Gezondheid alle pijlers

Hoog cholesterol (familiare) wat kun je zelf doen?

01-03-2013 14:26 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft zijn bloed laten prikken en blijkt een te hoog cholesterolgehalte te hebben. In ieder geval één onderdeel trychlinogwattes van het cholesterol was veel te hoog (boven de 8). Hij rookt niet, heeft geen overgewicht en een redelijk gezond eetpatroon. Wel is zijn vader op zijn vijftigste overleden door een hartinfarct. Binnen zijn familie komen verder ook vrij veel hart- en vaatziekte voor. De arts noemde het dus familiair.

Hij slikt nu medicijnen en moet met een paar maand opnieuw bloed laten prikken .De arts vond een dieet niet echt nodig, omdat het niet aan overgewicht ligt. Ook de visolie-capsules zag hij (niet genoeg) heil in.

Ik ben wel wat aan het googelen geweest, maar kan nog wel wat hulp gebruiken met het uitvinden van de zin en onzin over cholesterol. .

Helpt die becel pro-actief, of is het geldklopperij? Hij eet veel kaas, scheelt het dan om magere kaas te nemen?
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
quote:nederlandsevrouw schreef op 02 maart 2013 @ 14:18:

[...]

Mijn man is al vrij lang van plan om het hardlopen ooit weer op te pakken, mooie reden om van ooit nu te maken.

Welke koolhydraten is je man gaan minderen? Mijn man is eigenlijk niet zo van de snoep en koek, dus ik weet niet of daar zoveel winst van te behalen. Gewoon bruin brood, aardappels, rijst e.d. moet je toch in normale porties blijven eten?

Zoals ik al zei, denk ik dat kaas bij mijn man een grote boosdoener kan zijn. Verder wat magerder vleessoorten op het menu en vaker vis.

Echt, die magerder kaas e.d. zetten qua triglyceriden weinig zoden aan de dijk.

Mijn man at heel veel bruin brood, met kaas.:-) Ook veel aardappelen, rijst, (volkoren)pasta e.d. Grote, gespierde man, die grote porties kon wegwerken.

Hij eet nu de helft minder brood, nog maar af en toe aardappelen, rijst e.d.. Gedeeltelijk vervangen door KH uit peulvruchten, maar ook vervangen door groenten in groentenschotels, zaken als bloemkoolpuree e.d. Meer eiwit uit vis, yoghurt e.d. 's Avonds pakt hij gerust nog eens een stukje kaas. Maar hij drinkt wel veel minder bier. De triglyceridenwaarden blijven heel goed.

Nog een paar simpele tips:

Avoid sugary and refined carbohydrates, including sugar, honey, and other sweeteners, soda and other sugary drinks, candy, baked goods, and anything made with white (refined or enriched) flour, including white bread, rolls, cereals, buns, pastries, regular pasta and white rice. You’ll also want to limit dried fruit and fruit juice since they’re dense in simple sugar. All of these poor–quality carbs can spike triglyceride levels.

Cut way back on alcohol. If you have high triglycerides, alcohol should be considered a rare treat — if you indulge at all, since even small amounts of alcohol can dramatically increase triglyceride levels.

Eat lots of fatty fish, like salmon and sardines, as often as possible. They’re loaded with omega–3 fats which are incredibly effective at reducing triglycerides. In fact, omega–3 fats are so effective at lowering triglycerides that people with particularly high numbers should speak with their physician about fish oil supplements.
Hallo allemaal,ik wil ook even reageren. Drie maanden geleden werd bij mij een cholesterol van 7 ontdekt,ik was stomverbaasd,want ik ben vegetarier en eet best gezond. Mijn huisarts stelde voor om toch een beetje op mijn voeding te letten,in ieder geval geen vette kaas meer en zo en dan over drie maanden weer een bloedtest.

Omdat ik behoorlijk was geschrokken van die 7 ben ik meteen heel gezond(nog gezonder ) gaan eten. Roken en drinken doe ik niet en ik zet zo n 10000 stappen per dag,dus ben ik gaan minderen. Nu eet ik dagelijks 4 bruine boterhammen met minarine,2 plakjes leerdammer light,magere yoghurt en heel veel fruit en s avonds een vleesvervanger onder de grill en flink wat groente.

Nu na 3 maanden is mijn bloed weer getest en heb ik het terug gebracht tot een waarde van 4,9 en ben ook nog eens 2 maten afgevallen. De huisarts is trots op mijn prestatie,maar die 4,9 is nog steeds te hoog,want zo zegt zij,als ik weer (normaal) ga eten dan gaat de waarde waarschijnlijk weer omhoog. Maar ik ben van plan om zo te blijven eten,is ook niks mis mee,want ik eet supergezond,maar als ik het dieet niet kan volhouden moet ik toch aan de pilletjes,maar dat hoop ik dus niet. Zo zie je dat een goede voeding belangrijk is,ik at altijd al gezond,maar achteraf best veel kaas en dat is denk ik wel een boosdoener.Over 3 maanden word ik weer geprikt,de huisarts vermoedt dat het erfelijk is en wil de boel onder controle houden,gelukkig is mijn bloeddruk wel goed 130/80.

Ik wil dus iedereen van harte mijn dieet aanraden,ja het is moeilijk nooit een koekje of een ijsje ,maar ik wil graag gezond blijven en ik mag bvb wel ongezouten noten eten of ik neem s avonds een rijstwafel met plakjes banaan.Groetjes en sterkte allemaal
Als je familiair belast bent..

Dan zijn de volgende zaken belangrijk:

hoge bloeddruk voorkomen

voldoende beweging

BMI < 25

gezond eten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven