Gezondheid alle pijlers

Hoog cholesterol (familiare) wat kun je zelf doen?

01-03-2013 14:26 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft zijn bloed laten prikken en blijkt een te hoog cholesterolgehalte te hebben. In ieder geval één onderdeel trychlinogwattes van het cholesterol was veel te hoog (boven de 8). Hij rookt niet, heeft geen overgewicht en een redelijk gezond eetpatroon. Wel is zijn vader op zijn vijftigste overleden door een hartinfarct. Binnen zijn familie komen verder ook vrij veel hart- en vaatziekte voor. De arts noemde het dus familiair.

Hij slikt nu medicijnen en moet met een paar maand opnieuw bloed laten prikken .De arts vond een dieet niet echt nodig, omdat het niet aan overgewicht ligt. Ook de visolie-capsules zag hij (niet genoeg) heil in.

Ik ben wel wat aan het googelen geweest, maar kan nog wel wat hulp gebruiken met het uitvinden van de zin en onzin over cholesterol. .

Helpt die becel pro-actief, of is het geldklopperij? Hij eet veel kaas, scheelt het dan om magere kaas te nemen?
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Minder verzadigde vetten eten (let op: de zogenaamde "pakjes" maaltijden bevatten vaak veel zout, maar ook veel verborgen verzadigde vetten), matig met eieren en méér olijfolie, werd mij verteld door mijn arts. Dus goed vers koken, veel groente en fruit eten, een of twee keer per week vette vis en bakken in vloeibare vetten.
Mijn man (36) had ook te hoog cholesterol, dacht iets van 7. Dokter vond medicijnen niet nodig, maar ik vond het toch wel erg hoog voor zo jong. Dus ik heb me er ook met behulp van internet in verdiept.

Hij eet nu wel Becel boter. Is gaan fitnessen. We eten met avondeten weinig vlees, als we vlees eten is het vaak kip, maar we eten ook vaak vegetarisch, bv valess ipv vlees. Kaas is slecht voor cholesterol, dierlijke vetten. Af en toe zal niet uitmaken, maar vaak kaas is volgens mij niet goed. Verder geen chips, frituur enz (nou ja af en toe nog wel).

Verder eten we op zaterdag nu broodje makreel en gerookte zalm, dat was vroeger toch vaak een pizza. Alles bij elkaar aten we eerst best gezond, maar als je erop gaat letten was er bij ons nog wel veel verbetering mogelijk.

Zijn cholesterol is inmiddels gezakt naar 6 en zijn goede cholesterol was gestegen, waardoor de risicoindex erg goed was!
Bij mijn vader helpt het wel, net het beetje dat hij anders te hoog blijft zitten. De dietiste vond het in eerste instantie niet nodig, maar toen bleef hij dus net te hoog zitten. Hij mocht het proberen en nu zijn de waardes wel goed. Gewone kaas mag mijn vader echt niet, misschien is er met andere voeding toch nog wel wat winst te behalen.

En ook als de arts het niet nodig vindt kan een bezoek aan een dietiste geen kwaad om zijn eet patroon eens door te nemen. Dat zou ik gewoon doen.
quote:nederlandsevrouw schreef op 01 maart 2013 @ 14:26:

Mijn man heeft zijn bloed laten prikken en blijkt een te hoog cholesterolgehalte te hebben. In ieder geval één onderdeel trychlinogwattes van het cholesterol was veel te hoog (boven de 8). Hij rookt niet, heeft geen overgewicht en een redelijk gezond eetpatroon. Wel is zijn vader op zijn vijftigste overleden door een hartinfarct. Binnen zijn familie komen verder ook vrij veel hart- en vaatziekte voor. De arts noemde het dus familiair.

Hij slikt nu medicijnen en moet met een paar maand opnieuw bloed laten prikken .De arts vond een dieet niet echt nodig, omdat het niet aan overgewicht ligt. Ook de visolie-capsules zag hij (niet genoeg) heil in.

Ik ben wel wat aan het googelen geweest, maar kan nog wel wat hulp gebruiken met het uitvinden van de zin en onzin over cholesterol. .

Helpt die becel pro-actief, of is het geldklopperij? Hij eet veel kaas, scheelt het dan om magere kaas te nemen?

Te hoge trygliceriden zijn wat anders dan een te hoog cholesterol. Je kunt er heel goed iets aan doen door een ander dieet, met een wat lagere koolhyhdraatinname.

Mijn man had hetzelfde probleem, kreeg gelijk statines voorgeschreven. Uiteindelijk dieet aangepast, minder alcohol, veel minder koolhydraten, en sindsdien zijn de waarden prima.

Kijk ook eens hier:

http://www.cholesterolvoo ... yceriden-waarden-verlagen
Ik heb ook te hoog cholesterol en is ook familiair. Heb ook van alles onderzocht en eetpatroon aangepast. Ik slikte Zocor, maar kreeg daar last van mijn spieren van. Ga nu overstappen op Crestor. Qua eetpatroon, inderdaad bakken in plantaardige olie of cocosolie. Veel groente, rauwkost en rood fruit. Vermijd zoveel mogelijk rood vlees (maar ik eet af en toe wel gewoon een biefstuk hoor) en vette vis eten zoals hierboven staat. En ik gooi 's ochtends een hand lijnzaad door de muesli. Schijnt ook gezond te zijn.
Meer gezonde vetten: gebroken (hele poep je in zijn geheel weer uit want die verteren nauwelijks) lijnzaad, avocado, olijfolie, rauwe walnoten (en andere noten maar walnoten zijn het gezondst) enz. Vette vis ook regelmatig op het menu. Havermout 'haalt' cholesterol uit je voeding. Je kan bijv. havermout gebruiken ipv paneermeel in gehaktballen of 'paneren' van vlees. En zelf vers koken. Geen pakjes en zakjes. Want behalve wat je wel wilt binnen krijgen zit er ook een hoop rotzooi in.

Houd ook eventuele bijwerkingen van zijn medicijn goed in de gaten. Als je man die krijgt laat hem dan om andere medicijnen vragen. Je kan er hele rare verschijnselen van krijgen, een soort algehele malaise van wazig in je hoofd tot pijn/raar gevoel in je benen, voeten enz. Niet om je bang te maken maar vaak denken mensen niet aan hun cholesterol medicijnen als oorzaak hiervan. En ook vaak werkt een ander medicijn net zo goed en geeft veel minder of geen bijwerkingen.
Melpome, slikt jouw man nog steeds statines? Want mijn waarden schoten naar beneden toen ik daarmee begon, zonder mijn dieet aan te passen.
Je gelooft de arts niet?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:mayou schreef op 01 maart 2013 @ 14:49:

Ik heb ook te hoog cholesterol en is ook familiair. Heb ook van alles onderzocht en eetpatroon aangepast. Ik slikte Zocor, maar kreeg daar last van mijn spieren van. Ga nu overstappen op Crestor. Qua eetpatroon, inderdaad bakken in plantaardige olie of cocosolie. Veel groente, rauwkost en rood fruit. Vermijd zoveel mogelijk rood vlees (maar ik eet af en toe wel gewoon een biefstuk hoor) en vette vis eten zoals hierboven staat. En ik gooi 's ochtends een hand lijnzaad door de muesli. Schijnt ook gezond te zijn.Kokosolie is inderdaad erg goed om in te bakken. Ik gebruik het sinds kort en ben er helemaal weg van! Lees ook overal dat het cholesterol verlagend is.
Ik zou juist die kaas laten. Daar zitten namelijk ontzettend veel verzadigde vetten in. Ik zou toch de visolie blijven gebruiken!
Ga naar een diëtist met je man, en laat jullie daar goed voor lichten.
quote:mayou schreef op 01 maart 2013 @ 14:52:

Melpome, slikt jouw man nog steeds statines? Want mijn waarden schoten naar beneden toen ik daarmee begon, zonder mijn dieet aan te passen.

Nee, hij heeft ze nooit geslikt. Hij wilde dat liever niet, en we hebben toen besloten het eerst vier weken met een andere voedingswijze te proberen, en dat ging uitstekend. Het kan dus niet aan de statines liggen.

Zou nogal vreemd zijn, als ik zou beweren dat het door andere voeding kwam en hij ook gewoon statines zou slikken.

Ik heb me eerst goed ingelezen overigens en verschillende onderzoeken gelezen.
quote:Nouschi schreef op 01 maart 2013 @ 14:58:

Je gelooft de arts niet?

Zeker wel en dat hij nu waarschijnlijk voorgoed aan de medicijnen zit, vinden we geen probleem. Als het probleem familiair is en je eigen lijf dus teveel triglycedinges aanmaakt, heb je daar niet heel veel invloed op. Tenminste zo heb ik van de arts begrepen. Hij adviseerde sterk om medicijnen te gebruiken. Wel een beetje opletten op dierlijke vetten. En dat probeer ik dus. Manlief is nogal een kaas(vr)eter, eigenlijk eet hij op vrijwel al zijn brood kaas, snacken doet hij ook graag met een blokje kaas en droge worst.

Dus ik denk dat er nog wel een paar slechte gewoontes uit te bannen zijn en een paar goede aan te wennen. Daar gaat hij het waarschijnlijk niet mee redden om op gezonde waardes te komen, maar alle beetjes helpen. Toch..?
quote:nederlandsevrouw schreef op 01 maart 2013 @ 15:12:

[...]

Dus ik denk dat er nog wel een paar slechte gewoontes uit te bannen zijn en een paar goede aan te wennen. Daar gaat hij het waarschijnlijk niet mee redden om op gezonde waardes te komen, maar alle beetjes helpen. Toch..?En hoe denkt je man er over??
quote:Nouschi schreef op 01 maart 2013 @ 14:58:

Je gelooft de arts niet?Je mag toch zelf ook wel nadenken en dingen onderzoeken? NIets mis mee.
quote:nederlandsevrouw schreef op 01 maart 2013 @ 14:26:

Helpt die becel pro-actief, of is het geldklopperij? Ja, Becel verlaagt je cholesterol, maar NEE, het helpt hart&vaatziekten niet te voorkomen (link)
quote:redband schreef op 01 maart 2013 @ 15:14:

[...]

En hoe denkt je man er over??

Hij wil graag oud worden, dus heeft hij best wat voor over. De magere kaas vind hij wel een goed plan, vaker vis zal hij ook geen probleem vinden. Vaker kip vind hij ook al prima.

Maar de kaas helemaal schrappen wordt moeilijk voor hem, vooral als het van de dokter niet hoeft maar van het viva-forum wel
Ik zou zeker voor de magere kaas variant gaan, mijn moeder heeft hoog cholesterol, zit in de familie aan mjjn moeders kant, ze slikt al jaren medicatie en met zuivel gebruikt ze vaak de halfvolle variant. Halfvolle melk, magere yoghurt, en bijv Milner kaas, of ze koopt bij de kaasboer 20 of 30+ kaas. Normale kaas is meestal 48+, dus dat scheelt toch weer.
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:lilalinda schreef op 01 maart 2013 @ 15:18:

[...]

Ja, Becel verlaagt je cholesterol, maar NEE, het helpt hart&vaatziekten niet te voorkomen (link)Oké dan is het zelfs al heeft het een windei gewonnen best een goed plan om Becel in huis te halen.
quote:nederlandsevrouw schreef op 01 maart 2013 @ 15:12:

[...]

Zeker wel en dat hij nu waarschijnlijk voorgoed aan de medicijnen zit, vinden we geen probleem. Als het probleem familiair is en je eigen lijf dus teveel triglycedinges aanmaakt, heb je daar niet heel veel invloed op. Tenminste zo heb ik van de arts begrepen. Hij adviseerde sterk om medicijnen te gebruiken. Wel een beetje opletten op dierlijke vetten. En dat probeer ik dus. Manlief is nogal een kaas(vr)eter, eigenlijk eet hij op vrijwel al zijn brood kaas, snacken doet hij ook graag met een blokje kaas en droge worst.

Dus ik denk dat er nog wel een paar slechte gewoontes uit te bannen zijn en een paar goede aan te wennen. Daar gaat hij het waarschijnlijk niet mee redden om op gezonde waardes te komen, maar alle beetjes helpen. Toch..?

De cardioloog van mijn man vertelde ons na een hartonderzoek (mijn man heeft een aangeboren vergrote hartkamer, verder geen probleem), ook dat een dieet geen enkele zin zou hebben. Maar dat had het in zijn geval gelukkig wel.

Je kunt het allicht proberen, soms hebben statines heel vervelende bijwerkingen.
Ik (29) ben ook erfelijk belast met een te hoog cholesterol. Hier ook absoluut geen sprake van overgewicht (63 kg. bij 1.74 meter), maar ik heb altijd geweigerd om medicijnen te slikken. Ik dacht ook altijd alles al te weten van goed eten (idd wat iedereen hier al zegt: weinig verzadigde vetten, nooit frituur of chips, veel verzadigde vetten, noten, groenten, vega, etc.), maar mijn cholesterol bleef helaas maar stijgen tot 8,4.

Uiteindelijk heb ik ontdekt wat voor mijn lichaam werkt en enkel met aanpassingen in mijn dieet mijn cholestrol weer teruggebracht naar 4,7(!). Ik maak nu alles "from scratch" en gebruik inderdaad geen geproduceerde producten. De becel pro-actief heeft mij op weg geholpen, maar daar ben ik nu onder begeleiding van een diëtiste ook vanaf.

Dus ookal denk je dat er qua aanpassingen in voeding niks te verbeteren valt, ga tóch even praten met een dietist. En veel sporten. Je lichaam blijft daarna doorwerken waardoor vetten in hogere mate door je lichaam verwerkt worden en minder cholesterol wordt opgenomen.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Bij mij ook te hoog cholesterol (8) en niet door overgewicht maar erfelijke aanleg.

Huisarts vond het niet nodig om naar een diëtiste te gaan omdat ik al vrij gezond en niet vet eet.

Slik wel pravastatine en nu is het gezakt naar 5.

Huisarts is tevreden.

Ik vraag me wel steeds vaker af of het echt nodig is om nu al medicijnen hiervoor te slikken (vanaf mijn 41ste) omdat ik van mensen om me heen hoor dat de ene huisarts wel medicatie voor schrijft en de andere niet. Wil het daar eens een keer over hebben met hem.

Ik slik ook visoliecapsules en gebruik becel op brood en in de koffie.

Eet veel vette vis, noten en gebruik olijfolie om in te bakken. Verder eet ik veel groente en fruit en eet ik weinig vet (geen chips, friet of gefrituurde dingen of iets dergelijks) en ik beweeg veel.

Op mijn brood eet ik 20+ of 30+ kaas.

Verder is er niet veel aan te doen denk ik.
Mijn man slikt simvastatine, is midden 40 en onze huisarts gaf hem de keuze wel of geen medicijnen. Hij heeft vrij makkelijk de keuze gemaakt om wel medicijnen te slikken. Hij heeft geen last van bijwerkingen en is bereid om dit de rest van zijn leven vol te houden.

Eigenlijk snap ik de afkeer van medicijnen niet zo goed. Als je geen last van bijwerkingen hebt en je lichaam wordt geholpen gezond te blijven, dan doe je dat toch?
quote:nederlandsevrouw schreef op 01 maart 2013 @ 16:03:

Eigenlijk snap ik de afkeer van medicijnen niet zo goed. Als je geen last van bijwerkingen hebt en je lichaam wordt geholpen gezond te blijven, dan doe je dat toch?Ik weiger om op mijn 29e te kiezen voor medicatie, die ik voor de rest van mijn leven zal moeten slikken, als er nog andere opties zijn. Er wordt in mijn ogen iets te gemakkelijk gegrepen naar deze medicijnen en als je er eenmaal aan begint is er geen weg meer terug.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven