bij teefjes kan je goed voorkomen door de zuurtegraad van het voer iets aan te passen, bijvoorbeeld door af en toe yoghurt of cottage cheese te geven. Even googelen en dan kan je hier genoeg over vinden.
als ze sterilisatie zeggen bij een teefje dan bedoelen ze eigenlijk castratie. Op zich is castratie geen probleem, maar deze honden lopen wel een veel grotere kans op incontinentie later.
Welnee, kleine kans en dan is dat direct na de castratie en er zijn medicijnen tegen. Maar dit gebeurt echt niet vaak.
Blaasontsteking bij teefjes kan je goed voorkomen door de zuurtegraad van het voer iets aan te passen, bijvoorbeeld door af en toe yoghurt of cottage cheese te geven. Even googelen en dan kan je hier genoeg over vinden.
Zeg maar Spijker.
zaterdag 2 maart 2013 om 14:54
Ik heb een teckel van 8,nooit geholpen.
Waarom?
Omdat ik het veel te duur vind.
Enige nadeel is dat je veel hitsige reuen achter je aan krijgt op het uitlaatveld.
Heb ook een reu,kruising mechelse herder,is nu 11 maanden en wel al geholpen.
Waarom?
Omdat een reu castreren veel minder ingrijpend is,ik geen hitsige reu bij mijn teckel wil,en ze dan veel liever zijn.
Dus is persoonlijk die keus,en het is echt niet zo dat alle teefjes tumoren krijgen als ze niet geholpen worden,dat zou mooi zijn.
Maar ja,dat wil de dierenarts je wel graag laten geloven.
Zelfde als entingen,heb ik nog nooit gedaan buiten de puppy spuiten om.
Ontwormen doe ik ook niet,allemaal geldklopperij.
En mijn honden worden 14 jaar(grote rassen) dus slecht zal ik het niet doen.
Waarom?
Omdat ik het veel te duur vind.
Enige nadeel is dat je veel hitsige reuen achter je aan krijgt op het uitlaatveld.
Heb ook een reu,kruising mechelse herder,is nu 11 maanden en wel al geholpen.
Waarom?
Omdat een reu castreren veel minder ingrijpend is,ik geen hitsige reu bij mijn teckel wil,en ze dan veel liever zijn.
Dus is persoonlijk die keus,en het is echt niet zo dat alle teefjes tumoren krijgen als ze niet geholpen worden,dat zou mooi zijn.
Maar ja,dat wil de dierenarts je wel graag laten geloven.
Zelfde als entingen,heb ik nog nooit gedaan buiten de puppy spuiten om.
Ontwormen doe ik ook niet,allemaal geldklopperij.
En mijn honden worden 14 jaar(grote rassen) dus slecht zal ik het niet doen.
zaterdag 2 maart 2013 om 14:56
quote:redband schreef op 02 maart 2013 @ 14:05:
[...]
Een ongelukje is ook niet nodig.
Gewoon je teef goed aangelijnd houden,en in de gaten houden.
Heb nog nooit een ongelukje gehad,let extra op mijn teefje.
En zeker vanaf dat ze stopt met bloeden,want dat is het grote probleem van ongelukjes,baasjes die denken dat het gevaar dan weg is,terwijl het dan pas begint.
Gewoon je goed laten voorlichten.
[...]
Een ongelukje is ook niet nodig.
Gewoon je teef goed aangelijnd houden,en in de gaten houden.
Heb nog nooit een ongelukje gehad,let extra op mijn teefje.
En zeker vanaf dat ze stopt met bloeden,want dat is het grote probleem van ongelukjes,baasjes die denken dat het gevaar dan weg is,terwijl het dan pas begint.
Gewoon je goed laten voorlichten.
zaterdag 2 maart 2013 om 14:57
Heb haar net vandaag laten vaccineren bij de dierenwinkel. Was tegen lagere prijs dierenarts aanwezig en je betaalt geen consultkosten. Nagevraagd en die zeiden weer dat na de derde loopsheid het beschermingsmechanisme weg is tegen tumoren en steriliseren geen bescherming meer bied pffffff. Dus werd ik geattanteerd het toch eind april te doen.... Ga het alsnog overwegen en nog niet direct beslissen. Vind de prijs zo hoog al meerdere artsen gebeld en allemaal rond die prijs. Beestje is amper vijf kilo.